Gasinstallatie aansluiten

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Foxo85
Berichten: 28
Lid geworden op: za 13 mei 2023, 19:07

Gasinstallatie aansluiten



Bericht door Foxo85 »

Hoi allemaal,

wij hebben een camper gekocht en zagen dat de gasslang uit 2011 komt. We hebben vandaag een nieuwe gekocht (gasdrukregelaar en slang setje), maar ik kom er achter dat het beide 'mannetjes' zijn.

_107082_470_01.jpg
_107082_470_01.jpg (27.08 KiB) 3644 keer bekeken
De camper heeft ook een 'mannetje'

20230513_183453.jpg
20230513_183453.jpg (68.76 KiB) 3644 keer bekeken
Klopt het dat ik dan een 'vrouwtje-vrouwtje' nippel kan plaatsen, zoals deze: https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... -m/2369866 , of is dat te simpel gedacht?

Zoals jullie wellicht uit de context halen, ik ben een leek op dit gebied. Dus alle hulp is welkom. Bvd!
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Gasinstallatie aansluiten



Bericht door mMario »

Ja, te simpel gedacht.
De nippel moet speciale conische inloopkant hebben.
Als je de slang met sleutel 17mm heb los gedraaid moet je onderstaande hebben.
Gasslang terug brengen en ruilen voor deze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door rongreven »

Of als je de slang al hebt een koppeling er tussen:

https://www.dewitschijndel.nl/catalogse ... skoppeling

Even kijken welke draad en diameter je nodig hebt.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door mMario »

Nee, Ron dat gaat niet. TS heeft een gasslang met beide zijdes linkse draad gehaald.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door rongreven »

Ja, ik zie het, excuus.
Wordt dan een nieuwe slang of omruilen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door TestCase »

Inderdaad, terug die slang en de juiste kopen. Ook niet gaan knoeien met verloopstukjes etc.

Na monteren even afsoppen met zeep of alles wel dicht is.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Foxo85
Berichten: 28
Lid geworden op: za 13 mei 2023, 19:07

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door Foxo85 »

Dank voor de reacties! Ik wil ook zeker niet improviseren met zoiets ;)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door AadenAnke »

Dan nog 1 punt van aandacht! 50 of 30 millibar ff controleren op de oude drukregelaar. Oude systemen hebben vaak nog 50


Gr Aad
Foxo85
Berichten: 28
Lid geworden op: za 13 mei 2023, 19:07

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door Foxo85 »

Dank je wel Aad, ik had inderdaad gezien dat de oude een 50mBar was, dus die heb ik ook weer gekocht :)
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door myway »

Wat je gekocht hebt is een universeel setje voor bv een bbq
In een gaskast gebruik je een regelaar met afblaas beveiliging.
Op de regelaar een kwart links op de gasleiding 8 of 10 mm knel, afhankelijk van de diameter van de gasleiding.
Foxo85
Berichten: 28
Lid geworden op: za 13 mei 2023, 19:07

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door Foxo85 »

Beste allemaal,

nogmaals veel dank voor het meedenken! Ik heb inmiddels alle spullen in huis gehaald en alles kunnen aansluiten! Nu raadt je het al, het werkt niet.
Ik heb een gasfles gekocht (met propaan) en daar de gasdrukregelaar op aangesloten. Deze gaat via een oranje slang op het leidingstelsel van de camper. Ik heb de gasfles opengedraaid en er kwam hoorbaar gas uit. Daarna heb ik alles (in de gaskast) nagelopen met zeepsop en alles lijkt prima! Nu stap ik de camper in en open ik de gasleidingen en hou ik daarna een aansteker bij het gaskooktoestel. Er gebeurd niets. Ik heb de gaskranen zowel 'links-rechts' als 'boven-beneden' geprobeerd. En uiteraard het gaskooktoestel zelf opengedraaid. Ik lees ook verhalen over een hoofdkraan, maar ik heb deze niet kunnen vinden. Ik neem aan dat op deze foto de hoofdkranen staan:
20230524_163814.jpg
20230524_163814.jpg (69.66 KiB) 2877 keer bekeken
Dit is mijn gaskast:
20230524_161823.jpg
20230524_161823.jpg (157.52 KiB) 2877 keer bekeken
Wellicht zie ik iets simpels over het hoofd? Tips zijn welkom! Bvd allemaal:)
FredB
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 21 nov 2021, 19:12

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door FredB »

De kranen op de foto zijn inderdaad van links naar rechts voor de koelkast, gasstel, boiler en kachel. Heb je de draaiknop op het gasstel wel ingedrukt om het thermokoppel te overbruggen? Kan even duren voor de gasleiding vol is en er gas bij de brander komt.
Groet Fred
Foxo85
Berichten: 28
Lid geworden op: za 13 mei 2023, 19:07

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door Foxo85 »

FredB schreef:
wo 24 mei 2023, 17:36
De kranen op de foto zijn inderdaad van links naar rechts voor de koelkast, gasstel, boiler en kachel. Heb je de draaiknop op het gasstel wel ingedrukt om het thermokoppel te overbruggen? Kan even duren voor de gasleiding vol is en er gas bij de brander komt.
Hoi Fred,

Dank voor je reactie. Wat bedoel je met 'om het thermokoppel te overbruggen'? Bedoel je dat ik het gasstel knopje ook moet indrukken als ik het opendraai? Sorry, zoals je leest ben ik hier nog niet in thuis ;) Ik begrijp dat de werking van een thermokoppel is dat als deze koud wordt het gastoevoer sluit. Dus als ik het gasstel knopje inhoud dan schakel ik in principe de werking van de thermokoppel tijdelijk uit, correct?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gasinstallatie aansluiten



Bericht door EasyBee »

Die gasleiding naar je kooktoestel zal in eerste instantie bij opendraaien gaskraan da aanwezige lucht verplaatsen en die kun je niet aansteken. Pas als de lucht er uit is, stroomt er gas uit. Het zal een paar seconden duren, afhankelijk van de lengte van de gasleiding naar je kooktoestel. Vanaf opendraaien gaskraan, de vlam er dus bij om dat gas te ontsteken. Je thermokoppel is nog koud en als je de gasknop niet ingedrukt houdt, zal die de gastoevoer sluiten. Daarom knop ingedrukt houden tot je een vlam hebt en dan nog een paar seconden ingedrukt houden, tot die vlam het thermokoppel voldoende heeft verwarmd.

Dat zal na langere stilstand (niet gebruik) en na verwisselen gasfles telkens weer gebeuren.

Bijvoorbeeld : Bij ons duurde het ook lang voordat de vonkontsteking van de koelkast een vlam produceerde en ophield met tikken. Geringe gastoevoer, want klein sproeier en dus veel lucht in de leiding. Ik begin ook al even te twijfelen, maar geduld is een schone zaak.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie