Luifel plaatsen op Fiat Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Vonnie221
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 mei 2023, 13:12

Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door Vonnie221 »

Hoi, ik ben nieuw op dit forum ,en heb meteen een vraag. Ik ben in het bezit van een zelfbouw camper, Fiat ducato L2H2 uit 1999, en ik wil er graag een fiamma luifel op zetten maar er zit op het dak in de goot een zwarte stang van voor naar achter. Ik weet niet waar deze voor dient, die zat er namelijk al op toen ik de camper kocht. Ik denk dat deze stang in de weg zit om een luifel te plaatsen.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ik kan helaas geen foto toevoegen, het bestand is te groot.
Gr Yvonne
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Luifel plaatsen op Ducato



Bericht door Dafluc »

Voor een cassetteluifel heb je de goot niet nodig. Hoe je die erop zet kun je hier zien: klik.
Er is ook een zogenaamde zakluifel of caravanstore. Daarvoor heb je een peesrail nodig die ook op caravans zit.
Je kunt de goot wel gebruiken om een buis in te leggen waaraan een luifeldoek vastzit. Dat zet je meestal vast met klemmen.
Afbeelding
Jasperruis
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 16 jan 2023, 5:38

Re: Luifel plaatsen op Ducato



Bericht door Jasperruis »

Ik heb eigenlijk soort gelijke vraag, een Peugeot boxer L2H2 uit 2012, zonder luifel. Ik wil er graag een luifel opzetten. Welke lengte heb ik nodig? 320, 290, 270? Welke is het meest geschikt voor de bus en beschermt ook tegen inregenen?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door Dafluc »

Elke luifel met voldoende uitval beschermt tegen inregenen. En de lengte is een kwestie van je bus meten. Dan weet je wat maximaal kan. Vervolgens beslissen wat voor jou fijn is. Ik zou zeggen zo lang mogelijk. Er zijn een paar bekende merken. Op zich is de kwaliteit daar van goed.
Afbeelding
Jasperruis
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 16 jan 2023, 5:38

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door Jasperruis »

Dat valt nog wel een beetje te betwisten, een bedrijf wilde geen luifel plaatsen langer dan 270, terwijl in mijn ogen 290 ook mogelijk is bij een L2H2 boxer, ducato of jumper. Wie heeft hier ervaring mee en wat past perfect?
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 16 mei 2023, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

Op onze L4H2 ligt bij mijn weten een 4 meter luifel. Op de site van Obelink wordt voor een L2 een luifellengte van maximaal 3,25 meter aangegeven.

https://www.obelink.nl/thule-omnistor-6 ... &2775=5977

Op deze site worden de lengten van de laadruimtes aangegeven van de verschillende lengte versies:
https://www.andriessenbedrijfswagens.nl ... fmetingen/

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Jasperruis
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 16 jan 2023, 5:38

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door Jasperruis »

Dank voor deze aanvullende input. Dit is dus precies waar mijn punt over gaat. 325 wordt hier door Obelink geadviseerd, maar als ik mijn bus meet zou de luifel daarmee oversteken op mijn dak. Iets wat denk ik niet wenselijk is, en volgens het bedrijf verboden is om mee te rijden. Ik ben dus zoekende naar wat mogelijk is en wat kan.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen met een L2H2 die goede ervaringen hebben met een bepaalde luifel? Zo ja welke?

Voor mij belangrijk dat deze goed over de schuifdeur valt, waardoor inregenen vanaf de voorkant beperkt kan worden.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door PaulBng »

De voorkant van de luifel op mijn L4H2 stopte precies bij de voorkant van de schuifdeur.
Dus die heb ik 20cm naar voren geschoven.

Wat bedoelde die man precies met "uitsteken"?

Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

@Jasper: als je in de link van Andriessen op zoek gaat naar de L2 afmetingen en je kijkt naar het plaatje, dan is de laadruim lengte tot eind van de schuifdeur gerekend 3,12 meter. Dan heb je nog een stukje dak voordat dat naar beneden buigt in de vorm van de boegplaat. Verder ligt de luifel OP het dak en steekt niet aan de zijkant uit. Als hij op het dak iets over de ronding uitsteekt, is dat geen enkel punt. De luifel is in feite wettelijk gezien lading en die mag een stukje uitsteken, zowel voor als achter. De 3,25 meter voor een L2 steekt dus net iets voorbij die diagramlijnen, zowel voor als achter.

Er zijn n.l. ook genoeg bedrijfsbussen met dakrekken die voor en achter uitsteken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door PaulBng »

Ik denk niet dat het lading is, want je hebt gereedschap nodig om hem eraf te halen.
Zelfde verhaal als een fietsrek.

Paul
Vonnie221
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 mei 2023, 13:12

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door Vonnie221 »

Bedankt voor de tip
Gr Yvonne
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

PaulBng schreef:Ik denk niet dat het lading is, want je hebt gereedschap nodig om hem eraf te halen.
Zelfde verhaal als een fietsrek.

Paul
Dat heb je voor een dakrek/imperiaal/etc. ook. Ik heb geen foto's gemaakt, maar genoeg uitstekende ladders en glaspaneel houders gezien vandaag....

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door PaulBng »

De imperiaal zelf is geen lading. Wat erop ligt, dat wel.

Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Luifel plaatsen op Fiat Ducato



Bericht door gjvonk »

Ik stond vandaag achter een Fiat Ducato van een glaszetter met op zijn volledige linkerflank een "vlakglasrek" van bestuurders deur tot aan het achterlicht. Dat zal vast niet op zijn kentekenbewijs staan...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie