Remblokken met hogere frictiecoëfficiënt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door seth_space »

Het kan komen doordat er frictiemateriaal ingebrand is. Het kan ook zorgen voor sterk ongelijke afkoeling waardoor schijf krom trekt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door tranny »

Mijn ervaring is wat amigob2 hierboven ook al aangeeft (en ik met wat minder woorden op de vorige pagina ook al heb aangegeven): je bereikt enkel dat de remmen wat agressiever gaan reageren op pedaaldruk en dat de blokkeergrens wat sneller bereikt wordt.
Fading problemen ga je er niet mee tegen, daarvoor moet je meer koelen en/of minder wrijving creëren... kortom snelheid aanpassen waardoor er minder heftig vertraagd moet worden en/of wat meer rijwind bij de remmen laten komen voor de koeling. (wieldoppen verwijderen of open lichtmetaal plaatsen doet soms ook al wonderen voor de koeling)
Remblokken met hogere frictie coëfficiënt --> versnelde wrijvingswarmte ontwikkeling --> verbeterde koeling noodzakelijk

Maar als je toch al zo overtuigd bent van de veel betere werking van die dingen dan zet je ze er toch gewoon op?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Elliot 5
Berichten: 704
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door Elliot 5 »

Ja tzt doe ik dat.

Wat je schreef klopt niet.
Je gaat fading juist wel tegen want die remblokken gaan veel later faden
Dat is wat ik al pagina's lang probeer duidelijk te maken.

Maar kan wat mij betreft een slotje op.
Er word toch niet gelezen 😉.
Elliot 5
Berichten: 704
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door Elliot 5 »

Elliot 5 schreef:
di 09 mei 2023, 18:44
De performance blokken piepen juist meer...
Maar dat je remsysteem niet oververhit (fading) bij lang bergaf met de kleinere light chassis remmetjes lijkt me wel fijn.
Daarnaast minder hard op het pedaal duwen bij noodstop😉.

Natuurlijk kun je ook stapvoets afdalen, maar er zijn vermoedelijk toch situaties waar je een camper remsysteem oververhit en de camper niet meer in de abs geremd krijgt als het nodig is.

Ik moet nu erg hard trappen om richting abs te komen (heb nog niet in de abs geremd want ben bang dat de alkoof voor me op straat ploft🤣.)
Zo'n witte doos moet je niet onnodig belasten natuurlijk.

Ik zou verwachten dat de puristen hier alleen met het beste genoegen nemen🤷‍♂️ (😉) en die betere remmen zelfs als van levensbelang zouden bestempelen :lol3: )
Nog eens dan..post 6 uit dit topic.
Laatst gewijzigd door Elliot 5 op di 16 mei 2023, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Elliot 5
Berichten: 704
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door Elliot 5 »

seth_space schreef:
di 16 mei 2023, 20:50
Het kan komen doordat er frictiemateriaal ingebrand is. Het kan ook zorgen voor sterk ongelijke afkoeling waardoor schijf krom trekt.
Nou vooruit dan🤣.
Nog nooit ervaren maar wel vaak gelezen dat het zo is.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door seth_space »

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Lijkt me een zinvol experiment.
Al hoop ik anderzijds niet dat je de theorie moet gaan testen in de praktijk met een camper.
Elke echte noodstop zal voor ellende zorgen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Elliot 5
Berichten: 704
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door Elliot 5 »

Klopt.
Het is een soort verzekering.
Dat het werkt om fading te vermijden of uit te stellen weet ik al.
Getest op een auto onder maximale "belasting". (1700KG/370-400PK, maar daar ook veel grotere remmen op = 355mm schijven van 35mm dik)

Mijn initiele vraag als TS was geloof ik of anderen deze denkwijze qua remblokken en vloeistof al eerder hadden gevolgd 🤷‍♂️.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door tranny »

Elliot 5 schreef:
di 16 mei 2023, 21:28
Ja tzt doe ik dat.

Wat je schreef klopt niet.
Je gaat fading juist wel tegen want die remblokken gaan veel later faden
Dat is wat ik al pagina's lang probeer duidelijk te maken.

Maar kan wat mij betreft een slotje op.
Er word toch niet gelezen 😉.
Lezen omvat meer als alleen maar zien wat je bevestigd wilt krijgen. :wink:

Fading is het verlies van remwerking door ophoping van hitte in het remSYSTEEM, en dat omvat veel meer als alleen maar de remblokjes... met een hitteprobleem simpelweg verplaatsen van blokjes naar schijf (wat jij wilt gaan doen) los je een fadingprobleem echt niet op.
In m'n wilde jaren van rally rijden heb ik er al genoeg mee geëxperimenteerd en in de praktijk ervaren hoe het werkt met fading en wat er allemaal tegen te doen is: koeling is daarbij het toverwoord en neem van mij maar rustig aan dat je met rokende/stinkende remblokjes nog aanmerkelijk veiliger en beter remt als met een door de hitte vervormde/gebarsten remschijf.

