EBL99 problemen
EBL99 problemen
Camper hing zoals altijd als we hem enkele weken niet gebruiken aan de 220 V.
Toen ik even in de camper iets ging halen branden er een rood lichtje in mijn controlepaneel en zag dat hier "alarm" naast stond. Controle startaccu was goed maar de woonbatterijen gaven 0 V???
Bak open gedaan en bleek één vd batterijen gewoon ontploft?
Volgens de batterij speciaalzaak waarschijnlijk een interne kortsluiting want ik had ondertussen al gecontroleerd of er iets mis was met de laagspanning maar dat was oke.
Daarna één grote woonbatterij gemonteerd en terug alles inorden. De woon en startbatterij werd normaal geladen zowel tijdens het draaien vd motor als aan de 220.
Tot we enkele weken geleden op vakantie vertrokken en we ontdekken dat de koelkast niet op 12V overschakelen? Bij controle bleek bij draaiende motor de startbatterij geladen worden maar de woonbatterij niet?
Ik ben zelf autotechnieker dus de EBL99 uit elkaar gehaald en ontdekt dat het relais dat er moet voor zorgen dat er bij draaiende motor stroom naar de woonbatterij gaat niet bekrachtigd werd? Het is een dun rood draadje dat uit de printplaat komt dus dan stopt het voor mij want van elektronica ken ik niet veel.
Omdat we dus wel op verlof wilde vertrekken heb ik een externe schakelaar geïnstalleerd zodat de woonbatterij bij het draaien vd motor wel geladen werd en ik deze kon afzetten als de motor niet draaiende om te vermijden dat de startbatterij ontladen zou worden.
Alles inorden dus dacht ik tot de merkte dat de koelkast nog steeds geen 12V kreeg en dus niet overschakelen?
Niet verder blijven knoeien en de koelkast gewoon tijdens het rijden op gas laten staan wat geen probleem is.
Tijdens onze vakantie wou mijn vrouw het hangbed even laten zakken om het donderen dat ondertussen te warm was erop te leggen zodat het niet in de weg ligt maar dat krijgt blijkbaar ook geen stroom.
Het lichtje werkt en als de de procedure om het te deblokkeren uitvoeren is er ook de klik en piep maar de motor werkt niet?
Waarschijnlijk ook iets te maken met die EBL?
Iemand een schema van de EBL99 dan kan ik iemand is laten kijken die er meer van kent?
Of iemand die al weet wat het is?
Toen ik even in de camper iets ging halen branden er een rood lichtje in mijn controlepaneel en zag dat hier "alarm" naast stond. Controle startaccu was goed maar de woonbatterijen gaven 0 V???
Bak open gedaan en bleek één vd batterijen gewoon ontploft?
Volgens de batterij speciaalzaak waarschijnlijk een interne kortsluiting want ik had ondertussen al gecontroleerd of er iets mis was met de laagspanning maar dat was oke.
Daarna één grote woonbatterij gemonteerd en terug alles inorden. De woon en startbatterij werd normaal geladen zowel tijdens het draaien vd motor als aan de 220.
Tot we enkele weken geleden op vakantie vertrokken en we ontdekken dat de koelkast niet op 12V overschakelen? Bij controle bleek bij draaiende motor de startbatterij geladen worden maar de woonbatterij niet?
Ik ben zelf autotechnieker dus de EBL99 uit elkaar gehaald en ontdekt dat het relais dat er moet voor zorgen dat er bij draaiende motor stroom naar de woonbatterij gaat niet bekrachtigd werd? Het is een dun rood draadje dat uit de printplaat komt dus dan stopt het voor mij want van elektronica ken ik niet veel.
Omdat we dus wel op verlof wilde vertrekken heb ik een externe schakelaar geïnstalleerd zodat de woonbatterij bij het draaien vd motor wel geladen werd en ik deze kon afzetten als de motor niet draaiende om te vermijden dat de startbatterij ontladen zou worden.
Alles inorden dus dacht ik tot de merkte dat de koelkast nog steeds geen 12V kreeg en dus niet overschakelen?
Niet verder blijven knoeien en de koelkast gewoon tijdens het rijden op gas laten staan wat geen probleem is.
Tijdens onze vakantie wou mijn vrouw het hangbed even laten zakken om het donderen dat ondertussen te warm was erop te leggen zodat het niet in de weg ligt maar dat krijgt blijkbaar ook geen stroom.
Het lichtje werkt en als de de procedure om het te deblokkeren uitvoeren is er ook de klik en piep maar de motor werkt niet?
Waarschijnlijk ook iets te maken met die EBL?
Iemand een schema van de EBL99 dan kan ik iemand is laten kijken die er meer van kent?
Of iemand die al weet wat het is?
Re: EBL99 problemen
Lijkt een probleem met de D+
Het scheidingsrelais en het koelkastrelais worden beiden namelijk niet bekrachtigd bij draaiende dynamo.
Het scheidingsrelais en het koelkastrelais worden beiden namelijk niet bekrachtigd bij draaiende dynamo.
Re: EBL99 problemen
Bij mij was de kabel van de D+ door geschuurd, loopt onder de mat naar de accubak onder de stoel en was op de rand van de accubak door geschuurd. Wonder dat de zaak niet is afgefikt. Bij mij was accu ook aan gort.
Zou dus even meten of D+ wel signaal geeft, mogelijk is dat de oorzaak.
Zou dus even meten of D+ wel signaal geeft, mogelijk is dat de oorzaak.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Re: EBL99 problemen
Beste Alpineovi, het is niet handig een bericht twee keer te plaatsen. Ik heb het andere bericht daarom verwijderd.
Re: EBL99 problemen
Hebben we het over een Ducato?
Bij mijn camper schakelde de ebl99 de koelkast niet op 12V omdat de dynamo maar 12V gaf i.p.v. 14,4V.
De oorzaak was zoals bij velen een slechte verbinding massakabel tussen motor/vak en chassis.
Meet bij draaiende motor eens spanning tussen motor-massa (blok) en het chassis.
Meet je 1 of 2V dan is dat bij jou ook de oorzaak dat de ebl99 niet schakelt.
Succes
Bij mijn camper schakelde de ebl99 de koelkast niet op 12V omdat de dynamo maar 12V gaf i.p.v. 14,4V.
De oorzaak was zoals bij velen een slechte verbinding massakabel tussen motor/vak en chassis.
Meet bij draaiende motor eens spanning tussen motor-massa (blok) en het chassis.
Meet je 1 of 2V dan is dat bij jou ook de oorzaak dat de ebl99 niet schakelt.
Succes
Re: EBL99 problemen
Als je even deftig gaat kijken zal je kunnen lezen dat het toen aan een slechte verbinding aan de stekker vd 220V lag dus dit is wel degelijk een volledig ander probleem!
Re: EBL99 problemen
Ondertussen nog steeds niet opgelost dus vandaag de EBL nog is uit elkaar gehaald om nog eens goed te kijken of er nergens geen draadje los zit.
Alles oké en ik meet meer dan 14 V op de D+ aansluiting als de motor draait dus zal er wel degelijk iets stuk zijn in de EBL99 zodat die niet de relais die de woonbatterij automatisch moet laden als de motor draait bekrachtigd want op dat kleine rode kabeltje komt niets.
Dan bij de Adapter Ad01 (witte blok met witte fiches is nagekeken en de zekeringen waren oke.
Ook daar even gemeten of er spanning binnen kwam en dat was ook goed maar plots hoorde ik een kleine klik in de ABL???
Zelfde geluid dan wanneer je de binnen elektriciteit aanzet in het bedienen paneel.
Nu krijgt de koelkast helemaal geen stroom meer? Hij werkte tot nu nog wel op gas en 220V dus nu hebben we pas echt een probleem.
Moesten er toch mensen zijn die eventueel nog tips hebben hoor ik het graag.
Alles oké en ik meet meer dan 14 V op de D+ aansluiting als de motor draait dus zal er wel degelijk iets stuk zijn in de EBL99 zodat die niet de relais die de woonbatterij automatisch moet laden als de motor draait bekrachtigd want op dat kleine rode kabeltje komt niets.
Dan bij de Adapter Ad01 (witte blok met witte fiches is nagekeken en de zekeringen waren oke.
Ook daar even gemeten of er spanning binnen kwam en dat was ook goed maar plots hoorde ik een kleine klik in de ABL???
Zelfde geluid dan wanneer je de binnen elektriciteit aanzet in het bedienen paneel.
Nu krijgt de koelkast helemaal geen stroom meer? Hij werkte tot nu nog wel op gas en 220V dus nu hebben we pas echt een probleem.
Moesten er toch mensen zijn die eventueel nog tips hebben hoor ik het graag.
Re: EBL99 problemen
Ik denk dat even (laten) meten de snellere ptie is idd.
