rot en vochtig

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: rot en vochtig



Bericht door Dafluc »

Dat zijn weer dezelfde voorspellingen als waar ik deze (o, sorry het is de vorige) pagina mee begon. Cijfers laten echter zien dat in Duitsland de verkopen 5,7% hoger lagen in het eerste kwartaal van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bron.
Maar als je dit maar lang genoeg blijft roepen zul je op een gegeven moment natuurlijk ooit wel eens gelijk gaan krijgen.
Afbeelding
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: rot en vochtig



Bericht door lassche »

Het is gebaseerd op aan de ene kant de toename van de vliegvakanties en aan de andere kant het sterk stijgend aantal te koop aangeboden (vooral bus)campers.

En de economische wetmatigheid is dat als het aanbod stijgt de prijs daalt. Dus zo vreemd is die verwachting niet. Die is wel op cijfers gebaseerd.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat een aantal zaken in deze 2 artikelen totaal in tegenspraak zijn met elkaar. Het ene artikel heeft het over een toename van het vakantievliegverkeer en het andere over het milieubewustzijn wat leidt tot vakantie vieren dicht bij huis. En volgens de één lijken de buscampers uit de gratie, gezien het toenemend aanbod wat te koop aangeboden wordt, terwijl de andere het juist heeft over toenemende interesse in de (kleinere) buscamper.

Zouden we het dan toch niet weten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: rot en vochtig



Bericht door gjvonk »

Wat ik schreef is gebaseerd op wat ik zie: van Schiedam naar Parijs kom ik sowieso 2 hele grote camperdealers tegen: 1 naast de A14, net voorbij Gent in België en 1 naast de A1 bij Lille. De jaren hiervoor stonden er nauwelijks nieuwe campers rond deze periode (april, mei). Nu staan ze beide weer helemaal vol.

Daarnaast is het aantal dealers van gebruikte campers geëxplodeerd: hadden we er 3 jaar geleden 2 binnen een straal van 10 km van ons huis in Schiedam, zitten er nu tenminste 4. Idem met camper service bedrijven.

Waren er 3 jaar geleden alleen op "resort achtige" campings luxueuze "glamping tenten", we zien ze nu op steeds meer "gewone" campings verschijnen. De vakantie trends wijzigen, dat is ook de strekking van de aangehaalde reportage.

Daarmee wil ik echt niet zeggen dat de campers morgen 1% en over 2 maanden 5% goedkoper zullen zijn, maar mijns inziens wel dat de grootste hausse over zijn hoogtepunt heen is, niet in de laatste plaats door het fenomeen "uit de markt prijzen". En wat we onderweg ook zien: steeds meer luxe tot superluxe liners en "custom build campers".

En onderweg zijn we: we kwamen er vandaag achter dat we sinds de aanschaf van onze huidige buscamper er al pakweg 25.000 km mee gereden hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Beroepsreiziger

Re: rot en vochtig



Bericht door Beroepsreiziger »

lassche schreef:
do 18 mei 2023, 23:28
Het is gebaseerd op aan de ene kant de toename van de vliegvakanties en aan de andere kant het sterk stijgend aantal te koop aangeboden (vooral bus)campers.

En de economische wetmatigheid is dat als het aanbod stijgt de prijs daalt. Dus zo vreemd is die verwachting niet. Die is wel op cijfers gebaseerd.
En wat dacht je van de oplopende rente?

We hebben een enorme inflatie, en regering die moet bezuinigen, en dus de oplopende rente.
Mensen worden 'armer', dus zakt de vraag naar luxe. Wat een camper is.
Beroepsreiziger

Re: rot en vochtig



Bericht door Beroepsreiziger »

Tjerk23 schreef:
do 18 mei 2023, 11:45
haha wel mooi hoe een simpele vraag over die rotte bodemplaten uitmondt in misschien wel wat ik de rest van mn leven ga doen..
Dat weet ik eerlijk gezegd ook nog niet maar dat gaan we uitzoeken;-)
ja, huis verkocht een paar maanden na de top in de woningmarkt, dus ja daar is geld uitgekomen. Maar nee, daar kan ik niet de rest van mn leven op teren, ben net 41. Winkel stoppen is niet uit weelde (lees corona) dus de laatste 3 jaar waren financieel al behelpen. Onze dochter is net 2 dus we kunnen nu even uit het systeem totdat ze de schoolleeftijd heeft. Maar we zullen dat wel kostenefficiënt moeten doen. In ons geval is een camper dus zo gek nog niet, zeker als je niet continu op campings gaat staan.
Je wil in de toekomst naar Portugal emigreren.
Je zwem niet in het geld, met een beetje rustig leven kan je een paar jaar overbruggen.

Ok, en dan een camper van rond de 20.000€
Nou lees je dat de camperprijzen waarschijnlijk wel gaan dalen.

Zeg over een jaar of 3-4 is je kind oud genoeg voor school, ben je redelijk door je geld heen, en heb je een camper, die stukken minder waard is.

