Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door pwhooftman »

We (2 personen) zijn ons aan het oriënteren op een nieuwere camper. We komen van een halfintegraal (Hobby Toskana 650) met frans bed en de veel voorkomende halve rondzit voorin. We zijn erg gecharmeerd van de face-to-face zithoekopstelling, en zijn onder de indruk van de ruimte die dat geeft in bijv. de Challenger 260/Chausson 640.

Eén ding blijft ons echter bezighouden: deze campers hebben alleen een hefbed.in onze huidige opstelling kan één van ons alvast naar bed gaan, en de ander kan nog even blijven zitten in de zitgroep. In de inrichting met alleen een hefbed moet je dus tegelijk naar en uit bed. Ik weet dat dit persoonlijk is, maar zijn er hier op het forum ervaringen met de overstap naar alleen een hefbed?
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door lassche »

Onze eerste camper was een Frankia I650SD. Aan de linkerkant een hoekbank van een kleine 2 meter. Daar tegenover aan de rechterkant een rechte bank van 2 meter. Een hefbed en eventueel kon de zithoek tot kingsize-bed omgebouwd worden.
Wat leefruimte betreft een heerlijke camper. Maar het hefbed was aan de krappe kant en dat trappetje vonden we ook niet ideaal. Bij deze camper kon je trouwens wel een deel van de leefruimte gebruiken terwijl het hefbed naar beneden was.
Maar we hebben de camper, ondanks dat we er verder heel tevreden mee waren na 5 jaar toch verkocht en een andere met een vast bed achterin teruggekocht.
Maar naar die grote leefruimte verlang ik nog wel eens terug. Vooral omdat we met een vrij grote hond reizen. En dan is zo'n ruime face-to-face zithoek ideaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door Zijspan »

Wij hebben ook een hefbed in de camper, ik pas er al niet eens in.
Maar zelf slapen we achterin in het vaste bed, we zijn maar met z’n twee, het hefbed doet meer dienst als opslag voor kleding, dan ging er soms wel een kleinkind mee voor een nacht of weekend.
Dan is de camper van 7 meter opeens klein, dan moet dat hefbed naar beneden en dan zijn de stoelen waar wij lekker op zitten ineens niet meer bereikbaar.
En ben je aangewezen op de treinzit.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door gjvonk »

We hebben geen ervaring met alleen een hefbed. Wel ervaring met een "dwarsslaper". We vonden het erg vervelend als de achterste moest plassen: dan moet je samen wakker zijn. Ik kan mij voorstellen dat je met alleen een hefbed op den duur eenzelfde ergernis gaat ontwikkelen. Altijd tegelijk naar bed en kun je een keer niet slapen kun je niet even in de zithoek zitten.

Huur anders een keer een camper met zo'n indeling voor een week of 2. Niks is zo vervelend als een verkeerde aankoop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door Will »

Lengte bedden is de oplossing voordeel is onafhankelijk naar bed toe kunnen gaan nadeel de camper wordt meestal iets langer.Naar de toekomst toe bij verkoop lengtebedden liggen beter in de markt.

En denk eens goed na of het een nieuwe moet worden diesel wordt steeds meer een vies woord met alle bijkomende kosten vandien en wat levert hij over 5 jaar nog op..

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door Jazp »

Trappetjes en dwars slapen waren we gewend uit onze Hymer alkoof (2010) en vonden we prima. Het hefbed in de Frankia was de belangrijkste reden om hem weer weg te doen. Dat lag niet aan de afmetingen (te verlengen tot lengtebed van 2x2m) en zat zelfs dan in de zithoek nog nauwelijks in de weg.

Waar het wel aan lag;
- het wiebelt toch een beetje tov de rest van de camper
- afgezien van het dakluik was het erg lastig om een raampje aan de zijkant open te zetten voor frisse lucht of om vanuit bed even naar buiten te gluren bij een vreemd geluid of naar het weer/uitzicht 's ochtends (verduisteringsgordijnen van de cabine en bekleding rond het hefbad zit er dan voor)
- we vinden het prettig om in een koelere ruimte te slapen. Voor het dwarsbed of bij de alkoof hadden we altijd het gordijntje 's avonds al dicht. Het hefbed zakt omlaag in de 'warme' woonkamer.

Wij zijn dus weer terug bij een alkoof :)
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4381
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door jheeck »

Will schreef:
vr 19 mei 2023, 10:35
En denk eens goed na of het een nieuwe moet worden diesel wordt steeds meer een vies woord met alle bijkomende kosten vandien en wat levert hij over 5 jaar nog op..
TS schrijft "nieuwere", niet nieuwe. En dan nog, dat is ieders eigen beslissing, ik zou zo weer een nieuwe diesel kopen, het gaat me om de lol, niet om eventueel rendement.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Linden100
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 nov 2022, 17:46

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door Linden100 »

Wij hebben een 630 met 2 enkele hefbedden. Kan je ( wij niet) onafhankelijk naar bed. Erg veel ruimte overdag!. Bevalt goed
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door isoplus »

Wij hebben geen camper in de zin van een witte doos :wink: maar wel een door Adria gebouwde Fiat bus van 6,4 meter lang met achterin een hefbed. Dat bedgedeelte is zo groot dat je kunt kiezen, in de lengte of de breedte slapen. Bed omhoog heb je een zee van ruimte achterin en is alle bergruimte achterin bereikbaar, ook de gaskast.
Onze achterdeuren gaan de hele reis(in de winter)niet open, dus hebben wij de fietsen op een standaard rek op de trekhaak tegenwoordig.
Wil er een eerder naar bed, dan gaat het bed naar beneden, douche, toilet en wc zowel als keuken blijven gewoon bereikbaar. De ander kan zich breed installeren op een of beide voorstoelen. Ja een busje is iets smaller...
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Ervaringen met alleen een hefbed gevraagd



Bericht door pwhooftman »

Om na bijna een jaar mijn eigen vraag te beantwoorden: sinds juli 2023 hebben we een Chausson 720 Titanium, met een hefbed boven de dinette en twee dwarsbedden achterin (die vooral als opslagruimte of sporadisch als extra werkplek dienen). Het is tot nu toe geen probleem gebleken om tegelijkertijd naar bed te gaan of er uit te komen :-).
Plaats reactie