Ford Transit L4H3 zelfbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door kampo »

Een camper zonder walstroom lader is meestal miserie als het eens mis gaat.
Vroeg of laat moet je met walstroom laden. Of je maakt de accu stuk.
In veel gevallen is laden ook noodzakelijk tijdens kamperen in slechte seizoenen of tijdens de winterberging.

Als je een voertuig bouwt waar je er van uitgaat dat je die walstroom weinig gaat gebruiken dan kan je de wandcontactdoos achterwege laten en de kabel desgevallend door het raam of deur rubber steken.

Maar echt duur is het niet zo een doos + kabel. Het is wat meer werk.
Groeten Kampo
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door fostar82 »

Je hoeft de dieselkachel niet onder de bijrijdersstoel te plaatsen. Wij hebben die in een kastje net achter de schuifdeur geplaatst. Je moet gewoon een mooie plek vinden waar je een flink gat in de vloer kunt boren zonder belangrijke dingen te raken :wink:

Onze dieselkachel heeft de ruimte zo warm. Wel blijft de vloer lang koud aanvoelen. In het voorseizoen dragen we sloffen of huissokken binnen. Dit terwijl de vloer is geisoleerd met 16mm armaflex, daarover de bodem plaat (die door latjes gedragen wordt), daarover een ondervloer, en daarover pvc strips. Als ik dat opnieuw mocht doen, had ik een laag kurk, met daarover vinyl gekozen. De kurk voor de isolatie, de vinyl als goedkope vloer die je kunt vervangen als die lelijk wordt.

Het aansluiten van de dieselkachel op de dieseltank van de transit is goed te doen. Zorg dat je niet te veel diesel in de tank hebt, zodat ie te tillen is. Zie verder mijn verslag van het aansluiten hier

Wat betreft je twijfels over LPG; heb ik ook overwogen. Wij hadden dezelfde thetford 3-pits met gasoven op het oog. Maar de totale installatie werd wel erg prijzig; de oven was al 850 euro (nu 1200 ?!!) tel daarbij iets van 650 euro op voor de LPG installatie, als je dat zelf doet.
Ook is de LPG tank zwaar. Ik las dat jij ook een flinke Lithium accu wilt plaatsen. Waarom ga je niet op inductie koken? Bevalt ons erg goed; we hebben helemaal geen gasinstallatie, er komt veel minder vocht vrij en ook minder restwarmte. Wel moet je dan voor je warm water een andere oplossing zoeken, bijv een electrische boiler. Wij hebben alleen koud water.. en in Spanje en Italië lauw water :D

Ik ben het met Kampo eens; ik zou zeker een walstroom aansluiting maken, of je dat nou doet met een euro connector, defa connector of vanuit je garage. Handig om de accu te laden voordat je weg gaat, of wat voor onvoorziene situatie dan ook. Wij gebruiken de walstroom ook wel om 's nachts geen lawaai van de fan van de omvormer te hebben. (Ga ik nog en keer oplossen met gesloten doos erom met ventilatie naar buiten)

Onze L4H3 transit kwam op 2570kg leeggewicht met de minimale keuringsinbouw en 3050kg klaar. Als je richting de 3500kg gaat kan ik aanbevelen om er hulp luchtvering onder te zetten. Anders goed checken of je niet constant op de stootrubbers staat.

Dingen die ik achteraf anders zou doen:
- Vloer. Geen PVC meer, scheelt zo 20kg. En de vloer niet onder de meubels door leggen. Je ziet nu geen randen, maar als ik de vloer wil wisselen moet alles eruit. En zoals eerder al genoemd zou ik eerst een laag kurk leggen en daar vinyl overheen.
- MDF keukenfrontjes. Ga ik binnenkort vervangen door lichtgewicht hout. Had MDF gebruikt om te matchen bij de hergebruikte laden waar al een MDF front op zat
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Jean Baret »

EdwinKa schreef:Bedankt voor de leuke reacties. Nu al, terwijl er nog niks gebeurd is! :-B
Aan advies zul je hier nooit gebrek hebben. ;)

Walstroom zou ik ook altijd doen. Maar als je het weinig gebruikt, zou ik er zelf geen CEE meer in bouwen. Heb ik nu wel, volgende keer misschien toch zo’n kleiner Scandinavisch ding.

En verder heel goed dat je je niet laat ontmoedigen door gebrek aan ervaring. Die doe je wel op, al doende en al video’s kijkende. Ik kan (kon…) ook niks en dat zie je er heus wel aan af, maar het is wel mijn bussie (nog niet helemaal af). Als het echt tricky wordt, kun je altijd nog hulp inschakelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
EdwinKa
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 21:21

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door EdwinKa »

Vandaag de eerste teleurstelling in het project te verwerken gekregen (wat is een project zonder teleurstellingen :problem: ). We waren bij Wout langs om naar zijn aluminium hefbed te kijken, toen we het over de (rij)zitplaatsen hadden. Een grote reden waarom we deze bus hebben gekocht is omdat het een dubbelcabine is, met al een tweezitsbankje gemonteerd en 6 zitplaatsen op kenteken. Nu vertelde Wout dat bij het omkeuren naar een personenauto de N1 (?) gekeurde tweezitsbank niet geaccepteerd word volgens de M1 norm die de RDW stelt aan een bankje. Oftewel, de eisen voor een zitplaats/ bankje in een bedrijfsauto zijn anders dan die in een personenauto. Nu zeggen jullie misschien allemaal, ja dommoor, wist je dat niet dan? Nee dus…

Naast de domper ga ik nadenken over opties die we nu hebben, en ik kan er een paar bedenken, misschien hebben jullie daar aanvullingen op:
- nieuw bankje in laten plaatsen op een grondplaat (M1 gecertificeerd). Kosten: 3200 euro
- gordelbok voor de Ford Transit vinden en zelf een bankje bouwen. Weet iemand of deze er zijn? Kosten: geschat op 1500 euro
- bus verkopen en een andere bus kopen waar we makkelijker een gordelbok voor kunnen vinden, zoals de Ducato. Kosten: vooral veel tijd en ingecalculeerd verlies voor het verkopen van de bus.
Edwin

Mijn Ford Transit zelfbouw project: viewtopic.php?t=8483530
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door DucatoDolf »

En kun je originele banken gebruiken van een M1 Transit? Zoiets als deze? Ik ken de Transit niet, dus weet ff niet welke configuraties er allemaal geleverd worden.

Wout heeft er best kijk op maar ik ben wel benieuwd wat voor bank je nu hebt, dat die niet geschikt is voor M1. Die dubbelcabine banken met plastic kuip zijn inderdaad vaak alleen voor N1 (bedrijfsauto) geschikt, maar soms zoals bijvoorbeeld in de 'echte' dubbelcabine pickup Ducato is die bank wel gewoon volgens de M1 regelementen (personenwagen) geschikt.
EdwinKa
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 21:21

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door EdwinKa »

DucatoDolf schreef:
za 06 mei 2023, 18:26
En kun je originele banken gebruiken van een M1 Transit? Zoiets als deze? Ik ken de Transit niet, dus weet ff niet welke configuraties er allemaal geleverd worden.

Wout heeft er best kijk op maar ik ben wel benieuwd wat voor bank je nu hebt, dat die niet geschikt is voor M1. Die dubbelcabine banken met plastic kuip zijn inderdaad vaak alleen voor N1 (bedrijfsauto) geschikt, maar soms zoals bijvoorbeeld in de 'echte' dubbelcabine pickup Ducato is die bank wel gewoon volgens de M1 regelementen (personenwagen) geschikt.
De bank is denk ik niet het probleem, maar vooral de bevestiging ervan. Ik kan er nu geen foto van maken, maar het bankje zag er vrij standaard uit, zelfde vormgeving als de voorstoelen.

Maar je zegt dus dat sommige bankjes die in een bedrijfsauto (af-fabriek) gemonteerd staan, goedgekeurd worden als zitplaatsen wanneer de RDW de bus omkeurt naar personenauto? Ik ben wel benieuwd welke eisen ze dan hanteren, ik dacht te lezen en te horen dat ze redelijk rechtlijnig zijn en gewoon een certificaat willen zien.
Edwin

Mijn Ford Transit zelfbouw project: viewtopic.php?t=8483530
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door DucatoDolf »

Ja ik weet daar iets te weinig van af eerlijk is eerlijk. Bij de VW Transporter schijnt dat ook nog wel eens een dingetje te zijn. Misschien kan Ford zelf opheldering geven?
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door tonic »

In dit verhaal heeft Wout het bij het rechte eind.
EdwinKa
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 21:21

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door EdwinKa »

Vraag blijft staan of iemand weet van een gordelbok voor de Ford Transit die geaccepteerd word door de RDW?
Edwin

Mijn Ford Transit zelfbouw project: viewtopic.php?t=8483530
Camper6for4
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 apr 2023, 8:20

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Camper6for4 »

Hoi Edwin,

Dat is balen, zeg. Ik hoorde een soortgelijk verhaal afgelopen weekend van een andere Transit eigenaar. Hij vertelde dat de dubbele cabine banken niet worden goedgekeurd omdat ze aan de c-stijl vastzitten, maar dat hij ook geen goedkeuring kon krijgen voor originele Ford stoelen, afgemonteerd op originele Ford-rails, omdat er geen certificaten voor beschikbaar zijn.

Twee oplossingen: M1 goedgekeurden stoelen op rails (Schnierle), inderdaad ca 2500€. Of keuren in Duitsland, de keurmeester daar kijkt of het keurig is en heeft verder geen certificaat nodig. En dan weer herimporteren, meteen als m1 personenwagen met zitplaatsen op kenteken. Een goedgekeurde gordelblok zoals voor de Ducato bestaat naar mijn weten niet voor de Transit.

Ik begreep dat de TUEV in Hoek van Holland stoelen op deze manier keurt, het voertuig wordt tijdelijk op kenteken buiten NL gezet. Of het klopt weet ik helaas niet. Wij hebben gekozen voor het systeem van Schnierle omdat de andere opties te onzeker waren.

Succes met jullie project, hopelijk hoeven jullie de bus niet weer te verkopen.

Groeten,
Andreas
Ford Transit (2016), L3H3, maïsgeel, 4 persoonscamper
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door tonic »

Dit probleem geldt voor bijna voor alle voertuigen vanaf Juli 2012.
Voor die datum kun je nog gaan keuren met dwarsgeplaatste zitplaatsen en dan later (illegaal) ombouwen naar naar voren gerichte zitplaatsen.
Dubbelcabine zitplaatsen worden bij het keuren niet overgenomen en dan kom je al gauw bij een gordelblok terecht. Welke weer niet voor alle merken en type's geleverd worden.

Hoe komt dit nou? Dat ga ik proberen uit te leggen.
Een fabrikant kan 2 soorten bussen bouwen. 1 een personenbus met stoelbevestigingen en gordelbevestigingspunten. Een bus met een personenauto kenteken kun je dus makkelijk ombouwen omdat deze bevestigingspunten aanwezig zijn. Je moet dan natuurlijk wel die originele bevestigingspunten gebruiken.
2 een bedrijfswagen deze hebben meestal geen bevestigingspunten voor stoelen en gordels achterin. Als je daar stoelen en gordels in wilt maken zal je dus certificaten moeten kunnen overleggen voor de stoel en gordelbevestiging. Je zal moeten aantonen dat die gordels en stoelen de 20G krachten aankunnen. Daarvoor zou je dat gordelblok kunnen gebruiken. Daar zitten meestal de juiste papieren bij. De fabrikant van dat blok heeft voor de certificaten gezorgd. En anders kom je bij ombouw bedrijven terecht welke stoelen en bevestigingspunten voor dat type bus hebben laten certificeren.
Dit zelfde is gebeurd bij de dubbele cabine inbouw. Deze dubbele cabines hebben een typegoedkeuring gekregen via de fabrikant van deze dubbele cabine. Die fabrikant staat garant voor de bevestiging van de zitplaatsen en gordelbevestigingspunten. Die dubbele cabine inbouw bestaat meestal uit een compleet set wat rondom aan de C steil is gemonteerd.
Nu zal jij die dubbele cabine willen verwijderen om je camper inbouw te plaatsen. Dan vervallen de zitplaatsen welke door die dubbele cabine op het kenteken gezet zijn.

Bij bijvoorbeeld een Volkswagenbus kan het ook anders. daar worden vaak personenbussen omgebouwd naar dubbele cabines. Als je daar de dubbelecabine uithaalt dan vervallen die zitplaatsen maar je kunt dan de originele stoel en bevestigingspunten gebruiken omdat die nog aanwezig zijn. Je zal dan wel een CVO verklaring moeten overleggen bij de ombouw. Bij een Volkswagen bus kun je aan het chassisnummer zien of de bus gebouwd is als bedrijfswagen (zonder bevestigingspunten) of als personenbus met bevestigingpunten.
Bij een bedrijfsbus begint het chassisnummer met WV1. En bij een personenbus met WV2.
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door tonic »

Ik zie dat je een lengte 4 hebt. Hoe groot is de ruimte achter de dubbele cabine? En dan gaat het even over de lengte
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door kampo »

Wel jammer dat je het niet wist dat rij zitplaatsen aandachtspuntje nr 1 zijn.
Maar je geraakt er wel uit mits wat euro's.

Voor de volgers, je kan er wat van opsteken: Begin een zelfbouw project altijd met de administratieve studie (homologatie/RDW/belastingen)
Bouwjaar, attesten voor gordelbok, bevestiging positie, afmetingen nooduitgang, draaiconsoles, ...
Groeten Kampo
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ford Transit L4H3 zelfbouw



Bericht door Bart200 »

De goedgekeurde stoelen kunnen door iedere autoaanpasser worden ingebouwd. Daar zijn diverse bedrijven voor. Je kan best wel even bij verschillende autoaanpassers informeren. De prijzen willen nog wel eens verschillen.
Zelf heb ik een smartfloor, https://www.smartfloor.nl/ of by nomads hebben het laten bouwen bij B&S www.onbeperktinbeweging.nl
Nu heb ik dat vier jaar geleden laten doen dus ik durf geen prijzen te noemen.
Dan wordt het bij de inbouwer gekeurd, en de camperkeuring kan dan ook gelijk als de rest van de inbouw er dan ook in zit.
Plaats reactie