Je gelooft het toch niet...

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gesloten
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door kampo »

gjvonk schreef:
vr 28 apr 2023, 19:17
Frustratie is een groot woord; het riekt voor
naar kartelvorming en prijsafspraken: € 650 versus € 1.000 en ordinaire oplichting...
Het verbaasd me dat je dit schrijft. Het bedrag van de vrijstelling is mede bepalend voor de premie die je betaald. Dat is toch algemeen geweten ? Na wat vergelijken en aandringen zal je makelaar dit zeker uitleggen. Ik kan altijd zelf kiezen.
kampertjes schreef:
vr 28 apr 2023, 19:25
verzekeringen zijn voor risico's die je zelf niet of lastig kunt dragen, zoals verlies of total los of grote schade. Dat is mijn visie althans, daarom kies ik altijd voor hoog e.r. om premie te drukken of geen verzekering van dingen (glasverzekering is zoiets). Het gedoe en frustratie alleen al om schade te claimen. Daarbij, i.v.m de b.m. ladder is het niet snel interessant een relatief kleine schade te claimen. Ik heb vandaag flinke kras gereden tegen paaltje in de blinde hoek.....ik vermoed zeker wel 1500 schade maar verwacht niet dat ik m ga claimen (laat het wel ff berekenen maar heb hoig e.r.). Nu is het wel zo dat je bij schade herstel bedrijven altijd 2 prijzen kunt krijgen: voor verzekering en voor eigen kosten. Scheelt vaak de helft....
En, ik vind de premie nu al aardig aan de maat, wat zou de premie worden als alle "kleine" schades geclaimed zouden worden?
Zo kijk ik er ook tegenaan. Gelukkig of misschien doordat ik weinig schadegevallen had.
Al dat gedoe met die aangiftes moet ik niet hebben, je wordt er helemaal niet beter van. Er zijn zoveel onwetenden en die doen enkel de economie draaien. Werk voor iedereen, rondje ter plaatse trappelen. Lees het verhaal van djvonk. (maar de pech wens je hem niet toe)

Zelf betaal ik liever een premie van 1000 € per jaar met een vrijstelling van 2000 € dan een jaarpremie van 1700 € met een vrijstelling van 500€.
Bovenop je vrijstelling moet je de stijging van je premie meerekenen na een schadegeval. Die achtervolgt je jarenlang, dus dat tikt aan.
En na een paar schadegevallen te veel, gooien ze je er uit. Dat risico loop gjvonk nu.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door gjvonk »

Dat snap en vind ik ook niet erg. En dat mijn ER ook geldt bij een voertuig inbraak is balen, maar kan ik ook nog wel snappen. Wat ik moeilijk vind om te snappen is het verhaal van het hogere ER bij herstel door een niet aangesloten bedrijf.

Ik ben op woensdag 26 april na het ontdekken direct gaan bellen met en de politie en mijn verzekering. De dame die ik van de verzekering aan de telefoon kreeg zei dat ik beslist aangifte moest gaan doen bij de politie, maar bij welk politiekantoor precies kon ze me niet vertellen. Als ze mij op dat moment had gezegd dat inbraak ook onderhavig is aan het ER had ik nog 2 x na gaan denken of ik wel eerst aangifte zou gaan doen omdat we al snel doorhadden dat de omvang van de schade financieel gezien, niet heel groot zou zijn.

De schade aan de wand reken ik dan niet mee, omdat ik vermoed dat die niet te meer herstellen is: multiplex meubelplaat met een folie cover. Dan zouden de halve douche-toiletruimte en de dinettebank (waar ook de boiler in zit) ontmanteld moeten worden en er komt toch weer een tv voor.

Ik ben ook beslist geen voorstander van overal alles maar uit te trekken. Wat ik al schreef: zonder de wandschade zit ik rond de € 575 en dat kan ik allemaal zelf herstellen: de losgerukte contactdoos heb ik zelf alweer aangesloten en terug geplaatst, de kapotte Remis bestel ik nieuw voor ongeveer € 125 bij Obelink en kan ik ook zelf monteren. En een nieuw tv-tje van 19 a 22 inch met een wandbeugel is ook voor pakweg € 400 wel te koop en kan ik ook zelf ophangen. Dus ga ik niet eens proberen om te claimen.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door FrankdB »

gjvonk schreef:
za 29 apr 2023, 8:04
Wat ik moeilijk vind om te snappen is het verhaal van het hogere ER bij herstel door een niet aangesloten bedrijf.
Ik heb met chatGPT opgezocht waarom dit zou kunnen zijn.
  • Erkende bedrijven worden door verzekeringsmaatschappijen gezien als betrouwbaarder
  • Met erkende bedrijven hebben ze vaak contracten met lagere tarieven afgesproken
  • Erkende bedrijven bieden vaker garantie
  • Erkende bedrijven worden grosso modo gezien als kwalitatief beter

Ik heb ook even mijn polis nagekeken en die heeft een soortgelijke clausule.

