Rook uit uitlaat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
McLouisMiller
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 14:28

Rook uit uitlaat



Bericht door McLouisMiller »

Mijn camper uit 2007 is een Fiat Ducato 100 Multi-jet met 130.000 km op de teller. (met volgens de garage een Ford 2.2 liter motor).
Op mijn eerste vakantiedag na de onderhoudsbeurt en APK bleek mijn uitlaat flink te roken (grote zwarte wolken en soms grijze rook). Na contact met garage ( misschien verbrande gemorste olie?) doorgereden maar het werd niet minder. ANWB gebeld en auto werd weggesleept naar garage in de buurt (Frankrijk). Diagnose: EGR defect. Nieuwe EGR geplaatst. Bij voortzetting reis was het roken iets minder, maar niet verdwenen.

Bij die franse garage kreeg ik de opmerking dat de eerstvolgende reparatie waarschijnlijk de versnellingsbak zou zijn!
Tijdens de laatste onderhoudsbeurt en de beurt van vorig jaar heb ik aangegeven dat het schakelen erg stroef gaat. Er werd gezegd dat dit wel meeviel en normaal was (beurten waren bij 2 verschillende garages).

Mijn vragen zijn:
- zou het roken niet over moeten zijn na het plaatsen van een nieuwe EGR
- zou het verstandig zijn de versnellingsbak te laten reviseren/vervangen? Ik ga binnenkort een rondreis door Engeland maken.

Ik hoop op advies. Dank voor uw reactie en het lezen van mijn verhaal. MVG, Yvonne
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door jansloos »

Zwarte rook komt van (niet verbrandde) diesel.
Blauwige rook van olieverbruik.

Hoe was de dieseltest?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door pwhooftman »

Een Fiat Ducato met Ford 2.2 motor lijkt me niet kunnen...

Als die rookwolken ontstaan zijn na de APK is er misschien wel schade aan de motor ontstaan door de roetmeting. Daarbij wordt de motor flink in toeren gejaagd, heel misschien heeft dat iets beschadigd. Loopt de motor verder goed, hij geeft hetzelfde vermogen als normaal?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door EasyBee »

2002-2010 Ducato 100 Multijet/2.2 HDi = Ford Puma
Bron https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
McLouisMiller
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 14:28

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door McLouisMiller »

jansloos schreef:
di 23 mei 2023, 20:36
Zwarte rook komt van (niet verbrandde) diesel.
Blauwige rook van olieverbruik.

Hoe was de dieseltest?
Ik weet niet of er een dieseltest is gedaan
McLouisMiller
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 14:28

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door McLouisMiller »

pwhooftman schreef:
di 23 mei 2023, 21:18
Een Fiat Ducato met Ford 2.2 motor lijkt me niet kunnen...

Als die rookwolken ontstaan zijn na de APK is er misschien wel schade aan de motor ontstaan door de roetmeting. Daarbij wordt de motor flink in toeren gejaagd, heel misschien heeft dat iets beschadigd. Loopt de motor verder goed, hij geeft hetzelfde vermogen als normaal?
Qua rijden lijkt niets veranderd. Motor klinkt niet anders. Ook tijdens de mega-file rond Antwerpen afgelopen zondag geen problemen gehad. Het lijkt me wel dat het dieselverbruik hoger is.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door jansloos »

Misschien iets aan de dieselpomp versteld voor de keuring, waardoor het teveel nu zwart uit de uitlaat komt?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door Bas vd laar »

Een Fiat Ducato met Ford 2.2 motor lijkt me niet kunnen...
Er zijn er niet veel van, maar ze bestaan wel, meestal hadden ze de 2.3
Als die rookwolken ontstaan zijn na de APK is er misschien wel schade aan de motor ontstaan door de roetmeting
De roetmeting geschiedt via uitlezing van de computer
Misschien iets aan de dieselpomp versteld voor de keuring
Nee het is een computergestuurd brandstofsysteem, daar wordt niets aan versteld.
Chiptunen kan wel, maar als de garage dat zomaar had laten doen dan was daar wel melding van gemaakt.

Heel belangrijk zijn de injectors en het brandstofsysteem, dat is erg gevoelig.
Altijd stallen met VOLLE tank
Elk jaar nieuwe brandstoffilter, ongeacht de afgelegde kilometers
Tank liever premium brandstof
Voeg regelmatig brandstofsysteem en/of injectorreiniger toe
Rijd niet met te weinig toeren en trek regelmatig lekker door.

Laat de camper zsm nakijken, er zijn er al genoeg gesneuveld.
Beroepsreiziger

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door Beroepsreiziger »

McLouisMiller schreef:
di 23 mei 2023, 20:30
Mijn vragen zijn:
- zou het roken niet over moeten zijn na het plaatsen van een nieuwe EGR
- zou het verstandig zijn de versnellingsbak te laten reviseren/vervangen? Ik ga binnenkort een rondreis door Engeland maken.

Ik hoop op advies. Dank voor uw reactie en het lezen van mijn verhaal. MVG, Yvonne
Dat roken zou over moeten zijn, als dat de oorzaak was.
Hij rookt nogsteeds, dus dat was de oorzaak niet.
Wat dan wel?

De versnellingsbak staat 'los' van de motor. Van de versnellingsbak kan het roken niet komen.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door pwhooftman »


De roetmeting geschiedt via uitlezing van de computer
De roetmeting vindt plaats bij het (geschatte) afregeltoerental, in principe is dat het toerental wat de motor onbelast plankgas loopt!. Als dan je distributieriem al niet best is of iets anders staat op springen, dan kan dat net het duwtje zijn naar een beschadigde motor. Komt niet heel veel voor, maar opvallend is wel dat er een uitzondering voor het meten bij het afregeltoerental gemaakt wordt voor motoren die na revisie minder dan 5000 km hebben gelopen (oftewel motor nog niet ingelopen), dat geeft aan dat het afregeltoerental in de praktijk flink hoog is, hoger dan wat bij een revisiemotor wordt voorgeschreven.


Artikel 44 Eisen roetmeting
Van personenauto's, bedrijfsauto's en bussen voorzien van een verbrandingsmotor met compressieontsteking, mag de hoeveelheid roet, uitgedrukt in de absorptiecoëfficiënt (k-waarde) van de uitlaatgassen, de volgende waarden niet overschrijden:
3,0 m-1 voor een motor met drukvulling, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1979 doch vóór 1 juli 2008;
2,5 m-1 voor een motor met natuurlijke aanzuiging, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1979 doch vóór 1 juli 2008;
1,5 m-1 voor een motor met drukvulling of natuurlijke aanzuiging, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2008 doch vóór 1 januari 2018;
0,7 m-1 voor een motor met drukvulling of natuurlijke aanzuiging, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2017.
Om de maximum hoeveelheid roet, bedoeld in het eerste lid, te bepalen, worden de volgende meetwaarden in de roetmeter in te voeren meetwaarden gehanteerd:
het stationaire toerental. Het betreft het werkelijke stationaire toerental, waarbij ten behoeve van het invoeren in de roetmeter wordt aangehouden een:
minimumtoerental van 400 min-1;
maximumtoerental van 1000 min-1;
het afregeltoerental. Het afregeltoerental wordt geschat. Voor het in te voeren minimum- en maximumtoerental wordt een ruime marge aangehouden, zodat het geschatte afregeltoerental binnen die waarden valt; en
een minimum motorolietemperatuur van 60° C.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door pwhooftman »

EasyBee schreef:
di 23 mei 2023, 21:22
2002-2010 Ducato 100 Multijet/2.2 HDi = Ford Puma
Bron https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Dank, weer wat geleerd. Daarmee is het dus een exemplaar van de beruchte Ford 2.2 motorenserie...
https://camperpunt.nl/2-2-tdci-motor/#: ... tot%202012.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door Bas vd laar »

@ pwhooftman

Er worden bijna geen plankgas metingen meer uitgevoerd, dat is al jaren niet meer zo.
Uitlezen is voldoende.
Kan men de auto niet uitlezen, dan kan men een test doen zoals jij beschrijft.
Dat is dus bijna nooit...

"Veel auto’s hebben tegenwoordig een OBD. Deze afkorting staat voor On-Board Diagnostics. Dit is een systeem in de auto-elektronica en vormt het voertuigmanagementsysteem van de auto. Daarnaast vormen de On-Board Diagnostics een interface die gebruikt kan worden voor het uitlezen van verschillende technische aspecten van het voertuig. De OBD is ingevoerd in de jaren tachtig. De hoeveelheid informatie die in een OBD kan worden opgevraagd is sinds de invoering toegenomen. De nieuwste variant van OBD is OBD II. Een roetmeting hoeft niet te worden uitgevoerd wanneer een OBD de hoeveelheid roetuitstoot aangeeft. Als een OBD echter een foutmelding heeft moet de roetmeting alsnog worden gedaan."
McLouisMiller
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 14:28

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door McLouisMiller »

Beroepsreiziger schreef:
di 23 mei 2023, 23:57
McLouisMiller schreef:
di 23 mei 2023, 20:30
Mijn vragen zijn:
- zou het roken niet over moeten zijn na het plaatsen van een nieuwe EGR
- zou het verstandig zijn de versnellingsbak te laten reviseren/vervangen? Ik ga binnenkort een rondreis door Engeland maken.

Ik hoop op advies. Dank voor uw reactie en het lezen van mijn verhaal. MVG, Yvonne
Dat roken zou over moeten zijn, als dat de oorzaak was.
Hij rookt nogsteeds, dus dat was de oorzaak niet.
Wat dan wel?

De versnellingsbak staat 'los' van de motor. Van de versnellingsbak kan het roken niet komen.


Dat de versnellingsbak los staat van de motor is mij bekend. :wink: Het ging mij bij die vraag meer om het punt of vervangen/reviseren aan te raden is ivm mijn reis door Engeland.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Rook uit uitlaat



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou me over die versnellingsbak minder zorgen maken dan over de motor.
Of die gereviseerd moet worden is vanaf hier niet zeggen, je geeft alleen aan dat hij zwaarder schakelt.
Misschien is smeren van de kabels al voldoende.
Plaats reactie