Remblokken met hogere frictiecoëfficiënt
Remblokken met hogere frictiecoëfficiënt
Omdat een camper een zwaar ding is over het algemeen, en veiligheid voorop staat, de volgende vraag:
Zijn er hier mensen die speciale remblokken hebben met hogere frictie coëfficiënt?
De OEM remblokken remmen "best goed", maar op mijn Ducato (X250 Light-3,5T) zijn de schijven volgend jaar aan vervanging toe, en dan dus ook nieuwe remblokken nodig.
OEM remblokken remmen ongeveer 15% minder goed dan dure aftermarket "performance" remblokken.
Als je tenminste remvloeistof hebt die geen vocht bevat. (want dan is de vloeistof de beperkende factor, tenminste bij bergaf)
Je zult die 15% maar net nodig hebben.
Rij je daar bergaf, met je 5% beter presterende dure merkbanden op de exact juiste druk etc.
Vandaar (en na goede ervaringen met zware GT met V8 op Zandvoort ) overweeg ik:
1: Gewoon massieve geventileerde remschijven (geperforeerde schijven scheuren als ze te snel opwarmen, bijv bij bergaf, bijv. na veel haarspelden)
2: EBC Yellowstuff voorremblokken. (wel een paar keer zo duur dan "gewone") =Frictierate +15/20%
3: Motul 600 of 660 remvloeistof. (hoger kookpunt, wel korter "houdbaar" door hygroscopische eigenschappen.)
Iemand al dezelfde gedachtelijn gevolgd hier?
Zijn er hier mensen die speciale remblokken hebben met hogere frictie coëfficiënt?
De OEM remblokken remmen "best goed", maar op mijn Ducato (X250 Light-3,5T) zijn de schijven volgend jaar aan vervanging toe, en dan dus ook nieuwe remblokken nodig.
OEM remblokken remmen ongeveer 15% minder goed dan dure aftermarket "performance" remblokken.
Als je tenminste remvloeistof hebt die geen vocht bevat. (want dan is de vloeistof de beperkende factor, tenminste bij bergaf)
Je zult die 15% maar net nodig hebben.
Rij je daar bergaf, met je 5% beter presterende dure merkbanden op de exact juiste druk etc.
Vandaar (en na goede ervaringen met zware GT met V8 op Zandvoort ) overweeg ik:
1: Gewoon massieve geventileerde remschijven (geperforeerde schijven scheuren als ze te snel opwarmen, bijv bij bergaf, bijv. na veel haarspelden)
2: EBC Yellowstuff voorremblokken. (wel een paar keer zo duur dan "gewone") =Frictierate +15/20%
3: Motul 600 of 660 remvloeistof. (hoger kookpunt, wel korter "houdbaar" door hygroscopische eigenschappen.)
Iemand al dezelfde gedachtelijn gevolgd hier?
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Ik rem op de motor bergaf.
Ik ben geschoold als touringcar chauffeur en leerde daar zo te remmen dat de koffie van de passagiers in de bekers bleef.
Bij een camper ook handig met kasten vol bagage etc.
Ik ben geschoold als touringcar chauffeur en leerde daar zo te remmen dat de koffie van de passagiers in de bekers bleef.
Bij een camper ook handig met kasten vol bagage etc.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Dat probeer ik ook zoveel mogelijk, maar ontkom er toch niet altijd aan om ook kort & hevig bij te remmen bij toerental dat veel te hoog op loopt.
Nee, een zware GT met V8 hoort niet thuis op Zandvoort
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- seth_space
- Berichten: 8705
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
De DOT codering van remvloeistoffen hangt nauw samen met de maximal temperaturen die ze in de praktijk kunnen verwerken.
Dot 3 of dot 4 is gangbaar en mag als voldoende beschouwd worden voor het remsysteem van een camper.
Ik snap de behoefte om zaken te optimaliseren, dat heb ik zelf ook wel. Maar geld uitgeven aan eigenschappen die je in en camper nooit zult tegenkomen lijkt me wat zinloos.
Bij remmen zijn naast de remvertraging van de wagen zelf ( schijven en inderdaad blokken) met name de banden de parameter die de remweg bepalen.
Het lijkt me dus zinvoller om te investeren in betere banden ( niet zoals sommigen hier menen als het rond en zwart is moet het wel goed genoeg zijn).
Remblokken zijn sinds de afschaffing van asbest in de blokken inderdaad wat minder van kwaliteit geworden. Veel piepende remmen komen ook door de andere materialen dan vroeger.
Daar lijkt me wel een zinvolle winst te behalen,
ymmv.
Dot 3 of dot 4 is gangbaar en mag als voldoende beschouwd worden voor het remsysteem van een camper.
Ik snap de behoefte om zaken te optimaliseren, dat heb ik zelf ook wel. Maar geld uitgeven aan eigenschappen die je in en camper nooit zult tegenkomen lijkt me wat zinloos.
Bij remmen zijn naast de remvertraging van de wagen zelf ( schijven en inderdaad blokken) met name de banden de parameter die de remweg bepalen.
Het lijkt me dus zinvoller om te investeren in betere banden ( niet zoals sommigen hier menen als het rond en zwart is moet het wel goed genoeg zijn).
Remblokken zijn sinds de afschaffing van asbest in de blokken inderdaad wat minder van kwaliteit geworden. Veel piepende remmen komen ook door de andere materialen dan vroeger.
Daar lijkt me wel een zinvolle winst te behalen,
ymmv.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Die conclusie trok ik ook.
Maar de campert rijd met standaard busjes remmen op max gewicht..
Dus daar lijkt het me wel nuttig die 100€ extra
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
De performance blokken piepen juist meer...
Maar dat je remsysteem niet oververhit (fading) bij lang bergaf met de kleinere light chassis remmetjes lijkt me wel fijn.
Daarnaast minder hard op het pedaal duwen bij noodstop.
Natuurlijk kun je ook stapvoets afdalen, maar er zijn vermoedelijk toch situaties waar je een camper remsysteem oververhit en de camper niet meer in de abs geremd krijgt als het nodig is.
Ik moet nu erg hard trappen om richting abs te komen (heb nog niet in de abs geremd want ben bang dat de alkoof voor me op straat ploft.)
Zo'n witte doos moet je niet onnodig belasten natuurlijk.
Ik zou verwachten dat de puristen hier alleen met het beste genoegen nemen () en die betere remmen zelfs als van levensbelang zouden bestempelen )
Maar dat je remsysteem niet oververhit (fading) bij lang bergaf met de kleinere light chassis remmetjes lijkt me wel fijn.
Daarnaast minder hard op het pedaal duwen bij noodstop.
Natuurlijk kun je ook stapvoets afdalen, maar er zijn vermoedelijk toch situaties waar je een camper remsysteem oververhit en de camper niet meer in de abs geremd krijgt als het nodig is.
Ik moet nu erg hard trappen om richting abs te komen (heb nog niet in de abs geremd want ben bang dat de alkoof voor me op straat ploft.)
Zo'n witte doos moet je niet onnodig belasten natuurlijk.
Ik zou verwachten dat de puristen hier alleen met het beste genoegen nemen () en die betere remmen zelfs als van levensbelang zouden bestempelen )
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Ik rem ook maximaal op de motor..
Maar 3,5T wat drukt op een 2.3 multijetje vind soms geen evenwicht (dan kom je uit op afdalen in zijn 1...)
Meestal gaat het goed, maar vooral bij het om de15-20seconden bijremmen voor een haarspeld verg je best veel van de remmen.
Maar 3,5T wat drukt op een 2.3 multijetje vind soms geen evenwicht (dan kom je uit op afdalen in zijn 1...)
Meestal gaat het goed, maar vooral bij het om de15-20seconden bijremmen voor een haarspeld verg je best veel van de remmen.
- Bob Diesel
- Berichten: 31990
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Of zo eentje.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Wat een goed advies .
Weegt natuurlijk niks, kost zeker niks en past niet.
En is ook niet nodig.
De keuze is, stoppen om remmen te laten afkoelen, (nog) langzamer afdalen.
Of ook de bestaande remmen optimaliseren om extra reserve te creëeren.
Maar dus nog niemand hier die dat laatste heeft geprobeerd.
Dat is prima hoor.
Ik zal t.z.t. mijn ervaringen delen voor de mensen die ook het gevoel hebben dat de remmen aan de zuinige kant bemeten zijn bij een Ducato met niet maxi chassis.
Weegt natuurlijk niks, kost zeker niks en past niet.
En is ook niet nodig.
De keuze is, stoppen om remmen te laten afkoelen, (nog) langzamer afdalen.
Of ook de bestaande remmen optimaliseren om extra reserve te creëeren.
Maar dus nog niemand hier die dat laatste heeft geprobeerd.
Dat is prima hoor.
Ik zal t.z.t. mijn ervaringen delen voor de mensen die ook het gevoel hebben dat de remmen aan de zuinige kant bemeten zijn bij een Ducato met niet maxi chassis.
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Ik zou wel eens willen weten van hoeveel forumleden de remschijven hier gescheurd zijn nadat ze een helling afgereden zijn........
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
Ik verbaas me er ook over dat er geen "after market" is voor betere schijven en blokken tbv campers. Genoeg adressen om je motor te tunen, dan mag je toch ook verwachten dat er bij die "opgevoerde" blokken ook betere remmen gemonteerd kunnen worden.
Ik betere remmen wensen.
Ik betere remmen wensen.
eura-mobil-profila-t-675-sb
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
De remmen lijken mij in verhouding maar als je een motor of auto mee neemt zijn zwaardere remschijven niet zo'n gekke optie. Altijd in het begin van het seizoen is de eerste vraag kijk de remmen goed na want een gemiddelde monteur heeft geen idee welke berg passen er genomen gaan worden.
Mvrgr.Wil
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Re: Remblokken met hogere frictie coëfficiënt
De fabrikant bouwt een auto en geeft daarbij het maximale gewicht dat dit voertuig mag wegen en kan trekken. De remmen zijn daarop berekend. De fabrikant houdt ook rekening met bergen en je kunt ook niet zeggen dat een camper anders gebruikt wordt dan een gemiddeld voertuig.
Dus als je camper niet dik overladen wordt zie ik geen enkele reden.
Maar goed hele volksstammen willen hier "speciale" camperbanden dus die remmen zal misschien een gat in de markt zijn
Dus als je camper niet dik overladen wordt zie ik geen enkele reden.
Maar goed hele volksstammen willen hier "speciale" camperbanden dus die remmen zal misschien een gat in de markt zijn