Aan de slag...
- Knutselsmurf
- Berichten: 128
- Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
- Locatie: Biddinghuizen
Re: Aan de slag...
Kit, kit en nog eens kit. Waar zouden we zijn zonder........
Maar O Wee, als je het weer kwijt moet, het is eerder uit de kitspuit verdwenen als dat je het inmiddels uitgehard moet verwijderen. Dat lukt meestal alleen mechanisch. Maar dan komt de Armaflex er wel mooier en beter tegenaan. En het eindresultaat is nog steeds het belangrijkst.
Maar O Wee, als je het weer kwijt moet, het is eerder uit de kitspuit verdwenen als dat je het inmiddels uitgehard moet verwijderen. Dat lukt meestal alleen mechanisch. Maar dan komt de Armaflex er wel mooier en beter tegenaan. En het eindresultaat is nog steeds het belangrijkst.
Laatst gewijzigd door Knutselsmurf op di 23 jan 2024, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Aan de slag...
Iets met je plaatje gaat niet goed. Onzichtbaar.
Mocht je het niet kennen, er is kitverwijderaar te koop van bijvoorbeeld Bison, Alabastine of HG. Dat werkt heel aardig voor de laatste restjes die je met het mes of andere mechanische manier niet weg krijgt.
Mocht je het niet kennen, er is kitverwijderaar te koop van bijvoorbeeld Bison, Alabastine of HG. Dat werkt heel aardig voor de laatste restjes die je met het mes of andere mechanische manier niet weg krijgt.
- Knutselsmurf
- Berichten: 128
- Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
- Locatie: Biddinghuizen
Re: Aan de slag...
Het is en blijft een lastige klus. OP het dak wil je het lakwerk niet beschadigen, vocht en kaal staal zijn geen vrienden.
Probleem met het plaatje is ook een dingetje, URL van de afbeelding gekopieerd en geplakt. Zie hem zelf goed.
Probleem met het plaatje is ook een dingetje, URL van de afbeelding gekopieerd en geplakt. Zie hem zelf goed.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
-
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Aan de slag...
Ik gebruik voor de plaatjes het knipprograma van Windows. Knippen, opslaan als en dat plaatje d.m.v bijlagen toevoegen.Knutselsmurf schreef: ↑di 23 jan 2024, 13:13
Probleem met het plaatje is ook een dingetje, URL van de afbeelding gekopieerd en geplakt. Zie hem zelf goed.
- Knutselsmurf
- Berichten: 128
- Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
- Locatie: Biddinghuizen
- Knutselsmurf
- Berichten: 128
- Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
- Locatie: Biddinghuizen
Re: Aan de slag...
Als het plaatje goed te zien is kan ik weer een en ander posten. Ik heb de camper dus helemaal gestript. En dan kom je heel wat tegen wat je niet bevalt. Dus het plafond er helemaal uit, de wanden los gemaakt om te zien wat daarachter zat. En verbaasd, de wanden waren goed geïsoleerd met.....Armaflex. Dat was dan weer mooi meegenomen. Ook goed aaneengesloten, geen rood lakwerk te zien. Had voor de hele bus een partij Armaflex gekocht, daar ga ik weer een hoop van overhouden en op marktplaats zetten. Wat ik ook erg jammer was dat men, de 1e of latere eigenaren het merendeel van de toch al geplastificeerd spaanplaat weer beplakt hadden met plakplastic. Een mooi stuk vliesbehang blijft daar niet zo goed op plakken. Daar waren al de eerste tekenen van, plastic kwam zelfs los. Dus alles zoveel mogelijk eraf gehaald en de wanden voorzien van nieuwe dunne triplex. Maar dan moet ook een groot deel van je installatie er "even" uitgebouwd worden en straks weer terug, natuurlijk. Voordeel is dan wel weer dat je USB poorten op een makkelijker plaats komen te zitten, je kachel bediening beter bereikbaar en afleesbaar wordt. Wel zie dan weer dat er goede bekabeling is gebruikt, alles extra gezekerd en dat je daar dan ook nog goed bij kunt. Verder had de laatste eigenaar weer wel goede keuzes gemaakt qua materiaal bij het maken van een hoekbankje. Maar laten wij dat er nu net uithalen om de goedgekeurde twee stoelen terug te plaatsen. Staat voor 4 personen op kenteken. Dan zouden de kleinkinderen ook eens mee kunnen. En de originele bank zit ook beter als het houten bankje.
