Renault Trafic L2H1 naar camper
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Renault Trafic L2H1 naar camper
Nou.... daar gaan we dan!
Bus gekocht. De vreugde en ellende van het project kan binnenkort gaan beginnen
Renault Trafic Energy 1.6 Dci 125 pk Dubbele cabine uit 2017
met 135.000 km op de teller.
De Trafic wordt behalve als camper ook permanent als prive auto gereden.
De eerste stapjes worden gezet richting Atrion voor een super plat (slaap-)hefdak (zonder slaap) met 3 ventilatie openingen.
Daar worden de voorstoelen draaibaar gemaakt en de RDW keuring verzorgt.
Inmiddels begonnen met het verzamelen van de spullen die nodig zijn voor de Belastingdienst.
Deze zullen behalve voor de foto's ook zo ingebouwd worden dat ze makkelijk verwijderbaar zijn. Hierdoor hoef ik me enerzijds geen zorgen te maken als ik aangehouden wordt en anderzijds kan ik gaan inbouwen.
Wordt vervolgd....
Bus gekocht. De vreugde en ellende van het project kan binnenkort gaan beginnen
Renault Trafic Energy 1.6 Dci 125 pk Dubbele cabine uit 2017
met 135.000 km op de teller.
De Trafic wordt behalve als camper ook permanent als prive auto gereden.
De eerste stapjes worden gezet richting Atrion voor een super plat (slaap-)hefdak (zonder slaap) met 3 ventilatie openingen.
Daar worden de voorstoelen draaibaar gemaakt en de RDW keuring verzorgt.
Inmiddels begonnen met het verzamelen van de spullen die nodig zijn voor de Belastingdienst.
Deze zullen behalve voor de foto's ook zo ingebouwd worden dat ze makkelijk verwijderbaar zijn. Hierdoor hoef ik me enerzijds geen zorgen te maken als ik aangehouden wordt en anderzijds kan ik gaan inbouwen.
Wordt vervolgd....
Re: Renault Trafic L2H1 naar Camper
"Deze zullen behalve voor de foto's ook zo ingebouwd worden dat ze makkelijk verwijderbaar zijn. Hierdoor hoef ik me enerzijds geen zorgen te maken als ik aangehouden wordt en anderzijds kan ik gaan inbouwen."
Als jij na de verplichtte fotoreportage voor de Belastingdienst er weer zaken uithaalt en je wordt om een of andere reden gecontroleerd en je voldoet niet aan die regelgeving heb je een financiële uitdaging met de Belastingdienst.
Als jij na de verplichtte fotoreportage voor de Belastingdienst er weer zaken uithaalt en je wordt om een of andere reden gecontroleerd en je voldoet niet aan die regelgeving heb je een financiële uitdaging met de Belastingdienst.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Renault Trafic L2H1 naar Camper
Bijgevoegd vast mijn concept 12V schema. Graag jullie deskundige blik.
Het hart van mijn elektrische installatie (geen zonnepaneel)
Ik ga kiezen voor een LFP accu 120A
Reden: gewicht, omvang, snelle lading tot bijna 100% tijdens rijden.
Dus de DCDC booster 12-30A (Victron). Geen extra D+ aansluiting. (vind hem wel duur).
En de acculader Victron IP22 30A.
Vraag over het aanleggen. Ik lees overal dat de leidingen achter de wand worden verstopt. Waarom eigenlijk?
Omdat in bijna alle campers de wanden bezet zijn door meubels, zou ik zeggen waarom niet op de vloer tegen de wand leggen?
Het hart van mijn elektrische installatie (geen zonnepaneel)
Ik ga kiezen voor een LFP accu 120A
Reden: gewicht, omvang, snelle lading tot bijna 100% tijdens rijden.
Dus de DCDC booster 12-30A (Victron). Geen extra D+ aansluiting. (vind hem wel duur).
En de acculader Victron IP22 30A.
Vraag over het aanleggen. Ik lees overal dat de leidingen achter de wand worden verstopt. Waarom eigenlijk?
Omdat in bijna alle campers de wanden bezet zijn door meubels, zou ik zeggen waarom niet op de vloer tegen de wand leggen?
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Renault Trafic L2H1 naar Camper
Precies: daarom laat ik het er in staan. Maar zorg ik dat het eenvoudig verwijderbaar is.EasyBee schreef: ↑di 16 mei 2023, 18:39"Deze zullen behalve voor de foto's ook zo ingebouwd worden dat ze makkelijk verwijderbaar zijn. Hierdoor hoef ik me enerzijds geen zorgen te maken als ik aangehouden wordt en anderzijds kan ik gaan inbouwen."
Als jij na de verplichtte fotoreportage voor de Belastingdienst er weer zaken uithaalt en je wordt om een of andere reden gecontroleerd en je voldoet niet aan die regelgeving heb je een financiële uitdaging met de Belastingdienst.
Was misschien niet helemaal duidelijk.
Re: Renault Trafic L2H1 naar Camper
Mooie bus!
De kabels in de wanden: Dat is soms gewoon makkelijk. Maar je kan het inderdaad ook in de vloer doen, net wat uitkomt. Belangrijkst is dat je de juiste kabels gebruikt (flexibel, fijnadering, geen stugge kabel en/of aluminium) en goede bescherming (buizen - de auto-geschikte zwarte ribbelslang)
Je schema klopt en is prima voor jouw verbruikers, want je verbruik is allemaal maar minimaal. En met 25mm2 kun je tz ook nog upgraden naar een zwaardere verbruiker.
De acculader zou ik wel met een 10mm2 doen, dat past ook prima in een 30A lader en geeft net wat minder spanningsval.
Met jouw kabeldiameters kan het op die manier allemaal prima. Als de acculader verder weg komt te zitten dan zou ik die, net zoals de Orion, voorzien van een eigen zekering.
De hoofdzekering zou ik op 100A doen (geen 50A, 50Ah is een foutieve aanduiding). Ah = capaciteit (bij een bepaalde spanning), A = stroomsterkte.
Zekeringen zijn dus xx A (Ampere), accucapaciteit is 120Ah bij 12V. (kleine details, we snappen wat je bedoelt maar feitenlijk is het foutief)
50A hoofdzekering is te krap, want in theorie kun je de motor starten als je nog aan de paal zit en dus met 60A laden.. en dan springt een 50A zekering (al zal dat niet meteen gebeuren en is die kans klein dat je die 2 tegeljik gebruikt)
De kabels in de wanden: Dat is soms gewoon makkelijk. Maar je kan het inderdaad ook in de vloer doen, net wat uitkomt. Belangrijkst is dat je de juiste kabels gebruikt (flexibel, fijnadering, geen stugge kabel en/of aluminium) en goede bescherming (buizen - de auto-geschikte zwarte ribbelslang)
Je schema klopt en is prima voor jouw verbruikers, want je verbruik is allemaal maar minimaal. En met 25mm2 kun je tz ook nog upgraden naar een zwaardere verbruiker.
De acculader zou ik wel met een 10mm2 doen, dat past ook prima in een 30A lader en geeft net wat minder spanningsval.
Met jouw kabeldiameters kan het op die manier allemaal prima. Als de acculader verder weg komt te zitten dan zou ik die, net zoals de Orion, voorzien van een eigen zekering.
De hoofdzekering zou ik op 100A doen (geen 50A, 50Ah is een foutieve aanduiding). Ah = capaciteit (bij een bepaalde spanning), A = stroomsterkte.
Zekeringen zijn dus xx A (Ampere), accucapaciteit is 120Ah bij 12V. (kleine details, we snappen wat je bedoelt maar feitenlijk is het foutief)
50A hoofdzekering is te krap, want in theorie kun je de motor starten als je nog aan de paal zit en dus met 60A laden.. en dan springt een 50A zekering (al zal dat niet meteen gebeuren en is die kans klein dat je die 2 tegeljik gebruikt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Ombouw project: Renault Trafic L2H1 naar Camper
Hey DJ, dank!
Zal de kabel acculader aanpassen naar 10mm2
De hoofdzekering naar 100A. Met hoofdzekering bedoel je de zekering tussen de dynamo en DCDC lader of tussen HH-accu en + verdeelstrip?
Ik zal de kabels toch maar netjes in de wand verwerken. Ga inderdaad gebruik maken van de zwarte ribbelslang (geschikt voor auto).
Zo enorm veel kabelwerk heb ik nu ook weer niet nodig, maar weet iemand een op z'n Hollands prettig en goedkoop adresje. Woon zelf in Alkmaar ophalen en even contact met een expert vind ik toch wel prettig (maar is geen must).
Thx!
Zal de kabel acculader aanpassen naar 10mm2
De hoofdzekering naar 100A. Met hoofdzekering bedoel je de zekering tussen de dynamo en DCDC lader of tussen HH-accu en + verdeelstrip?
Ik zal de kabels toch maar netjes in de wand verwerken. Ga inderdaad gebruik maken van de zwarte ribbelslang (geschikt voor auto).
Zo enorm veel kabelwerk heb ik nu ook weer niet nodig, maar weet iemand een op z'n Hollands prettig en goedkoop adresje. Woon zelf in Alkmaar ophalen en even contact met een expert vind ik toch wel prettig (maar is geen must).
Thx!
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Renault Trafic L2H1 naar Camper
En dan nu...... het ontdreunen.
Hier is al veel over geschreven. En ik wil dit onderwerp niet opnieuw inbrengen.
Vraag voor de bouwers die geen ontdreuning hebben toegepast: hoe bevalt dit?
Ik overweeg om de wielkasten wel van ontdreuning te voorzien, of is dat grote onzin? Hoe is jullie praktijk ervaring hierin?
Hoe hebben jullie de ruimte tussen wielkasten en de ombouw opgevuld? Ik zou dit bv wel met Schapenwol willen doen, maar ga hier geen hele rol voor aanschaffen.
Wat ik (wil) gaan doen.
Ribbels in de vloer egaliseren/opvullen met groene ondervloer plaat.
Daaroverheen Armaflex 19mm (geen latjes).
Daarop de standaard vloer van de bus.
Zijkanten afkitten met flexibele kit (hier nog een advies voor??)
Hier is al veel over geschreven. En ik wil dit onderwerp niet opnieuw inbrengen.
Vraag voor de bouwers die geen ontdreuning hebben toegepast: hoe bevalt dit?
Ik overweeg om de wielkasten wel van ontdreuning te voorzien, of is dat grote onzin? Hoe is jullie praktijk ervaring hierin?
Hoe hebben jullie de ruimte tussen wielkasten en de ombouw opgevuld? Ik zou dit bv wel met Schapenwol willen doen, maar ga hier geen hele rol voor aanschaffen.
Wat ik (wil) gaan doen.
Ribbels in de vloer egaliseren/opvullen met groene ondervloer plaat.
Daaroverheen Armaflex 19mm (geen latjes).
Daarop de standaard vloer van de bus.
Zijkanten afkitten met flexibele kit (hier nog een advies voor??)
Re: Renault Trafic L2H1 naar Camper
Ik heb geen ontdreuning gebruikt, schapenwol achter de wanden en armaflex aan het dak. En ik mis het niet. Rondom de wielkasten ook geen isolatie, simpelweg omdat de bus al stiller is als mijn normale auto.
- Bakkertjes
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Renault Trafic L2H1 naar Camper
je kan hier even kijken , is in alkmaar. https://www.bootschappen.nl/electra/aansluitmateriaal/
Anders bij fource automaterialen (Vink) Alkmaar
Anders bij fource automaterialen (Vink) Alkmaar
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Renault Trafic L2H1 naar camper
De meeste herrie komt van voren. Wind en banden. Voor het geluid heb je achterin niets te zoeken qua isolatie. Je matras en bekleding absorbeert het meeste geluid wat er wel is.
Armaflex is niet drukvast, dus zonder latjes op de vloer geen goed plan. Gebruik een purplaat oid of plaats wel latten.
Armaflex is niet drukvast, dus zonder latjes op de vloer geen goed plan. Gebruik een purplaat oid of plaats wel latten.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Renault Trafic L2H1 naar camper
Hoi,
Dank je wel voor de reactie.
Ik las op dit forum dat de latjes op de vloer niet echt nodig waren als je de standaard vloerplaat terug legt. Dit omdat hierdoor een druk verdeling ontstaat. Het niet gebruiken van de latjes op de vloer was vooral ingegeven door de enorme prijzen van hout. Snap ook wel het argument van het niet drukvast zijn van Armaflex. Ik zal de latjes toch gaan inlijmen.
Lijmen jullie de standaardvloerplaat vast op de latjes of leggen jullie deze er los in (afkitten aan de zijkanten)?
Op basis van jullie ervaringen ga ik geen ontdreuning toepassen. Thx!
Dank je wel voor de reactie.
Ik las op dit forum dat de latjes op de vloer niet echt nodig waren als je de standaard vloerplaat terug legt. Dit omdat hierdoor een druk verdeling ontstaat. Het niet gebruiken van de latjes op de vloer was vooral ingegeven door de enorme prijzen van hout. Snap ook wel het argument van het niet drukvast zijn van Armaflex. Ik zal de latjes toch gaan inlijmen.
Lijmen jullie de standaardvloerplaat vast op de latjes of leggen jullie deze er los in (afkitten aan de zijkanten)?
Op basis van jullie ervaringen ga ik geen ontdreuning toepassen. Thx!
Laatst gewijzigd door Kleine Camper op za 20 mei 2023, 7:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Renault Trafic L2H1 naar camper
Twee vragen:
Om welke reden kiezen voor:
Victron Orion Tr Smart 12/12/30A
Of
Victron Cyrix Lithium Charge Relais 12/24v - 120A
Mijn accu wordt een LFP 120A
Voor mij is het belangrijk dat de accu tijdens rijden volledig wordt opgeladen.
Gemiddeld zal ik maximaal 2 nachten vrij staan en zal ik daarna minimaal 300 km rijden.
En dan nog een lijm vraag.
Zijn Bison Polymax van de Gamma en de Patex Power Polymeer van de Action dezelfde soorten lijm?
Met andere woorden hebben deze dezelfde hechtingskracht?
"Als je hetzelfde anders zegt, bedoel je iets anders"
Om welke reden kiezen voor:
Victron Orion Tr Smart 12/12/30A
Of
Victron Cyrix Lithium Charge Relais 12/24v - 120A
Mijn accu wordt een LFP 120A
Voor mij is het belangrijk dat de accu tijdens rijden volledig wordt opgeladen.
Gemiddeld zal ik maximaal 2 nachten vrij staan en zal ik daarna minimaal 300 km rijden.
En dan nog een lijm vraag.
Zijn Bison Polymax van de Gamma en de Patex Power Polymeer van de Action dezelfde soorten lijm?
Met andere woorden hebben deze dezelfde hechtingskracht?
"Als je hetzelfde anders zegt, bedoel je iets anders"
Re: Renault Trafic L2H1 naar camper
Heeft de wagen een intelligente dynamo?
De cyrix Li heeft geen meerwaarde is bedoeld voor een Victron ve-direct systeem met Victron LiFePo4 smart accu.
De cyrix Li heeft geen meerwaarde is bedoeld voor een Victron ve-direct systeem met Victron LiFePo4 smart accu.
Re: Renault Trafic L2H1 naar camper
De cyrix is een normaal scheidingsrelais, de li versie is de variant om te gebruiken icm een victron accu met een aparte victron bms.
Los is het een normaal scheidingsrelais, zonder meerwaarde.
Met een booster laad je de accu ideaal, en met een hoge stroom. Zonder de booster bepaalt de kabel de stroom, dat kan dus afhankelijk van de lengte soms lager zijn dan met een booster. Ook heb je geen aparte laadcurve, dus ook als de accu vol is blijft ie op 14,xV.
De kit: allemaal ongeveer gelijk en voor minder veeleisende dingen maakt t niets uit. De action heeft soms wat meer diversiteit (restpartijen) maar dat maakt niet veel uit.
Je kan de kit ook online bestellen. Je hebt toch veel tubes nodig en dan is dat snel goedkoper. Goede kit van den braven (bv) kost online minder dan het bouwmarktspul.
Bison is bv niet perse slecht, net zoals Flexa verf, maar het blijft het dhz spul en is niet te vergelijken met bv sikaflez, tec7, sigma, trimetal om maar eens wat te noemen
Los is het een normaal scheidingsrelais, zonder meerwaarde.
Met een booster laad je de accu ideaal, en met een hoge stroom. Zonder de booster bepaalt de kabel de stroom, dat kan dus afhankelijk van de lengte soms lager zijn dan met een booster. Ook heb je geen aparte laadcurve, dus ook als de accu vol is blijft ie op 14,xV.
De kit: allemaal ongeveer gelijk en voor minder veeleisende dingen maakt t niets uit. De action heeft soms wat meer diversiteit (restpartijen) maar dat maakt niet veel uit.
Je kan de kit ook online bestellen. Je hebt toch veel tubes nodig en dan is dat snel goedkoper. Goede kit van den braven (bv) kost online minder dan het bouwmarktspul.
Bison is bv niet perse slecht, net zoals Flexa verf, maar het blijft het dhz spul en is niet te vergelijken met bv sikaflez, tec7, sigma, trimetal om maar eens wat te noemen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com