Griekenland via de Balkan

Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Griekenland via de Balkan



Bericht door Rijhuis »

Wij willen einde Mei van Griekenland terugkomen “over de weg”. Welke is tegenwoordig de vlotste route? In welke landen heb je paspoort en visum nodig of volstaat een identiteitskaart?
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door rbisdom »

Zes jaar geleden gingen wij heen via Albanie en terug via Macedonië en Servie met ID, geen paspoort en geen visum. Geen probleem dus.
De tolweg in Servie was toen in aanleg. Als die nu klaar is, is dat misschien de vlotste route. Ben me nog aan het oriënteren voor onze Turkije reis volgend jaar, dus ben benieuwd naar je ervaringen.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door peter possl »

op de anwb site kan je de route door servie zien, samen met de tolkosten, brandstofkosten en afstanden van nederland naar griekenland.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8937
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door kampo »

Nakijken of je verzekering geldig is voor al de landen waar je doorgaat.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door Lammerts »

En denk om je internet. Uitzetten waar je arm wordt van de roaming kosten......

Oriënteer je op andere mogelijkheden.

Groet, Elze.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510MN met Tapatalk
"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door Rijhuis »

Dank voor de tips. Zo komen we er wel.
Ik laat nog weten hoe het afgelopen is.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Yank75
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 27 mar 2022, 15:00

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door Yank75 »

In 2022 naar Turkije gereden via Kroatie over de nieuwe brug bij Dubrovnik.
Vandaar uit richting Montenegro naar Albanie. Shkoder Tirane en toen richting de fantastisch mooie kustroute helemaal naar de Griekse grens. Net voor de Griekse grens (Butrint) met een pontje overgestoken. Door Noord Griekenland en uiteindelijk eindbestemming Kushadashi omdat de tijd op was ;-). Fantastische reis Albanie heel relax en gastvrij.
Dit jaar gaan we weer terug maar de dan rij ik via Hongarije, Servie, Macedonie.
Geniet van je reis
Niemand realiseert zich hoe mooi het is om te reizen totdat men thuiskomt en zijn hoofd legt op zijn oude vertrouwde kussen.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door rbisdom »

Het zou mooi zijn als we je ervaringen daarna hier kunnen lezen.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Othje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 16:01

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door Othje »

We zijn nu in Griekenland, gereden via de kustweg van Kroatië, Montenegro en Albanië. Prachtige route met veel bezienswaardigheden, maar je moet geen haast hebben. Door de Bora bij Zadar konden we drie dagen niet verder (voertuigen boven 1.90 meter mochten de weg niet op), in Montenegro en Albanië heb je af en toe slechte stukken weg (als je zo'n laagliggende camper hebt en/of niet veel pk in het vooronder, rijdt het denk ik niet handig). Campings en/of camperplaatsen waren prima, en kunnen de vergelijking met wat er in Griekenland voor camping doorgaat uitstekend doorstaan. Tankstations te over. Wel moet je extra internet aanschaffen bij je abonnement, en dan is het nog niet altijd aanwezig. Maar al met al prachtige route!
JVG
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 15:13
Locatie: limburg

Re: Griekenland via Balkan



Bericht door JVG »

Wij zijn op dit moment ook n Griekenland. Hebben dezelfde route gereden, alleen even van Albanie naar meer van Ohrid en daarna weer
terug naar Albanie tot de grens met Griekenland. Onze kanttekening is wel dat er in Albanie ruig gereden wordt en de verkeersregels niet altijd in acht genomen worden.
Bij grenscontrole Albanie met Griekenland wordt er ook naast de paspoorten gevraagd naar kentekenbewijs en een echte groene kaart.
Verder prima route om te rijden.
Yank75
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 27 mar 2022, 15:00

Re: Griekenland via de Balkan



Bericht door Yank75 »

Dan ben ik benieuwd welke grens overgang je hebt gehad? En welke route je van ohrid naar waarbij Albanië heb je de sh75 gereden? Vorig jaar vroegen ze alleen de paspoorten bij ons.
Niemand realiseert zich hoe mooi het is om te reizen totdat men thuiskomt en zijn hoofd legt op zijn oude vertrouwde kussen.
Gebruikersavatar
Othje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 16:01

Re: Griekenland via de Balkan



Bericht door Othje »

Nog een kleine aanvulling. Op de terugweg zijn we via Bulgarije (Sofia) gereden. Tol had ik digitaal vooruit betaald voor de camper > 3500 kg. Bij de grens met Servie werd ik er door de tolcontrole uitgeplukt en kreeg ik te horen dat ik geen tol had betaald.
Digitaal bewijs laten zien, 'ja maar kijk, u heeft geen tol betaald voor > 3500 kg'. Ik wijs erop dat de engelse tekst zegt voor trailer en vrachtwagen >3500 kg. 'Ja maar niet voor camper, dat staat namelijk in de Bulgaarse tekst en dat kunt u niet lezen. Kost 70 euro boete.' Okay zeg ik, schrijf dan maar een bon, ik betaal met Apple pay (er lag zo'n kastje in het hokje). Toen keken ze elkaar aan en zeiden: rijd maar door.
Gebruikersavatar
Othje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 16:01

Re: Griekenland via de Balkan



Bericht door Othje »

Overigens, de grensovergang tussen Belgrado en Szeged was een ramp. Duurde 2,5 uur in de rij. opschuiven-stilstaan-opschuiven-stilstaan. Wel lachen om te zien dat allerlei types (vooral die met dure auto's) zich overal tussen drukken.
JVG
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 15:13
Locatie: limburg

Re: Griekenland via de Balkan



Bericht door JVG »

Ik ben de grens overgegaan aan de rechterzijde van het meer van Ohrid bij het plaatsje Sveti Naum naar Pogradec in Albanie en daar de SH3 genomen naar Griekenland. Bij beide grensovergangen moest ik ook het kentekenbewijs en de groene kaart tonen, tevens wilde ze even de camper van binnen zien. Daar lagen twee beagles te grommen, zodat we al snel de deur weer dicht mochten doen.
Plaats reactie