LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door DJSmiley »

Kleine Camper schreef:
do 04 mei 2023, 6:20
Zag op YouTube een test van het merk Eco-Worth. Gekocht via Amazon. Deze accu kwam heel behoorlijk door de test. Eigenlijk prima accu voor zo'n prijs.
Deze heer schroefde de handel open en kwam tot de ontdekking dat de BMS rotzooi was. Zou nooit kunnen doen (oa beschermen) wat er in de product omschrijving van de accu stond beschreven.
In die zin ben ik mbt de LFP wel iets voorzichter geworden als het gaat om "relatief goedkoop aanbod". Maar mij ontbreekt het hier aan de nodige kennis.
De BMS is 1 van de belangrijkste onderdelen. Die zorgt voor bewaking van het spul, maar moet bv ook het laden blokkeren bij lage temperaturen (of al dan niet verwarming inschakelen)

Anno 2023 hebben de meeste accu's wel bluetooth. Kwa BMSsen zijn er natuurlijk ook genoeg soorten. De meest gebruikte zijn de JiaBaDa (zit oa in de Aolithium, Liontron en Boetronics accu's), maar ook de Daly BMSsen zijn veel gebruikt (oa in CS batteries), en de BMSsen van E&J (volgens mij in Ective en Ultimatron).

Binnen de zelfbouwwereld wordt voornamelijk de JBD (op YT veel te vinden onder de naam Overkillsolar - een verkoper in de USA die zijn sticker erop plakt) en de Daly's. De laatste is wat wisselend kwa ervaringen van wat ik gelezen heb.
Met de JiaBaiDa BMSsen heb ik hele goede ervaringen, tot nu toe 2 defecte gehad (van de 100+ ofzo, waarbij 1 user-error was)

De JK BMS is de laatste tijd ook steeds vaker langskomend, maar ik weet zo niet een fabrikant die die gebruikt.

Bouwkwaliteit is natuurlijk altijd een dingetje, en niet perse goed te zien. Maar tegenwoordig kun je sommige accu's ook demonteren, dus kun je (iom de verkoper natuurlijk) ook de binnenkant beoordelen als je twijfelt.

Wat de berekeningen van Kamp betreft: die zijn conservatief, maar dat is heel niet slecht. Je rijk rekenen is leuk maar dan kom je voor verrassingen te staan. Dan kun je beter te conservatief rekenen en kan het allen maar meevallen.
Een 18-20A booster kan natuurlijk ook, zeker icm een wat kleinere accu is dat heel niet erg. Een 40A lader op een 120Ah accu is leuk, dan is ie in 3 uurtjes compleet vol, maar in de praktijk zal ie niet vaak heel leeg zijn. En de dynamo moet wel voldoende kunnen leveren, wat natuurlijk ook niet altijd zo is in een kleiner busje (Daar zal geen 180A dynamo in zitten).

Als je ook nog zonnepanelen hebt dan zullen die ook wel eea bijhouden en dan is de meerwaarde van 40A laden niet perse nodig. Met 1 of 2 nachten vrij staan en telkens ook een paar uur rijden ga je het ook met een 20A DCDC al wel redden. En aan de paal zal ie zoiezo weer vol zijn... Stel dat je 40Ah per dag gebruikt, dan is je accu met een dag of 3 leeg. Maar vermoedelijk kom je niet zover, want als je 3 nachten rekent zul je vermoedelijk pas in de dag aankomen en na de 3e nacht weer gaan rijden. Dat is dus niet 3x24 uur, maar eerder 2.5 dag bij benadering. Dan weer een uurtje of 3 rijden en je accu zit alweer halfvol en kom je weer ruim een nacht door.

Al met al zou je dan zelfs zonder zon dus de week moeten doorkomen, zelfs al rij je maar een paar uur.
Met een zonnepaneel haal je natuurlijk wel meer rendement, zeker te overwegen. Maar ook een 30-40A zou een optie zijn, mits je dynamo dat natuurlijk kan. Dan heb je met een paar uur rijden het zoiezo weer bijgeladen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door Will »

Misschien word de volgende camper wel iets groter zoals bij vele dan kan hij zijn accu meenemen. Ik heb meer een idee dat kleine camper een te grote broek aan gaat trekken een normal lood accu met zonnepaneel lijkt mij voldoende.Hij zit nu gemangeld tussen de techneuten die hun krachten aan het meten zijn maar wel leuk en leerzaam om te lezen

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door DucatoDolf »

Goed punt. Daarom begon ik ook met een 2ehands AGM van 90Ah. Inmiddels ben ik daar uitgegroeid en wil ik meer.

Toch zal TS aan een 90Ah AGM/Gel waarschijnlijk wel iets te krap komen te zitten zonder solar. Heeft ie er 2 nodig, wordt erg groot in zo'n kleine bus. Dan is de LFP wel veel handzamer qua afmetingen tov capaciteit. En zo'n LFP verhuis je eventueel natuurlijk makkelijk mee.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door Kleine Camper »

Als het goed is gegaan heb ik mijn concept elektrische installatie toegevoegd.
Ik heb gekozen voor
LFP 120 (maximaal 3 dagen vrij)
Accubooster 30A
Acculader Victron IP22 30A
Grootste verbruiker is de Dometic CFX35.
Victron Smartshunt (inderdaad leuk om tijdens het rijden op je telefoon mee te kijken naar oplaadproces)

Ben toch gegaan voor de LFP. Dit ondanks de hogere kosten.
Hoofd reden voor mij is toch wel de oplaadsnelheid tijden het rijden.
Secundaire reden afmetingen en gewicht.


Graag jullie reacties!
Bijlagen
12 V Kleine Camper Renault Trafic L2H1.jpeg
Concept 1
12 V Kleine Camper Renault Trafic L2H1.jpeg (45.89 KiB) 1218 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door Kroppie »

tijdens het rijden zou ik maar niet op je telefoon kijken :shh:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door DJSmiley »

Voor de booster van 30A is 16mm2 meer dan voldoende, afhankelijk van de afstand kan 10mm2 (Victron heeft een tabelletje in de handleiding)

16mm2 is ook het max wat in een Orion past. Met 25mm2 maak je het misschien wat lastiger te monteren.

Ook moet er nog een zekering (vlakbij de startaccu, 60A is voldoende). Of bedoel je dat met 100Ah (100A, maar dat is niet nodig voor een 30A booster)

Koelbox: goed opletten welke, sommige zijn alleen compressor op 230V.
En anderen kunnen niet gelijktijdig op 230 en 12 tegelijk (en dat kan wel gebeuren in jouw schema). Ik zou m op 12V-only houden, de acculader is aan de paal dan ook de voeding
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2299
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door CaradoT135 »

Ik had in eerste instantie de voeding van de shunt net als op het schema hier gedaan. Dat heb ik gewijzigd en de shunt voeding aan de accuzijde van de hoofdschakelaar aangesloten. Dan kan je ook met de hoofdschakelaar uit, de shunt gegevens uitlezen.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door stobbie »

Ik laat tegewoordig altijd de monitor weg. In het begin, als alles nieuw is, kijk je daar vaak op. Maar als alles goed gedimensioneerd is en geconfureerd hoef je er eigenlijk nooit meer op te kijken. Bovendien kan je altijd even via de app van de accu kijken.

Ik kijk nooit meer om naar de accu. Alleen als ik de camper in de winter langere tijd niet gebruik en hij op de oprit staat zou ik er via BLE met homeassistant naar kunnen kijken, om te kijken of hij niet door één of andere verbruiker wordt leeggetrokken.

Ik heb trouwens ook mijn 220v lader uitgebouwd, heb redelijk veel solar en heb voor nood een kleine DCDC die normaal gesproken uitstaat. Dus ook geen snoer bij me, scheelt allemaal weer gewicht.

Afbeelding
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door Kleine Camper »

Dank voor jullie reacties:

Kroppie:
Ik dacht zal ik het er nog bijzetten :wink:
Net als bij Alyos zal ik de telefoon aan een houdertje bevestigen. Vooral in het begin zal belangrijke info zijn. Ik zal veelal laden tijdens het rijden.
Mijn verbruik is niet zo enorm hoog, maar mijn accu pakket ook niet zo zwaar. Overweeg (nog steeds) om geen 120 maar 100 aan te schaffen. Durf het ergens niet. Je zou maar tekort aan energie hebben. Verbruik ongeveer 35Ah per dag.

DJ:
Ik zal het volgende aanpassen.
Startaccu/dynamo - zekering 60A (nu 100) - bekabeling 16mm2 (nu 25mm2).
Met de 100A bedoel ik inderdaad de zekering. Pas ik aan naar 60A.

De Dometic CFX35 gaat meestal op 12V. Ik kreeg het advies om op een camping (1 x in de 1.5 week) de koelbox op 230 te zetten. Dat is overigens geen probleem. Jij adviseert gewoon op 12V laten staan. Wat is hier de reden van?
Overigens sluit ik de koelbox via 6mm2 direct aan op de zekeringkast.

Carado:
Shunt voeding aan de accu-zijde. Goed idee. Deze krijgt nu zijn voeding via de positieve verdeelstrip.
Haal ik dan de voeding direct van de hh-accu? Moet er dan een zekering tussen? Zo ja, welke.

Stobbie:
Dank! Ik zal geen gebruik gaan maken van zonnepanelen. Het laden via de laadbooster DCDC is voor mij de belangrijkste wijze van laden.
Vooral in het begin zal ik dit proces (tijdens rijden..... ja ja Kroppie.... willen volgen. Kan me inderdaad voorstellen dat, als ik weet hoe dit proces verloopt, ik veel minder zal kijken. Ik neem geen monitor maar de Victron Smart Shunt.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door Kleine Camper »

Oh vergeten.

Ik zag op een schema ergens staan dat er tussen de positieve verdeelstrip en de zekeringkast een zekering 50A was tussengezet.
Is dit nodig??

Ook zal ik ergens op een schema dat de positieve kabel van de verdeelstrip direct (dus niet via de zekeringkast) naar het watergedeelte ging (dompelpomp/kraan). Ik zag op de meeste schema's dat ook deze gewoon via de zekeringkast loopt.
Laatst gewijzigd door Kleine Camper op zo 07 mei 2023, 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
CaradoT135
Berichten: 2299
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door CaradoT135 »

Shunt zekering.jpg
Shunt zekering.jpg (53.06 KiB) 1058 keer bekeken
Bij de Victron Smart shunt zitten 2 voedingskabels met beiden een kleine glaszekeringhouder. Op het plaatje zitten deze verstopt achter het paneel, de omcirkelde zekeringhouder is een zelfde soort maar in dit geval de Smart battery.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: LiFePO4 voor mijn kleine Renaultje



Bericht door Kleine Camper »

Aha.......... begrepen!
Plaats reactie