En dan wil je je zelf gaan vestigen in Portugal?
Beroepsreiziger

Re: rot en vochtig



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik weet het, het was je vraag niet.
Maar zoals je las, raken mensen van je vraag af, en komen ze met andere inzichten.

Ik heb er ook 1 voor je.
(Ik ben niet meer bekend met de prijzen in Portugal. Ik ben er telang niet meer geweest.)

Stel (Ik gok even wat.) Je heb nu 50-100.000€
Koop iets leuks in Portugal. Huis.
Hopelijk ben je dan hypotheek vrij.
Dan ga jij en je vrouw gewoon werken in Portugal.

Doordat je hypotheekvrij ben, hou je maandelijks een hoop geld over.
Van het geld wat je daarvan overhoud, zou je bv ook 2x per jaar een maand een camper kunnen huren, en zo wat zien.

De tijd van bijna gratis hypotheekgeld is voorbij.
Ik kocht een maand geleden nog een huis, en daar betaal ik nu 4,7% rente over.
De ECB heeft de rente pas weer verhoogd.
En in Juli gaan ze dan weer doen.
En waarschijnlijk daarna volgen er nog wel een paar verhogingen.
En die verhogingen zijn in Portugal hetzelfde.

Wat ik wil zeggen.
Nu wil je misschien een paar jaar rondtrekken. Je geld opmaken. :silent:
Om over een paar jaar wat te kopen in Portugal, misschien wel tegen 8% rente.
Nou dan zal de bank daar ook wel wat eigen geld willen zien.

Je ben nu 41 schreef je.
Ben je straks 45, en finacieel aan de 'grond'.

Ik weet niet wat, Ik vertrek betaald, maar misschien kunnen ze dan een uitzending over je maken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: rot en vochtig



Bericht door gjvonk »



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: rot en vochtig



Bericht door Camperbassie »

Al eens aan een Durisotti gedacht. Niks rot want alles is polyester. Kun je inbouwen naar eigen inzicht voor 2, 3 of meer personen. Door de rechte wanden is bouwen redelijk eenvoudig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: rot en vochtig



Bericht door tobe1966 »

Bodem ook?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Elliot 5
Berichten: 703
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: rot en vochtig



Bericht door Elliot 5 »

Dafluc schreef:
do 18 mei 2023, 9:39
Dat de prijzen weer gaan dalen lees ik hier inderdaad al heel lang. En ook dat er heel veel campers verkocht gaan worden die in een opwelling zijn gekocht. Tot nu toe komen deze voorspellingen niet uit. Campers zijn nog steeds niet aan te slepen en de prijzen zijn simpelweg niet leuk meer. Van de andere kant, als je het kunt missen is het het geld ruimschoots waard. Dus zo gezien is er niets veranderd.
Weet je het zeker?
Er zijn ooggetuigen die hier poste wat ze zien staan bij camper dealers.
En ik poste een link naar een publicatie wat de daling weergeeft.
https://www.autoblog.nl/nieuws/minder-i ... en-3494441
Maar de branche blijft volhouden dat ze niet aan te slepen zijn, die camperts :silent:
Screenshot_20230522_150756_Chrome.jpg
Screenshot_20230522_150756_Chrome.jpg (57.06 KiB) 252 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: rot en vochtig



Bericht door Dafluc »

Nee Rob. Ik weet het niet zeker en zit ook niet in de branche. Ik lees slechts dat de verkoopcijfers nog steeds oplopen. En dat is toch een objectief criterium. Ik heb het vermoeden dat de wens hier vaak de moeder van de gedachte is. Maar hee, voor mij mogen ze morgen goedkoper worden. Ga ik ook weer eens rondkijken.
Afbeelding
Elliot 5
Berichten: 703
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: rot en vochtig



Bericht door Elliot 5 »

:thumbup:

Is geen wens van mij, maar een wetmatigheid als je kijkt naar economie en het wegvallen van de aanleiding van de explosieve groei van de markt en de inmiddels verzadiging.

Van mij mogen ze blijven stijgen€€€€€€ :-B
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: rot en vochtig



Bericht door hathi »

Beroepsreiziger schreef: Stel (Ik gok even wat.) Je heb nu 50-100.000€
Koop iets leuks in Portugal. ……….Die bedragen zijn ook in Portugal ,al lang passé :thumbdown:
Hans
Zijspan
Berichten: 2601
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: rot en vochtig



Bericht door Zijspan »

Ja ook hier in Portugal gaan de prijzen ook flink omhoog, en gebruikte campers zijn hier ook duur.
Wil je een huis(je) dan kost dat meer als paar jaar geleden, alles afhankelijk van waar dat staat, er zijn hier ook populaire gebieden waar de prijzen de pan uit gaan.
Het is hier net als in Nederland kost het niet veel, dan zit er veel werk aan het originele Portugese huis.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie