Camping met contant geld betalen in Spanje

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
marcor
Berichten: 47
Lid geworden op: do 26 jan 2012, 12:07

Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door marcor »

Wij moesten vandaag rond de € 300,00 afrekenen voor onze staanplaats in Altea (ES) maar konden niet met credit/bankpas betalen omdat de banken teveel aan provisie in rekening brachten bij de camping eigenaar als er werd betaald met een bankpas.
Het gevolg was dat we eerst naar de pinautomaat moesten om geld te pinnen en wij daar weer kosten voor moesten betalen, vervolgens aan campereigenaar contant betaald en hij bracht het geld vervolgens weer terug naar de bank. Dus als je stout bent kan je zo ook zwart geld wit maken(...)
Hoe verhoud zich dit met de Nederlandse wet (in wording) om elk € 100,00 cash op te moeten geven aan de belasting inspecteur.
In Duitsland moesten we in elke Wirtschaft rond de Eifel ook al contant betalen.
En ik maar denken dat contante betaling tot het verleden behoorde ...

Op face book las ik het volgende:

Ik ga ook weer meer contant betalen. Nooit zo bij nagedacht maar lees hieronder. Dan denk je wauuuuww toch erg!!!!
Wees ook bewust en ga weer meer contant betalen

Waarom zouden we overal contant geld moeten betalen in plaats van met een bankpas?

- Ik heb een biljet van €50 in mijn zak en ga daarmee naar een restaurant en betaal hier mijn diner mee.

De restauranteigenaar gebruikte deze € 50 om zijn rekening bij de wasserette te betalen.

De wasserette eigenaar rekent overeen met zijn knipbeurt af bij zijn kapper.

De kapper gebruikte deze €50 om te rekenen en de supermarkt.

Na een onbeperkt aantal betalingen blijft de waarde van mijn €50 biljet nog steeds hetzelfde, wat betekent dat het zijn doel heeft vervuld voor iedereen die het als betaalmiddel gebruikt en de bank heeft geen werk van betrokkenenis bij elk uitgevoerde contante betalingstransactie.

MAAR WAT

- ALS ik nu naar een restaurant ga en digitaal betalen met mijn bankpas,

- de kosten voor mijn digitale betaling die bij de restauranthouder in rekening worden gebracht inclusief transactiekosten in percentages is gemiddeld 2,5 % wat neerkomt op €1,25 voor elke verdere betalingstransactie.

(Dit betekent dat elke volgende betalingstransactie € 1,25 kost)

- dezelfde kosten worden gerealiseerd als de restauranteigenaar zijn rekening bij de wasserette digitaal betaald,
- de betalingen van de wasserette eigenaar bij de kapper,
- zo ook de volgende betalingen, etc.....

Daarom zullen na de eerste 36 transacties van deze €50 slechts €5 overblijven en de resterende €45 is eigendom geworden van de bank … dankzij alle digitale transacties en vergoedingen!

Daarnaast zijn de kosten voor een betaalpas gemiddeld €2,25 per maand dus na een maandaard te hebben is je €50 nog maar €47,75 waard.

Weg is weg, je kunt het maar één keer uitgeven.

Kontant is Koning!
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door DJSmiley »

Contant = niet opgeven, scheelt belasting.

Betalen voor geld opnemen bij een pinautomaat? Alleen bij vreemde valuta, in euro's is dat normaliter gratis, tenzij je het met een creditcard oid doet.

Zeker in het buitenland is contant geld gewoon makkelijker. Daar is het volgens mij nog gangbaarder om creatief te boekhouden, bijna overal kan, als je contant betaald, meer of een lagere prijs.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door EasyBee »

"Hoe verhoud zich dit met de Nederlandse wet (in wording) om elk € 100,00 cash op te moeten geven aan de belasting inspecteur."
Moet je toch eens vertellen waar je deze wijsheid vandaan hebt.

"Dus als je stout bent kan je zo ook zwart geld wit maken(...)"
En andersom. Als je cash aanpakt en niet in de boekhouding opneemt, heb je geen inkomsten voor de Belastingdienst.

En wat DJSmiley al schrijft. In Duitsland, Spanje etc is de acceptatie van digitaal betalen nog lang niet zo ver als in Nederland.
Daarom hebben we altijd bankpas, credit card en contant geld mee. Ben niet voor één gat te vangen.

Die facebook logica is alleen maar grappig, maar slaat echt nergens op. Maar ja, er staat zo veel op Facebook.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Will
Berichten: 3550
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Will »

Marcor schreef:
Het gevolg was dat we eerst naar de pinautomaat moesten om geld te pinnen en wij daar weer kosten voor moesten betalen, vervolgens aan campereigenaar contant betaald en hij bracht het geld vervolgens weer terug naar de bank. Dus als je stout bent kan je zo ook zwart geld wit maken(...)
Dit heeft niets met zwart geld te maken hij wil de maandelijkse kosten van een pin apparaat niet hebben.
Als hij het zwart wilt houden dan moet hij gaan uit eten met dat contante geld en niet naar de bank brengen want dan wordt het weer wit. En geld opnemen is gratis uit een automaat waar ook in Europa en jouw opname staat op je bankafschrift dus ook wit.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door CaradoT135 »

En geld opnemen is gratis uit een automaat waar ook in Europa
Is dat zo?
Bij de Rabobank bij het ‘DirectPakket’, het ‘BasisPakket’ en het ‘StudentenPakket’ betaal je 0,75 euro om geld te pinnen in het buitenland. Bij ING betalen klanten met een ‘Oranjepakket met Korting’ 0,80 eur per geldopname. Bij ABN AMRO betaal je 5,00 euro plus een half procent over het opgenomen bedrag als je in een jaar meer dan 17.500 euro hebt opgenomen, zoals vermeld op de website van RADAR
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Bob Diesel »

Ech nie
Als je niet op let betaal je veel ,voor je eigen geld

En niet allen bij je eigen bank
Maar ook aan de bank welke de pin automaat beheert
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op vr 31 mar 2023, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Dirk Dreamer
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Dirk Dreamer »

Jazeker. Het is te zeggen : in de EU als je een gewone bankkaart gebruikt. Met een creditcard kan ook maar dan hangt het van jouw bank af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door josé moncayo »

CaradoT135 schreef:
vr 31 mar 2023, 12:34
En geld opnemen is gratis uit een automaat waar ook in Europa
Is dat zo?
Bij de Rabobank bij het ‘DirectPakket’, het ‘BasisPakket’ en het ‘StudentenPakket’ betaal je 0,75 euro om geld te pinnen in het buitenland. Bij ING betalen klanten met een ‘Oranjepakket met

Korting’ 0,80 eur per geldopname. Bij ABN AMRO betaal je 5,00 euro plus een half procent over het opgenomen bedrag als je in een jaar meer dan 17.500 euro hebt opgenomen, zoals vermeld op de website van RADAR
.
Niet waar
Bij ING betaal je in pt nul
Ik heb oranje pakket maar ik woon wel in pt en betaal o cent
Misschien betaal ik niets omdat ik in pt woon??
Geen idee.
.
Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door hurktoilet »

Stond laatst op kleine camping in Brabant. Eigenaar had geen pinautomaat,stuurde liever een tikkie, gratis voor hem en voor mij :cheers:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door CaradoT135 »

josé moncayo schreef:
vr 31 mar 2023, 12:44

Niet waar
Bij ING betaal je in pt nul
Ik heb oranje pakket maar ik woon wel in pt en betaal o cent
Misschien betaal ik niets omdat ik in pt woon??
Geen idee.
Hoezo niet waar? Ik schrijf met geen woord over ING, ik quote er niet naar en het is niet waar?
Hier de RABO:
https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... buitenland
En de ABN
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen ... index.html
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Dafluc »

Vaker contant betaald in buitenland. Heb me nooit afgevraagd wat de ontvanger vervolgens met de biljetten zou gaan doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door seth_space »

Tot nu toe alle opnames in Spanje een bedrag van ca 2,95 erbovenop moeten betalen.
Je krijgt de vraag wel.netjes vooraf.

Dat Facebook verhaal klinkt leuk maar als je kijkt naar de belastingen daarvan geheven 🤣
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1929
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Zadowolony »

Neem de betaalpas van Openbank erbij, is gratis. Ook geld opnemen. Is Spaanse bank met een vergunning in Nederland. Www.Openbank.nl
Goede ervaringen mee.

En er ligt inderdaad een voorstel van Kaag om alle transacties boven de 100 euro te gaan controleren ivm witwaspraktijken.
Zijn nu al heel wat banken die vragen waarom je een bepaalde overschrijving heb gedaan (ook zelf meegemaakt bij overschrijving van gezamenlijke rekening bij ING naar rekening van mijn man. Geld is bijna maand geblokkeerd geweest. Nog een reden voor meerdere bankrekeningen).

Ook de digital currency kan grote invloed hebben op controle op je uitgaven door de overheid.
Vervelender wordt het als er limieten gesteld gaan worden waaraan je je geld mag uitgeven (co2 budget).
Kijk maar eens naar de YouTube video’s van Arno Wellens, financieel journalist.

Blijf dus contant betalen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camping met contant geld betalen in Spanje



Bericht door Dafluc »

Nou nee. Gemak dient de mens. Dus alleen cash als het moet. Nooit problemen mee gehad.
Afbeelding
Plaats reactie