Vraagje over Jetons

Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Vraagje over Jetons



Bericht door TestCase »

Soms, heel soms, zou het makkelijk zijn dat ik een jeton heb om water in te nemen en dan is of de Mairie of het toeristenkantoor of .... dicht.
Zijn die jetons voor elke automaat/gemeente verschillend of koop ik er best een paar in voorraad die ik overal eventueel kan gebruiken? Hoe zit dat eigenlijk?



//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door EasyBee »

Wij hebben hier een paar verschillende liggen in de camper.
Telkens als we ergens tegen zo'n situatie aanlopen, is het net weer een ander model. :bang:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door hurktoilet »

Als het net zo werkt als met de douchemunten op campings, dan heb je pech: er zijn duizenden verschillende. Gelukkig zijn er ook camperplaatsen waar je gratis drinkwater kunt tappen.
Overigens gebruik je in Frankrijk weinig kraanwater, want daar wil nog wel eens een chemisch smaakje aan zitten. Om te drinken koop je beter bronwater in de supermarkt. Dat is daar stukken goedkoper dan bij ons.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door TestCase »

Was ik al bang voor, we redden het tot nu ook. Drinkwater hebben we meestal al uit flessen wanneer we in La Douce France zijn.

Die Flot Bleu munten zijn ook steeds verschillend?


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2459
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door bently »

Jetons zijn overal weer anders. Nu op een plek waar de jeton eruit ziet als een 50ct munt.

Sanizuil munten 3.jpg
Sanizuil munten 3.jpg (99.54 KiB) 5884 keer bekeken
Op de foto,s 4 andere jetons. ( voor en achterkant ).
Sanizuil munten 1.jpg
Sanizuil munten 1.jpg (130.8 KiB) 6218 keer bekeken
Sanizuil munten 2.jpg
Sanizuil munten 2.jpg (130.17 KiB) 6218 keer bekeken
Laatst gewijzigd door bently op zo 23 apr 2023, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door rijschoollucassen »

Soms vind je ook wel sanizuilen met euromunten.




Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door AadenAnke »

Die worden dan ook weer vaak opengebroken voor de opbrengst van een paar euro :bang: met een schade van van vele euro’s aan de automaat.

GrAad
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door Aloys »

hurktoilet schreef:
vr 21 apr 2023, 23:38
Overigens gebruik je in Frankrijk weinig kraanwater, want daar wil nog wel eens een chemisch smaakje aan zitten. Om te drinken koop je beter bronwater in de supermarkt. Dat is daar stukken goedkoper dan bij ons.
Eigenlijk off-topic, maar Frans kraanwater met een chemisch smaakje ben ik, behalve in de jaren '70 in Parijs, nog niet tegengekomen. Wij drinken gewoon alle kraanwater in Frankrijk, want we hebben 4 losse 12,5L watertankjes in de camper, die ik goed schoonhoud. Ik bedoel maar, er mankeert weinig of niets aan het Franse kraanwater, maar misschien wel aan je eigen drinkwatertank.

Dan kun je eindeloos flessen kopen en weggooien, die Pfass zit toch al in ons lichaam ( :roll: ) maar er is nog een andere optie. Bewaar een paar van die grote plasticflessen en hervul die zélf met Frans kraanwater uit een kraan. Eerst even proeven, smaakt goed?, dan die flessen hergebruiken. Het scheelt je (een beetje) geld in je portemonnee én minder plastic in de wereld.

Het idee is niet van mij maar van vrienden die niet uit hun schoonwatertank willen drinken... :D

Bronnen
ANWB
Over het algemeen is het kraanwater in Frankrijk van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel, of als er bij een kraan een bordje met het opschrift Eau non potable (Geen drinkwater) is aangebracht, kan water uit flessen worden gebruikt, dat overal verkrijgbaar is.
Drinkwaterbedrijf Dunea
De jury, bestaande uit vier sommeliers, koos het Oostenrijkse kraanwater als winnaar. Vlak achter Oostenrijk volgde Nederland. Engeland en Frankrijk eindigden op een gedeelde derde plaats. Op een laatste plek belandde het kraanwater uit Portugal met een ‘uitgesproken vieze chloorsmaak’.
Munten
En weer on-topic: ik koop voor de zekerheid vaak 2 muntjes p.p. Soms is dat niet nodig, die overgebleven muntjes bewaar ik in een blikje. Ik heb tot nu toe een aardige voorraad maar slechts een 4-tal verschillenden in mijn blikje. Komen we dan op een plek met dezelfde muntjes, dan heb ik er lekker een paar extra!

In een tweede blikje verzamel ik munten van een halve euro, een hele euro en van 2 euro. Die komen vaak van pas op camperplaatsen waar je munten in de automaat of stroompaal moet gooien, gewone parkeerautomaten etc.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27451
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door Marco Polo »

https://www.lemonde.fr/en/france/articl ... 353_7.html

Deels achter een betaalmuur.
Maar blijkbaar voldoet ruim 30% van het Franse drinkwater niet aan de standaarden die daarvoor gesteld zijn.
Door vervuiling met pesticide.
Zal eens kijken of ik meer en leesbaardere info kan vinden.

In de vertaling:
https://www-tf1info-fr.translate.goog/e ... _hist=true#

Een afbraakproduct van een mogelijk kankerverwekkende pesticide - sinds 4 jaar verboden - wat tot voor kort niet gemeten werd.
Maar wat in Frankrijk best wel wijdverspreid in het grond- en oppervlaktewater voorkomt.

Dit even terzijde natuurlijk :wink:
Gaat hier over de Jetons :angel:
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door hurktoilet »

Het officiële rapport staat hier.
Overigens is er ook nog het probleem dat de franse drinkwaterleiding in slechte staat verkeert, vaak verdwijnt 20-30 procent van het leidingwater ongeconsumeerd de grond in.
@aloys: mijn slechte ervaringen met Frans kraanwater zijn van recentere datum dan de jouwe, en op veel meer plekken. Maar ik ben het al zo lang zat dat ik het niet eens meer probeer, kan dus zijn dat de kwaliteit inmiddels verbeterd is.
Maar aan mijn schoonwatertank zal het niet liggen: in Nederland heb ik geen probleem.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door rhomodel »

Mijn ervaring is dat op de meeste camperplaatsen met een watervoorziening in Frankrijk: de automaat kapot is en er gratis water getankt kan worden / je niet eens kan betalen, al zou je dat willen...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door AadenAnke »

Gesloopt voor de euromunten of door camperaars die geen Jeton konden/wilde kopen waarschijnlijk. Ben er dit jaar ook al 2 tegen gekomen die geheel afgesloten waren en half ontmanteld helaas.

GrAad
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2459
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door bently »

Vandaag ook op een plaats aangekomen waar een Flot Bleu staat. Betalen kan met een bankkaart/creditcard - Mastro. Dan krijg je tokens.
Voor een overzicht waar die allemaal staan in Frankrijk > https://flotbleu.com/recherche
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vraagje over Jetons



Bericht door TestCase »

Maar zijn die wel universeel? Overal waar zo'n Fot bleu staat?

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie