Camping met contant geld betalen in Spanje

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 877
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Basher »

Pfffff, wat een nonsens discussie. Als men geen probleem heeft, creeren we er 1. :bang:
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Jonesy »

Bob Diesel schreef:
za 01 apr 2023, 15:46

Word dat geleverd , word ook de fooi geleverd ,cash liefst rechtstreeks aan die gene welke zo goed was :wink:
Peter+Annie schreef:
za 01 apr 2023, 15:50
je zegt gewoon tot hoeveel men het bedrag mag invoeren, of je geeft het contant aan de serveuse wanneer ze met het bonnetje komt.
Jup, alleen dat onderstreepte zou ik het moeilijk mee hebben want dikwijls ziet degene die zo goed was er niks van dan.

Zoe zie je maar dat je eigenlijk altijd cash nodig hebt :-B
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Jonesy »

Basher schreef:
za 01 apr 2023, 15:58
Pfffff, wat een nonsens discussie. Als men geen probleem heeft, creeren we er 1. :bang:
Is er een probleem dan? Verschillende meningen, is toch goed dat verschillende mensen kunnen zien hoe zij er tegenover staan? :eh:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door tranny »

Ik begrijp het probleem helemaal niet.
Als ik ergens heen ga waar betaald moet worden dan ben ik daar een gast, en dan pas ik me gewoon aan waarmee men betaald wil worden.
En als ik zie wat ik zakelijk maandelijks al weg geef aan de bank voor digitale transacties (zowel inkomende als uitgaande geldstromen) kan ik me het best wel voorstellen dat een contante betaling voor sommige ondernemers wel de voorkeur heeft.

Persoonlijk ben ik ook wel blij dat een deel van m'n klanten (merendeel daarvan is Duits) direct cash afrekent als het werk geklaard is, daarmee hoef ik geen 2 weken te wachten op de centen en heb ik gelijk wat cash voor de snelle handjeklap handel in restpartijen enzovoorts.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Peter+Annie »

Jonesy schreef:
za 01 apr 2023, 16:01
Bob Diesel schreef:
za 01 apr 2023, 15:46

Word dat geleverd , word ook de fooi geleverd ,cash liefst rechtstreeks aan die gene welke zo goed was :wink:
Peter+Annie schreef:
za 01 apr 2023, 15:50
je zegt gewoon tot hoeveel men het bedrag mag invoeren, of je geeft het contant aan de serveuse wanneer ze met het bonnetje komt.
Jup, alleen dat onderstreepte zou ik het moeilijk mee hebben want dikwijls ziet degene die zo goed was er niks van dan.

Zoe zie je maar dat je eigenlijk altijd cash nodig hebt :-B
In een restaurant is de bediening, de barman, de kok, de man in de spoelkeuken een team wat samenwerkt.
Ook degene die niet met de klant in aanraking komen, zoals de kok of de afwasser hebben recht op een deel van de tip.
Als je de tip rechtstreeks aan de ober of de serveuse geeft weet je ook niet zeker of iedereen daar wel in meedeelt.
Een vertrouwens kwestie dus, waar je als klant weinig invloed op hebt, en die het personeel echt zelf moet regelen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door hathi »

:lol3: Ik geloof niet dat die Nederlandse fooien zo groot zijn dat het hele personeel,daarvan kan profiteren ,wat zijn we toch weer gul,achter een computer………diegene welke mij bedient heeft , krijgt ook de fooi,wat die er mee doet zal me worst zijn
Hans
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Jonesy »

Peter+Annie schreef:
za 01 apr 2023, 20:40

In een restaurant is de bediening, de barman, de kok, de man in de spoelkeuken een team wat samenwerkt.
Ook degene die niet met de klant in aanraking komen, zoals de kok of de afwasser hebben recht op een deel van de tip.
Als je de tip rechtstreeks aan de ober of de serveuse geeft weet je ook niet zeker of iedereen daar wel in meedeelt.
Een vertrouwens kwestie dus, waar je als klant weinig invloed op hebt, en die het personeel echt zelf moet regelen.
Nope, zo werkt het niet. Als kok, afwasser of barman weet je dat je geen fooi gaat krijgen. Het is de zaalbediening die met de pluimen gaat lopen afhankelijk van hoe hij met de klanten om gaat. Dat is nu eenmaal de harde hiërarchie in de horeca. Als kok kan je dan afhankelijk van hoe goed je bent zelf zorgen voor een mooi loon tov het harde werk, De afwasser kan zich hogerop proberen werken om in de bediening te geraken and so on.

Er zijn wel enkele die met een fooipot werken die verdeeld wordt maar dat is echt een heel klein percentage.

Verder is het simpel: geef je een paar keer fooi aan dezelfde ober dan zal die volgende keer zorgen voor een extraatje. Zeker in de zuiderse landen valt dit op.

En jawel, deze heeft ook van zijn 15 tot 21ste verjaardag in de horeca gewerkt als jobstudent in een ver verleden. Als zaalhulp, Barman en Ober.
Will
Berichten: 3551
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Will »

Tranny schreef:
En als ik zie wat ik zakelijk maandelijks al weg geef aan de bank voor digitale transacties (zowel inkomende als uitgaande geldstromen) kan ik me het best wel voorstellen dat een contante betaling voor sommige ondernemers wel de voorkeur heeft.
Ik heb zelf twee pin apparaten in de zaak gehad de kosten waren pinuts bij de veiligheid wat het ons gaf.
Bovendien het zijn zakelijke kosten en worden 100% afgetrokken (kosten) van de belasting ik denk eerder dat men het zwart in de zak wilt steken.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
ooitmisschien
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door ooitmisschien »

Als ik me goed herinner, is het toch al wel een jaar of vier geleden dat er plots in de cashmachines in Spanje betaald moest worden per afhaling.
In restaurants en grootwarenhuizen, vb. Lidl, Aldi ..., in Spanje dus, wordt er nooit iets extra aangerekend.
Ik ken wel een camping waar voor corona uitsluitend cash betaald kan worden. Zij verwezen graag naar een cashmachine op hun eigen terrein ... waar dus ook per afhaling een bijdrage moet betaald worden. Maar na corona ... bleek betalen met kredietkaart plots wel mogelijk. Zonder extra bij te moeten betalen. Ik heb het niet gevraagd, maar vermoedde dat dat een nieuwe verplichting was in de wet ivm corona.
Plaats reactie