Polymax vraagje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Polymax vraagje



Bericht door gjvonk »

Om én de beschadigingen te camoufleren én de wand ter plaatse van de te monteren TV steun te versterken, wil ik een 9 mm dik berken multiplex plaatje over de beschadigingen heen monteren en dan met 8 schroeven de TV steun monteren. Het plaatje zelf wil ik met polymax en schroeven vastzetten. Moet ik voor een goede hechting het hout helemaal kaal schuren of volstaat het opruwen van de plaat? De wand zelf is ook opgebouwd uit 9 mm berken multiplex en afgewerkt met een folie...

Het plaatje zelf maak ik 5 cm langer en 5cm breder dan de grondplaat van de TV steun en werk ik af met een grijze folie met houtmotief. De kleur komt behoorlijk in de buurt van de kleur van de wand.

Graag jullie tips...


Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door gjvonk op di 23 mei 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Polymax vraagje



Bericht door kampertjes »

Polymax lijmt zo’n beetje op alles
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Polymax vraagje



Bericht door pwhooftman »

Ja, dus even ontvetten is genoeg, schuren is niet nodig.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Polymax vraagje



Bericht door FJM »

Polymax is een goede verlijmer.
Alleen gaat het nu niet alleen om de polymax, maar ook om de hechtingskracht van het folie.
Als die niet sterk genoeg is... die hele constructie is dus afhankelijk van de zwakste schakel in deze.
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Polymax vraagje



Bericht door gjvonk »

Dat zit ook achter mijn vraag: hoe kan ik weten of de folie nog voldoende hecht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Polymax vraagje



Bericht door jansloos »

Proefstrookje plaatsen.

Gewoon een blokje hout groot genoeg om vast te pakken er op lijmen. 2 dagen laten drogen en kijken of het blijft zitten als je er aan trekt.

Niet alleen trekken, maar ook proberen kwart slag te draaien. Niet alleen moet de folie hechten, maar ook hecht polymax op de folie. Dat is niet altijd het geval.
Onlangs nog een batterijhouder proberen te lijmen. Is niet gelukt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Polymax vraagje



Bericht door FJM »

Yup. Precies dat.
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 254
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Polymax vraagje



Bericht door poldertoerist »

Als je En polymax En schroeven gebruikt en de polymax tenminste ook op de kale delen smeert dan zou ik het zelf wel aandurven.

Tenzij... je de folie er nu heel makkelijk van af kan trekken. En als dat zo is. dan zou ik met een mes de plek (waar je nu met potlood getekend hebt) een snede zetten en dan het folie daarbinnen netjes verwijderen (plankje zou ik er dan wel net buiten laten vallen voor het mooie). Dan weet je vrijwel zeker dat het blijft zitten zoals je het bedoeld hebt.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Polymax vraagje



Bericht door Hymerferry »

Die proef heeft de inbreker al voor je gedaan, je ziet dat de folie weg getrokken is. Ik zou het plaatje door de wand heen via achterzijde vast zetten met “patent” schroeven, zoals die worden ook gebruikt voor deurschilden/deurkrukken. En realiseer je dat dit meubelpaneel uiteindelijk aan de bovenzijde alleen vaststaat aan 2 plastic busjes met een schroef van hooguit 25 mm.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Polymax vraagje



Bericht door ducati 900 »

Hoe zwaar is het scherm en hoever steekt deze van de wand?
Folie er af en met Polymax en 8 schroeven is volgens mij vast zat.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Polymax vraagje



Bericht door gjvonk »

Door de posts hier zit ik ook te bedenken dat de folie eerst ter plaatse weg moet. Hoe kan ik dat het beste doen? De folie die er al af is, is meegenomen met de toplagen van de multiplex wandplaat. De vorige tv beugel hing aan 6 schroefjes van hooguit 9 mm en vermoedelijk een paar 3m plakstrips. Dat is met kracht gewoon losgetrokken van de wand.

Door het plaatje wil ik de wanddikte ter hoogte van de TV beugel verdubbelen naar 18 mm en de TV beugel daarop vastzetten met 8 schroeven van 18 tot 20 mm. De grondplaat van de steun is 4 mm dik aluminium.

Als ik al iets vanaf de achterkant doe, dan is het een paar langere schroeven in een al bestaande handdoek haak draaien. Ik wil geen extra schroefgaten in de badkamerwand. Dat is n.nl. de wand waar de TV tegenaan zit. Patentschroeven hebben de neiging los te lopen is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 254
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Polymax vraagje



Bericht door poldertoerist »

nog eventjes naar je foto gekeken, maar is het folie of fineer.. in het laatste geval zal weghalen niet heel goed gaan.

Als het wel folie is die zo goed vast zit dat je daadwerkelijk de multiplex plaat stuktrekt.. dan zit het dusdanig goed dat ik het lekker zou laten zitten. en bij je originele plan blijven.

Als het af fabriek die tv kon houden dan zal dat met wat extra stevigheid zeker gaan. ik ga er wel vanuit dat je je TV beugel ook door het gelijmde plankje heen aan de achterwand vastzet.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Polymax vraagje



Bericht door gjvonk »

Het is folie, geen fineer, dat weet ik zeker. De 19 inch TV hing inderdaad vanaf in ieder geval de 1e tenaamstelling in juni 2020 met 6 schroefjes en vermoedelijk wat 3m plakstrips aan de wand.

Ik kan een stukje folie proberen los te trekken en lukt dat niet, zit het denk ik inderdaad vast genoeg. Het extra plaatje is net als de originele wand 9 mm berken multiplex. Dat erop schroeven (met 15 a 18 mm schroeven) en lijmen en dan de steun met nog eens 8 20 mm schroeven op de plaat bevestigen (die gaan dan én in de extra plaat én in de originele wand) moet toch voldoende zijn om het geheel vast te houden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Polymax vraagje



Bericht door gjvonk »

Net nog even verder gekeken. Waar de folie mist, mist ook hout van de plaat zelf. Peuteren aan de folie rafeltjes leverde alleen een los stukje folie op wat al uitstak. Mijn conclusie: die folie zit vast genoeg op het hout om als ondergrond voor een polymax lijmverbinding te dienen.

Ik dek het af met een plaat die aan alle kanten 4 cm groter is dan het grondoppervlak van de schuifsteun. De buitenrand voorzie ik van een polymax rups (pakweg 2 cm van de rand zodat het er niet tussen ui perst), de schroeven waarmee ik de plaat zelf aan de wand schroef doe ik zover van de rand, dat ze onder de grondplaat van de steun vallen. De schroeven waarmee ik vervolgens de steun vastzet, komen ook nog eens door de plaat zelf heen in de wand.

Dat zal vast niet meer spontaan los komen...AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Afbeelding
Buscamper fan
Plaats reactie