De koelkast heeft normaal 2x 12V: 1 voor de algemene werking en 1 voor 12V tijdens het rijden. Die 2 tegelijk niet werken is wel raar, want dat zijn redelijk gescheiden circuits.
De koelkast heeft normaal 2x 12V: 1 voor de algemene werking en 1 voor 12V tijdens het rijden. Die 2 tegelijk niet werken is wel raar, want dat zijn redelijk gescheiden circuits.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: EBL99 problemen
Als autotechnieker heb ik wel een beetje verstand van elektronica maar soms moet je wel degelijk de handdoek in de ring gooien en dit is er zo één.
We gaan maandag naar Wim van Lit in Oudkarspel. Enkel maar positieve reviews van gelezen en was vanmorgen ook een heel aangenaam gesprek aan de telefoon waaruit zijn kennis over de problemen met die elektroblok duidelijk naarvoor kwam.
Hopelijk zijn maandag onze problemen opgelost want mijn vrouwke heeft een week verlof dus kunnen we er ineens een kleine vakantie door Nederland van maken.
We gaan maandag naar Wim van Lit in Oudkarspel. Enkel maar positieve reviews van gelezen en was vanmorgen ook een heel aangenaam gesprek aan de telefoon waaruit zijn kennis over de problemen met die elektroblok duidelijk naarvoor kwam.
Hopelijk zijn maandag onze problemen opgelost want mijn vrouwke heeft een week verlof dus kunnen we er ineens een kleine vakantie door Nederland van maken.
Re: EBL99 problemen
Wim is wel degelijk een geweldig kerel!
Probleem zat niet in de EBL. Ivm het ontploffen van mijn woonbatterij had hij dezelfde diagnose als de batterijspecialist. Waarschijnlijk een interne kortsluiting in de batterij. Ik heb het in heel mijn carrière als autotechnieker nooit meegemaakt en ook Wim zei dat dit wel degelijk gelukkig iets zeldzaam is.
Er moet blijkbaar op meerdere plaatsen een D+ binnenkomen op de EBL. Omdat ik de D+ gemeten had op één plaats op mijn EBL dacht ik dat het probleem dan wel inwendig zat.
Maar naast de EBL zit bij mij nog een blokje van Schaudt namelijk de AD01.
Daar komt ook de D+ toe maar één vd 4 kleine relais die de D+ moet doorschakelen werkte niet. De fiche met het keine gele draadje die naar de EBL gaat schakeld de relais in de EBL die de woonbatterij laad maar ook de koelkast en het elektrische hangbed.
Hij had nog een AD01 liggen dus met die te vervangen hoorde we meteen de relais in de EBL schakelen als we de motor starten dus werkte alles terug prima.
De bovenste fiches op dit bakje zijn trouwens voor de lichtjes aan de zijkant vd camper en ook de zekering voor deze breedtelichtjes zit op die AD01 dus altijd handig om te weten.
Probleem zat niet in de EBL. Ivm het ontploffen van mijn woonbatterij had hij dezelfde diagnose als de batterijspecialist. Waarschijnlijk een interne kortsluiting in de batterij. Ik heb het in heel mijn carrière als autotechnieker nooit meegemaakt en ook Wim zei dat dit wel degelijk gelukkig iets zeldzaam is.
Er moet blijkbaar op meerdere plaatsen een D+ binnenkomen op de EBL. Omdat ik de D+ gemeten had op één plaats op mijn EBL dacht ik dat het probleem dan wel inwendig zat.
Maar naast de EBL zit bij mij nog een blokje van Schaudt namelijk de AD01.
Daar komt ook de D+ toe maar één vd 4 kleine relais die de D+ moet doorschakelen werkte niet. De fiche met het keine gele draadje die naar de EBL gaat schakeld de relais in de EBL die de woonbatterij laad maar ook de koelkast en het elektrische hangbed.
Hij had nog een AD01 liggen dus met die te vervangen hoorde we meteen de relais in de EBL schakelen als we de motor starten dus werkte alles terug prima.
De bovenste fiches op dit bakje zijn trouwens voor de lichtjes aan de zijkant vd camper en ook de zekering voor deze breedtelichtjes zit op die AD01 dus altijd handig om te weten.
Re: EBL99 problemen
Moeilijk die belgische taal. Ik dacht dat een fiche een informatie blad was of zo. Maar hier lijkt het wel om een aansluiting te gaan.