En verder ga ik er hier ook niet meer op in, ik wens je veel succes met het uitproberen van hetgeen wat ik allemaal al uitgebreid geprobeerd en getest heb. :cheers:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Elliot 5
Berichten: 704
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door Elliot 5 »

Je zet nu ervaringen van anderen en bestaansrecht van een gerenommeerde producent en een hele industrie gewoon opzij🤷‍♂️. (why?)

Het hitte probleem (fading) komt doordat het frictiemateriaal gassen gaat uitscheiden die tussen de blokken en de schijf voor verlies van frictie zorgt.
Dat los je op door frictie materiaal wat dat pas bij hogere temperatuur doet.
Als dat binnen marges is van 20%, heeft dat dus (ondervonden) meer bestandheid tegen verlies van frictie bij hetere remmen.
Vandaar dat ik ervaren heb dat het helpt tegen fading 🤷‍♂️.

Remschijf kan de temperatuur binnen die marge wel hebben.
Remschijven barsten van snel opwarmen en snel afkoelen. Of van echt wit of roodgloeiend worden (metaal eigenschappen veranderen)
Vooral de schijven met groeven barsten snel, Vandaar dat ik daar iets over schreef🤷‍♂️

Remvloeistof kan er minder goed tegen.
Vandaar dat ik daar iets over schreef.🤷‍♂️
Wiellager en banden geven geen problemen als het binnen de 15-20% blijft. (of zelfs 50%)
ABS sensoren en stuurkogels zitten achter het schild.

Ik ga niet rally rijden met de camper :lol3:

denietvanlillokomende
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door Kroppie »

als iemand het nodig en nuttig vind ?, DOEN, vind iemand het niet nodig of niet nuttig ? LATEN.
en nu maar een grotere, dubbele, en geboorde en geventileerde schijf en betere blokken op dit topic, wat een ........, allemaal.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door amigob2 »

Fading van de remblokken gebeurd doordat de lijm die het frictie materiaal bij elkaar houd gaat gassen
Dat betekent bij mij dat het frictie martiaal zelf niet bepaald wanneer je fading krijgt. Maar wel de kwaliteit van de lijm die gebruikt wordt

En dat jij een voorbeeld neemt waarbij je groter remmen heb geplaatst, komt natuurlijk de verbetering voornamelijk door de groter remmen die beter koelen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door amigob2 »

Hij heeft twee sets van test gedaan
op maagdelijke blokken en ingeremde blokken
Geeft heel veel verschil

https://www.youtube.com/watch?v=DZ8O2tJOGLE

ingeremde blokken
https://youtu.be/DZ8O2tJOGLE?t=336
Hier is te zien dat de budget remblokken bijna de zelfde initieel frictie heeft als de OE. Maar dat de budget remblokken bij warm worden veel meer fading heeft als de OE pad
Dit betekent niet dat dit voor ieder merk/type auto ook zo is.
En daar zit het probleem zonder testen weet je niet of het beter wordt
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door seth_space »

En testen met je camper lijkt me niet zon goed idee.
:cheers:
Dus gewoon doen en je ervaringen laten weten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Elliot 5
Berichten: 704
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt



Bericht door Elliot 5 »

amigob2 schreef:
do 18 mei 2023, 9:20
Fading van de remblokken gebeurd doordat de lijm die het frictie materiaal bij elkaar houd gaat gassen
Dat betekent bij mij dat het frictie martiaal zelf niet bepaald wanneer je fading krijgt. Maar wel de kwaliteit van de lijm die gebruikt wordt
En het gaat maar door :lol3: .

Bedankt voor deze informatie🤣.
Dus in jouw definitie van frictiemateriaal is dat het materiaal is wat in het frictiemateriaal op het remblok zit..👍

En nu is het inderdaad genoeg.
Krachttermen zijn helaas verboden hier🤣.

Dus weet je het NOG beter dan wat er tot nu toe al gereageerd is. Niet doen.
Was ook niet de vraag🤫.

Info staat hier:
https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... zmEALw_wcB
Screenshot_20230518-173940.jpg
Screenshot_20230518-173940.jpg (68.23 KiB) 112 keer bekeken
Plaats reactie