Tip: roetfilter bij APK
Re: Tip: roetfilter bij APK
Even een andere tip die onlosmakelijk met de topic titel verbonden is: ik weet dat er hier op het forum tot voor een paar jaar rijkelijk gestrooid werd met adviezen om bij Euro5 diesels het roetfilter te verwijderen en uit de software te schrijven want alleen maar duur en ellende: bij mijn laatste apk meldde de garage dat hij net een camper daarop had moeten afkeuren. In het topic "Wat is je nieuwste aanwinst" een waardevolle tip als je dit overkomt of wil vermijden:
viewtopic.php?p=2249455#p2249455
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
viewtopic.php?p=2249455#p2249455
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00
Re: Tip: roetfilter bij APK
Het gaat niet om apk maar onderhoud. Als jij zegt vervang dit en dat dan weet je nooit exact de kosten en hoeveelheid aan arbeid. Daarbij zitten camperaars bij met een nieuwe camper met garantie. En om garatie te behouden ben je verplicht om bij die dealer je onderhoud te doen. En precies op die 2 punten heb je minder controle. Als je een camper heb zoals ik dan kun je altijd naar een andere garage als je het niet vertrouwd. Maar persoonlijk denk ik dat de meeste wel een uurtje extra schrijven.
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Tip: roetfilter bij APK
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Tip: roetfilter bij APK
Soms is er die druppel die de emmer doet overlopen...
Kleine beurt, van een plastic knopje in de rechter achterdeur waarmee die deur verder open kan was een lipje afgebroken. Deed je de deur iets te ver open, sprong die knop eruit. Kun je zo weer terugduwen, dan zit ie er weer in. Ik vraag wat zo'n knop kost: € 7,50 dacht ik. Dus bestel ik zo'n knop.
Bekijk ik later de nota: knop € 7,50 en dan ook nog: montage knop rechter achterdeur € 10,00 (ex BTW). Die druk je er zo in, 1 seconde!
Gaat me niet om een tientje, gaat me om het gevoel dat ze zeker denken dat ik gekke Henkie ben of zoiets.
Eerder: op de oprit wil mijn motor niet starten, dus ik laad de accu volledig op. Nog niets, het was de startmotor. Garage zit om de hoek dus ze komen mijn bus halen. Ik zeg: de accu is ok en vol, het is de startmotor. Een dag later heb ik de auto terug met rekening: nieuwe accu. En hij wil weer niet starten...
Uiteindelijk is het probleem opgelost met een nieuwe startmotor, een nieuwe (normale) rekening en mocht ik de nieuwe startaccu houden, uit coulance...
Kleine beurt, van een plastic knopje in de rechter achterdeur waarmee die deur verder open kan was een lipje afgebroken. Deed je de deur iets te ver open, sprong die knop eruit. Kun je zo weer terugduwen, dan zit ie er weer in. Ik vraag wat zo'n knop kost: € 7,50 dacht ik. Dus bestel ik zo'n knop.
Bekijk ik later de nota: knop € 7,50 en dan ook nog: montage knop rechter achterdeur € 10,00 (ex BTW). Die druk je er zo in, 1 seconde!
Gaat me niet om een tientje, gaat me om het gevoel dat ze zeker denken dat ik gekke Henkie ben of zoiets.
Eerder: op de oprit wil mijn motor niet starten, dus ik laad de accu volledig op. Nog niets, het was de startmotor. Garage zit om de hoek dus ze komen mijn bus halen. Ik zeg: de accu is ok en vol, het is de startmotor. Een dag later heb ik de auto terug met rekening: nieuwe accu. En hij wil weer niet starten...
Uiteindelijk is het probleem opgelost met een nieuwe startmotor, een nieuwe (normale) rekening en mocht ik de nieuwe startaccu houden, uit coulance...
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Tip: roetfilter bij APK
Er zijn ook bedrijven waar je een nieuw filter/ binnenwerk in de oude behuizing kunt laten zetten. Dit kan ook in de kosten schelen.gjvonk schreef: ↑za 25 mar 2023, 14:27Even een andere tip die onlosmakelijk met de topic titel verbonden is: ik weet dat er hier op het forum tot voor een paar jaar rijkelijk gestrooid werd met adviezen om bij Euro5 diesels het roetfilter te verwijderen en uit de software te schrijven want alleen maar duur en ellende: bij mijn laatste apk meldde de garage dat hij net een camper daarop had moeten afkeuren. In het topic "Wat is je nieuwste aanwinst" een waardevolle tip als je dit overkomt of wil vermijden:
viewtopic.php?p=2249455#p2249455
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
En als het je allemaal te duur wordt kun je er ook voor kiezen om het fijnstof filter op papier te laten verwijderen. Dit kost eenmalig 61 euro maar je gaat dan wel 15% fijnstoftoeslag betalen. Dit kan bij campers (personenauto kenteken) met een datum eerste toelating tot1-1-2017. Na die datum kan dat niet meer en kun je alleen repareren. Dit is allemaal te vinden op de RDW site
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Tip: roetfilter bij APK
Het startbericht maar even weer aangehaald.
Net een APK gehad. Op mijn factuur staat: EOBD-TEST / ROETMETING €18,18
Nu hoeft mijn bus uit 2004 geen EOBD-test. Dat geldt vanaf 31-12-2005, maar naar mijn info moet er echter wel een roetmeting gedaan worden. Ook mijn bus heeft geen roetfilter. Wat ik hier dus lees op de factuur is, dat ze voor, of de EOBD-test, of de reguliere uitlaatgastest (roetmeting), dit bedrag rekenen.
Zou dat ook het geval bij het startbericht kunnen zijn?
Re: Tip: roetfilter bij APK
Juist Geert,dat zou best kunnen ?…en bleek in het verleden,ook al,….uit het Apk prijsverschil tussen benzine en Diesel auto’s, en daar komt nu de test/ controle met de deeltjes teller,of het hele systeem ook werkelijk werkt zoals het hoort nog eens bij
Hans
Re: Tip: roetfilter bij APK
Even ter verduidelijking,
Roetfilter verplicht
Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km. Dit geldt ook voor een dieselvoertuig waar de milieuclassificatie gelijk of groter is dan Euro 6 of Euro VI.
Bij mij is dit beide niet van toepassing.
Ik spreek de garage hier nog op aan omdat het hier een offerte betrof van “te maken kosten” en ik hier niet in het weekend op kon reageren naar garage toe.
Ik wilde ook niet het idee geven dat alle garage bedrijven boeven zijn maar ik na akkoord te hebben gegeven ineens het idee kreeg “ roetfilter?”
Vandaar mijn opmerking naar andere camperaars om even op te letten.
Roetfilter verplicht
Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km. Dit geldt ook voor een dieselvoertuig waar de milieuclassificatie gelijk of groter is dan Euro 6 of Euro VI.
Bij mij is dit beide niet van toepassing.
Ik spreek de garage hier nog op aan omdat het hier een offerte betrof van “te maken kosten” en ik hier niet in het weekend op kon reageren naar garage toe.
Ik wilde ook niet het idee geven dat alle garage bedrijven boeven zijn maar ik na akkoord te hebben gegeven ineens het idee kreeg “ roetfilter?”
Vandaar mijn opmerking naar andere camperaars om even op te letten.
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Tip: roetfilter bij APK
Helemaal goed natuuurlijk. Door dit bericht ook even naar mijn recente APK factuur gekeken. Ik moest EOBD even opzoeken. Was nieuw voor mij. Op mijn bus dus niet van toepassing. Mijn voorlopige conclusie is dat er altijd wel iets op de factuur zal staan:
- Uitlaatgastest (roetmeting)
- EOBD-test
- deeltjestellertest
Een combinatie hiervan of welke benaming de garage hier aan geeft. Wellicht dat de ene garage voor alles eenzelfde tarief hanteert en een andere met verschillende tarieven werkt. Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.
- Uitlaatgastest (roetmeting)
- EOBD-test
- deeltjestellertest
Een combinatie hiervan of welke benaming de garage hier aan geeft. Wellicht dat de ene garage voor alles eenzelfde tarief hanteert en een andere met verschillende tarieven werkt. Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Tip: roetfilter bij APK
Misschien is het belangrijkste dan nog, wat was de uitslag van die dieseltest?
Een wagen zonder roetfilter komt nooit door die deeltjes teller test dus is ie überhaupt gemeten!
De meest logische verklaring is dat er een roetmeting is gedaan en daar betaal je normaal ook altijd voor.
Waarschijnlijk is het zo makkelijker op de factuur, 1 naam voor alle extra diesel emissie controles die je betaald.
Groeten Peter
Re: Tip: roetfilter bij APK
Zoals ik nu begrijp ging het hier over een offerte. Dus een nog niet uitgevoerde APK.
Dan snap ik dat ze de fijnstofmeting erop zetten. 95% van de voertuigen van die leeftijd hebben een roetfilter en hebben dus een fijnstofmeting nodig.
Een keuringsbedrijf heeft daarover pas zekerheid als ze het voertuig gaan raadplegen in het RDW raadpleegscherm.
Als in dat scherm de fijnstofindicator op "ja" staat moet er een fijnstofmeting volgen. Staat daar een "nee" dan kan er een ouderwetse eobd of roetmeting uitgevoerd worden.
Voertuigen bij welke de fijnstofmeting op " nee" staan betalen de 15% fijnstoftoeslag bij de houderschapsbelasting.
Maar als ik vooraf een offerte zou moeten maken bij een diesel uit 2011 zou ik ook rekening houden met een fijnstofmeting. Dit omdat dat bij 95% van de voertuigen van deze leeftijd moet.
Dan snap ik dat ze de fijnstofmeting erop zetten. 95% van de voertuigen van die leeftijd hebben een roetfilter en hebben dus een fijnstofmeting nodig.
Een keuringsbedrijf heeft daarover pas zekerheid als ze het voertuig gaan raadplegen in het RDW raadpleegscherm.
Als in dat scherm de fijnstofindicator op "ja" staat moet er een fijnstofmeting volgen. Staat daar een "nee" dan kan er een ouderwetse eobd of roetmeting uitgevoerd worden.
Voertuigen bij welke de fijnstofmeting op " nee" staan betalen de 15% fijnstoftoeslag bij de houderschapsbelasting.
Maar als ik vooraf een offerte zou moeten maken bij een diesel uit 2011 zou ik ook rekening houden met een fijnstofmeting. Dit omdat dat bij 95% van de voertuigen van deze leeftijd moet.
Re: Tip: roetfilter bij APK
Misschien heb jezelf wel de verkeerde conclusie getrokken. Je stelt dat er bij je camper geen roetfilter aanwezig is. Dat zou betekenen dat je 15% fijnstoftoeslag extra betaald op de houderschapsbelasting.Lotjeman schreef: ↑zo 26 mar 2023, 1:39Even ter verduidelijking,
Roetfilter verplicht
Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km. Dit geldt ook voor een dieselvoertuig waar de milieuclassificatie gelijk of groter is dan Euro 6 of Euro VI.
Bij mij is dit beide niet van toepassing.
De kans dat er geen roetfilter aanwezig is bij een camper uit 2011 is niet zo groot. Zoals eerde vermeld moet de keurmeester voor de APK je voertuig raadplegen in het RDW raadpleegscherm. Staat daar de fijnstofindicator bij jou voertuig op "ja" dan volgt een fijnstofmeting. Staat die daar op "nee" dan niet.
Als jij voor je camper nu 15% fijnstoftoeslag betaald dan kun je ervan uitgaan dat die indicator op "nee" staat. Betaal je die niet? Dan staat hij gewoon op "ja".
Weet je zeker dat er bij jou camper geen roetfilter aanwezig is? Betaal je 15% dieseltoeslag?