Display geeft vreemde waarde

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door Frankenellen »

@Kampo
Dat houdt het spannend idd๐Ÿ˜€

Zie termen voorbij komen waar ik nog nooit van gehoord heb, maar ook daar is dit forum voor๐Ÿ‘

Lijkt dan misschien dom vanuit mijn kant๐Ÿค”
Maar vind het leuk om nieuwe dingen te leren.
Dit is er een van!
Heb hier al veel geleerd en nu gaat het om de laatste kleine dingetjes om het goed te laten werken. Heb al geรฏnformeerd bij garages, maar die hebben het allemaal erg druk en kan ik niet snel terecht.
Als er hier iemand is die mij wil helpen (in Uitgeest) graag. Leer ik wellicht weer wat๐Ÿ˜€
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door javanes »

Begin eens met een schema te maken van oude situatie en van de nieuwe situatie.
Dus van alle aansluitingen van MPPT, Orion, laders, bedrading enz.
En zet dat hier neer.

Misschien is er een forumlid wat op die schema's wil reageren.

Tot nu toe lees ik allerlei berichten die misschien voor u duidelijk zijn, maar voor mij in ieder geval totaal niet.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door Frankenellen »

Een bekend schema voor een aantal mensen hier denk ik๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜€

Oude situatie heb ik geen schema van.
Ben nu aan het uitzoeken hoe dat in elkaar zit.
Bijlagen
1E69BFE7-0DF2-44DD-A079-CCE891238326.jpeg
1E69BFE7-0DF2-44DD-A079-CCE891238326.jpeg (194.73 KiB) 509 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door jan- »

Ik kan me inderdaad nog herinneren dat ik het volgende hier over schreef: ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜€
"Ik maak me wel een beetje zorgen of je (gezien de shunt perikelen) straks niet voor allemaal verrassingen komt te staan. Je hebt niet veel ervaring met het gebruik van schema's en hoeveel stromen er kunnen gaan lopen."
Zie: viewtopic.php?t=8482030&start=144

Ik zou beginnen met de Orion DC/DC los te koppelen en dan, wat albertrietjens voorstelde, om te kijken waarom verschillende spanning weer gegeven worden van de start en woonaccu. Dat zou met een simpele multimeter toch te achterhalen moeten zijn? En dan stap voor stap verder.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door Frankenellen »

@jan
Klopt wat je zegt๐Ÿ˜”
Loop nu idd tegen probleempjes op.
De startaccu levert nu de stroom voor bv de lampjes.
En de Lfp levert geen stroom. Had vanmiddag bijna alles draaiende, maar alleen op de startaccu. Er zit een oude acculader in de weg en geen verbinding tussen zekeringskastje en lfp. Wel verbinding dus tussen startaccu en zekeringskastje.

Rode kabel tussen dcdc en startaccu heb ik inmiddels losgekoppeld. En meet bij het zekeringkastje 14.67v.
Situatie ziet zo uit onder de bestuurdersstoel (zie foto). Rechts de dikke zwarte kabel (naar massa) en rode kabel (naar ingang dcdc). Deze zijn dus voor het nieuwe systeem.
Links de oude acculader. De zwarte kabel levert de 14,6v. Bij de uitgang zitten een bruine, zwarte en grijze draad. Grijze is de plus voor de display.
De bruine en zwarte zijn nog aangesloten op de massa en de plus. Enige wat ik veranderd heb is dat ik de agm hh accu heb verwijderd en de kabels voor de nieuwe accu erbij heb gelegd en verbonden (dmv busbars) met de kabels die aan de agm accu zaten.
Bijlagen
F29FEFA7-6E06-4728-A1BA-417DAA134572.jpeg
F29FEFA7-6E06-4728-A1BA-417DAA134572.jpeg (310.21 KiB) 442 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door jan- »

Waarom sluit je het dan niet aan zoals je het op het schema hebt getekend? Anders moet je het schema weer aanpassen en krijgen we weer 23 extra pagina's dat het weer niet klopt. Wanneer wil je weer met vakantie?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door Frankenellen »

@jan
Heb het aangesloten, zoals het schema.
Alleen wil ik die oude acculader er tussenuit hebben aangezien ik al een acculader heb. Die oude acculader krijgt zijn stroom (zwarte kabel) van de startaccu. Alleen die kabel gaat niet direct naar de startaccu of zekeringskastje. Hij verdwijnt in de vloer richting koelkast (zit aan de rechterkant in de camper). Haal ik de zwarte stekker eruit dan heeft de acculader geen stroom meer, maar ook geen 230v van de cee (als ik 230v aansluit).

Het zekeringskastje krijgt ook stroom van de startaccu, maar kan niet volgen waar de kabels vandaan komen. Niet rechtstreeks dus.

Het oude systeem heeft dus een wirwar aan draden!
Als er iemand die er verstand van heeft en wil helpen houdt ik mij aanbevolen. Wil er best voor betalen. Al bij een aantal mensen geprobeerd, maar ze hebben helaas geen tijd!

Wij willen in juni met vakantie๐Ÿ˜‰
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door jan- »

Ik dacht dat de startaccu van een Fiat onder de mat van de bestuurder is geplaatst.
Je laat nu een foto van een accu onder de bestuurdersstoel zien. Maar je had de AGM woonaccu er uitgehaald (waar zat die?) en de nieuwe LIFePO4 accu zou niet onder de bestuurdersstoel passen. Dus welke accu zie ik dan op de foto? Of is dat geen accu?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door Frankenellen »

@jan
Startaccu zit idd onder de mat van de bestuurder.
Op de foto zie je geen accu๐Ÿ˜‰
Die agm hh accu zat hier wel. Links is de oude accu lader. De 2 busbars staan op een metalen plaat. Je ziet de bandjes nog zitten waarmee de accu vast zat.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door myway »

Frankenellen schreef:Een bekend schema voor een aantal mensen hier denk ikAfbeeldingAfbeelding

Oude situatie heb ik geen schema van.
Ben nu aan het uitzoeken hoe dat in elkaar zit.
In dit schema zie ik de oude lader niet maar die zit blijkbaar nog wel aangesloten.
Op de foto van de lader lijkt mij dat gewoon een standaard lader met een 230 in en 12 volt uit.
Waarom is die niet te vervangen voor de Victron?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door jan- »

De spanning op je multimeter is van de startaccu?
Waarom zit daar de oude lader op aangesloten? Die zat toch op de oude AGM accu?
Ik zou de kabels labelen, dan weet je straks nog wat naar de startaccu, LiFePO4accu, DC/DC, zekeringkast en naar de shunt gaat.

Je zegt dat het volgens het schema is aangesloten. Die 2 zwevende zekeringen die je op de foto ziet, staan die ook op je schema? Zo ja, waar?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door Frankenellen »

Spanning die je zit is van de startaccu.

De 16mm2 rode en zwarte kabel gaan naar de dcdc en massa achterin de garage. Als je die loshaalt dan blijft het oude systeem (even zonder agm accu dan) over.
Zoals de bedraging zit van het oude systeem heb ik niets aan veranderd en heb ik geen schema van.

Als ik de oude lader weg haal en ik ben aangesloten op walstroom zie ik niet meer in mijn display dat ik aangesloten ben op 230v (2 accuโ€™s en stekkertje). Waarschijnlijk dat grijze draadje wat uit de lader komt mist dan spanning.

Bijgevoegd foto van installatie in garage.
Linker rode kabel van dcdc gaat naar voren en de linker zwarte kabel eronder in busbar gaat ook naar voren. Dat zijn de 2 kabels die je zag op de vorige foto.
Bijlagen
5BA97DA0-BDFB-41A6-9C27-35C5DA41F1A7.jpeg
5BA97DA0-BDFB-41A6-9C27-35C5DA41F1A7.jpeg (174.11 KiB) 287 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frankenellen op di 02 mei 2023, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door DJSmiley »

Dat heb ik toch al eerder aangegeven?

viewtopic.php?p=2258439#p2258439

Het gemaakte schema klopt wel, maar als je het niet op die manier aansluit (extra zekeringen, kabels, laders enz), en de reacties in de draadjes niet leest of begrijpt, dan wordt het een oneindig lang verhaal.

Ik heb het idee dat er heel veel geroepen wordt momenteel, maar niemand meer enig zicht heeft op hoe het nu echt zit. We hebben nog altijd geen schema gezien hoe het *NU* zit, alleen cryptische omschrijvingen wat, iig voor mij, niet meer te volgen is.

Ook de voorgeschiedenis over de orion was al een heel lang traject. In dit tempo krijg je het ook wel voor elkaar maar ben je maanden verder, omdat er gewoon teveel overzicht en kennis mist en onvoldoende/onduidelijke informatie online over te brengen is (icm selectief lezen)

Denk dat het gewoon het verstandigst is om iemand in te huren en het te laten nameten. Dat zal wat extra tijd kosten omdat er al van alles aangesloten en getrokken is aan kabels, dus men zal wat meer moeten meten dan wanneer het nog origineel was, maar zeker niet onmogelijk.

Ik kan/wil best meekijken maar dat wordt op z'n vroegst pas in juni. (eerst mn eigen vakantie)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Display geeft vreemde waarde



Bericht door Frankenellen »

Als ik iemand kan vinden die tijd heeft graag, maar ik ken niemand. En garages hebben het te druk om dit te doen. Nogmaals zou graag willen dat er iemand komt helpen!

Hoe het oude systeem in elkaar zit heb ik geen schema van. Moet dus kijken hoe dit zit, maar daar kom ik niet uit.

Nieuwe systeem is aangesloten volgens het schema.
Dit zou dus goed moeten zijn. Alleen de aansluiting op het oude systeem is dus een dingetje๐Ÿค”

@DJSmiley
Als het dan nog niet opgelost is in de tussentijd dan hou ik mij aanbevolen voor je hulp๐Ÿ˜‰๐Ÿ‘
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Plaats reactie