Hoe vrij staan plekje vinden?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Pecalajo
Berichten: 10
Lid geworden op: do 31 mar 2022, 9:26

Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door Pecalajo »

Hoi. Wij zijn erg nieuw in Camperland en nog volop aan het ontdekken hoe leuk het is. Kan iemand ons uitleggen hoe je in de gebruikelijke apps p4n en campercontact plekjes kunt vinden waar we vrij kunnen staan.
Autostar Privilege I 720 LMS
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Vrij staan plekje vinden



Bericht door WiSpi »

Via P4N kun je bij instellingen aangeven dat je alleen P (= parkeerplaatsen) geselecteerd wordt. Dan zet je het scherm op het deel waar je een plek zoekt (bijvoorbeeld het Sauerland). Onderin dat scherm druk je op de knop: zoeken in dit gebied.
Dan zie je daar alle Parkeerplaatsen waar je kunt/mag staan. Dan klik je op één van die P's en dan ben je bij die parkeerplaats. Wel even lezen, want soms staan er ook plaatsen bij, waar je bij de recenties kunt lezen dat je niet mag overnachten.

Bij Campercontact weet ik dat niet. Die gebruik ik niet meer
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Vrij staan plekje vinden



Bericht door jheeck »

In Campercontact zou je kunnen filteren op gratis camperplaatsen, dat houdt de meeste commerciële locaties wel buiten beeld.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
lassche
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Vrij staan plekje vinden



Bericht door lassche »

WiSpi schreef:Via P4N kun je bij instellingen aangeven dat je alleen P (= parkeerplaatsen) geselecteerd wordt. Dan zet je het scherm op het deel waar je een plek zoekt (bijvoorbeeld het Sauerland). Onderin dat scherm druk je op de knop: zoeken in dit gebied.
Dan zie je daar alle Parkeerplaatsen waar je kunt/mag staan. Dan klik je op één van die P's en dan ben je bij die parkeerplaats. Wel even lezen, want soms staan er ook plaatsen bij, waar je bij de recenties kunt lezen dat je niet mag overnachten.

Bij Campercontact weet ik dat niet. Die gebruik ik niet meer
Als je er ook wilt overnachten moet je in de P4N-app het filter "Dag en nacht parkeren" toepassen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door WiSpi »

Goede aanvulling. die bedoel ik ook.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
chinees
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 20:05

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door chinees »

er zijn er genoeg,
maar ff iets om over na te denken, ik werd midden in de nacht wakker kijk stiekem uit het raam wat ik buiten hoorde voor lawaai,
kwamen er tig ,, reizigers " met bussen en daarachter een ,,Tabbert " de parking op in zuid Frankrijk.
gelukkig geen steunpoten o.i.d., ook geen instap krukje, achter het stuur gesprongen terwijl mijn vrouw nog slaperig vraagt wat gebeurt
er, na een kort antwoord , start ik en rij weg hier, je wordt namelijk volledig ingebouwd.
Daar ik jaren op Frankrijk heb gereden, weet ik wat er eventueel kan gebeuren, en de bewijzen daarvan zijn helaas door brand weg.
vgr; Chinees
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door hurktoilet »

Op P4N niet alleen de plekken met een P, maar ook die met een boompje. Zijn vaak leuke plekken in of aan de rand van een bos. Lees, zoals hierboven vermeld, wel altijd ook de recensies.
Btw: kwestie van taalgebruik. Onder vrij staan versta ik overnachten buiten officiële camperplaatsen en campings. Daar waar dat legaal is (Ierland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, etc.) vind ik dat geen wild staan. In Nederland mag het bijna nergens, hier is het wild staan. Kan ook, maar je riskeert een bekeuring...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
roma
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door roma »

Humor. Nog geen enkele camperervaring en nu al denken aan vrij staan. En aan het begin van het hoogseizoen? Laat eens weten hoe het je vergaat bij je eerste “vrij”staanplek.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door hurktoilet »

Natuurlijk moet je daar gelijk aan denken, is één van de charmes van het camperen! En juist dit is iets dat je leert door het te doen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
roma
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door roma »

Nog meer humor. Als je ‘smiddags bij de zoveelste “vrije” plek komt die bomvol staat.
Ja, “vrij” staan heeft zo zijn charmes.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door Bob Diesel »

Zorgt toch weer voor nog meer humor hier :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door hurktoilet »

roma schreef:
vr 07 jul 2023, 18:50
Nog meer humor. Als je ‘smiddags bij de zoveelste “vrije” plek komt die bomvol staat.
Ja, “vrij” staan heeft zo zijn charmes.
Ik herken dat probleem niet. Gisteren nog vrij gestaan bovenop de befaamde Stelvio Pas. Daar hadden er nog tig bij gekund. Direct aan de kust wordt wellicht lastig, maar ga 20 km het binnenland in en je vind een plek.
En dan nog: probeer jij in de zomer eens op de bonnefooi een plek op een camping te vinden... Dan is vrij staan met camper stuk kansrijker🤪
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
lassche
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door lassche »

Laat je vooral niet afschrikken door bovenstaande reacties. Want er is niets mooier dan vrij staan met de camper op een mooie plek midden in de natuur. En die mogelijkheden zijn er nog volop in o a. Belgie, Frankrijk, Duitsland, Italië en de meeste Scandinavische landen

Mijn ervaring is dat je de mooiste plekken vaak vindt door er langs te komen. Wij plannen onze routes meestal aan de hand van de Michelin-wegatlas of vergelijkbare routekaarten waar fraaie routes expliciet op aangegeven worden.

En wij gebruiken P4N met de filters dag-en-nacht parkeren en lokaties midden in de natuur. En de reviews moet je lezen En niet alléén naar de waardering kijken. Sommige waarderen een plek negatief omdat er bijvoorbeeld geen sanitaire voorzieningen zijn. Terwijl het uitzicht misschien fraai is.

Verder moet je wel een camper hebben met voorzieningen die vrij staan mogelijk maken. En het is ook een kwestie van vooruit denken. Er is niets frustrerende dan net op die mooie plek te staan maar verder moeten omdat de toiletcassette vol is, het drinkwater op is of de hh-accu leeg is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe vrij staan plekje vinden?



Bericht door doov »

Bedoel je legaal vrij staan?
Of mag het ook illegaal?
Voor dat laatste heb je geen app nodig.
Je gaat staan, schat het risico in en gaat maffen.
Plaats reactie