Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jo Van Tassel
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 mar 2023, 16:37

Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door Jo Van Tassel »

In onze Jumper dubbelcab voorzien we achterin een inrichting met inklapbare tafel, zitbanken waaruit schuiven naar buiten kunnen worden getrokken met daarin kookvuurtje op gas en Dometic 35 CFX-35 compressor koelbox. Alles plat wordt het een bed met de samengelegde bankkussens. Enkel voor occasionele overnachtingen dus. Hierbij wil ik wel minimale stroom voorzien (koelbox, Maxxfan, LED-lampje, opladen gsm's). Het is niet de bedoeling systematisch dagenlang off-grid te gaan staan.
Voor de eenvoud (en het gemak) zou ik opteren voor de allernieuwste Bluetti AC180 (1800W AC Output). Ik zag hier op dit forum al veel (uitgesproken) meningen verschijnen over de vele nadelen van dergelijke powerbanks, maar zijn er ook leden die er positieve ervaringen mee hebben? Technologie evolueert, en de nieuwe lichting powerbanks worden wslk ook wel steeds performanter, niet?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door EasyBee »

Geen antwoord op je vraag, nml geen positief bericht over een powerbank.
Je koelbox + Maxxfan verbruiken te veel om met zo'n powerbank te kunnen volstaan. Neem het stroomverbruik X het aantal uren dat je ergens wilt verblijven en je zult zien dat het niet gaat lukken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door kampo »

Voor een camper zou ik het een 80a85A LFP noemen met een inverter van 1800W.
Draagbaar en goed maar voor mij minder geschikt om er een vaste installatie van te maken.
Hoe ga je hem op een degelijke manier verbinden en vastmaken want je gaat hem toch niet iedere keer mee naar binnen nemen ?
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door DJSmiley »

Zo'n AC180 heeft 1152Wh aan capaciteit, wat overeenkomt met een 90Ah lithiumaccu
Nu klinkt dat wel leuk, maar zo heel veel is dat ook weer niet. En met zo'n alles-in-1 van gemiddelde kwaliteit loop je natuurlijk ook een risico als er wat stuk gaat.

De koelbox en maxxfan gaat wel, daar kun je wel 1 of 2 nachten mee vooruit. Maar het laden zal vnl via de zonnepanelen of de paal moeten gaan: via de dynamo is zo'n ding retetraag.

Kan het in een camper? Jazeker, maar dat zou niet mijn eerste voorkeur zijn. En als je zoiets vast in een camper zou willen dan vind ik een Ective accubox een betere optie. Daar kun je ook fatsoenlijk je camperinstallatie op aansluiten (met fatsoenlijke stekkers) en je hebt dan ook een geintegreerde booster om met de dynamo op een enigszins normaal tempo te laden (30A)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
RobenDo
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 14:00
Locatie: Breda

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door RobenDo »

Jo Van Tassel schreef:
di 16 mei 2023, 17:25
In onze Jumper dubbelcab voorzien we achterin een inrichting met inklapbare tafel, zitbanken waaruit schuiven naar buiten kunnen worden getrokken met daarin kookvuurtje op gas en Dometic 35 CFX-35 compressor koelbox. Alles plat wordt het een bed met de samengelegde bankkussens. Enkel voor occasionele overnachtingen dus. Hierbij wil ik wel minimale stroom voorzien (koelbox, Maxxfan, LED-lampje, opladen gsm's). Het is niet de bedoeling systematisch dagenlang off-grid te gaan staan.
Voor de eenvoud (en het gemak) zou ik opteren voor de allernieuwste Bluetti AC180 (1800W AC Output). Ik zag hier op dit forum al veel (uitgesproken) meningen verschijnen over de vele nadelen van dergelijke powerbanks, maar zijn er ook leden die er positieve ervaringen mee hebben? Technologie evolueert, en de nieuwe lichting powerbanks worden wslk ook wel steeds performanter, niet?
Ik volg je gedachtengang wel.
Ik heb sinds kort een Relion Outlaw and dat is helemaal perfect.
Gebruik het apparaat separaat van de camper accu’s.
Zet het onder tafel en zet er oa Nespresso mee en laad er vanalles mee op en ook tv kijken.
Ding is draagbaar en tevens backup voor thuis.
Draagbare zonnepanelen dus niet meer op het dak van de camper en ook geen ingewikkelde inverters en toestanden.
Geen 220 meer nodig op campings.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door kampo »

Hoe maak je hem vast in de camper?
Heb je een oplossing gevonden om de Relion schadevrij te houden ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door Adria 640 SLX »

Ja hoor, die Bluetti AC180 lijkt me een prima keuze voor wat jij nodig hebt. Het is een flinke powerbank die makkelijk je koelbox, Maxxfan, LED-lampje en telefoons kan opladen. Omdat je niet van plan bent om dagenlang off-grid te gaan, zou deze powerbank prima voldoen.

Je kunt ook kiezen voor een compactere oplossing d.m.v. een zonnepaneel op Marktplaats ( 1 paneel €155,- / 430 Wattpiek) en een "gewone" LiFePO accu met omvormer. Ik heb even gezocht, dit setje bijvoorbeeld:

DEESPAEK 12V 100Ah LiFePO4 12V, 100Ah (1200 wh) €365.00 (inclusief oplader)
Victron Energy Phoenix Pure sine wave inverter, 1200 VA,12 volt 230 V AC €404.27

Voordeel is dat je het beter kan wegwerken, en belangrijk voor de veiligheid "nagelvast" aan het voertuig kunt bevestigen. Bij een ongeval wel zo prettig.
One Life Live It
RobenDo
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 14:00
Locatie: Breda

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door RobenDo »

De relion staat los onder of op tafel of buiten of in de doos in de garage en soms in aanhanger.
In de garage met kort verlengsnoer via luikje naar binnen of buiten als het regent.
Ding is draagbaar dus staat eigenlijk overal.
Ik laat dus alles in mijn camper 1,5 jaar oud in tact en heb gewoon een separaat iets bij me.
Dus geen geklooi met aanpassen van laders, zonnepanelen op het dak enz.
Een opvouwbaar paneel om op te laden kost ong 180 euro
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door seth_space »

Hier een aardig apparaat voor 2800 euro geleverd aan huis. 5120Wh
https://m.geekbuying.com/item/OUKITEL-A ... rrency=EUR
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Jo Van Tassel
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 mar 2023, 16:37

Re: Gebruik van powerbank (zoals nieuwste Bluetti AC180)



Bericht door Jo Van Tassel »

Dank voor de reacties en suggesties!
Omdat we op reis slapen in onze bestelwagen voortdurend combineren met B&B, hotel of campinghuisjes, kunnen we dus steeds met een volle powerbank vertrekken en zou een Bluetti AC180 met 1152Wh moeten volstaan. Wslk kan je de onderdelen afzonderlijk ook goedkoper/kwalitatiever aankopen (Bluetti kost 995 euro), maar ik heb er helemaal geen kijken naar, en heb toch ook 5 jaar garantie op het toestel in zijn geheel...
Plaats reactie