Aan de slag...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Halo, ik ben weer terug. De Renault MasterII, die ik met hulp van een aantal mensen hier geüpgraded heb is van eigenaar gewisseld. Dus ik ga nu doen wat ik eerder al van plan was, zelf bouwen. En ik heb er zin in.
Een hoop informatie kan ik wel vinden met de juiste zoektermen, maar ik begin bij het begin, de basis.
Een goede bus, lengte 3 en hoogte 2. De plattegrond komen we wel uit en voor de installatie is hier alles al een keer uitgevonden. Daar lift ik "gewoon" op mee.
Bouwmateriaaltips komen ook op termijn, maar ik ben GEEN automonteur. Dus daar heb ik graag wat adviezen voor nodig.
Wat zijn de eventuele Do's en Dont's bij de verschillende merken. Dan denk ik aan betrouwbaarheid onder de motorkap, de binnenmaten van de bus en waar vooral op te letten bij aankoop. :D
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aan de slag...



Bericht door DucatoDolf »

Je begint al met de juiste afmetingen te checken op bijvoorbeeld businbedrijf.nl. Lengte 3 hoogte 2 betekent niet dat die bij alle merken hetzelfde zijn. Dus wat wil je? En heb je enige voorkeur? Er worden namelijk geen slechte auto's meer gemaakt, hoewel ze allemaal een keertje langs de garage moeten.

Als Ducato fan raad ik je die aan, maar objectief is dat ook de fijnste qua afmetingen. De breedste, ook bovenin omdat hij zo lekker vierkant is. L3H2 is 6m en dat is een mooi maatje. De laadvloer de laagste, dus de instap ook het fijnste. Ook zijn er voor dit merk de meeste accessoires op maat als draaischijven, horren, luifels, bankjes voor mee rijders etc.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Aan de slag...



Bericht door MarceldeHoog »

Sluit me bij Dolf aan: de Ducato familie (Ducato, Jumper, Boxer) heeft qua inrichting veel voordelen. Van belang is daar ook: waar wil je de bus kwijt? Eigen terrein, stalling, parkeervak op straat?

Een Sprinter of Crafter zijn bijvoorbeeld ook een uitstekende basis, maar laten geen breedtebed toe, en zijn zowat een meter langer als je een L3 hebt. Die zet je niet meer eenvoudig in een parkeervak, waar de 6 meter van de Ducato wel (enigszins) past.

Motorisch denk ik dat ze allemaal wel goed zijn, al heeft Mercedes (en Volkswagen) een erg sterke reputatie. Dat maakt ze ook wat duurder natuurlijk. Mijn keuze is door bovenstaande punten op een Ducato gevallen: breedtebed, en hij past in een parkeervak.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Wij zaten ook al op dat spoor, Dolf. Maar ik moest natuurlijk mijn start wel effe leuk wegzetten. De oude Renault Master II kon ik op mijn inrit wel kwijt, neus onder de carport paste mooi. We gaan op zoek naar een mooie bus en ga hier het forum echt veel "gebruiken" om met name de installatie goed voor elkaar. We gaan brainstormen wat we er wel en vooral niet in nodig hebben. Off the grid is sowieso een must, wij zijn niet erg lux van aard. OP de Master had ik 1 zonnepaneel, ook via dit forum geïnstalleerd en daar konden we het mee redden. IK had daar de douche al ontmanteld en de lekke boiler verwijderd. Die laatste komt er waarschijnlijk wel in terug. Een Webasto, een lader voor de fietsaccu en wat LED verlichting. was eigenlijk alles. Koken deed ik meestal buiten, loodvrije benzine. Het gaskomfoor werd wel regelmatig gebruikt. Inductie en Off The Grid gaat waarschijnlijk niet samen.
Plannen, plannen, plannen.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aan de slag...



Bericht door DucatoDolf »

Inductie en off grid kan wel samen. Daar lopen nu net wat draadjes over. Inmiddels ook wat ervaringsdeskundigen hier. Wel heb je dan een flink solar dak nodig.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Aan de slag...



Bericht door Atoz »

Inductie en off grid gaan samen, ALS
Je altijd voldoende energie kunt produceren voor je Huishoudaccu.

En daar wringt het schoentje.
Naar waar gaat de reis
Wanneer ga je op reis

Hoe belangrijk is het laden van je elektrische fietsen?
Compressor koelkast kan perfect, 65 liter model ±30Ah per dag.

Neem je dan niet beter een kooktoestel op gas?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Aan de slag...



Bericht door leenjose »

Leuk te horen Leon dat je het weer gaat oppakken ben benieuwd en ga je online volgen (ook live natuurlijk als we in de buurt zijn😉)
Ben er van overtuigd dat het in jouw handen weer iets moois gaat worden 👍
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Ja, leuk weer, Leen en José, hier aan de slag.
En ook even een reactie op de andere deelnemers in deze discussie. Laden van fiets-accu's is al van de baan, nog een restant uit mijn vorige leven.
Voor de rest denk ik dat het een eenvoudige installatie gaat worden, maar een flink solar dak is noot weg. Gas is zeker niet uitgebannen, relatief makkelijk in te bouwen. En ik denk dat gas voorlopig nog wel voorhanden zal blijven, ook wij hebben niet het eeuwige leven. Maar in deze verkenningsfase wel alle opties bekijken en afwegen. Eerst een bouwbuffertje opbouwen, een mooie en vooral goede bus aanschaffen en dan het plan definitief gaan maken. IK heb een kleine twee jaar de tijd, dan is Nina aan haar pensioen toe en moet er een mooie camper klaar staan.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Aan de slag...



Bericht door leenjose »

Mooi project Leon en dan kunnen jullie lekker gaan genieten wij zitten nu in Denemarken en genieten nog volop van de Camper een enorme vrijheid 👍
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Nog even een vraag die toch ook wel belangrijk is. Mag je vanaf volgend jaar met een diesel camper niet meer Noorwegen binnen?? was eigenlijk wel de bedoeling.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Aan de slag...



Bericht door martijnoes »

Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Weer gerustgesteld. :bow:
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Overweeg om L2H2 te gaan gebruiken. Heeft uiteraard minder lengte binnenruimte, maar wij gaan voorlopig uit van een wat eenvoudiger uitvoering. Een lekkere zit achterin die omgebouwd wordt tot bed, dus geen vast bed. Een wat kortere auto die wat makkelijker te plaatsen is op de meest unieker plekjes.
Heeft iemand enig inzicht in het verschil in verbruik tussen L2 en L3.??
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aan de slag...



Bericht door DucatoDolf »

Ik gok nihil. Lengte is niet echt van invloed op verbruik, hooguit wat extra gewicht. Maar je neemt een langere bus vooral om meer ruimte te hebben, dus dat extra gewicht zal wel loslopen. Veel meer van invloed is het bouwjaar en de manier hoe je meet, onder welke omstandigheden etc. Een zinnig vergelijk zul je hier dan ook niet vinden.

Die van mij, een L1H1, is van 2007, weegt iets meer dan 2400kg en rijdt gemiddeld volgens de boordcomputer 1/10. Volgens de folder 1/12. En in praktijk rondt de 1/9,5. En dan rijd ik gecombineerd verkeer. Zegt dus allemaal niet heel veel voor jou, maar dezelfde vage metingen krijg je denk ik ook van anderen met een L2 of L3.
Plaats reactie