Frank
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door ducati 900 »

kampo schreef:
za 29 apr 2023, 7:31
gjvonk schreef:
vr 28 apr 2023, 19:17
Frustratie is een groot woord; het riekt voor
naar kartelvorming en prijsafspraken: € 650 versus € 1.000 en ordinaire oplichting...
Het verbaasd me dat je dit schrijft. Het bedrag van de vrijstelling is mede bepalend voor de premie die je betaald. Dat is toch algemeen geweten ? Na wat vergelijken en aandringen zal je makelaar dit zeker uitleggen. Ik kan altijd zelf kiezen.

Ik ben dat met gjvonk eens, je “verplichten” naar bepaalde “erkende” betrouwbare reparateurs te gaan.
Ze en wij dus ook worden daar dan ook nog eens opgelicht.
Ik ging een keer een bus spuiten en wilde daar een nieuwe voorruit in.
Prijs gevraagd, € 250.
Ik zei, dat valt me tegen.
Het erkende bedrijf zei, het is toch verzekeringswerk?
Nee?
Okay dan kost het € 125!!!
Moet ik nog meer schrijven?

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door Bob Diesel »

Kunstof zijruit ,eigen offerte € 575,-
Bestelling via verzekeraar/bedrijf € 749

Blij dat ik het via de verzekering deed
Eerst werd de verkeerde ruit geleverd

Probeer jij dan maar je foute ruit geruild te krijgen

Het plaatsen was in 5 minuten gebeurd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door willemzon »

Mbt aangifte, dat hoeft niet altijd bij de plaatselijke
politie, daar gaat iedereen van uit maar dat kun je volgens mij ook doen bij de politie in je eigen woonplaats,
Je maakt een paar foto,s van de situatie met desnoods een situatieschets.
Het gaat de verz alleen maar om een aangifte, met in het achterhoofd dat het doen van valse aangifte strafbaar is, m.a.w. dat de verz niet wil dat je de boel belazerd .
Het praat in ieder geval een stuk makkelijker.

Gr Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door gjvonk »

He? Mag je ook achteraf aangifte doen in je eigen woonplaats? Dat is in ieder geval niet wat er tegen mij verteld werd!

Wat ik van dit avontuur geleerd heb: reserve uitzetters en raam grendels mee (zijn niet duur, wegen niets en zijn heel gemakkelijk ter plaatse te vervangen). En voor je de moeite van aangifte doen op je neemt, overwegen of je het de moeite wel waard vind om de verzekering in te schakelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door kampo »

Er is altijd een kans dat de lokale politie de dieven vangt.
Daarom lijkt het me beter ter plaatse een aangifte te doen.
Groeten Kampo
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door willemzon »

Natuurlijk is dat altijd beter, maar als je het afweegt tegen de slagingskans dat die gasten gepakt worden en wat voor een gedoe dat geeft mbt aangifte. Maar goed het is voor iedereen een afweging

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door hathi »

Ach het is mooi weer,….je hebt vrij ….bent met vakantie,….het is nu eenmaal Gebeurd !….is het dan zo erg om een dag uit te trekken ,om naar het politie bureau aangifte te doen , ik vind het allemaal zwaar overdreven ,dat hoort er gewoon bij ,ik kan me niet voorstellen dat je belangrijkere dingen moet doen
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door gjvonk »

Nou Hans, het meest stress verwekkend was dat niemand mij vooraf duidelijk kon maken bij welk politie bureau ik moest zijn. Anders dan in b.v. Frankrijk en Portugal staan er in ieder geval in Valencia nergens borden die naar een politiebureau verwijzen.

En de binnenstad van Valencia in de middagspits is ook met een flinke bestelbus (want dat is onze camper feitelijk) best lastig! Politiebureau 1 bij het station middenin de stad bleek van de locale politie. Die stuurden mij naar bureau 2 van de nationale politie ook in de binnenstad, maar dat leek meer op een hoofdkwartier (commissariat); de bewapende agent die daar (op wacht?) voor de deur stond heeft op 1 van onze telefoons in Google Maps het juiste adres opgegeven: het bleek een kantoorcomplex op een bedrijventerrein aan de rand van de stad...

Vanaf dat moment ging het wel goed en was de aangifte vanaf het moment dat er iemand beschikbaar was die mijn Engels kon snappen en zelf ook vragen in het Engels kon stellen, zo gedaan. Google translate was een uitkomst voor de echt ingewikkelde vragen.
Zonder de camper had geen optie geweest, de agent wilde met eigen ogen de braaksporen en schade zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door kampertjes »

krijg flashback van ooit in Z. Frankrijk, ver voor er smartphones waren. Na lang zoeken en vragen pol.buro gevonden, na 2 uur wachten aan de beurt (er waren meer met inbraak aangiftes) bij 10e vraag waar het precies gebeurd was: "mais monsieur, c'est une autre commaine" (of zoiets). Moest dus naar ander buro. Daar aangekomen zelfde: rij tot op de stoep. Omgekeerd en verder gegaan met vakantie houden.
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door Veebee »

Wellicht is er een POI bestand voor politie buro's..
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Je gelooft het toch niet...

Bericht door gjvonk »

Niet aan gedacht, maar ook nog nooit als categorie gezien in onze navi eerlijk gezegd...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gesloten