Peugeot Boxer L1H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Heeft iemand tips voor een tool of website voor het zelf maken van een elektriciteitsschema?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Bestel het gratis boek/lees deze website eens, is een goede start https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/c ... ra-schema/
Gebruikersavatar
jsprvndrn
Berichten: 61
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 17:44
Locatie: Den Bosch

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door jsprvndrn »

Camper-elektra.com of Greg Virgoe (Youtube) vind ik ook wel een goede, maar toch zijn het allemaal zelfbouwers en geen echte professionals, altijd goed je eigen research doen. Handleidingen van apparatuur geven vaak aan wat voor dikte kabels en zekering gewenst is.

Ik ben nu net klaar met mjjn schema en plan. Wat mij enorm heeft geholpen is aan de hand van je set-up een soortgelijke schema te zoeken, hier op 't forum, en die te kopieeren en even een draadje starten met jouw aangepaste schema om de fouten eruit te ziften.
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Bedankt! Inmiddels aan de slag gegaan met dit schema van elektra-schema als voorbeeld:
Knipsel1.PNG
Knipsel1.PNG (395.2 KiB) 9488 keer bekeken
Ik ben er redelijk uit qua kabeldiktes en zekeringen. Ik twijfel alleen over de dikte van de kabels vanaf de lithium accu naar de busbars.

Ik heb de Ective Slim 150ah lifepo4 besteld:
https://www.ective.de/LC-150-SLIM

Qua verbruik heb ik geen bijzonder grote verbruikers aangesloten en met een victron omvormer van 500 watt kom ik ook niet al te hoog uit (het idee van elektrisch koken heb ik uit m'n hoofd gezet). De 150ah accu kan echter een continu ontladingsstroom van 250A. Moet ik qua kabeldiktes rekening houden met het verbruik of met de maximale ontladingsstroom?

Bij 250A moet ik namelijk rekening houden met 90mm² kabels en dat is vrij dik, dus ik hoor graag jullie advies!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Nee. Je kan de hoofdzekering uitvoeren met de grootste verbruiker, dat is in jouw geval die omvormer van 500W.

Zelf gebruik ik altijd deze: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/zekerin ... tie-detail

Daarmee heb je de busbar voor de + en de zekeringhouders in 1x geregeld. Je kan de omvormer dan met een 80A MEGA zekering afzekeren.

In jouw geval kun je prima af met 16mm2 tussen de accu en de rest. Die is dik genoeg om bij een kortsluiting toch wel de BMS te trippen en in de praktijk zal er nooit meer dan een ampere of 100 tegelijk gebruikt worden (zelfs al heb je alles aan)

De kabel tussen accu, hoofdschakelaar en busbar heeft dan geen zekering, maar die lengte is minimaal en de BMS heeft ook nog een beveiliging. Tenzij je die kabel langer maakt is de kans dat daar iets gebeurt nagenoeg 0. En bij een loodaccu heb je dat overigens ook.

In die gevallen kun je beter een CF8 blokzekering direct op de accupool zetten.

Wel een paar opmerkingen: Dit schema van camper-electra is een oudere dan zijn huidige installatie
- Die automatische zekeringen zijn bende, die moet je niet gebruiken
- Kabeldiameters van de dieselkachel en koelkast zijn te klein: Opstartstroom van de gloeiplug en de compressor vereisen dikkere kabels, die dus op 4mm2 doen (als t hele korte lengte is) of idealiter 6mm2
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Bedankt DJSmiley!! Fijne reactie.

Gelijk aan de slag gegaan dit weekend, was een fijne klus! De basis staat:
20230424_203453.jpg
20230424_203453.jpg (139.91 KiB) 9253 keer bekeken
20230424_212621.jpg
20230424_212621.jpg (148.94 KiB) 9253 keer bekeken
Alles past precies hoe we het wilde hebben. Heel fijn die dunne lifepo4 van Ective.

Bevindingen:
- de omvormer werkte gek genoeg alleen met bediening van de externe schakelaar.
- En de Orion trekt de startaccu met de huidige set-up leeg. Die heb ik dus weer even losgekoppeld. Is dit een vaker voorkomend geval? Ik denk zelf dat het aan de instellingen ligt, maar had nog geen tijd om daar naar te kijken.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Orion staat by default als power supply, dus zal altijd aan staan zodra het brugje erin zit.

Dus of met D+ schakelen (ipv het brugje) of motordetectie configureren en m uiteraard als charger instellen.

De omvormer werkt ook met het normale knopje, maar uit mn hoofd moet dan wel de remote poort voorzien zijn van een kabelbrugje.

De MPPT moet je ook nog configureren voor lithium. Kan met de knopjes direct op dat ding (= enorm geklooi om door de menu's te komen), met het optionele MT50 paneeltje (= te doen, meer knopjes om door de menu's te komen) maar ook met de USB kabel (= heel makkelijk vind ik) en volgens mij ook via de optionele BT module (zelf geen ervaring mee)

Mocht het nodig zijn, ik heb de USB kabel en kan m zo voor je instellen (eventueel kan ik die ook meenemen naar het zelfbouwtreffen als je daar toevallig heen gaat)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Inmiddels flink verder gekomen met de inbouw. Ik zal binnenkort weer een update opstellen. Bedframe en andere betimmering is in een ver stadium!

En dat maakt dat ik verder wil met de keukenindeling. De waterinstallatie heb ik wel in mijn hoofd zitten. Simpelweg met een schoonwatertank 30L en een vuilwatertank 20L in het keukenblok onder de gootsteen. Verder kiezen we voor een uittrekbare kraan waar we de mogelijkheid hebben deze uit te trekken en via het keukenraampje buiten als douche te kunnen gebruiken indien nodig. Naast deze watertanks zal ik in de garage nog een losse 20 of 30L tank plaatsen voor extra voorraad.

Gasinstallatie
In eerste instantie wilden we op inductie gaan koken, maar omdat we binnen en buiten willen koken, hebben we toch gekozen voor het gebruik van een los kookstel op basis van gas. Dat wil ook zeggen dat we gebruik willen maken van een losse gasfles welke we dus ook mobiel willen kunnen inzetten. Wanneer we binnen willen koken, wil ik deze gasfles echter ook veilig binnen installeren en het liefst een plek voor vrijmaken in het keukenblok. Heeft iemand tips om die veilige omgeving met een losse gasfles te kunnen waarborgen? Een gasbun, oké, maar het idee van een gasbun is dat de gasfles constant op één plek blijft staan. Aangezien ik denk voornamelijk buiten te gaan koken, dus de gasfles ook veel te willen verplaatsen, lijkt me dit geen goede opties.

Ik ben benieuwd naar hoe andere camperaars dit doen!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

je kunt toch ook een inductieplaatje buiten zetten? Die draagbare dingetjes zijn de kosten niet meer.

Met een gasfles kun je eventueel een buitenaansluiting maken. Dan kun je daar een slang aankoppelen. Ik zou niet met flessen lopen slepen. Maar met inductie heb je die hele gasfles niet meer nodig, als je ook je boiler elektrisch maakt.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door MarceldeHoog »

Inductie met een 150Ah accu lijkt me nu niet direct de beste optie, dat is best een aanslag qua verbruik toch?

Qua gas: doe het direct goed. Gasbun waar je de fles wil hebben, koper/staal leiding naar je verbruiker binnen, en een buitenaansluiting als je buiten wil kunnen koken. Slepen met gasfles is vragen om problemen uiteindelijk.

Wij gebruiken zon gaspit in een koffertje (met die veel te duren flesjes), dus ik heb geen buitenaansluiting. Mochten we dat tzt willen wijzigen komt er echt een buitenaansluiting, geen gerommel met flessen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Tjah, dan zou je die 150Ah Slim moeten ruilen voor een 200AhSlim en die omvormer van 500 naar 2500. Scheelt je wel veel ruimte voor een gasbun. Qua kosten zul je dan bijna voordeliger zijn. Je bent nog niet klaar, dus ik zou het nog eens overwegen.

Overigens heb ik de gisteren de Ective 200Ah Slim besteld :wink: .
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

De 150 slim heeft wel een max continue ontladingsstroom van 250A, dus het zou uiteindelijk nog wel mogelijk zijn om een omvormer van 2500W aan te sluiten.

Het heeft me wel weer serieus aan het denken gezet om inductie te nemen. Nu kan ik die weg nog inslaan en ik had die gasinstallatie toch een beetje onderschat/anders ingeschat. Naast de omvormer alleen een paar dikkere kabels en zekeringen nodig.. als ik het zo opsom lijkt de keuze toch vrij gemakkelijk.
Greenway
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 mar 2023, 18:23

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door Greenway »

Mooi trouwens dat je ook de Ective Slim hebt gekozen! Heb m nog niet uitvoerig gebruikt, maar eerste indruk is goed. En jij hebt zelfs de BT versie denk ik? Ik had nog een van de laatste accu's in de oude versie. Kreeg er dan wel weer 20% korting op!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Ja vandaar dat ik het toch nog een keer aanhaalde :wink: . Ik ben ook al heel lang aan het wikken en wegen geweest hoor. Inductie was niet eens de hoofdreden. Maar als je toch aan de omvormer en LFP combinatie gaat is het een relatief kleine extra stap.

Ik volg de Ective website pas een paar maanden, maar in het begin toen ik keek was de accumonitor nog niet leverbaar. De accu's bekeek ik toen nog niet. Maar sinds kort is de accu monitor leverbaar en kijk ik ook naar accu's. Het displaytje van de losse accumonitor is hetzelfde als die in de nieuwe accu's. Ik vroeg me dan ook af of dit hetzelfde is en in de beschrijving staat van wel. Ik zoek nu even op een 150 slim en ik zie hier inderdaad nog zonder dit nieuwe displaytje en BT te koop staan. Enfin, alleen je omvormer zou je dan moeten upgraden.

Ik zie nu pas dat ik dus ook een oude besteld heb bij Berger. Het verschil was me niet opgevallen. Vandaar het prijsverschil. Even denken wat ik ga doen. Terugsturen en een nieuwe bestellen voor €400 meer of het eventueel een losse monitor erbij.
Plaats reactie