Reis naar Frankrijk: tips?

Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door Ferrariman »

Hoi Allemaal,

In juni gaan we 4 weken naar Frankrijk met een camper van 7.43x3.20x2.32.
Onderstaand is de basis die ik nu heb. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips en tops hebben.
-
Vertrek 10 juni
Straatsburg (vanaf Koblenz binnendoor)
Route des cretes
Geneve
Annecy
Route des grandes alpes als basis? Gorges bachelard past niet!
Mont Blanc
Chateau de miolans? (Open in weekend)
Parc national de la vanoise
Les ecrins
Mercantour! (Canyoning?)
Monaco (buiten de stad parkeren)
Calanques
Le Mans (aankomst in de loop van 29 juni, vertrek 2 juli na 17.00 of 3 juli)
Normandië, sword, juno, utah, gold en omaha
Thuiskomst 8 juli
-

We zijn beide actief en sportief, alhoewel mijn vriendin nog herstellende is van een gebroken enkel door een klimongeluk.
We rijden graag, gemiddeld verwacht ik 150 km per dag te rijden. Ook een beetje afhankelijk van de activiteiten die we gaan doen.
Vooral tussen Marseille en Le Mans is nog veel open.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door toine-s »

In Monaco is 1 parkeergarage waar je met de camper in kan.
2 weken geleden met de camper naar Mittelbergheim gereden. Bij de afritten stonden borden dat het verboden is om met >3.5t over de passen te rijden. Ik weet niet hoe en waar dat precies geldt. Met de motor is het daar overigens prachtig rijden.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door HJM »

France Passion lid worden!
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door Ferrariman »

Waar is die parkeergarage, Toine?
De camper blijft onder de 3,5t, dus dat moet goed komen.

France Passion lid zijn we inderdaad ook al.

Dank jullie wel!
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door kampertjes »

Frankrijk is een groot en zeer veelzijdig land (we zijn er nu, Camaque). Je probeert volgens mij heel het land in de 4 weken te proppen. Onze ervaring is dat het loont een gebied wat beter te leren kennen, op zoek naar de wat minder voor de hand liggende plekjes. Zeker in hoogseizoen! Kan verrassend uitpakken en erg bevredigend zijn. Maar kost wat moeite en speurwerk.
Ik hoop voor jullie dat er nog meer jaren volgen, blijft er nog wat over ook.
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door Will »

Le Mans en Normandie bewaren voor volgend jaar ombuigen naar de Dordogne en midden Frankrijk weer terug.Een vaste route maken Google is je vriend want hier komen alleen persoonlijke voorkeuren naar voren. De NKC heeft mooie routes voor 9.95 euro op hun site wij rijden nu de Portugal en Spanje route en vele met ons merk ik onderweg alles is voorgekauwd als je hier van houd tenminste.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door Ferrariman »

kampertjes schreef:
di 25 apr 2023, 19:44
Frankrijk is een groot en zeer veelzijdig land (we zijn er nu, Camaque). Je probeert volgens mij heel het land in de 4 weken te proppen. Onze ervaring is dat het loont een gebied wat beter te leren kennen, op zoek naar de wat minder voor de hand liggende plekjes. Zeker in hoogseizoen! Kan verrassend uitpakken en erg bevredigend zijn. Maar kost wat moeite en speurwerk.
Ik hoop voor jullie dat er nog meer jaren volgen, blijft er nog wat over ook.
Ik probeer zeker niet het hele land in 4 weken te proppen, maar onze ervaring is dat we vaak veel doen op een dag.
Le Mans staat vast en omdat ik erg geïnteresseerd ben in WOII gaan we de laatste paar dagen nog naar Normandië.
De eerste 2,5 week kijken we per dag wat we gaan doen en waar we naartoe gaan. Ik ben alleen het type dat liever teveel voorbereidt dan te weinig, vandaar dat ik zo veel mogelijk uitzoek.
Lokaal informeren/oriënteren en niet de geijkte paden bewandelen is zeker iets wat we belangrijk vinden. Dank je wel!
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door Will »

Dan zou ik me houden aan Normandie en Bretagne en de Vendee en Frankrijk is groot en daar heb je zeker vier weken voor nodig.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
roma
Berichten: 4526
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door roma »

Ferrariman schreef:
wo 26 apr 2023, 9:55
Lokaal informeren/oriënteren en niet de geijkte paden bewandelen is zeker iets wat we belangrijk vinden.
Haha, geen geijkte paden in toeristenland Frankrijk? Lijkt me uitgesloten. Calanques ten oosten van Marseille. Hoe dacht je dat te doen? Een nagenoeg onbereikbare fjordenkust. Het beste te zien vanaf een rondvaartboot vanuit Marseille. En ja, Marseille is niet bepaald een geijkt toeristenpad, zeker niet vwb de veiligheid.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door hurktoilet »

De oude haven en de Notre Dame de la Garde in Marseille zijn zeker wel geijkte toeristen paden en ik meen te weten dat je daar een bewaakte camperplaats hebt. Als je dan uit de banlieue blijft, heb je toch niets te zoeken, isMarseille niet gevaarlijker dan Amsterdam ..
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
roma
Berichten: 4526
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door roma »

Camperplek Marly Park, weet niet of die nog bestaat, in oost Marseille, is meer opslag dan camperplek. Lelijk maar veilig achter hoge muren en hekken die alleen opengaan na aanbellen.
Advies van beheerder: niet met camper of fiets de stad in, neem de bus. Gisteren nog 2 fietsen gestolen van echtpaar dat toch per fiets ging.

Ik heb twee dagen de stad doorkruist met de fiets. En drie keer kwam ik in benarde/onveilige situaties terecht. Kan niet anders zeggen dan dat ik Marseille de meest onveilge stad vind waar ik ooit geweest ben. En ik heb toch wat werelddelen bezocht. Als blanke kaaskop val je direct op als toerist in Marseille tussen de zuidelijke types. Zonder reiservaring moet je er wegblijven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door hurktoilet »

Die bedoelde ik, lijkt nog steeds te bestaan. Vlakbij de beruchte Baumettes-gevangenis (als er één gevangenis beslist geen hotel is, is het deze wel).
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door Ferrariman »

roma schreef:
wo 26 apr 2023, 10:03
Ferrariman schreef:
wo 26 apr 2023, 9:55
Lokaal informeren/oriënteren en niet de geijkte paden bewandelen is zeker iets wat we belangrijk vinden.
Haha, geen geijkte paden in toeristenland Frankrijk? Lijkt me uitgesloten. Calanques ten oosten van Marseille. Hoe dacht je dat te doen? Een nagenoeg onbereikbare fjordenkust. Het beste te zien vanaf een rondvaartboot vanuit Marseille. En ja, Marseille is niet bepaald een geijkt toeristenpad, zeker niet vwb de veiligheid.
Ik bedoel dat niet zo zwart/wit, geijkte paden zijn soms prima. In New York ben ik ook gewoon naar het vrijheidsbeeld geweest. Maar ook door de woonwijken, parken e.d van Brooklyn en Queens. De Route des grandes Alpes is ook touristisch, maar je kunt daar waarschijnlijk ook hikes maken waar weinig toeristen komen.
Ik heb verschillende hikes en routes naar de stranden in de calanques voorbij zien komen en dacht die te gaan lopen/klimmen.
Bootje kan ook en dan duiken, schijnt ook heel gaaf te zijn.

@Wil, dat is ook een optie natuurlijk. Merk wel dat ik het jammer zou vinden om niet de Alpen in te gaan. Maar de kustlijn van Bretagne en Normandië ziet er ook fantastisch uit. Weer extra stof tot nadenken ;)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reis naar Frankrijk: tips?



Bericht door hurktoilet »

roma schreef:
wo 26 apr 2023, 10:03
Ferrariman schreef:
wo 26 apr 2023, 9:55
Lokaal informeren/oriënteren en niet de geijkte paden bewandelen is zeker iets wat we belangrijk vinden.
Haha, geen geijkte paden in toeristenland Frankrijk? Lijkt me uitgesloten.
Je daagt me uit. Met alle respect: onzin :D Ook in Frankrijk vind je plekken waar de toeristen nog niet in hordes komen. Wat dacht je van een uitgehouwen jaagpad langs een rivier, niet ver van het toeristen vergeven Sarlat. Of een plek hoog in de westelijke Pyreneeën, met uitzicht op de Atlantische Oceaan. Aan de andere kant van het land: een bos waar je kinderen kunnen ravotten in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. En als je dan bovenaan aan de heuvel staat, heb je plots een magnifiek uitzicht over het dal van de Rijn.
Ik zwijg maar even over de iets van 1000 plus beaux villages en tal van andere plekken.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie