Koelbox via scheidingsrelais aan sigarettenaansteker?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
patturik
Berichten: 25
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 22:47

Koelbox via scheidingsrelais aan sigarettenaansteker?



Bericht door patturik »

Beste allemaal!

Ik probeer uit te vinden of het mogelijk is om dit te doen :

Ik heb een koelbox mestic mcc-35 ac/dc.
Er zijn 2 huishoudaccu's van elke 105 ah parallel geschakeld. Natuurlijk is er ook de startaccu van de auto.
Ik heb een cyrix scheidingsrelais geinstalleerd, om de accu's ook op te laden via de dynamo. Ook heb ik 2 zonnepanelen die de accu's laden.

We hebben een 12v aansluiting gemaakt voor de koelbox, alleen blijkt nu vandaag dat deze niet meer werkt. Elke keer als de compressor aanslaat, gaat de koelbox uit en springt daarna weer aan. Toen ik hem in de sigarettenaansteker voor in de auto plugde, deed de koelkast het wel gewoon.

Mijn vraag is eigenlijk of het in mijn situatie mogelijk is om de koelbox dan voorin aan te sluiten, zonder dat de startaccu dan helemaal wordt leeggetrokken. Is het zo dat ik met de scheidingsrelais ook de startaccu oplaad vanuit de zonnepanelen (of via een acculader etc) en dat deze dus eigenlijk ook parallel is verbonden met de huishoudaccu's ?

Ben benieuwd of dit een oplossing is. Uiteindelijk ga ik natuurlijk de normale aansluiting vervangen van de koelbox, maar 2 vrienden lenen morgen onze camper.

Alvast bedankt!

Screenshot 2023-05-17 at 18.22.58.png
Screenshot 2023-05-17 at 18.22.58.png (719.75 KiB) 946 keer bekeken
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox + scheidingsrelais + sigarettenaansteker



Bericht door myway »

Dan zijn de draden van de accu’s naar de koelbox te dun voor de lengte van de draad.
Dat aanpassen en het is opgelost.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox + scheidingsrelais + sigarettenaansteker



Bericht door myway »

Als tijdelijke oplossing kan dat prima op de startaccu stel de accubeveiliging ff wat hoger in, zie handleiding.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelbox + scheidingsrelais + sigarettenaansteker



Bericht door DJSmiley »

Je kan de koelkast beter direct op de hh accu aansluiten. Vermoedelijk is zoals gezegd het probleem te dunne kabels en overgangsweerstanden. De sigaretteplug is nu niet echt de meest ideale stekker uberhaupt hiervoor.

Als de kabellengte niet lang is zou je de meegeleverde kabel kunnen gebruiken, stekker eraf en met een zekering direct op de hh accu, maar je moet dan net ff die spullen hebben.

Via de startaccu zou niet mijn voorkeur zijn, ook al laad de cyrix via de panelen die ook bij. Dat doet ie pas als de hh accu een bepaalde spanning heeft en dat is geen zeker gegeven....

De hh accu's kunnen ook op zijn, maar mijn eerste gok is te dunne/lange kabels icm een slechte stekkersoort.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
patturik
Berichten: 25
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 22:47

Re: Koelbox via scheidingsrelais aan sigarettenaansteker?



Bericht door patturik »

Bedankt voor de reacties! Ik was inderdaad ook van plan die draden eens te vervangen. Het ding is dat het de afgelopen 2 jaar wel heeft gewerkt (wel het gevoel dat er wat spanning verloren ging) De accu's zijn vol. Direct op de HH accu's lijkt mij inderdaad een beter idee, misschien nog met een schakelaar ertussen zodat je het kan uitzetten (als je dat zou willen)

De optie om het via de sigarettenaansteker te doen bij de startaccu heeft natuurlijk ook nogal zn nadelen.. De sleutel moet in het contact blijven. En eventuele andere lampjes gaan ook aan en trekken ook stroom. Het was meer een tijdelijke oplossing voor de komende dagen.

Is het dan zo dat als er bijvoorbeeld 's nachts niet genoeg spanning is om ook de startaccu op te laden, dat deze dan toch zou worden leeggetrokken door de koelkast? Het is niet zo dat het aantal Ah altijd wordt verdeeld over de HH accu's + de startaccu, door de cyrix?
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox via scheidingsrelais aan sigarettenaansteker?



Bericht door myway »

De cyrix zal alleen koppelen als de spanning hoger is als 13.2 volt.
Om te voorkomen dat je niet meer kan starten zit er op de box een beveiliging, zoals ik al aangaf, die je kunt verstellen.
Plaats reactie