Slaapbank

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Slaapbank



Bericht door Kirsten! »

Ik zit al uren op het forum om mijn ideeën uit te werken, maar ik kom er niet uit.😅

Ik heb dus een peugeot boxer. Daar zitten nu nog vaste stoelen in de cabine. Die wil ik naar draaibaar. Ook een probleem begrijp ik van wege de vering in de bestuurdersstoel, maar daar kijken we nog even goed naar. Als we die stoelen dan draaien komt daar de zit hoek. Ik heb daar een grote schuif deur. 2 in een systeem. In de schuifdeur zit een camperdeur. Ik zou dan het keukendeel wat nu voor de opening van de schuifdeur nog graag weghalen en eventueel een uitklapdeel van het aanrecht willen. Achter de bestuurder zit nu een zijlangs bankje. Omdat er maar 2 zitplaatsen op het kenteken staan zou ik daar een bankje goed gekeurd willen hebben die ook als slaapplaats kan dienen. Er is aleen 2 persoonsbed achterin. Om het goed te doen het bankje in de rijrichting, maar moet niet te breed worden. De meeste banken die ik zie zijn voor achterin de bus en daarbij maakt de bank dan ook als bed gebruik van de ruimte er achter. Ik heb nog een camper waar een 2 persoon treinzit in zit met gordel aan een zijde. Dit zou hier niet kunnen omdat de bestuurders stoel draaibaar word. Ik zag bijvoorbeeld wel banken met gordel van iets van 95 cm of iets groter, maar daar kan dan weer geen bed van gemaakt worden. Wel als er nog zo'n bankje tegenover staat. Nu dus aan het onderzoeken of er ook kan met een bankje. Hij moet dus naar voren uitklappen op de een of andere manier, omdat hij tegen de wand van het toilet komt te staan. Als er 1 persoon in kan slapen is dat al mooi. Iemand ideeën of voorbeelden?

Groetjes Kirsten
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Slaapbank



Bericht door gjvonk »

Misschien worden je vragen wat duidelijker als je wat foto's plaatst? En wat bedoel je met "ook een probleem vanwege de vering onder de bestuurdersstoel van een Peugeot Boxer"? Zit er een verende console onder de schuifrails waar de stoel op staat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op zo 26 mar 2023, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Slaapbank



Bericht door Dafluc »

Googel eens op Affinity campers. Er is een model met een bankje waar je een (stapel)bed van kunt maken achter de draaibare voorstoelen zoals jij dat wilt. Foto's en uitleg staan hier.
Afbeelding
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Re: Slaapbank



Bericht door Kirsten! »

@Duflac zoiets bedoel ik inderdaad. Wat een uitvinding om er een stapelbed van te maken.
Ik ga daar eens op verder zoeken.
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Re: Slaapbank



Bericht door Kirsten! »

[attachment=0]Screenshot_2023-03-26-19-18-28-883-edit_com.miui.gallery.jpg[/attachment]

[attachment=1]Screenshot_2023-03-26-19-18-12-506-edit_com.miui.gallery.jpg[/attachment]

[attachment=2]Screenshot_2023-03-26-19-17-55-658-edit_com.miui.gallery.jpg[/attachment]
Bijlagen
Screenshot_2023-03-26-19-18-28-883-edit_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-03-26-19-18-28-883-edit_com.miui.gallery.jpg (60.79 KiB) 828 keer bekeken
Screenshot_2023-03-26-19-18-12-506-edit_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-03-26-19-18-12-506-edit_com.miui.gallery.jpg (63.93 KiB) 828 keer bekeken
Screenshot_2023-03-26-19-17-55-658-edit_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-03-26-19-17-55-658-edit_com.miui.gallery.jpg (48.16 KiB) 828 keer bekeken
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Re: Slaapbank



Bericht door Kirsten! »

Screenshot_2023-03-26-19-18-47-170-edit_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-03-26-19-18-47-170-edit_com.miui.gallery.jpg (51.93 KiB) 828 keer bekeken
Hier bij wat foto's om mijn vraag te ondersteunen. 😉
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Slaapbank



Bericht door DucatoDolf »

Gave deur!

Misschien is het voor de duidelijkheid wel handig dat je gewoon 1 topic maakt voor je bus. Dan weet iedereen wat voor bus je hebt en ook beter wat je plannen etc. zijn. Ik heb al meerdere topics van je gezien, maar ben ook een beetje de draad kwijt af en toe :wink: De meesten hier volgen zo'n draadje toch wel een tijdje.
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Re: Slaapbank



Bericht door Kirsten! »

Dank je voor de tip. Dat ik meerdere topics had gemaakt was omdat de vraag anders is. Ik hoopte zo andere reacties te krijgen.

Helaas is de bank van de Affinity camper niet los verkrijgbaar. Het idee sluit wel goed aan. Ook als het alleen om het onderste deel zou gaan. Maar stapel bed helemaal super. Een bed er boven moet te realiseren zijn. Nu nog een bankje waar je op mag zitten en slapen en op die plek kan.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Slaapbank



Bericht door gjvonk »

Duidelijke foto's . Een draaiplateau voor bestuurders- en bijrijdersstoel wordt ingebouwd tussen de console en de schuifrails waarop de stoel staat. Dat zou in jouw geval betekenen dat het draaiplateau onder het veersysteem.van de stoel komt. Ik denk dat het qua bevestigingsmiegelijkheden wel kan: het schuifrailsgedeelte zal op dezelfde manier aan de stoelconsole zitten als bij een ongeveerde stoel. Een draaiplateau zorgt wel.dat de stoel wat hoger komt te staan...

Om dat bankje op kenteken te ktijgen zodat je daarop mag zitten tijdens de rit moet dat aan alle RDW eisen voldoen op dit vlak.

In fabriekscampers wordt daarvoor een stalen gordelbok door en door aan het chassis gebout. Om/over de gordelbok heen wordt dan een.passend bankje gebouwd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Slaapbank



Bericht door tonic »

Het zou alleen kunnen als je een goedgekeurd gordelblok gaat gebruiken die voor jouw type bus is goedgekeurd.
Daarna zal er een keuring via de RDW moeten plaatsvinden op het geheel. Bij deze keuring wordt gecontroleerd of het geplaatste gordelblok is aangebracht volgens de bijgeleverde tekeningen.
Je kunt dus niet zomaar een slaapbankje plaatsen wat op het oog de ideale oplossing voor jou is. Het gordelblok zal de basis moeten zijn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Slaapbank



Bericht door kampo »

De vraag die bij mij opkomt is waarom je een zo mooie camperindeling (met topklasse deur) zou gaan ombouwen.
Wat je wilt doen is zo ingrijpend, veel werk en zo kostelijk dat ik me afvraag of je niet beter een andere camper zou kopen.

In ieder geval begint dit project met de regelgeving. Je moet eerst alle kennis opdoen van wat mag en wat niet mag. De papieren zijn (bijna) even duur als de onderdelen.
Misschien kan je eerst eens contact opnemen met een professioneel bedrijf en een offerte vragen.
- Vervangen bestuurderszetel door model met draaiplateau.
- Verlagen handrem.
- Plaatsen van draaiplateau onder begeleiderszetel
- Plaatsen gordelbok achteraan ?
- Bank/bed bouwen rond de gordelbok achteraan
- Meubels aanpassen.

Is het geen alternatief om enkel de begeleiderszetel draaibaar te maken ?
Dan blijft het een 2 personen camper. Of wil je absoluut 4 rij zitplaatsen creëren ?
Dat laatste is natuurlijk wel een meerwaarde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Re: Slaapbank



Bericht door Kirsten! »

Het is echt de bedoeling om meer zitplaatsen te creëren.

De inbouw die erin zit is allemaal oud en aan vervanging toe naar mijn idee. Daarbij is de indeling die ik wil niet echt verkrijgbaar. Ik ben al tijden aan het kijken en nog niks gezien. Dus daarom de keuze om het zelf te doen. De bank op de foto's hier boven zou echt mooi zijn. Ik heb contact gehad met de dealer, maar die is niet los te verkrijgen. Als ik een gordelblok er in ga zetten ga ik dat niet zelf doen. Dus als jullie nog tips hebben voor een juist bedrijf hiervoor. Dan is dat ook fijn.
Inmiddels heb ik een alternatieve sierlijst gevonden die geplaatst kan worden als het schot verwijderd word. Dat is niet al te veel of ingewikkeld. Nu alleen afwachten wanneer die geleverd kan worden.

Ik wil inderdaad het liefst beide stoelen draaiend zodat er een grote zithoek ontstaat.
Ik vind wat ik lees over de bestuurdersstoel met vering een lastig verhaal. Ik lees op de meeste plekken dat dat niet kan, maar kom toch ook reacties tegen, net als hier dat het wel kan. Ik begrijp inderdaad dat de stoel dan hoger komt. Ik moet even kijk of dat voor mij uitmaakt. Al lees ik ook weer dat je dat met een verlaagd console kunt oplossen. Lekkere puzzel 😅

Ik ga deze camper ook voor mijn werk gebruiken vandaar dat ik een open en ruime zithoek wil. 😉
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Slaapbank



Bericht door Karelkaywa »

https://www.jwgcampers.nl/index.php?id=120#

Je kan daar ook vragen naar het draaibaar maken van de voorstoelen.


Groeten Karel
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Slaapbank



Bericht door Dafluc »

De foto's van Kampo zijn dus van hetzelfde campermerk als onder mijn link.
Afbeelding
Plaats reactie