Soms lekkage, vaak ook weer niet (maar nu niet meer)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Soms lekkage, vaak ook weer niet (maar nu niet meer)



Bericht door jan- »

Vorig jaar is mijn luifel door de wind over het camperdak gewaaid. Luifel nog heel, maar de achterste luifelsteun heeft zo hard aan het bevestigingspunt op het dak van de Ducato getrokken, dat de fabrieks kitnaden lek zijn getrokken. Hier heb ik met polymeerkit overheen gekit. Met de camper achter laag en veel regen, vorig jaar geen lekkage meer gezien.

Begin dit jaar toch weer lekkage. Met wat water op dezelfde hoek was dit goed reproduceerbaar. Met bitimumtape de verdacht plek dicht gemaakt en met veel water geen lekkage meer gezien.

Maar nu komt het lastige: Soms zie ik toch weer lekkage. De camper staat achter laag en dan drupt het water aan de passagierskant van de plank boven het achterste bovenkastje af, dus bij de achterdeur. Ik verplaats de camper niet. Afgelopen nacht heeft het hier in Harderwijk maar een beetje geregend en heb ik water in een bakje opgevangen. Maar de dagen ervoor heeft het veel meer geregend en bleef alles droog. Hier een overzicht van de afgelopen dagen:

Code: Selecteer alles

donderdag 20-04  06:30-09:00 regen:   droog
vrijdag   21-04  01:30-10:30 regen:   flink nat
vrijdag   21-04  's avonds 2x onweer: droog
zaterdag  22-04  14:00-18:00 regen:   droog
zondag    23-04  17:00-20:00 regen:   droog
maandag   24-04  06:00-11:00 regen:   droog
maandag   24-04  22:00-24:00 regen:   beetje nat
Dit maakt het opsporen erg lastig, want even met de tuinslang testen (of wat regen afwachten) zegt nog niks. Het water kan van overal op de plafondplaten komen en dan achteraan weg lekken. Dus als iemand nog tips heeft hoe je zo'n lek kan opsporen, hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door jan- op di 20 jun 2023, 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Re: Soms lekkage, maar vaak weer niet.



Bericht door wateren »

Het lastige van het lekken van water is dat het lek heel ergens anders zit en onder de strip zijn weg zoekt en op enig moment of het laagste punt een uitweg heeft. Mijn idee zou zijn alles goed droog maken eventueel met föhn . En dan alles ontvetten en opnieuw kitten.
Succes ermee .
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Soms lekkage, maar vaak weer niet.



Bericht door TestCase »

Probeer de wagen zo horizontaal mogelijk te zetten, het water zal dan mogelijk niet al te ver verplaatsen?

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Soms lekkage, maar vaak weer niet.



Bericht door Tabbert classic 570 »

Weet je heel zeker dat je luifel nergens anders schade heeft opgelopen.

Een voorbeeld. Ik heb een flinterdunne snee in mijn vinger, die zie je niet tenzij er druk op komt. Soms komt er bloed uit en soms ook niet. Wat ik wil zeggen dat er een kleine scheur in de dak kan zitten waardoor je lekkage kunt hebben. Die je misschien niet is opgevallen. Het wordt een helse klus maar je zou met een vergrootglas op scheuren kunnen controleren.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Soms lekkage, maar vaak weer niet.



Bericht door kampo »

Met veel geduld het scheurtje zoeken...
Niet zomaar dichtkitten maar pas na een goede voorbereiding.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet



Bericht door bently »

Hou de bevestigingsbouten eens in de gaten als het regent. Met een beetje wc papier kun je dat goed controleren.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet



Bericht door willemzon »

Met zg scheerlicht bekijken,( met de zaklamp horizontaal over het dak schijnen)

Gr Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet. Edit: nu weer altijd.



Bericht door jan- »

Nu lekt het weer bij elke bui, dus weer verder op onderzoek uitgegaan.

De bitumenband https://www.toolstation.nl/illbruck-me1 ... alu/p20367 leek heel goed af te dichten. Plakte als een malle en vormde zich goed over ribbels. Het was een tijdje ook goed waterdicht. Kroppie had hier ook goede ervaringen meer. Zie viewtopic.php?t=8454078&start=144 Maar ik heb er nu weer naar gekeken en er zat nu water onder en je trok het er zo af. Plakte ook helemaal niet meer. Er bleef wel een groene laag op de lak achter wat je er zo weer van af poetst. Maar het lijkt daar dus gewoon weer te lekken.

Bij de luifelsteun lekt het niet, maar in het lage gedeelte er achter dus wel (zie foto). De tape en de polymeerkit heb ik daar weggehaald. Daarbij is nu de meeste lak ook weg gegaan. Wat het zwarte is weet ik niet. Misschien schimmel? Flink boenen met wasbenzine helpt niet. Vraag me af of het verstandig is dit met agressieve middelen proberen weg te halen. Het grijze bij de luifelsteun is de polymeerkit. Het grijze wat je nu in de goot ziet is de originele fabriekskit waar de lak heeft los gelaten.

Waar het daar nu exact lekt weet ik niet. Proefondervindelijk ervaren als daar een tijdje water op ligt, het daar lekt. En als je het daar (tijdelijk) waterdicht maakt, het binnen droog blijft.

En de vraag is nu met welke kit (of wat dan ook) ik dit nu het beste dicht kan proberen te maken. Butylkit, carrosseriekit, rubberseal of ...... ? Het zit boven op het dak, dus het hoeft niet mooi te worden.
Bijlagen
DSC03346 (Groot).JPG
DSC03346 (Groot).JPG (125.67 KiB) 1822 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet



Bericht door JMD »

Ik zou eerlijk gezegd die plek goed ontvetten en dan met een polymeerkit sealen, dus echt hele oppervlak goed in de kit zetten.
Maar weet je zeker dat het daar lekt, want ik heb ook een Ducato en bij mij lekte het bij de achterste kitnaad.
Bij jou lijkt het net voor deze naad te zijn. Kwam bij mij ook maar heel sporadisch zichtbaar in de camper. Meestal in de koker boven/naast achterlichten. Omdat plaatwerk soms over elkaar loopt ontstaat er soms capillaire werking, vandaar soms zichtbare lekkage. Inderdaad heel lastig op te sporen. Succes ermee!

Groet JMD
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet



Bericht door jan- »

Dat had ik de eerste keer ook gedaan. Over de hele oppervlakte met polymeerkit afgedekt. Bovenkant was niet mooi glad, maar het heeft wel 10.000 KM of zo dicht gezeten. Misschien dat door torsie van de carrosserie en/of loslatende lak of toch niet goed ontvet, het weer is gaan lekken?

Dus omdat het met polymeerkit niet langdurig dicht bleef, dacht ik dat ik beter wat anders zou kunnen gaan gebruiken. Dus toch maar weer met polymeerkit proberen?

Ik heb het zwarte nog behandeld met anti-schimmel en dan wordt het wel minder zwart.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet



Bericht door EasyBee »

Het verbaast mij dat die bitumenband zo makkelijk loskwam. Meestal een k :silent: klus om er weer af te krijgen.
Alternatief wat er veel op lijkt is aluband https://www.toolstation.nl/zwaluw-aluband/p10124. Heb ik het jaren terug gebruikt om een lekkage van een dakluik te verhelpen. Toen ik vorig jaar alle dakluiken liet vervangen hebben ze bij dat bedrijf nog best wat werk gehad om dat aluband er weer netjes af te krijgen. Aluband is ook overschilderbaar. Zeker weten dat het goed ontvet, droog en stofvrij was en overal langs de randen dicht zat?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet (maar nu lekt het altijd)



Bericht door jan- »

Het verbaasde mij ook dat mijn alu bitumenband nu zo makkelijk los liet. Ik had het dak gewassen en ontvet met alcohol. Het oppervlak was niet mooi vlak, dus hier en daar wel een plooi, ook langs de rand. Maar goed aangedrukt en dan voelde je dat het goed vast zat. Het was toen ook waterdicht. Maar nu zat er water onder en zat het niet meer goed vast en trok je het er zo af.

Ik heb net even een nieuw stuk van dat bitumenband op een kartonnetje geplakt en stevig aangedrukt. Het zit dan goed vast, maar je kan het dan nog wel makkelijk in een stuk lostrekken. Ik heb het uit de fabrieksverpakking gehaald en meteen gebruikt. Ruwe oppervlakte zou je met een bitumenprimer moeten behandelen. Dat heb ik niet gedaan.

Zou mijn bitumenband dan niet goed zijn? https://www.toolstation.nl/illbruck-me1 ... alu/p20367
Jij gebruikte dus ook bitumenband, maar dan van een ander merk: https://www.toolstation.nl/zwaluw-aluband/p89879
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet (maar nu lekt het altijd)



Bericht door WiSpi »

Als het regent en het duurt relatief lang, voordat je de eerste druppels ziet, dan gaat het om een heel klein lekje, met weinig water dat de nodige tijd heeft zich te verplaatsen of ergens anders door te kruipen. Bij mij is een deel van het plafond in het toilet gaan lekken bij de dakdoorvoer. Geen lekkage druppels, maar die druppels zijn uiteindelijk wel het plafondtriplex ingedrongen en is ook gaan rotten.
Ik kwam er achter, omdat we vorig jaar 2 dagen achter elkaar heel veel regen hebben gehad. Toen droop het pas langs de dakdoorvoer naar binnen toe.

Er wordt vandaag veel regen verwacht en ik zou dan ter plekke binnen met goede verlichting gaan kijken waar zich de eerste druppels binnen gaan vormen. Daar moet je zijn. Alle kit en bitumen/lijm resten wat je hebt gebruikt verwijderen, zodat dit niet voor de nodige vertekening zorgt.
Pas als je dat hebt, kun je verder met de oplossing.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Soms lekkage, maar vaak ook weer niet (maar nu lekt het altijd)



Bericht door jan- »

Ik ben nu op zoek naar de oplossing.

Nu het inmiddels weer altijd lekt, weet ik vrijwel zeker dat het weer lekt op de plek die ik 2 keer eerder heb geprobeerd te fixen. Daarom had ik de titel ook aangepast.

Maar ik ben nu nog wel op zoek hoe ik dit het beste af kan dichten zodat het langer waterdicht blijft. De extra kit en bitumen tape heb ik al weggehaald.

Ik heb het met polymeerkit en bitumen tape geprobeerd, omdat ik hier positieve ervaringen over had gehoord. Dat leek ook even goed te werken. Maar het is een lastige plek en misschien heb ik het verkeerde merk genomen of niet goed voorbewerkt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie