Citroën Jumper L3H2 (2014)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door jsprvndrn »

20230407_193522.jpg
20230407_193522.jpg (98.08 KiB) 1909 keer bekeken

Na een paar draadjes gestart met vragen, een paar keer vermengd in een gesprek en vooral heel veel plaatjes kijken ga ik me er toch ook aan wagen: het zelfbouwverslag van onze Citroën Jumper L3H2. Een bescheiden beestje uit januari 2014, 3,3T met de beruchte 2.2 motor. We hebben goed afgedongen op deze PostNL pensionado bij aanschaf om d'r vervolgens binnenstebuiten laten keren bij onze garage, dus motorisch is ze er klaar voor. Nu kan de bouw beginnen.

Ik heb nul ervaring met camperbouw, maar wel genoeg met m'n handen vies maken, dus dat moet een leuke rit worden. Het plan is om er een (semi) off-grid camper van te maken, waarmee we (m'n lief en de hond) in de zomer naar Noord-Europa trekken en in de winter naar Zuid-Europa voor een paar maanden.

We hebben de bus nu een kleine twee maanden, waarvan een poos bij de garage, dus ik heb al wat foto's en proces om te laten zien. Voor de rest zal ik mijn best doen om dit draadje goed bij te houden, want lekker binnen kijken en spieken hoe je het ook (of vooral niet) zou doen is wat we allemaal graag doen hier volgens mij :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Citroën Jumper 2014 L3H2



Bericht door kampo »

Proficiat !
Is het echt een 3,3T ? Hoe ga je dat oplossen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Citroën Jumper 2014 L3H2



Bericht door MarceldeHoog »

Mijn bus is ook een 3300kg versie, dat is best te doen. Wel zou ik aanraden vanaf het begin op gewicht te letten! Wij komen geladen voor vakantie erg dicht richting die 3.3T
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
fishbone
Berichten: 10
Lid geworden op: za 06 aug 2022, 11:19

Re: Citroën Jumper 2014 L3H2



Bericht door fishbone »

...is trouwens niet 'de beruchte 2.2 motor'
Succes met de bouw, leuk draadje dat ik iig ga volgen.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Citroën Jumper 2014 L3H2



Bericht door DJSmiley »

Mooi busje, en gelukkig voorzien van zijbumpers. Die hebben hun beste tijd gehad maar wel hun werk gedaan: De meeste van dit soort postbusjes hebben veel teveel paaltjes genomen en zitten onder de deuken en krassen!

En die 3300kg.. t is, zeker met een L3, best een uitdaging maar zeker niet onmogelijk. Als je gewoon slim bouwt (stevigheid door de juiste bouwconstructie, niet door dik plaatmateriaal) kom je wel een eindje.

Vergeet ook niet om, nu je er nog bij kunt, de standaard kwaaltjes te checken zoals bv roest achter de rail van de schuifdeur
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Citroën Jumper 2014 L3H2



Bericht door Aloys »

Wij hebben onze bus zwaar ingebouwd, veel multiplex van 12 en 18mm gebruikt. Recent in Frankrijk nog op een weegbrug gestaan. Met alles erop en erin, wijzelf incluis (en een flinke lading wijn :D ) kwamen we op 3350kg.

Gaat vast goed komen, veel succes met de zelfbouw!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door DucatoDolf »

Proficiat :cheers: Succes en veel plaatjes aub 8-)
Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door jsprvndrn »

Bedankt voor jullie enthousiasme!

@kampo: 3.3T inderdaad, sterker nog momenteel zelfs terug gekeurd naar 2.8T door één van de vorige eigenaren. Ik denk het inderdaad op te lossen zoals marceldehoog zegt: goed opletten. Populier, 9/12/15mm, sterke constructies. De grote compromis wordt waarschijnlijk een 90l watertank, wat het voor ons een semi off-grid zal maken.

@fishbone: Misschien eerder beroemd dan berucht de 2.2, ik wist niet zeker of er spraken was bij dit exacte model en of er überhaupt spraken is van een foutieve motor - maar ik wil vooral geen gevoelige discussie starten zo vroeg in dit draadje :shh: . Al hoewel mijn buurman er een gek geluidje in hoort bij het starten, dus ... toch even langs de Citroen specialist binnenkort.

@djsmiley: De roest achter de schuifdeur is in ieder geval wél een beruchte, en zeker bij ons geval. Ik had de bus even weggebracht voor dit karweitje en kreeg een foto toe van de spuiter: meer roest dan auto. Zal later nog even een foto posten.
Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door jsprvndrn »

Week 11
Busje gevonden via Marktplaats, het was één van de goedkopere van deze prijsklasse op het moment. Er was genoeg mis mee, maar niets heel serieus wat een beetje garagist niet kan oplossen. Dus na aankoopkeuring even handjeklap en uiteindelijk meegenomen voor 12.100.

Tussenschot eruit, wanden eruit, vloer eruit, sopje erdoorheen. Het achteruitrijsysteem doet het niet, maar blijkt enkel de camera te zijn, nieuwe besteld. Naar de garage gebracht: apk, nieuwe vloeistoffen. Treeplank was een apk-afkeur: bus was langer dan 6 meter dus of zijmarkeringslampen of de plank eraf. Makkelijke keuze: scheelt toch weer ~20kg.
20230314_134358.jpg
20230314_134358.jpg (101.56 KiB) 1614 keer bekeken
20230320_173824.jpg
20230320_173824.jpg (119.33 KiB) 1614 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door DJSmiley »

Hout: Persoonlijk zou ik 4/9mm gebruiken. Op de juiste plekken dubbel over elkaar lijmen om zo de stevigheid te krijgen, eventueel aangevuld met panlatjes vuren en een spijkerpistool. Op die manier kun je heel licht maar toch stevig bouwen. 4mm plaatwerk over een frame van 18x22 latjes is oerstevig als je het goed ontwerpt, daar heb je geen 40x50 balken en 18mm voor nodig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door jsprvndrn »

Week 15
Paar weken verder. De bus stond veel te lang bij de garage. Alle reparaties waren binnen een week klaar, behalve de schakelaar van de bestuurdersraam. Bij aankoop vond ik dit eigenlijk al verdacht, want een schakelaartje kost amper een tientje en is binnen een piep en scheet erin gezet. Uiteindelijk heeft de garagist de schakelaar vervangen: niet werkend. Ander schakelaartje: niet werkend. De kabelboom vervangen: geen effect. Raam kan wel met de uitleesapparatuur bediend worden. Diagnose: BSI defect en vervangen. De Pasen zat er tussen en noem maar op, dus die komt later.

Afijn - het kan mijn pret niet drukken. Dus bus opgehaald, lay-out op de grond getekend, de decoupeerzaag erin en een rondje hammerite. Maxx Airfan, Dometic Midi Heki en Dometic S4 geplaatst. Zag op het dak dat de lak wat afbladdert (zie dit overigens veel bij Citroën Jumpers), misschien daar ook nog even met de spuitbus overheen voordat er een zonnepaneel opzit.
Bijlagen
Schermopname_2023-04-26 21_22_37-3024×4032_ 20230408_123845.jpg.png
Schermopname_2023-04-26 21_22_37-3024×4032_ 20230408_123845.jpg.png (1.13 MiB) 1605 keer bekeken
Schermopname_2023-04-26 21_21_28-3024×4032_ 20230411_150645.jpg.png
Schermopname_2023-04-26 21_21_28-3024×4032_ 20230411_150645.jpg.png (1.14 MiB) 1605 keer bekeken
Schermopname_2023-04-26 21_22_17-3024×4032_ 20230410_123905.jpg.png
Schermopname_2023-04-26 21_22_17-3024×4032_ 20230410_123905.jpg.png (1.05 MiB) 1605 keer bekeken
Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door jsprvndrn »

@djsmiley: Ik heb vorige zomer een Constructam '74 gerenoveerd/geruïneerd, het is maar hoe je het bekijkt haha. En dat waren kastjes van bijna 50 jaar oud, van wat jij zegt paar panlatten en 4mm multiplex verlijmd en getackt: lichtgewicht en onverwoestbaar! Maar voor dit ontwerp gaan we voor een beetje minimalistisch, plywood-cabinet look. Dus het wordt denk ik timmeren met in de linkerhand een hamer en de rechterhand een weegschaal.
Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door jsprvndrn »

Na een goede 4 maanden klussen zijn we nu in de afrondende fase van de camper. We zijn min of meer full-time bezig geweest en we hebben moeite noch kosten bespaard. Het real-time meeposten op dit forum is er alleen bij in geschoten. Gelukkig hebben we de foto's nog, ik ga mn best doen om deze alsnog te posten. Ik zal ook de maand vermelden, min of meer voor mezelf (want wat is de tijd voorbij gevlogen!) maar ook om goed bedoeld, diepgaand advies een beetje te voorkomen, aangezien het meeste werk al zo goed als af is.

April
Ontdreuningsplaten en armaflex eroverheen. Later kwam ik eigenlijk tot de ontdekking met een testje op de schuifdeur dat ontdreuning echt niet nodig is, iets wat al vaker is gezegd op dit forum.

XPS vloer gelegd, 2 cm maar beter iets dan niets, maar na berekening met eindafwerking vloer en plafond zou er nog een comfortabele staanhoogte overblijven voor mij

Ook besloten om één oversteek te maken van links naar rechts, onder de vloer, met een zwik elektra en waterleidingen. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Re: Citroën Jumper L3H2 (2014)



Bericht door jsprvndrn »

Mei
De originele betonplex vloer zag er eigenlijk nog prima uit dus deze is weer hebruikt als subvloer. De armaflex en xps onder de vloer afgetapet om het zo goed als het kan luchtdicht te maken. Met heel veel tegenzin toch een beetje minerale wol in de deuren gepropt, dit hebben we uiteindelijk met een dampdichte folie dichtgeplakt. Lichtpuntje is wel dat eindelijk het eerste hout werk is begonnen, een bescheiden begin voor de achterplaat voor de elektrakast: mogelijk de enige 18mm plaat in de hele bus.[/IMG]AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Plaats reactie