Stroomvoorziening, zonnepanelen en berekeningen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
milomotorhomes
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 sep 2016, 20:52

Stroomvoorziening, zonnepanelen en berekeningen



Bericht door milomotorhomes »

Ik heb een paar vragen over elektra in de camper... eerst en vooral heb ik een berekening gemaakt qua verbruik, en ik vraag me af of iemand hier commentaar op kan leveren ? maak ik een denkfout ergens ? - Heb al eindeloos zitten zoeken op het forum maar wil toch graag jullie mening

Screenshot 2023-05-23 111002.jpg
Screenshot 2023-05-23 111002.jpg (42.37 KiB) 836 keer bekeken
Ik loop jullie er even door:
De rode lijn bevat alle verbruikers. De grootste is mijn compressiekoelkast. Daarnaast heb ik een uitdaging met USB aansluitingen. Ik moet namelijk de "AUX" inschakelen, maar daarmee schakel ik ook de autoradio in, die een grootverbruiker is (is een LCD scherm voor navigatie etc). Zelfs het uitschakelen op de radio zorgt nog steeds voor verbruik.

Daarnaast is de groene lijn, dit is de opbrengst van het zonnepaneel (100watt, 80% efficientie, 4 zon uren).

De oranje lijn geeft de totale capaciteit weer : 2x 95AH maximaal tot 40% ontladen.

Dit wil zeggen dat ik een verbruik heb van 75 AH en een dagelijkse opbrengst van 27 AH. Dit is allemaal zeer conservatief gerekend, en ook wel een worst case scenario.

Technisch gezien wil dit zeggen dat ik ongeveer 2 dagen vrij kan staan, zonder te rijden.

En dan nu een paar vragen :

1. Ik gebruik momenteel het voltage om te "monitoren" wat de laadstatus is van de batterijen... maar ik ben meer aan het gokken dan wat anders. Ik zie op de IDSWITCH (Bavaria camper) interface (zie foto) een batterij met blokjes, maar nog nooit een blokje zien verdwijnen... Werkt dit ? Iemand ervaring ?

348448580_180404354926814_9178566392935220804_n.jpg
348448580_180404354926814_9178566392935220804_n.jpg (68.36 KiB) 836 keer bekeken
2. Ziet er iemand een denkfout in mijn berekeningen ? Ik weet dat ik de "kachel" vergeten ben die laat ik even buiten beschouwing

3. Iemand tips om meer autonomie te krijgen ? ervaringen ? Ben aan het spreken met een nederlandse firma voor 1x extra zonnepaneel 100w te leggen en eventueel een 150 AH lithium batterij.

Alvast bedankt om dit bericht te lezen en mee te denken :-)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Stroom voorziening, zonnepanelen en berekeningen



Bericht door veetee »

Eerst een wedervraag? Waarom moet je de AUX inschakelen? Bedoel je daarmee de ACC stand van het contactslot? En zit je autoradio/navigatie niet op de startaccu, dan verbruikt die toch niets uit je huishoudaccu?
Als je de ACC stand van het contactslot gebruikt om de USB stopcontacten in het dashboard te kunnen gebruiken, dan kun je deze beter van stroom voorzien door ze op de huishoudaccu aan te sluiten ipv de startaccu.
En een paneeltje van 100 Wp is tegenwoordig niet echt veel, leg zoveel mogelijk op je dak, één gewoon huispaneel bijvoorbeeld kan al 380 Wp leveren.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Stroom voorziening, zonnepanelen en berekeningen



Bericht door Arie55 »

Ten eerste, reken niet met ampere-uren. Reken met de eenheden Watt en uren. Dat maakt het een stuk eenvoudiger en de kans op fouten minder. Het verbruik kan je zo differentieeren over de dagen en tijdspanne van gebruik.
De opbrengst gaat net zo, alleen zit er in de opbrengst van zonneschijn een 'kromme'. Begin van de dag een lagere opbrengst dan midden op de dag, die in de middag weer afneemt. Neem hier conservatieve getallen voor.
Voor de opslag bereken je (afhankelijk van het type) uit wat jer max. uit zou mogen halen. Dat getal neem je maar een deel van die bruikbaar is of acht, afhankelijk hoelang je vrij wenst te staan. Wat de berekening lastig maakt is dat het aanbod van de zonnepanelen over de dag doorgaan. En als het heel veel is wordt de belasting direct daaruit gevoedt. En als de accu al vol is, zal die niet verder geladen worden. Is er geen of minder zon, dan is uiteraard de situatie anders. Vandaar ook, neem een conservatieve aanname met de oplbrengsten.

Zelf heb ik de dag opgedeeld in tijdspanne van 2 uren. Over die tijdsspanne ging ik voor elke dag van de week na wanneer er wat gebruikt werd. Over de dag kon zo ook invoeren wat de opbrengst zou zijn t.o.v. het max. Ik heb hier aangehouden: 80% Wp paneel,omdat die plat op dak ligt. Afhankelijk van de maand: 32% is ongunstig en 64% is gunstig (begin v/h jaar en hoog zoemer). Daarover weer een percentage 8-10uur 10-12uur en 12-14uur en de rest in afname dezelfde getallen als de ochtend. Je ziet al er blijf weinig over. 80x32 procent is al 25% van 100Wp is niet veel. Over 8-10uur is dat dus 25% x 100Wp x 2 uur = 51 Wh en dat nog vermenigvuldigd met een percentage van de tijdspanne (ik heb hier 22% genomen). Dit is maar 11Wh wat er tussen 8 en 10 uur 's ochtends binnenkomt.
Dat is wel 2x zoveel als het zomer is, maar nog niet heel veel. En je dak volplempen met panelen is m.i. ook niet de weg. Die panelen wegen wat en ze kosten e.e.a.

De fun begint pas als je sheet redelijk af is en wat gegevens gaat veranderen. Maakt de te veranderen cellen een apart kleurtje, zodat je geen formules verandert en je sheet verkloot.
Een ander stukje huiswerk is je dak op te meten wat je aan ruimte hebt. Incl. alle dakramen en andere obstakels Op een A4'tje kan je het dak op schaal tekenen en de gevonden panelen op een apart velletje op dezelfde schaal tekenen en uitknippen. En laat het schuiven maar beginnen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie