laden van de accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geerty
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 mei 2023, 12:19

laden van de accu's



Bericht door Geerty »

Hallo

Ik heb een aantal vragenover de laadelectronica.
Ik ga alles wat in mijn camper zit vervangen op de accus na. Ik heb nu 4 accus van 110Ah parralel.
Ik denk dat ik er 2 weghaal om gewicht te besparen en omdat ik daaraan wel genoeg heb met mijn verbruik. In de toekomst wil ik graag een lifepo4 installeren, maar dat laat het budged op dit moment niet toe.
Ik heb van de zomer alleen een lampje en mijn telefoon opgeladen en af en toe de laptop en de waterpomp gebruikt en ik ga nog een standkachel installeren.
Ik wil het liefst zo weinig mogelijk gebruik van de walstroom maken.

Laden via het rijden: Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A Acculader Alleen is deze geisoleerd en kan hiervan niet de niet geisoleerde vinden. dze is ongeveer 160 eureo en ik zag 1 voor 120 euro en deze was dan niet smart.

Laden zonne energie: Victron BlueSolar MPPT 75/15
Zonnepanelen zitten al op de camper en weet nu nog niet wat de opbrengst is van de panelen.

Laden walstroom: Victron Blue Smart IP67 Acculader 12/17 of Victron Blue Smart IP22 Acculader 12/15 (1) de laatste heeft een temperatuurcompensatie en is 2A minder en wat het verschil verder is weet ik niet. Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft.

En ik koop nog een accumonitor en een accubeschermer erbij.
Al deze apparaten werken op bluetooth. Ik heb hier geen ervaring mee en vraag me af of dit handig is en de extra kosten waart is omdat ik ook een accumoitor erbij neem.

Ik hoop dat ik genoeg duidelijke info heb gegeven voor goed advies
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: laden van de accu's



Bericht door myway »

De orion tr smart 12-12-18
Is er alleen in de geïsoleerde uitvoering en deze heeft een drietraps acculader de niet smart uitvoering heeft dat niet.
Ik denk niet dat er een niet geïsoleerde uitvoering komt in smart.
Daar is niet heel veel vraag naar.
Van de 12-12-30 smart was er eerst ook alleen een geïsoleerde uitvoering.

Over een juiste mppt lader zal je meer gegevens moeten geven over de panelen.
Staan ze serie of paralel, wat is het wattage en de voc.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: laden van de accu's



Bericht door myway »

De 230 lader ip67 heeft geen ventilator, de ip 22 wel.
De 22 wil daarom nog wel wat geluid maken.
De ip 67 is compleet met aansluitkabels de 22 heeft die niet.
Overigens is het vermogen van de door jou aangegeven laders wat aan de lage kant voor 220 Ah accu capaciteit.
Gebruikersavatar
Geerty
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 mei 2023, 12:19

Re: laden van de accu's



Bericht door Geerty »

@myway
Dank je. Ik hoef ook niet perse een smart alhoewel dit misschien handig kan zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Is dat erg dat de laders aan de lage kant zijn? Dan laad die toch gewoon langzamer?
Anders hoe groot zal de lader moeten zijn?

Ik haal vanavond mijn camper op uit de stalling en kijken of ik morgen naar de panelen kan kijken. Heb namelijk een heel groot gat in de zijkant zitten :-?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: laden van de accu's



Bericht door myway »

Zoals ik al eerder aangaf heeft de smart orion een drietraps laadfunctie die ik zeker zou adviseren.

Voor een acculader wordt aangehouden om tenminste 10% van de accucapaciteit als lader aan te houden en Max 20/25 %
Hou er rekening mee als je tijdens het laden ook stroom aan het verbruiken bent dit van de laadcapaciteit af gaat.
Gebruikersavatar
Geerty
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 mei 2023, 12:19

Re: laden van de accu's



Bericht door Geerty »

Dank je wel.
Ik zal er rekening mee houden
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: laden van de accu's



Bericht door Duco »

Als je zoveel mogelijk vrij wilt staan heb je toch geen accu lader nodig? Paar paneeltjes en eventueel een laadbooster en klaar ben je. Had altijd voor nood nog een losse lader mee maar die laat ik tegenwoordig ook thuis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: laden van de accu's



Bericht door hathi »

De voornemens zijn goed 😊,maar Ik krijg het idee , door alles wat je wil kopen ( onnodig)…dat je hiermee nu juist andersom begint,…en wel omdat mij lijkt , dat de aanschaf van een Lfp eerst ,een slimmere / goedkopere oplossing is ,maar dat is mijn mening/ ervaring
Hans
Plaats reactie