Dus de rommel is eruit, goed geïsoleerd, wanden behang klaar en het plafond alvast voorzien van bekleding op de spanten. Ook de koelkast eens grondig onder hande genomen en de twee dakluiken uitgebouwd en schoongemaakt. Als je ziet wat er aan de onderkant van de koelkast deur "groeit" vraag je jezelf af wat daar voor lekkers uit kon komen. De raamranden aan de binnenzijde eruit, de hor en verduistering gangbaar gemaakt. Daar ga ik waarschijnlijk nieuw materiaal in zetten. Doordat men de ramen aan de contouren van de bus had aangepast zaten die er niet vlak in maar krom. Vind het loopwerk in de raam niet lekker. Dus die ga ik opnieuw monteren maar dan uitgevlakt.
Dus al met al werk zat. Verder nieuw opgebouwd is het zonnepaneel, gemonteerd op de imperiaal. Die nog aansluiten.
Aankomende maand even op een lager pitje, er komen weer 5 motoren binnen voor het nodige onderhoud en aanpassingen. Want ook dat seizoen komt er ook weer aan.
Wordt vervolgd.
Dus de rommel is eruit, goed geïsoleerd, wanden behang klaar en het plafond alvast voorzien van bekleding op de spanten. Ook de koelkast eens grondig onder hande genomen en de twee dakluiken uitgebouwd en schoongemaakt. Als je ziet wat er aan de onderkant van de koelkast deur "groeit" vraag je jezelf af wat daar voor lekkers uit kon komen. De raamranden aan de binnenzijde eruit, de hor en verduistering gangbaar gemaakt. Daar ga ik waarschijnlijk nieuw materiaal in zetten. Doordat men de ramen aan de contouren van de bus had aangepast zaten die er niet vlak in maar krom. Vind het loopwerk in de raam niet lekker. Dus die ga ik opnieuw monteren maar dan uitgevlakt.
Dus al met al werk zat. Verder nieuw opgebouwd is het zonnepaneel, gemonteerd op de imperiaal. Die nog aansluiten.
Aankomende maand even op een lager pitje, er komen weer 5 motoren binnen voor het nodige onderhoud en aanpassingen. Want ook dat seizoen komt er ook weer aan.
Wordt vervolgd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Re: Aan de slag...
Je schreef eerst:
'Van de zomer zag het er allemaal netjes uit. Maar na de natte herfst en de daaropvolgende erg vochtige start van de winter komt de ware aard naar boven. SCHIMMEL DOOR VEEL CONDENS EN DUS EEN SLECHTE ISOLATIE.'
en nu schrijf je:
'En verbaasd, de wanden waren goed geïsoleerd met.....Armaflex. Dat was dan weer mooi meegenomen. Ook goed aaneengesloten, geen rood lakwerk te zien.'
Blijf je toch met het vochtprobleem zitten of is er al een oorzaak/oplossing gevonden?
'Van de zomer zag het er allemaal netjes uit. Maar na de natte herfst en de daaropvolgende erg vochtige start van de winter komt de ware aard naar boven. SCHIMMEL DOOR VEEL CONDENS EN DUS EEN SLECHTE ISOLATIE.'
en nu schrijf je:
'En verbaasd, de wanden waren goed geïsoleerd met.....Armaflex. Dat was dan weer mooi meegenomen. Ook goed aaneengesloten, geen rood lakwerk te zien.'
Blijf je toch met het vochtprobleem zitten of is er al een oorzaak/oplossing gevonden?
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Re: Aan de slag...
Als het condensvocht is en geen lekkage is er maar één manier om er vanaf te komen en dat is echt ventileren niet op 1 punt maar echt zorgen voor een behoorlijke lucht stroom! Vroeger noemde we dat tocht helaas gaat dat samen met warmteverlies ventilatierooster voor in de ramen van de voor portieren en dan achterin ook nog voor een blijvend iets zorgen en dat gebruiken bij stilstand zeker voor een langere tijd! Bij het camperen gewoon de schuifdeur ‘‘s morgens gewoon ff een 10 minuten open gooien. Een mooie bus trouwens
Gr Aad
Gr Aad
- Knutselsmurf
- Berichten: 128
- Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
- Locatie: Biddinghuizen
Re: Aan de slag...
Ventileren is inderdaad een goede zaak, maar als je buitenlucht hebt van 100% luchtvochtigheid zoals de laatste tijd helpt het ventileren voor je condens vocht niet zo veel. Voorkomen is dan toch beter door goed isolatie, Condens vocht ontstaat uiteindelijk door het neerstrijken van warmere vochtige lucht ( uitademing, gasverwarming) tegen een veel kouder oppervlak ( plaatwerk aan de buitenlucht) . Als je dan zorgt dat dat temperatuursverschil een stuk kleiner is en je ventileert aangepast krijg je volgens mij geen druppelvorming. Heb dat "Life" gezien tijdens ons laatste winterkamp met de reeds gestripte bus. Buiten vriezen, binnen op bepaalde plaatsen inderdaad druppels aan het plaatwerk. Maar waar schuim zat dus niet, onder het zonnepaneel ook niet. Dus al je plaatwerk afdekken geeft uiteindelijk geen condens op. En dan is een beetje isoleren vaak al voldoende . Dus de raam van de bijrijder iets omlaag, binnen de ruimte van het scherm. Het dakluik met ventilator heeft af fabriek altijd een kier voor ventilatie.
En voor Whatever, probleem zat hem dus in het dak waar geen goede isolatie zat, maar wat stukken pur platen. Meeste condens ontstaat uiteindelijk tegen het dak omdat daar de grootste temperatuurverschillen optreden.
En voor Whatever, probleem zat hem dus in het dak waar geen goede isolatie zat, maar wat stukken pur platen. Meeste condens ontstaat uiteindelijk tegen het dak omdat daar de grootste temperatuurverschillen optreden.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Re: Aan de slag...
Altijd een combi natuurlijk. Maar kijk eens naar de huizen van ergens rond 1900 vroeger nooit schimmel wel waaide het binnen bijna net zo hard als buiten. Tegenwoordig zijn die zelfde huizen voor zover als mogelijk tocht vrij gemaakt en zijn de muren vaak zwart van de schimmel. Wat ook zo is dat als de materialen geen vocht kunnen opnemen slaat het vocht als druppels neer.
Gr Aad
Gr Aad
- Knutselsmurf
- Berichten: 128
- Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
- Locatie: Biddinghuizen
Re: Aan de slag...
Huizen met een spouwmuur vergelijken met plaatwerk van een auto loopt niet helemaal in de pas, appels en peren vergelijken
Beter is enkel glas en dubbel glas, op enkel wel druppels en op dubbel niet, isolerende laag te vergelijken met Armaflex. Zelfs als mijn ramen dicht zijn geen condens.
Beter is enkel glas en dubbel glas, op enkel wel druppels en op dubbel niet, isolerende laag te vergelijken met Armaflex. Zelfs als mijn ramen dicht zijn geen condens.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
- henk en lila
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Aan de slag...
Op Armaflex zie je niet maar het kan wel hoor. Nadat het al van je ramen afdruipt.
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).