Wat is een goede dompelpomp?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door gjvonk »



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door seth_space »

Geen idee wat voor problemen ik met mijn drukpomp vat zou moeten krijgen. Zit er niet in en zie er geen toepassing voor.
Maar koop anders een tweetal China pompjes voor pakweg 12 euro per stuk. Dan zit je nooit zonder
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door gjvonk »

Dan ben ik waarschijnlijk verkeerd voorgelicht: ik verkeerde in de veronderstelling dat in een drukpomp systeem als Shurflo ook een expansie vat opgenomen hoort te zijn? Maar dat is niet juist begrijp ik nu?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door myway »

Negen van de tien keer gaat de drukpomp pulseren als er geen drukvat in het systeem zit.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door tonic »

Ik heb een nieuwe aangeschaft van het merk Comet.
Veel slechter dan die Reich dingen kan volgens mij niet.
Maar voor de zekerheid er 2 meegenomen :-B
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door metatoon »

myway schreef:
wo 24 mei 2023, 15:21
Negen van de tien keer gaat de drukpomp pulseren als er geen drukvat in het systeem zit.
Zonder drukvat in drukpomp 10 jaar lang geen last van pulseren gehad.
Wel las ik hier ergens in het forum ,dat er tweemaal een terugslag klep in een de zelfde leiding gemonteerd
zat . Dat lijkt met wel kansverhogend voor pulsering.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door Marco Polo »

Ook hier een drukpomp zonder pulseren en zonder drukvat.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door seth_space »

Pulseren? Wat is dat . Nog nooit last van gehad.
En een goed aangelegd watersysteem heeft evenmin last van overstromingen of andere rampen die kennelijk over drukpomp bezitters worden afgeroepen :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door gjvonk »

Daar zeg je wat: "een goed aangelegd systeem". Een zelfbouwer zal dat zeker kunnen, maar ik durf mijn fabrieks ingebouwde dompelpomp watersysteem toch niet bloot te stellen aan een ombouw naar drukpomp systeem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door Autocaravana »

Volgens mij zijn al die camper dompelpompjes en bijbehorende kraantjes rommel.
Oh, vind je? Mijn camper heeft de eerste kraan en de tweede dompelpomp en dat in 24 jaar.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door Will »

Het gaat er niet om wat een goede is maar welke is het meest verkrijgbaar in Europa.

Maar dat er nog van die speelgoed pompjes in die dure campers hangen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door hathi »

seth_space schreef:
wo 24 mei 2023, 16:48
Pulseren? Wat is dat . Nog nooit last van gehad.
En een goed aangelegd watersysteem heeft evenmin last van overstromingen of andere rampen die kennelijk over drukpomp bezitters worden afgeroepen :cheers:
Mee eens ,maar mijn ervaring is ,…..met expansievaatje,slaat je pomp niet zo vaak aan ,( dus ook geen pulseren) dan zonder vat ,….er is immers meer water in het circuit,ook spoelt het Toilet beter en een sterkere waterstraal uit de kraan
Hans
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door henk en lila »

Wat nou speelgoed. Vorig jaar na 7 jaar eerste dompelpompje in deze bus vervangen door een Italiaanse noname. Eerste kraan MET LOS RELAIS VAN 5 EURO zit er al 8 jaar in. Ook een simpel kraantje van twee tientjes. Gebruik ongeveer 18 weken per jaar.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wat is een goede dompelpomp?



Bericht door isoplus »

Het pulseren van een waterpomp is het leveren van en onregelmatige opbrengst terwijl de pomp gewoon in bedrijf blijft.
In campers is vak iets anders aan de hand omdat het een eenvoudig systeem is en kranen en pomp niet goed op elkaar afgestemd zijn.
Zet je de douche vol open en ook nog de keukenkraan dan zal de pomp continu draaien, zet je dan de keukenkraan bijna dicht en de douche geheel dicht dan zal de pomp intermiterend gaan werken, start/stop. Dat is iets anders als pulseren, de pomp werkt d.m.v.de opgebouwde drukschakelaar, ook wel pressostaat genoemd.
Dit veroorzaakt een onregelmatige uitstroom aan het tappunt, remedie: de afname vergroten!
Dat wil je vaak niet, zuinig met water en zo.
Daar is een oplossing voor bedacht, het monteren van een vat/fles met daarin een luchtbel al dan niet gescheiden van het water door een membraan.
De lucht wordt samengedrukt door de druk van de pomp, als de maximaal ingestelde druk van de pomp bereikt is stopt de pomp maar je kunt nog wel water blijven afnemen, immers de lucht in het vat expandeert en drukt het water uit het vat in de leidingen.
Als de laagst ingestelde druk bereikt is start de pomp weer enzovoorts.
Als alle tappunt gesloten worden zal de pomp door blijven lopen totdat de fles weer gedeeltelijk gevuld is en de afschakeldruk bereikt is.
Een systeem met een drukvat of fles wordt hydrofoorsysteem genoemd en is superieur aan andere in campers gemonteerde systemen zoals eenvoudige dompelpompen.
Met het vervangen van een dompelpomp door een hydrofoorsysteem moet het bestaande systeem vaak aangepast worden tenzij de druk van het nieuwe systeem gelijk is aan de maximale druk van de eerder geplaatste dompelpomp.
Plaats reactie