Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door revers88 »

Hallo allemaal,

Wij hebben een Fiat Ducato uit 2013 met daarin nog een simpele 1 din radio. Omdat wij een achteruitrijcamera willen installeren lijkt het ons handig om deze netjes op het scherm van de radio te laten displayen. En omdat wij nagenoeg altijd gebruik maken van de nav op onze Iphone is het dan net zo handig om er ook direct Carplay(draadloos) op te hebben. Onze voorkeur is om een radio te nemen die mooi integreert in het dashboard. Maar daar kom ik online enkel wat voor mij onbekendere namen tegen zoals Dynavin. Ik ben misschien zelf ook wat huiverig over ali express etc, maar misschien is dat onterecht?

Hebben jullie tips over de radio en camera, en misschien is er iemand die mij zelfs kan vertellen hoe je de camera bedrading aan kan leggen in een Adria Matrix 680 SP en de camera kan bevestigen.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Achteruitrijcamera + nieuw radio met display en Carplay



Bericht door jansloos »

alles wat 3 in 1 is is schipperen.
Zelf zou ik kiezen voor aparte achteruit.
Een camera op de uitstort en radio lijkt me dan handig.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Dirk Dreamer
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik heb er net een Sony XAV-AX8050 in gezet. 1 din body en zwevend scherm. Carplay (wired) zowel android als apple. Fm en dab. Installatie was super simpel , de oude en de nieuwe radio was met een din stekker. Plug and play.

Draadloos carplay kan ook dan moet je de 8100 hebben. Maar als je heel de dag de gps functie van je telefoon gebruikt moet je toch opladen… dus kan je ven goed ineens wired carplay gebruiken toch. 2 vliegen in 1 klap.

Het plan is de (losse) monitor van de achteruitcamera weg te halen (die staat voor de linker tweeter). Maar ben nog op een overgangskabel van 4pins naar cinch aan het wachten. Als het naar tevredenheid werkt gebruik ik binnenkort het scherm van de radio.

De reden waarom ik geen ali/amazon ding genomen heb. Verwacht garantie , naverkoopservice te krijgen. (In de reviews op bv amazon staan er altijd wel paar bij , die een toestel met issues hebben. En waar de fabrikant ineens onbereikbaar is. ) En vooral langer updates te krijgen. Want de carplay evolutie staat niet stil en binnen paar jaar moet het ook nog blijven werken.

Ben alvast zeer tevreden van de klankkwaliteit.
IMG_3504.jpeg
IMG_3504.jpeg (292.36 KiB) 902 keer bekeken
By the way zowel Pioneer , Alpine als JVC hebben vergelijkbare toestellen.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
revers88
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 9:37

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door revers88 »

Dat ziet er ook netjes uit. Een tweede scherm vind ik persoonlijk wat minder mooi en je gebruikt hem toch enkel op locatie..

Mijn oog viel op een 2-din toestel namelijk de:
Pioneer SPH-DA360DAB (https://www.venderparts.nl/pioneer-sph- ... 9cQAvD_BwE)

Is nog enigszins betaalbaar en lijkt alle functionaliteiten te hebben die ik graag wil. De officiele ducato navigatiesystemen vallen wat mij betreft sowieso af, omdat ik maps gebruik en geen 1200+ euro over heb voor een systeem.

Alvast dank voor de eerste reacties.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door DiffRental »

Wij hebben een soort gelijk toestel van Kenwood, zeer tevreden van.
Wel bekabeld carplay en ook de achteruitrij camera op aangesloten, camera heb ik met een schakelaar gemaakt en niet via de achteruit versnelling. (Vind ik prettiger)
Om het mooi te laten aansluiten heb je nog wel een inbouw rand nodig.
Onze inbouw rand is hoogglans zwart, gelijk als paneeltje van de kachel.
Telefoon heb ik links van het stuur staan en de kabel komt van onder het stuur en leg ik in het bakje als deze niet is aangesloten.

Ervaar het schipperen met een 3 in 1 toestel niet. Heb ook nog een camper navigatie maar sinds carplay wordt deze weinig meer gebruikt. Vooral veel rust voor de voorraam zonder al die andere schermen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door Camperic »

Dirk Dreamer schreef:
di 23 mei 2023, 22:22
De reden waarom ik geen ali/amazon ding genomen heb. Verwacht garantie , naverkoopservice te krijgen. (In de reviews op bv amazon staan er altijd wel paar bij , die een toestel met issues hebben. En waar de fabrikant ineens onbereikbaar is. ) En vooral langer updates te krijgen. Want de carplay evolutie staat niet stil en binnen paar jaar moet het ook nog blijven werken.
Ik ben ook op zoek naar vervanging en mijn voorkeur gaat juist uit naar een “Ali/Amazon ding”. Ik heb serieus gekeken naar Sony/Pioneer/Kenwood/etc. maar dat zijn geen Android radio’s met vrijheid waar je zelf apps op kunt installeren en dat vind ik een pré.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door DiffRental »

Waarom is dat een pré? De apps die ik nodig heb staan op mijn telefoon.

Ik heb zo’n Ali android toestel gehad, geheugen en snelheid was beperkt en het zag er allemaal een goedkoop uit.
Ook de scherpte en helderheid van het schermpje liet wel wat te wensen over t.o.v. De Kenwood.

Nu was dit wel een aantal jaren geleden maar voor de prijs van toen 175 Euro was het echt bagger. (Volgens mij kosten ze nu een stuk minder en hopelijk zijn ze ook een stuk beter geworden maar voor mij hoeft het niet meer)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door Lambiek »

Monteer een Samsung Android tablet op of voor 't dashboard

= snel, zit alles op, perfect beeld en alle apps.
Geluid stream je naar 1 of 2 bluetooth speakers

Tablet is ook gewoon als tablet los te gebruiken. Op locatie. In bed enz .


En camera beeld in de achteruit kijkspiegiel .



Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

.
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 51
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door jblokzijl »

Je kan tegenwoordig bij Ali, Amazon etc gewoon een los scherm kopen voor nog geen 100 euro, waar je gewoon Apple Carplay of Android Auto op kan tonen. En ook een achteruitrijcamera op kan laten zien. Ik ga hem binnenkort inbouwen, dan zal ik een foto plaatsen.

Afbeelding
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door Lambiek »

Kan ook

Maar als je nu een fatsoenlijke samsung tablet koopt. Zit of kan alles op....ook WhatsApp navigatie enz . muziek natuurlijk.

Deze tablet in
een makkelijke steun. waar je tablet gewoon "los" in en uit kunt pakken. Met goed zicht erop tijdens rijden

Dan heb je teminste ook fatsoenlijk tablet voor
Krant lezen, Netflix , tv kijken op de bank /bed enz

Dus 1 apparaat. KLAAR


Kun je uit het zicht leggen
Thuis gebruik
Buiten
Op bed
En dus als navigatie, radio , camper app s

Oja , achteruit camera kan er ook op. Via wifi bijvoorbeeld.

Lekker 1 apparaat voor tig mogelijkheden.
Tja kunt er zelf mee bellen en gebeld worden als je wilt.... video bellen.

Maar bellen is beetje zeldzaam tegenwoordig



Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door TestCase »

Het probleem met die Android apparaten van €100,- is dat de Android versie vaak antiek is, het werkgeheugen minimaal en de opslag idem. Lijkt leuk maar je loopt snel tegen de limieten aan.



//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 51
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door jblokzijl »

Ik heb hem draaien hoor, met Apple Carplay, werkt perfect, net zo vloeiend en snel als in mijn moderne(re) auto.
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door Camperic »

Heb je een link naar jouw scherm bij Ali of Amazon?
TestCase schreef:
do 25 mei 2023, 22:40
Het probleem met die Android apparaten van €100,- is dat de Android versie vaak antiek is, het werkgeheugen minimaal en de opslag idem. Lijkt leuk maar je loopt snel tegen de limieten aan.
Als het goed is ligt er thuis eindelijk (5 dagen levertijd was beloofd, nu meer dan 3 weken verder :evil: ) een apparaat met recente Android versie op me te wachten. Ben benieuwd of deze toezegging wel is nagekomen!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 51
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Achteruitrijcamera en nieuwe radio met display en Carplay



Bericht door jblokzijl »

Ik heb deze er nu in zitten, werkt perfecto.
https://nl.aliexpress.com/item/10050054 ... pt=glo2nld
Op voorraad in het Franse magazijn, ik had hem in drie dagen binnen!
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Plaats reactie