rot en vochtig

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Tjerk23
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 16:05

rot en vochtig



Bericht door Tjerk23 »

Beste,
Ik lees al een aantal maanden mee op t forum omdat wij een goede camper zoeken voor onze wellicht emigratie naar Portugal. Wij zijn een Nederlands-Portugees stel met een dochter van net twee, hebben ons huis verkocht, zijn gestopt met onze winkel en willen nu de tijd nemen om met onze dochter rond te trekken en te bedenken wat we waar gaan doen. Daarvoor willen we voor langere tijd een camper inzetten.
We hebben nu een 15 a 20 campers bekeken en vinden toch wel erg vaak zachte tot rotte bodemplaten Met name in de hoeken achter en dan ook de houten hoekverbindingen. Een deel van de eigenaren heeft hier oprecht geen weet van, een ander deel haalt zn schouders er over op. Ons budget ligt zo tussen de 15 en 25 duizend, bouwjaren variëren van 95 tot 2005 ongeveer.
We hadden laatst vrienden over die met een oude Hymer uit 89 rondrijden en die had het niet, het kan dus wel.
Mijn vraag gaat specifiek over die houten bodemplaten en hoeken. Hebben ze daar (bijna) allemaal last van en hoe erg is dat? Ik snap dat je daar in de camper geen last van hebt maar neem aan dat je er toch s wat aan moet laten doen. En ik ga ervanuit dat dat ook in de papieren loopt als je t niet zelf kunt.
subvraag: we kwamen ook een mooie camper tegen met een scheur in de bodemplaat, echt van links naar rechts, wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
Ook vinden we vaak zachte hoeken aan de binnenkant van de garage met verhoogde waardes van de vochtmeter die we hebben aangeschaft.
Vocht in de achterwand ter hoogte van doorvoer kabel derde remlicht, of camera, of in de hoeken achterin de camper, of voorin bij de dakaansluiting.
Begint nogal frustrerend te worden op deze manier. Ik begrijp dat het geen 'nieuwe' zijn maar voor ca. 20 duizend mag je toch wel iets verwachten?
Ik zou graag wat ervaringen van anderen horen en mocht iemand een goede camper weten via via, geen mp links, dan hou ik me aanbevolen...
Vriendelijke groet, Tjerk
Bijlagen
IMG-20230516-WA0011.jpg
IMG-20230516-WA0011.jpg (92.37 KiB) 1396 keer bekeken
IMG-20230516-WA0010.jpg
IMG-20230516-WA0010.jpg (98.62 KiB) 1396 keer bekeken
IMG-20230516-WA0009.jpg
IMG-20230516-WA0009.jpg (129.2 KiB) 1396 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: rot en vochtig



Bericht door Mickel Moen »

Alle waar is naar…….

Je zoekt in het segment “Tupperware” met veel hout en kit in een prijsklasse met inherent daaraan een zekere ouderdom.

Dan is het treffen.

Ook bij buscampers van die leeftijd kom je rot tegen, maar daarbij ontbreekt hout en kit. Wellicht een tip om daar eens bij te kijken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: rot en vochtig



Bericht door Camperic »

Tjerk23 schreef:
di 16 mei 2023, 22:15
Mijn vraag gaat specifiek over die houten bodemplaten en hoeken. Hebben ze daar (bijna) allemaal last van en hoe erg is dat? Ik snap dat je daar in de camper geen last van hebt maar neem aan dat je er toch s wat aan moet laten doen. En ik ga ervanuit dat dat ook in de papieren loopt als je t niet zelf kunt.
Daar hebben veel campers van die leeftijd last van. Ja, je moet er wat aan (laten) doen en ja, dat loopt in de papieren. Vandaar dat vaak wordt gekozen voor verkoop i.p.v. reparatie. De kosten van goede reparatie zijn vaak niet in verhouding tot de waarde. Wij zijn er helaas niet lang na aankoop ook mee geconfronteerd :( . We hebben besloten om het goed te laten repareren, omdat we blij waren met onze keuze en nu zeker weten dat we een goede basis hebben. Voor verkoopwaarde + reparatiekosten (slik) zouden we geen goede andere kunnen kopen of veel geluk gehad moeten hebben.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: rot en vochtig



Bericht door Sandor Gora »

"willen nu de tijd nemen om met onze dochter rond te trekken en te bedenken wat we waar gaan doen"

Je kunt nog bedenken hoe kort/lang je dan met zo'n rotte mispel moet doen voor jullie je weer ergens vestigen. Misschien is de staat van de camper dan minder een probleem?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: rot en vochtig



Bericht door Lambiek »

Je gaat naar 30 jaar oude campers kijken en dat al 20 keer.....

Blijkbaar tijd over , al maanden ?

Koop toch gewoon een nieuwe of bijna nieuwe. Klaar !!!
Huis toch ook voor hoofdprijs verkocht ? Bij verkoop camper krijg je ook meer terug.
Of denk je dat een 30 jaar oude camper minder gaat rotten als jij erin zit ?

En begin met je reis ipv naar rotte campers te kijken..... dadelijk komt kind achterop de brommer voorbij

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk


.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: rot en vochtig



Bericht door pwhooftman »

Ik heb nu drie campers gehad, variërend in de leeftijd van 11 tot 25 jaar, en alle drie waren ze lek, waren ze ooit lek geweest, of werden ze lek. Als je er snel bij bent en de oorzaak repareert droogt het allemaal weer op zonder structurele schade, dus het vraagt voortdurend aandacht, maar als het een paar jaar doorgaat krijg je inderdaad flinke problemen. In mijn ervaring raakt elke camper lek na 10-15 jaar, je moet geluk hebben de uitzondering te vinden. Ik heb eens een camper bekeken met een rare bult op het dak waar binnen de hangkast stond. Bleek de hele opbouw als het ware om het onderstel heen naar beneden aan het zakken, waardoor de kast door het dak heen kwam...

Die scheur overdwars deugt niet.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: rot en vochtig



Bericht door Jonesy »

Lambiek schreef:
di 16 mei 2023, 23:25
Je gaat naar 30 jaar oude campers kijken en dat al 20 keer.....

Blijkbaar tijd over, al maanden ?

Koop toch gewoon een nieuwe of bijna nieuwe. Klaar !!!
Huis toch ook voor hoofdprijs verkocht ? Bij verkoop camper krijg je ook meer terug.
Of denk je dat een 30 jaar oude camper minder gaat rotten als jij erin zit ?

En begin met je reis ipv naar rotte campers te kijken..... dadelijk komt kind achterop de brommer voorbij.
Ga je hem sponsoren of zo? Laat het alsjeblief niet lijken alsof je denkt dat iedereen zomaar het budget heeft om een "nieuwe" camper te kopen.
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: rot en vochtig



Bericht door Luc & Chris »

Het is nu echt de verkeerde periode om een camper te kopen, bovendien zijn de prijzen sinds corona gigantisch gestegen. En de handelaars, maar ook de verkopers weten dit en spelen daar op in.

Bijvoorbeeld een camper die ik ruim tien jaar geleden inruilde voor € 9.000,- werd onlangs aangeboden voor € 17.000,-….

Verder is het zoeken naar die befaamde speld, maar het kan wel.
Wij hebben nog nooit een nieuwe gekocht, maar sinds de negentiger jaren telkens tweedehands. En zonder problemen.

Moraal van het verhaal? Als je kunt wachten tot het komende najaar moet je dat echt doen. Want dan komen de rekeningen van de stallingen namelijk.
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: rot en vochtig



Bericht door isoplus »

In 2007 kocht ik, na wat slechte ervaringen met jonge gebruikte campers, een splinternieuwe Hymer integraal. Prachtige camper waar wij zeer veel kosten aan gehad hebben in de eerste 2 jaar. Dat varieerde van defecte kranen tot een ontplofte accu en vaker brekende koplampunits. Enfin, die verhalen zijn wel bekend!
En toch, onze Hymer had een buitengewoon waterdichte koets en dat geldt voor alle Hymers vanaf 2007 met Pualwanden en daken. Degelijk gelijmd en gekit, nog wel met een houten bodem dus je moet wel zo'n ding goed controleren.
Ik zou zo'n Hymer zoeken, die zijn niet goedkoop! En als je toch op safe gaat neem er dan een met een 3,0 liter Fiat zonder automaat met een gecontroleerde en goed bevonden Alko- achteras. Daar ga je veel plezier aan beleven mits goed onderhouden, de kinderziektes zijn er wel uit :thumbup:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: rot en vochtig



Bericht door ducati 900 »

Wij hebben een camper bj 79gekocht van toen 25 jaar oud die er erg goed uitzag, maar onder en boven een paar plekjes aluvraat.
kwam een jaar later een rol aluminium tegen in de kleur voor oud ijzer prijs en heb dat er negen jaar geleden omheen gerold.
Toen kwam ik er achter dat de camper voor en achter totaal verrot was, heb er 38 meter nieuwe koker ingelast maar ook aan de zijkanten was veel mis.
En dat terwijl hij er echt nog wel goed uit zag en geen spoor van lekkage binnen.
Je kunt zo n oude camper kopen en er zo lang mee rijden tot het niet meer gaat maar als je moet laten repareren hou dan maar op.
Als je het zelf kunt, ja dan altijd doen.
Maar je begint wel al heel goed door met je vochtmeter los te gaan.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Tjerk23
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 16:05

Re: rot en vochtig



Bericht door Tjerk23 »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb me ook echt wel ingelezen, met mensen gesproken, en campers in het echt bekeken. Ik heb dus wel een idee van wat ik wil en niet zo zeer op zoek naar advies over dat merk of dat soort camper. Ik verbaas me er gewoon over dat het zo lastig is voor 20.000 iets fatsoenlijks te kopen, is in mijn ogen toch een serieus bedrag voor een camper van 20 a 25 jaar oud. Het is frustrerend en eigenlijk bijna lachwekkend..
Ik ploeter nog even door omdat ik nog steeds t idee heb dat t me zal lukken en omdat ik wil dat t lukt, maar plan B, een 50 jaar oude De Waard tent achter in de Transporter begint te lonken.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: rot en vochtig



Bericht door Zijspan »

Nadeel van een tent is steeds opzetten en dan weer op breken en dat is die nat.
Zoek eens op Carsten tent die zetten veel een makkelijker op.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: rot en vochtig



Bericht door isoplus »

Nou hebben wij net een vijftig jaar oude de Waard tent met eerbied gecremeerd, daar wil je niet meer mee aan de gang, echt niet!
Maar als je een Transporteer hebt is de oplossing toch een mooie oldtimer Eriba erachter, een camper is echt niet zaligmakend al lijkt dat hier soms wel zo :lol: Je poot het caravannetje ergens neer en met je Transporter ga je de buurt verkennen, mooier kan het haast niet!
Wij deden het andersom en hadden een Fiat 500, 2 CV of Twizy op een aanhanger achter de camper, dat kan natuurlijk ook maar dan heb je nog meer onderhoud en kosten.
Een oude camper vreet geld, maar dat had je al ontdekt, een oude caravan is vriendelijker in onderhoudskosten en je Transporter ken je al.
Inmiddels heb ik alles ingeruild voor een mooie lange Ducatobus, voor twee bejaarden prima, schuifdeur open en je zit buiten!
Helaas niet geschikt voor meer dan twee personen en idioot duur zowel nieuw als gebruikt, wel overzichtelijker in onderhoud en ook nog dagelijks te gebruiken. Zelf een busje inbouwen is natuurlijk helemaal prima, helaas was ik daar altijd te druk voor :(
Tjerk23
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 16:05

Re: rot en vochtig



Bericht door Tjerk23 »

Ok, dit was niet de bedoeling. Iedereen reageert met de beste intenties maar ik wilde gewoon weten of wat ik tegenkom (zie foto's ) normaal is bij campers in deze prijsklasse/bouwjaren. En hoe erg dat is. Al het andere is nu niet zo relevant, sorry.
Plaats reactie