Verhoging naar 4250 kg niet voor kampeerauto's

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Verhoging naar 4250 kg niet voor kampeerauto's



Bericht door Dutch Traveler »

Volgens het AD gaat de verhoging alleen gelden voor bedrijfswagens die op elektra of op waterstof rijden.
Aangezien tegenwoordig alle campers geregistreerd staan als personenauto's, en niet op elektra of op waterstof rijden, gaat dat feest niet door.

Bron : www.ad.nl/auto/gaat-er-iets-veranderen- ... ~a6c31b72/
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Verhoging naar 4250 kg niet voor kampeerauto's



Bericht door CaradoT135 »

Uit de link:
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt:
‘Inderdaad is er onlangs iets gewijzigd op dit punt, maar het is geen goed nieuws voor de bezitters van een kampeerauto. Met het B-rijbewijs mag je sinds 1 januari van dit jaar een bestelauto besturen die maximaal 4250 kilo weegt. Dat is dus inderdaad een verhoging, want tot nu toe gold 3500 kilo. Maar deze verhoging blijft beperkt tot bedrijfswagens die volledig elektrisch of op waterstof rijden.
Heb ik iets gemist?
Rijbewijs B tot maximaal 3500 kg
03 februari 2023 De RDW krijgt regelmatig vragen over het verhogen van het maximum voertuiggewicht bij rijbewijs B. Dat is niet aan de orde, het maximum gewicht bij rijbewijs B is nog steeds 3500 kg.
De Europese Commissie werkt aan een voorstel van een nieuwe rijbewijsrichtlijn. In 2022 heeft de Commissie een openbare raadpleging over de herziening gehouden. Hierin werd gevraagd om de standpunten van burgers en betrokken partijen. Naast het bevorderen van verkeersveiligheid en vrij verkeer van mensen en goederen moeten de regels ook bijdragen aan een groene en digitale transitie van de Europese Unie. Het is nog niet bekend wat er daadwerkelijk in de nieuwe regels komt te staan.

Het maximum gewicht van een voertuig dat je met rijbewijs B mag besturen is dus nog steeds 3500 kg. De voortgang van de nieuwe richtlijn is te vinden op Herziening van de richtlijn rijbewijzen (europa.eu).
edit: Nee
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verhoging naar 4250 kg niet voor kampeerauto's



Bericht door Dafluc »

Nee inderdaad, niks nieuws onder de zon. Daar hebben we recent nog 15 pagina's over volgeschreven: klik.
Afbeelding
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Verhoging naar 4250 kg niet voor kampeerauto's



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 8:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verhoging naar 4250 kg niet voor kampeerauto's



Bericht door Dafluc »

Had gekund en kan. Maar als ik elk onderwerp dat we al een keer hebben gehad zou sluiten kunnen we wel stoppen met het forum. Dus dat is niet de bedoeling. Het onderwerp is recent voorbij gekomen, dus vandaar de informatief bedoelde link. En nu kan iemand die misschien inhoudelijk nog iets te melden heeft dat gewoon doen. Ik had het natuurlijk ook meteen onder het eerdere topic kunnen hangen. Keuzes, keuzes.
Afbeelding
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Verhoging naar 4250 kg niet voor kampeerauto's



Bericht door Will »

Wat Ik er uit leest dat ze de oudere bussen lees campers willen ontmoedigen met andere woorden de diesel camper heeft zijn langste tijd gehad. Ik zou geen nieuwe meer aanschaffen tussen nu en vijf jaar ziet de diesel wereld er slecht uit ik geloof dat volgend jaar de diesel toeslag en de BPM gaat omhoog gaan.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie