Tips en meningen over Zweden

Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Tips en meningen over Zweden



Bericht door Tabbert classic 570 »

Dit jaar willen wij naar zweden gaan, dat zal voor of in September gebeuren. Nu heb ik nog geen idee welke richting ik op wil, ik zal tot halverwege het land rijden maar zover zal ik waarschijnlijk niet eens komen. af en toe de grote stad zal heus wel gebeuren maar het gros van de tijd zal wel in de natuur zijn. Op dit punt wil ik jullie tips horen.

*Hoe zit het met tankstations in de natuurgebieden? is dat voldoende aanwezig en heb je aan 5 liter extra brandstof genoeg of raden jullie extra aan. Ik vermoed dat ik een 70 liter tank heb.
*Omdat wij in de vrije natuur staan moet je wel eens je wc verschonen, hoe doen jullie dat in het algemeen als er helemaal geen punt is waar je je toilet kan legen. Wij willen niemand tot last zijn en zeker geen asocialen zijn om zomaar even je toilet ergens dumpen.

Er zal vast meer dingen zijn die ik niet weet of niet bij stil staat maar dit vind ik wel belangrijk om te weten, alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: tips en meningen



Bericht door EasyBee »

Je vertelt er niet bij hoe autark jouw camper is.

Hoe zit het met de stroomvoorziening als je vrij staat? Hoe lang kun je zonder stroompaal? Zonnepanelen? Koelkast op ....?. Andere "zware" gebruikers?

Toilet. Neem een tweede cassette en neem milieuvriendelijke toiletspul in plaats van die blauwe troep. Wij zijn meerdere malen op camperplaatsen geweest waar ze een septic tank hebben. Daar willen ze per sé geen chemische rommel in terwijl met groen het lozen geen probleem was. Dan kun je langer staan en dan bij bijvoorbeeld een camperplaats servicen.

Watertank. Hoe lang kun je zonder nieuw vers water toe? Als je dagelijks gaat douchen, ben je gauw door je vers water vooraad.

Voor brandstof en plannen om de stillere verlaten plekken op te zoeken. Zorg dat je minimaal 1/3 in je tank hebt en gooi hem dan (preventief) alvast weer vol. Zit je nooit zonder. Je navigatie kan je aangeven wat het dichtsbijzijnde tankstation is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: tips en meningen



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik heb op dit moment maar 1 zonnepaneel en dat ik voor het mooie te weinig, misschien in de toekomst 1 of 2 extra. Koelkast en dergelijke werkt alleen op stroom en als de accu leeg is hebben we pech en werkt de koelkast niet, en verder hebben we alleen een telefoon om op te laden verder helemaal niks. Vinden wij helemaal niet erg.
Douchen doen wij in de camper niet, maar wij wassen ons wel en je kunt eventueel je haren ook in een teiltje wassen. Douchen doen wij wel op de camping.
Wij gebruiken helemaal geen spul in de cassette, en gek genoeg gaat het pas stinken als hij vol is of na lange tijd, is maar 1 keer gebeurd en daar heb ik van geleerd. Water kopen/vullen wij altijd als het mogelijk is, heb vaak 100 liter schoon water bij me, dat is voldoende voor een krap weekje, boodschappen moet je dan toch weer doen.
Ik zal voor de zekerheid standaard 10 liter extra brandstof meenemen want mijn gevoel zegt mij dat alles zo uitgestrekt is dat voorzieningen veel verder uit elkaar ligt.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: tips en meningen



Bericht door macfocus »

Kwa brandstof; tanken bij half lege tank.
Ja, dat lijkt overkill en is het waarschijnlijk ook, maar beter mee verlegen als om verlegen.

Koelkast alleen op stroom? Het klinkt me meer als een coolbox type, in dat geval weet je dat je bij warm weer een probleem zult hebben en zo te lezen accepteer je dat ook.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: tips en meningen



Bericht door EasyBee »

Tabbert classic 570 schreef:
ma 01 mei 2023, 12:08
Koelkast en dergelijke werkt alleen op stroom en als de accu leeg is hebben we pech en werkt de koelkast niet, en verder hebben we alleen een telefoon om op te laden verder helemaal niks. Vinden wij helemaal niet erg.
Als je telkens die accu zo ver leeg trekt, is die geen lang leven beschoren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: tips en meningen



Bericht door Tabbert classic 570 »

De accu`s zat al in de camper, en de koelkast werkt alleen maar op stroom ( moet nakijken of het uberhaupt ook op gas kan maar de stikker is helemaal vaag geworden ) als ik de hoofdschakelaar uitzet blijft de koelkast gewoon aan. Maar als de tijd zover is verander ik het allemaal wel maar voor nu is het zoals het is.
Het enige waar ik mij eventueel zorgen over maak over de trip naar Zweden is dat alles zover uitgestrekt is, maar misschien maak ik mij wel voor niks zorgen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door EasyBee »

Tabbert classic 570 schreef:
ma 01 mei 2023, 10:25
Nu heb ik nog geen idee welke richting ik op wil, ik zal tot halverwege het land rijden maar zover zal ik waarschijnlijk niet eens komen.
Je rijdt dan nog echt niet de onbewoonde wereld in, als die al bestaat. Ja, het is uitgestrekt, maar ook Zweden hebben benzine en diesel nodig.
Tank hem bij halfvol/halfleeg weer vol of doe dat bij 1 derde vol. Dan heb je echt voldoende rijbereik.

Of je koelkast op gas kan, zie je in één oogopslag aan het frontje. Daar zitten dan knoppen om hem op gas te zetten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door Tabbert classic 570 »

Heel waarschijnlijk gaan we toch helemaal naar het noorden, eventueel door naar zweden maar dat terzijde. Ik ga mij de komende tijd ietsje meer verdiepen in het een en ander. Gaspijp is afgedopt en voor nu is het prima. In de toekomst wil ik toch het 1 en ander veranderen zoals extra zonnepaneel of 2, andere accu`s, nieuwe koelkast. Dit jaar geen geld voor/andere prioriteit.

Bedankt voor de tips :cheers:
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door FrankJC »

Helemaal naar het noorden, eventueel door naar Zweden... :think: Jullie zijn dan toch al in Zweden :?: Als ik het startbericht goed heb begrepen
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 681
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door Eric 1962 »

Zweden is een mooi land, rust en ruimte, vooral boven de lijn Göteborg Stockholm.

Wij doen met ons tweetjes 3 à 4 dagen met 100 liter schoon water maar dan moet er sowieso bijgevuld gaan worden, douchen doen we niet in de camper, we maken gebruik van de faciliteiten van campings en als we dan ergens een nachtje vrij staan dan wassen we ons wel met een washandje aan de wastafel.

Bij menig tankstation kun je ook vers water innemen.
Mijn ervaring met Zweden is dat je overal wel tankstations tegenkomt voordat je tank leeg is.
Als jullie campings aan gaan doen kun je daar je toiletcassette wel legen dunkt me en al helemaal als jullie geen chemische toevoeging gebruiken.

Ga zonder zorgen op reis maar vooral, geniet van al het fraais wat Zweden te bieden heeft!
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door Tabbert classic 570 »

FrankJC schreef:
wo 03 mei 2023, 17:06
Helemaal naar het noorden, eventueel door naar Zweden... :think: Jullie zijn dan toch al in Zweden :?: Als ik het startbericht goed heb begrepen
zo scherp bezig, ben vandaag een beetje moe. Noorwegen 8-)

@Eric. Bedankt voor jouw ervaring. Toen ik voor het eerst naar het buitenland ging en daarna ook Spanje had ik gek genoeg helemaal geen zorgen, gewoon kleding mee en gaan. Maar Scandinavie is wat uitgestrekter en vele plekken minder bewoond. Maar misschien moet ik mij ook geen zorgen maken. Chemie in de toilet hebben wij tot nu toe niet nodig gehad en nooit gekocht ook, maar misschien is het wat anders als het buiten 40 graden is. Maar daar kun je denk ik geurblokken voor gebruiken of iets.
Beroepsreiziger

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Tabbert, kom nou eerst eens met een verhaal wat je wil.

Overal wonen mensen, ook ergens afgelegen met 10 huizen, en die mensen moeten ook tanken......
HertogJan71
Berichten: 34
Lid geworden op: di 06 aug 2019, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door HertogJan71 »

- tankstations zijn geen probleem en voldoende aanwezig (extra diesel meenemen is niet nodig)
- Zweden, Noorwegen en Finland zijn de landen waar water voldoende is. Zoals al geschreven ook vaak mogelijk om in te nemen bij een tankstation.
- in september kan het al serieus koud worden. Zeker als je naar het noorden rijdt. (15 graden max)
- je accu gaat het op deze manier niet volhouden. Een koelkast trekt je accu binnen no time leeg.
- veel plezier. Zweden is prachtig
" Leef vandaag morgen is niet beloofd "
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tips en meningen over Zweden



Bericht door Aloys »

Is het een absorptiekoelkast dan? Dat heb ik nog niet gelezen. Met een compressorkoelkast hoef je daar namelijk niet zo bang voor te zijn...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie