De BMS is 1 van de belangrijkste onderdelen. Die zorgt voor bewaking van het spul, maar moet bv ook het laden blokkeren bij lage temperaturen (of al dan niet verwarming inschakelen)Kleine Camper schreef: ↑do 04 mei 2023, 6:20Zag op YouTube een test van het merk Eco-Worth. Gekocht via Amazon. Deze accu kwam heel behoorlijk door de test. Eigenlijk prima accu voor zo'n prijs.
Deze heer schroefde de handel open en kwam tot de ontdekking dat de BMS rotzooi was. Zou nooit kunnen doen (oa beschermen) wat er in de product omschrijving van de accu stond beschreven.
In die zin ben ik mbt de LFP wel iets voorzichter geworden als het gaat om "relatief goedkoop aanbod". Maar mij ontbreekt het hier aan de nodige kennis.
Anno 2023 hebben de meeste accu's wel bluetooth. Kwa BMSsen zijn er natuurlijk ook genoeg soorten. De meest gebruikte zijn de JiaBaDa (zit oa in de Aolithium, Liontron en Boetronics accu's), maar ook de Daly BMSsen zijn veel gebruikt (oa in CS batteries), en de BMSsen van E&J (volgens mij in Ective en Ultimatron).
Binnen de zelfbouwwereld wordt voornamelijk de JBD (op YT veel te vinden onder de naam Overkillsolar - een verkoper in de USA die zijn sticker erop plakt) en de Daly's. De laatste is wat wisselend kwa ervaringen van wat ik gelezen heb.
Met de JiaBaiDa BMSsen heb ik hele goede ervaringen, tot nu toe 2 defecte gehad (van de 100+ ofzo, waarbij 1 user-error was)
De JK BMS is de laatste tijd ook steeds vaker langskomend, maar ik weet zo niet een fabrikant die die gebruikt.
Bouwkwaliteit is natuurlijk altijd een dingetje, en niet perse goed te zien. Maar tegenwoordig kun je sommige accu's ook demonteren, dus kun je (iom de verkoper natuurlijk) ook de binnenkant beoordelen als je twijfelt.
Wat de berekeningen van Kamp betreft: die zijn conservatief, maar dat is heel niet slecht. Je rijk rekenen is leuk maar dan kom je voor verrassingen te staan. Dan kun je beter te conservatief rekenen en kan het allen maar meevallen.
Een 18-20A booster kan natuurlijk ook, zeker icm een wat kleinere accu is dat heel niet erg. Een 40A lader op een 120Ah accu is leuk, dan is ie in 3 uurtjes compleet vol, maar in de praktijk zal ie niet vaak heel leeg zijn. En de dynamo moet wel voldoende kunnen leveren, wat natuurlijk ook niet altijd zo is in een kleiner busje (Daar zal geen 180A dynamo in zitten).
Als je ook nog zonnepanelen hebt dan zullen die ook wel eea bijhouden en dan is de meerwaarde van 40A laden niet perse nodig. Met 1 of 2 nachten vrij staan en telkens ook een paar uur rijden ga je het ook met een 20A DCDC al wel redden. En aan de paal zal ie zoiezo weer vol zijn... Stel dat je 40Ah per dag gebruikt, dan is je accu met een dag of 3 leeg. Maar vermoedelijk kom je niet zover, want als je 3 nachten rekent zul je vermoedelijk pas in de dag aankomen en na de 3e nacht weer gaan rijden. Dat is dus niet 3x24 uur, maar eerder 2.5 dag bij benadering. Dan weer een uurtje of 3 rijden en je accu zit alweer halfvol en kom je weer ruim een nacht door.
Al met al zou je dan zelfs zonder zon dus de week moeten doorkomen, zelfs al rij je maar een paar uur.
Met een zonnepaneel haal je natuurlijk wel meer rendement, zeker te overwegen. Maar ook een 30-40A zou een optie zijn, mits je dynamo dat natuurlijk kan. Dan heb je met een paar uur rijden het zoiezo weer bijgeladen.