Ford Transit L4H3 zelfbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
EdwinKa
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 21:21

Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door EdwinKa »

Hi allemaal,

ik ben Edwin en ga komend jaar een Ford Transit L4H3 ombouwen naar camper voor ons gezin van 4. De afgelopen jaren hebben we veel gecamperd, eerst met een VW T3 en daarna met een Fiat Ducato met alkoof. De VW vonden we geweldig, maar werd te klein toen onze dochter geboren werd. De alkoof hebben we zelf cosmetisch aangepast, maar het was eigenlijk een bouwval die het werk niet waard was. Dus nu maar helemaal vanaf een kale bus beginnen. Ik had mijn zinnen gezet op een Mercedes Vario, maar goed, moeders de vrouw wilde graag een moderne bus. Veel bussen gewikt en gewogen, maar om een beetje ruimte te hebben voor 4 slaapplaatsen en een ruime zithoek, kom je toch al snel tot een grote bus. Deze Transit had al een bankje achterin en wat ramen, dus dat leek een goede keus. De bus staat echter nog bij de garage want we hebben deze gekocht met een kapotte turbo. Nu hoor ik je denken, wie koopt er nu een bus met technische problemen...? Wij hierna misschien ook niet meer, maar we hebben het risico toch genomen. Nu maar hopen dat het alleen de turbo is.

Over een paar weken hebben we de bus hopelijk hier op de oprit staan en dan kan het werk beginnen. In de tussentijd ben ik bezig met tekenen, youtube filmpjes kijken, projecten hier op het forum aan het doorlezen en mijn van conversion bible aan het doorspitten. Ik ben van het type: ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Nou, eigenlijk vind ik het doodeng om aan te beginnen, maar gek genoeg geeft dat me gelijk de stimulans om het dan juist te doen. Anyway, een heleboel van de technieken en handelingen die ik moet gaan doen heb ik nog nooit gedaan, dus het wordt wel een avontuur.

Het plan voor de indeling is uiteindelijk niet heel spannend geworden. Ik heb lang zitten tobben hoe ik 4 slaapplaatsen creëer, waarvan het 2-persoonsbed voor mijn vrouw en mijzelf in ieder geval een lengtebed moest worden (ik ben 1.93m). We kiezen waarschijnlijk voor twee langsbanken achterin zodat we een ruime zithoek hebben. Daar kunnen de kinderen op slapen. Erboven wil ik een hefbed monteren waar mijn vrouw en ik dan op slapen. Tussen het bed en het 2-persoons bankje een gesloten wc en aan de andere kant de keuken. Mogelijk dat we de twee voorstoelen niet omdraaien, omdat we al een zithoek achterin hebben.

Dat is het voor nu, de rest van de overwegingen deel ik een volgende keer.

Groet, Edwin
Ford Transit L4H3.jpg
Ford Transit L4H3.jpg (85.1 KiB) 8468 keer bekeken
Edwin

Mijn Ford Transit zelfbouw project: viewtopic.php?t=8483530
freggel33
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 20:33
Locatie: utrechtse heuvelrug

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door freggel33 »

Ben benieuwd!
Denk bij afgesloten wc aan een forumlid, welke dubbel gescharnierde deuren gebruikt. Bij bezet toilet is de ruimte groter in het toilet. Toilet niet in gebruik, neemt het de minimale ruimte in.
Succes!
Bert
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Bert »

Succes Edwin


Bert
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Aloys »

EdwinKa schreef:
vr 21 apr 2023, 19:54
Mogelijk dat we de twee voorstoelen niet omdraaien, omdat we al een zithoek achterin hebben.
En als de kinderen nu eerder op bed gaan dan jullie?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
ribsters
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door ribsters »

EdwinKa schreef:
vr 21 apr 2023, 19:54
Mogelijk dat we de twee voorstoelen niet omdraaien, omdat we al een zithoek achterin hebben.
Scheelt wel weer meer dan ZESHONDERD euries!
Gebruikersavatar
Marcelgelebuscamper
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 25 jan 2023, 14:10

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Marcelgelebuscamper »

Zo dat is een grooote gave bus !
Succes man
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door fostar82 »

Mooie bus!

De ford loopt naar boven taps toe en is daar aanzienlijk minder breed dan onderin. Maar je moet toch een breedte van 155 wel kunnen halen schat ik zo. Is een prima breedte voor jullie bed toch?

Heb je al bedacht wat voor isolatie je gaat gebruiken? Het isoleren van de holtes in de wanden is lastig als je dat met armaflex wilt doen. Heb ik wel gedaan, maar daar zou ik nu schaapswol of zoiets in drukken.
Camper6for4
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 apr 2023, 8:20

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Camper6for4 »

Hoi Edwin. Gefeliciteerd met deze mooie transit en alvast veel plezier met je zelfbouwproject.

Wij hebben ook een Transit (L3H3) omgebouwd tot camper voor vier. Aloys heeft een punt, wat doen jullie als de kinderen naar bed gaan?

Wij hebben gekozen voor een hefbed (voorin) waaronder nog genoeg ruimte is om te zitten, ook al ligt boven (nog/al) iemand te slapen. Het zou dus een overweging waard zijn om boven de kids te laten slapen, zodat jullie beneden kunnen blijven zitten. Het bed boven is ook smaller (140cm tussen de isolatie) dan beneden.

Ben benieuwd naar de volgende stappen van jullie zelfbouw.

Groetjes,
AnDo
Ford Transit (2016), L3H3, maïsgeel, 4 persoonscamper
EdwinKa
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 21:21

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door EdwinKa »

Bedankt voor de leuke reacties. Nu al, terwijl er nog niks gebeurd is! :-B

We willen de kinderen waar mogelijk buiten in een tentje laten slapen. Als we off grid zijn waar de kinderen niet buiten kunnen slapen, slapen ze binnen. Ik dacht om dan het hefbed iets te laten zakken en ze daar te slapen leggen. Hoog genoeg, zodat wij eronder nog kunnen zitten (of we zitten gewoon buiten). Als wij dan gaan slapen leggen we ze beneden en gaat het hefbed wat verder naar beneden. Misschien wat krap... een beter idee had ik nog niet.
Edwin

Mijn Ford Transit zelfbouw project: viewtopic.php?t=8483530
EdwinKa
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 21:21

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door EdwinKa »

De voorlopige indeling wordt dan als volgt:
- grote zithoek met twee lengtebanken achterin (om te bouwen naar 2persoons bed
- daarboven een 2persoons hefbed (zal inderdaad niet meer dan 155cm breed zijn, maar wel 200cm lang)
- keuken aan de zijde van de schuifdeur met een warmwater kraan en de Thetford gasoven/pit
- aan de andere kant een wc met koud water kraan, af te sluiten met schuifeur oid
- voor de wc een 2-persoons bank met erboven opbergruimte. Klaptafel die met het bankje ook als werkplek/ schoolwerkruimte gebruikt kan worden
- opbergruimte boven de cabine
- mogelijk achter de voorstoelen een wandje, zodat ik daar een kapstok en wat anders leuks aan vast kan maken.

Elektra: het 'standaard' pakket, zit nog te twijfelen over wel of niet walstroom. Het lijkt me zonde om te doen als ik genoeg zonnepanelen en een groot genoege lithium accu plaats.

Water: twee kranen, één met warm water in de keuken. Daarnaast twijfel ik nog over een boiler of geiser. Achterin de bus waarschijnlijk een buitendouche mogelijkheid (douchegordijn tussen de achterdeuren). Er zit al een watervulpunt en een watertank onder de bus (weet nog niet hoe groot en of ik die daar laat hangen).

Gas: twijfel nog over LPG onderbouw of toch binnenbouw. Grootste zorg is voldoende opbergruimte, ik heb namelijk bijna geen bovenkasten, grootste bergruimte is onder de banken. Gas word gebruikt voor de Thetford oven/pit, warmwater via geiser/boiler en een keer buitendouchen. Ik wil in ieder geval een vulpunt aan de buitenzijde bus.

Verwarming: ook hier twijfel ik nog, maar neig naar een dieselkachel, die ik onder de bijrijdersstoel monteer. Warmte moet dan wel van ver komen naar de zithoek én de schuifdeur moet dan echt dichtblijven, maar het tikgeluid is dan niet storend en het is een mooie loze ruimte. Maak me wel nog zorgen over het aansluiten van de brandstofleiding op de tank.

Jullie merken het, ik zit nog in de overwegingsfase. Aangezien ik van de meeste zaken geen verstand heb, ben ik veel aan het lezen en filmpjes aan het kijken. Ondertussen staat de bus nog wel een paar weken bij de garage, dus ik heb nog even de tijd om de planning af te maken. En een aantal punten zal ik pas besluiten als ik alles uitgemeten heb in de bus.

Tot zover even de update!
Edwin

Mijn Ford Transit zelfbouw project: viewtopic.php?t=8483530
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door kampo »

Zelf heb ik ervaring met een 3 persoons Transit L3H3 €6, 170 pk, geen draaizetels maar originele dubbel begeleidersbank. Het verschil is dat jullie voertuig achter de as wat extra cm lengte heeft.

De L3H3 weegt reisklaar volbepakt ongeveer 3400kg.
Uitrusting is: Droogtoilet, Airtronic D2, 230Ah AGM van 65kg, 500W/230V boiler van 6 liter met buitendouche, 390Wp verdeeld over 6 kleine zonnepanelen met 2xMPPT, 2 dakluiken, Ducato watertank van 100liter, 25 liter grijs jerrycan, 2pit gas met campingaz 904, smalle Dometic 70 liter compressor koelkast. 2 grote fietsen zonder voorwiel en surfboard passen onder het dwarsbed van 182x150cm.

Je plan is ambitieus, ook naar het totaalgewicht.
Maar alles begint met de 4 rijzitplaatsen en daar vertel je niets over...
Een hefbed maken is niet iets voor beginners...
LPG onderbouw en gaskachel kan je beter meteen vergeten omwille van gewicht.
Altijd een dieselkachel omwille van de plaatswinst. Maar je zal niet zelf kunnen kiezen waar.
Compressor koelkast en grote solar zijn een must voor iedere autonome camper.
Binnen douche zal niet goed lukken, warm water boiler is moeilijk, plaatsrovend en/of duur.
Een toilet voor 4 personen, gezellig...
Groeten Kampo
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Bas R »

De grootse uitdaging gaat inderdaad het gewicht worden.
Een ford transit L4 weegt rijklaar al bijna 2500Kg, er blijft dus nog 1000kg over voor een complete inrichting, bagage, en 2 extra personen.
Als je al kijkt wat een matras, luifel en extra bank/gordelbok weegt ga je hier sneller overheen dank je denkt, houdt hier echt goed rekening mee!
Het zou jammer zijn als je klaar bent en erachter komt dat je camper veel te zwaar is.
Ben benieuwd naar de bouw ervan!
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door MarcoG »

EdwinKa schreef:
za 29 apr 2023, 19:48
Elektra: het 'standaard' pakket, zit nog te twijfelen over wel of niet walstroom. Het lijkt me zonde om te doen als ik genoeg zonnepanelen en een groot genoege lithium accu plaats.
Ik heb ooit een gat in mijn camper gemaakt voor een CEE wandinvoer en dat is een van de weinige dingen waar ik achteraf spijt van heb.
Gebruik de aansluiting nooit (ook niet thuis of op een camping met stroom).
Als ik het over kon doen zou ik een kleine aansluiting onder in de bumper maken, of desnoods een losse stekker onder de bus die ik met een paar trekbandjes op de plek houd en die je los kunt trekken in geval van nood (defecte accu of problemen met laden van dynamo of zonnepanelen).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door gjvonk »

Als ik nu toch een nieuwe warm water en verwarmingsbron nodig heb, zou ik kiezen voor een diesel combi, eventueel met elektrische verwarmingsmogelijkheid (DE combi). Koken zou ik dan met de grootste campinggaz tank oplossen. Duurder in aanschaf, maar scheelt gesleep en gesjouw met gastanks en onderhoudskosten voor lpg. Scheelt ook nog eens in gewicht en ruimte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie