Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
is al zoveel keer aan gegeven ontvochtigen doe je alleen door ventileren en verder niets altijd droog
:cheers:
metatoon
Berichten: 9690
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door metatoon »

Zo gebeurt het met brandhout in iedergeval wel ,en met succes.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door DiffRental »

Ans1976 schreef:
wo 17 mei 2023, 18:03
Afbeelding
Een veel voorkomende buscamper is 6 mtr lang en 2,3 mrt hoog. Een witte doos camper is al snel hoger.

Wat betreft de opmerkingen over ruimte, onze buscamper is 6,4 mtr lang en 2,8 mtr hoog. We zijn alvast een beetje aan het oriënteren op een mogelijke grotere camper, tot nu is de conclusie dat een witte dozen half integraal van 6,5 mtr niet heel veel meer ruimte geeft. Meestal in grote lijnen dezelfde indeling heeft met enkel iets meer douche ruimte.
Willen we een echte upgrade dan gaan we al snel naar een integraal van 7,5 mtr en een C rijbewijs.
Dus als je vooral op campings staat daar het sanitair gebruikt dan is met 2 personen een 6 mtr buscamper misschien een goede keus.

Onze Knaus buscamper staat ook al 5 jaar buiten, zomers wel aan de Noord kant van het huis i.v.m. Zon en de winter vaak aan de zuidkant. Op zich kan hij er prima tegen maar we hebben wel al 2x een lek gehad op het voorste dakluik, het water loopt daar tegenaan (en bevriest in de winter) omdat de voorzijde lager staat. Oplossing is om de voorwielen op de oprijbokken te zetten.
Inmiddels heb ik een oplossing gemaakt dat het water niet meer tot het dakluik kan komen.
Groeten Peter
Ans1976
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 14 mei 2023, 19:56

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door Ans1976 »

DiffRental schreef:
Ans1976 schreef:
wo 17 mei 2023, 18:03
Afbeelding
Een veel voorkomende buscamper is 6 mtr lang en 2,3 mrt hoog. Een witte doos camper is al snel hoger.

Wat betreft de opmerkingen over ruimte, onze buscamper is 6,4 mtr lang en 2,8 mtr hoog. We zijn alvast een beetje aan het oriënteren op een mogelijke grotere camper, tot nu is de conclusie dat een witte dozen half integraal van 6,5 mtr niet heel veel meer ruimte geeft. Meestal in grote lijnen dezelfde indeling heeft met enkel iets meer douche ruimte.
Willen we een echte upgrade dan gaan we al snel naar een integraal van 7,5 mtr en een C rijbewijs.
Dus als je vooral op campings staat daar het sanitair gebruikt dan is met 2 personen een 6 mtr buscamper misschien een goede keus.

Onze Knaus buscamper staat ook al 5 jaar buiten, zomers wel aan de Noord kant van het huis i.v.m. Zon en de winter vaak aan de zuidkant. Op zich kan hij er prima tegen maar we hebben wel al 2x een lek gehad op het voorste dakluik, het water loopt daar tegenaan (en bevriest in de winter) omdat de voorzijde lager staat. Oplossing is om de voorwielen op de oprijbokken te zetten.
Inmiddels heb ik een oplossing gemaakt dat het water niet meer tot het dakluik kan komen.
Wij zijn er ook uit dat het een buscamper gaat worden en wel een 640 omdat die mooie lengte bedden hebben.
Dat van die tip op blokken zetten is slim idd, maar er was hier nog een mr. Die legt op het dak alleen een doek om deze problemen tegen te gaan. Ook wat voor te zeggen idd. En ventileren en daarnaast natuurlijk lekker iedere maand ook in de winter op pad met dat ding! Tenminste dat zijn wij van plan Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door DiffRental »

Ans1976 schreef:
za 20 mei 2023, 14:50
En ventileren en daarnaast natuurlijk lekker iedere maand ook in de winter op pad met dat ding! Tenminste dat zijn wij van plan Afbeelding
Dat is het voordeel als ie gewoon langs het huis staat, pakt een stuk sneller.
Er zijn ook 6 meter buscampers met lengte bedden, is de tafel een stuk smaller en de rugleuning van het zitbankje wat rechter.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door jan- »

seth_space schreef:
ma 15 mei 2023, 16:31
Behalve de dakluiken zit er geen kit op of aan onze bus.
Dat zou bij nadere beschouwing nog wel eens flink tegen kunnen vallen .
Veel grote delen zijn afgekit en in de kleur meegespoten.
Vooral aan binnenzijde van busjes kun je dat goed zien. Al zit daar bij jullie ongetwijfeld isolatie overheen.
Maar lekken die dan regelmatig? Ik dacht dat ik een van de weinige was en bij mij is het denk ik een gevolg van schade. Ik had me dacht ik goed ingelezen en ben voor een Ducato buscamper gegaan van na 2006. Deze is verzinkt, dus roest niet zo snel en ik dacht dat normaal gesproken de kitnaden van een auto wel een levenlang mee zouden gaan.

Helaas toch lekkage, wat lastig op te sporen en te verhelpen is, omdat je in de camper geen metaal meer ziet. Zie viewtopic.php?t=8483573 Maar hier ook een paar met lekkage: viewtopic.php?t=8479821 Misschien ook een gevolg van schade?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9164
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door gjvonk »

Wij hebben al 12 jaar een buscamper en stallen ook al even zoveel jaren binnen. De pakweg € 500 die me dat per jaar kost is het me wel waard. Een lekkage van een kitnaad en de vervolgschade repareren, kost veel meer... daarboven: de stallingskosten zijn minder dan 1% van de aanschafwaarde. En vergis je niet in het aantal en de plaats van de meegespoten kitnaden bij een buscamper: ook op het dak, tussen dak en de wanden en tussen de wanden en de stijlen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Ans1976
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 14 mei 2023, 19:56

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door Ans1976 »

gjvonk schreef:Wij hebben al 12 jaar een buscamper en stallen ook al even zoveel jaren binnen. De pakweg € 500 die me dat per jaar kost is het me wel waard. Een lekkage van een kitnaad en de vervolgschade repareren, kost veel meer... daarboven: de stallingskosten zijn minder dan 1% van de aanschafwaarde. En vergis je niet in het aantal en de plaats van de meegespoten kitnaden bij een buscamper: ook op het dak, tussen dak en de wanden en tussen de wanden en de stijlen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Dank je GJ, wij hebben nu een caravan en die stallen we idd. Maar mijn vraag is wel; als je je camper stalt kun je er dan het hele jaar bij? Ook in de winter?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9164
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door gjvonk »

Dat hangt van de stallingsregels af. Wij hebben heel bewust gezocht naar een stalling waar we het jaar rond met een 24 tot 48 uur (niet op zondag) aankondiging de camper op kunnen halen. Dat kan echt lang niet overal...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door jan- »

gjvonk schreef:
za 20 mei 2023, 21:15
Wij hebben al 12 jaar een buscamper en stallen ook al even zoveel jaren binnen. De pakweg € 500 die me dat per jaar kost is het me wel waard. Een lekkage van een kitnaad en de vervolgschade repareren, kost veel meer... daarboven: de stallingskosten zijn minder dan 1% van de aanschafwaarde. En vergis je niet in het aantal en de plaats van de meegespoten kitnaden bij een buscamper: ook op het dak, tussen dak en de wanden en tussen de wanden en de stijlen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Maar gaan kitnaden van een bestelbus dan lekken doordat de bus buiten staat?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door tranny »

De meeste kitranden die na verloop van jaren gaan lekken zijn de kitranden die tussen 2 verschillende materialen zitten: oorzaak is meestal de combi van leeftijd (UV-bestendigheid) en het verschillend uitzetten van materialen o.i.v. warmte/zon. (metaal werkt totaal anders als polyester/kunststof)
Wat betreft daken van de meeste buscampers: allemaal metaal dus werkt gelijk op, en de kit tussen/over de plaatdelen is meegespoten met de auto dus goed UV-beschermd... het geeft over het algemeen heel weinig tot geen problemen, al is mijn ervaring wel dat torsiekrachten op de carrosserie ook nog wel eens gekke dingen kunnen doen met kitranden. (maar goed, de meeste buscampers worden niet voor serieuze offroad doeleinden gebruikt ;;-) )
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door DiffRental »

5 x 500 = 2500 Euro
Mijn dakluik reparatie heeft een tube kit en een paar vrije uren gekost.

De camper langs huis hebben staan zorgt ook voor spontane tripjes, zomaar ff een nachtje weg.
Wij bedenken vaak vrijdag avond laat pas dat we zaterdag de camper wel eens kunnen pakken.
We gebruiken geen doeken of zeilen, camper staat altijd startklaar, we kunnen binnen het half uur weg zijn voor een korte trip.
Je gebruikt hem dan ook vaker dus zal je ook eerder een lekkage constateren en kunnen oplossen.

De lekkage heb je alleen langs ramen en luiken die door de camper bouwer zijn gemaakt, de kit van de bus is goed en lekt eigenlijk nooit.

Binnen stallen is natuurlijk beter, na deze zomer hebben wij ook een eigen ruimte om te stallen op een half uurtje van huis.
We gaan zien of we de camper in de winter nog zo vaak gebruiken.
Groeten Peter
Ans1976
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 14 mei 2023, 19:56

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door Ans1976 »

tranny schreef:De meeste kitranden die na verloop van jaren gaan lekken zijn de kitranden die tussen 2 verschillende materialen zitten: oorzaak is meestal de combi van leeftijd (UV-bestendigheid) en het verschillend uitzetten van materialen o.i.v. warmte/zon. (metaal werkt totaal anders als polyester/kunststof)
Wat betreft daken van de meeste buscampers: allemaal metaal dus werkt gelijk op, en de kit tussen/over de plaatdelen is meegespoten met de auto dus goed UV-beschermd... het geeft over het algemeen heel weinig tot geen problemen, al is mijn ervaring wel dat torsiekrachten op de carrosserie ook nog wel eens gekke dingen kunnen doen met kitranden. (maar goed, de meeste buscampers worden niet voor serieuze offroad doeleinden gebruikt ;;-) )
Inderdaad torsie zal ook meespelen Maar dan moet je wel gek doen denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ans1976
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 14 mei 2023, 19:56

Re: Camper stallen of kunnen bus en half integraal 365 dagen buiten staan?



Bericht door Ans1976 »

DiffRental schreef:5 x 500 = 2500 Euro
Mijn dakluik reparatie heeft een tube kit en een paar vrije uren gekost.

De camper langs huis hebben staan zorgt ook voor spontane tripjes, zomaar ff een nachtje weg.
Wij bedenken vaak vrijdag avond laat pas dat we zaterdag de camper wel eens kunnen pakken.
We gebruiken geen doeken of zeilen, camper staat altijd startklaar, we kunnen binnen het half uur weg zijn voor een korte trip.
Je gebruikt hem dan ook vaker dus zal je ook eerder een lekkage constateren en kunnen oplossen.

De lekkage heb je alleen langs ramen en luiken die door de camper bouwer zijn gemaakt, de kit van de bus is goed en lekt eigenlijk nooit.

Binnen stallen is natuurlijk beter, na deze zomer hebben wij ook een eigen ruimte om te stallen op een half uurtje van huis.
We gaan zien of we de camper in de winter nog zo vaak gebruiken.
Dat is juist wat ons zo leuk lijkt, zomaar een nachtje weg. Maakt het leven zoveel leuker!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie