Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Nicodj
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 mei 2023, 16:46

Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]



Bericht door Nicodj »

In onze Hymer is recent een LifePo accu geplaatst,een PowerXtreme X210. Daarnaast is een Victron Multiplus 12/2000/80 geinstalleerd. Dat heb ik laten doen bij een deskundig bedrijf. De victron heeft een 'afstandsbediening', die boven de deur geplaatst is.
Na een paar dagen gebruik, is er geen 220V meer op de stekkerdozen in de camper. Als er geen walstroom is, brandt het inverter (blauwe lampje) op de 'afstandsbediening', maar er staat geen 220V op de stekkerdozen. Als de walstroom er wèl is, dan brandt eerst het blauwe inverter lampje, maar zodra de victron-kast 'inklikt', dan gaat dat uit. Wel klikt dan het lampje "mains" aan. Daarnaast eerste het "Bulk", lampje en uiteindelijk de 'Float' aan. Maar al die tijd staat er geen 220V op de stekkers. Dus wel of geen walstroom maakt niets uit. Ik heb de zekering-automaten gecheckt, en de aardlekschakelaar. Beide staan aan.

De Manual zegt dat het voldoende is om de bedieningsknop tenminste 4 seconden op NUL te zetten, en daarna weer aan. Dat helpt niet, ook niet als ik alles UIT zet, de hoofdknop UIT, de walstroom los, en al die zaken langzaam weer aanschakel.

Het opladen van de accu aan de walstroom gaat prima, en het 12V systeem werkt zoals het zou moeten.

(terzijde: er is nooit geklust aan de camper, hij is, behalve dan de victronkast en de Lithium accu, zoals hij door Hymer gebouwd is).

Kortom, ik ben uitgeput in mijn oplossingen, en zoek nu iemand die me een goeie tip, truc, aanwijzing etc. kan geven.
Hymer B680 Starline
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet/geen 220V



Bericht door DJSmiley »

Klinkt toch als een automaat ergens.

De Multiplus lijkt netjes de walstroom te zien en om te schakelen naar laden en doorgeven. Maar wat zit daar achter? Ik zou een aardlekautomaat of losse aardlek/installatieautomaat verwachten achter de Multiplus.

Wat zegt de inbouwer? Die kunnen wel vertellen hoe/waar het aangesloten zit. Eventueel even bij hun langs? t klinkt namelijk niet als iets heel ernstig, de Mulitplus lijkt netjes te werken, je mist alleen de uitgang (via omvormer of via de paal)

Kun je de uitgaande kabel volgen vanaf de multiplus? Die zou naar een zekering/verdeelkast gaan normaliter die alle stopcontacten voed.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet/geen 220V



Bericht door BoxerCamp »

Heeft het nu überhaupt wel juist gewerkt, nadat het bedrijf dit heeft ingebouwd?

zo nee, dan kan beter het bedrijf het corrigeren, gezien die direct en precies weten hoe het zit.
zo ja, dan kan beter het bedrijf even checken waarom plots is gestopt (gezien je garantie en recente inbouw).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet/geen 220V



Bericht door kampo »

Waarom ga je niet terug naar dat vakbedrijf ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Nicodj
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 mei 2023, 16:46

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V



Bericht door Nicodj »

Ik ben vandaag bij het bedrijf geweest, na enig heen- en weer gemail. Die konden/wilden me niet eerder helpen dan in juli. Immers druk, druk.

Maar de reactie van DJSmiley, zette me aan tot onderzoek. Ik had gekeken naar de aardlekschakelaars en de zekeringautomaten. Ik ging ervan uit dat er daar één in zou zitten. Namelijk in de kledingkast, ongeveer daar waar de walstroom binnen komt. Die stonden beide aan. Maar door de reactie van DJSmiley begreep ik dat er mogelijk nòg een aardlekschakelaar en automaat in zou zitten. Eentje die gemonteerd is achter de Multiplus kast. En dat blijkt te kloppen. In de dubbele bodem zit inderdaad nog een aardlekschakelaar en twee zekeringen. De aardlekschakelaar stond UIT.

Eind goed, al goed, het werkt weer als een trein. Overigens wel wat dom van me om daar niet eerder op te komen. Maar ik leer ook nog elke dag.

Ik ben uitermate blij dat het het weer doet. Grote dank voor diegene die me zo snel beantwoord hebben.
Hymer B680 Starline
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V



Bericht door DJSmiley »

En leuk dat we terugkoppeling krijgen!

Overigens wel netjes dat ze een aardlek achter de Multiplus gemonteerd hebben, zoals het hoort. Dat zie je vaak helaas anders!
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V



Bericht door Arie55 »

ga niet zitten hannissen en ga direct terug naar dat 'deskundig' bedrijf. Zeker omdat je schrijft dat het recent geplaatst is.

Zo zou het aangesloten dienen te zijn: Wal aansluiting gaat direct door naar de Multi+ (met zekering e.d. ertussen). De uitgang van de multi+ voedt al de stekkerdozen in de camper. Enige wat direct aangsloten mag zijn van de wal, is de massadraad (die groen-gele). Tenzij! je een scheidings transformator hebt

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V



Bericht door DJSmiley »

En de koelkast: Die moet namelijk niet achter de multiplus, maar voor de multiplus (anders gaat die altijd op 230V).

Dus walinvoer -> aardlek -> Multiplus&koelkast en achter de multiplus aardlek en de overige stopcontacten

Maar hij heeft het gelukkig al gevonden en opgelost! En gezien het feit dat er een aardlek achter de MP zit is wel een aanduiding dat degene die het geinstalleerd heeft enige kennis heeft, dus als er een absorbtiekoelkast is dan neem ik aan dat die ook goed aangesloten zit.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]



Bericht door Arie55 »

en naar wat zou het dan moet 'lekken' ? Die van de walstroom naar de stroomplek; daar zit die al in. Naar het chassis? Doet helemaal niks, je camper staat op isolatoren. We noemen die banden. Aardlek die na de multi+ zit? Waarnaar zou dat moet 'lekken'? Naar het chassis? Zit daar niet een plankje tussen dat vloer heet? M.a.w. aardlekschakelaars hebben hier echt geen nut. Als je het echt veilig wil maken, gebruik dan een scheidingstransformator tussen wat er binnen komt en naar de multi+ toe.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]



Bericht door DJSmiley »

De aardlekschakelaar is eigenlijk een verschilstroomschakelaar. Dat ding ziet niet of het naar de aarde lekt, of naar iets anders. Eigenlijk is de naam aardlek dus verwarrend. Een aardlekschakelaar heeft ook maar 2 in- en uitgangen (Fase en nul), geen aarde.

En ja, het zou bv naar het chassis kunnen lekken. En als dat plankje genaamd vloer zorgt voor een volledige isolatie, waarom zit er in een woning dan een aardlek? Ga ter test maar op een plankje staan en raak een stopcontact aan. Volgens jouw redenering voel je dan dus niets.

De Multiplus knupt de nul en aarde (chassis) intern aan elkaar in offgrid mode. Daarmee heb je een werkend aardingscircuit. Zou een apparaat gaan lekken, of bv een losse kabel hebben naar een (metalen) behuizing, dan zal de aardlek netjes springen.

Tuurlijk, die kans is veel kleiner, maar zeker aanwezig.


n de Victron Wiring Unlimited staat het mooi uitgelegd over aarding en offgrid situaties.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... pdf-en.pdf
(Pagina 59)
In de daaropvolgende pagina's wordt er verder dieper op ingegaan.
Where to mount an RCD
An RCD must be mounted before the loads in an electrical installation. In reality, this means that the RCDs have to be
mounted before the installation is split up into different groups. If an inverter or inverter/charger is used, the RCD should come after this, otherwise, there will be no earth protection while the inverter is operational. Consumers that are only operational when connected to shore power will need their own RCD.
Is het heel erg als er geen aardlek achter zit? Nee. De meeste goedkope omvormers hebben die opties nieteens en zijn ook in veel campers geinstalleerd. Maar als ik een Multiplus installeer dan doe ik het altijd zoals het hoort. Bij zo'n merk omvormer hoort gewoon een correct aangelegde installatie vind ik.

Naast de aardlek kun je ook isolatiebewaking toepassen. Dan zal het groundrelais uitgeschakelt moeten worden (als de omvormer dat heeft) en moet een isolatiebewaker toegepast worden. Dat is oa het geval in voertuigen die bedrijfsmatig gebruikt worden. (Zie regels zoals oa in de NEN1010 vermeld)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]



Bericht door Snarfsel »

Is het bij een Ective tsi 10 ook aan te reden om er een aardlek bij te plaatsen?
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]



Bericht door rbisdom »

Ik zit aandachtig mee te lezen: ik heb alleen de oorspronkelijke aardlek vóór de multiplus, niet erachter. Beter om die dus alsnog te plaatsen?
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]



Bericht door TestCase »

Daar gaan we weer?

De aardlekschakelaar bestaat maar om slechts één reden, we hebben ooit de aarde als nul draad ingebruik genomen, dat was lekker handig en goedkoop. Helaas levert dat een probleem op voor de levende have die dan een optater kunnen krijgen wanneer ze op die nuldraad, de aarde, staan en de fasedraad, 'plus', aanraken er loopt dan stroom door het lichaam. De oplossing was de aardlekschakelaar, die meet of alle stroom die door de fasedraad loopt ook weer terug komt door de nuldraad. Is dat niet het geval dan is die stroom ergens anders 'verdwenen', de aarde in want dat is immers ook de nuldraad. Ter bescherming tript/schakelt de aardlek. Een aardlekschakelaar heet dan soms ook een verliesstroomschakelaar of differentieelschakelaar.

Verwarrend maar de aardedraad en nuldraad zijn eigenlijk dezelfde, zitten nl. in het verdeelpunt aan elkaar geknoopt en met een paal de aarde in.

Wanneer die multiplus in offline/offgrid mode niet de nul aan de aarde/chassis knoopt dan is er eigenlijk geen aardlekschakelaar nodig. Maar dat doet de multiplus wel want wanneer er walstroom aangesloten is moet dat wel voor de veiligheid want dezelfde contactdozen/stopcontacten worden gebruikt in beide situaties. Een automatische schakelaar die wel nul en aarde verbindt in de walstroom situatie en niet in in de offgrid situatie is onveilig want die kan haperen of stuk gaan.

Helaas betekent dit dat je bij een multiplus, of identiek apparaat, beter ook een tweede aardlekschakelaar direkt erna kunt monteren.
Ervoor zit die dan ook want bijv. de absorptie koelkast zit vóór de multiplus direct aan de evt. walstroom, maar gelukkig na de eerste aardlekschakelaar.

Lastig uitleggen deze materie maar ik probeer het steeds weer.

(Heb je een ander type omvormer waarvan je zeker weet dat de nul NIET met het chassis is doorverbonden dan hoeft die extra, tweede, aardlekschakelaar niet, je gebruikt in offgrid situatie dan ook andere contactdozen.)


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Multiplus 12/2000/80 inverter werkt niet: geen 230V [Opgelost]



Bericht door Camperic »

Ik was me er ook niet van bewust tot recent berichten daarover hier. Sinds vandaag:

Aardlekschakelaar na multiplus.jpg
Aardlekschakelaar na multiplus.jpg (62.26 KiB) 364 keer bekeken
:wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie