Tip: roetfilter bij APK

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door DiffRental »

Ah inderdaad het is slechts een offerte. :think:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door Veebee »

Kan het zijn dat bij een ingevoerde camper de vermelding van een aanwezige roetfilter er niet is omdat deze vòòr het invoeren is verwijdert ?
Ik dacht namelijk dat een euro 5 altijd een roetfilter had.
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door Will »

Een camper uit 2011 en dan geen roetfilter ik dacht altijd alles na 2006 heeft een roet filter weer wat geleerd.
Men koopt meestal een jongere camper voor de moderne techniek dat heeft geen zin dan.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door mikeanber »

hallo allen
een roetfilter die er fabriek af er op zit die wordt getest en verder niets allen heb je dan een lagere emissieklasse
:cheers:
Elliot 5
Berichten: 688
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door Elliot 5 »

Niet alles na 2006 geloof ik..
Mijn camper is net gekeurd.

Ducato 2.3 uit 2007.
import uit Belgie (2012).
op NL kenteken geen roetfilter (Euro 4).
Dus geen deeltjes meting gedaan bij APK.

Nu gaf de keurmeester aan dat hij die meting niet hoefde te doen vanwege de RDW kenteken gegevens.
Maar de camper heeft wel een roetfilter..

Ik lees op een belgische site dat 19% van de Euro 4 diesels (pre-2011 dus) wel een roetfilter hebben.
En dat deze indien nog goed werkend de Euro 5 norm halen..

https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... orschrijft.

Maakt het niet eenvoudiger.
Jammer ook dat milieuzone classificering alleen naar bouwjaar kijkt en niet naar daadwerkelijk geïnstalleerde techniek.
Het loont dus niet om het filter op kenteken te laten registreren. (on topic: dat zou alleen maar meer APK kosten geven)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door ducati 900 »

Ja een hoop voor het milieu gaat om geld.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door DiffRental »

Van mijn 3 euro 5 diesel wagens slechts 1 door de deeltjes test gekomen, de ducato buscamper.

In België geen mogelijkheid om enige toeslag te betalen, voor nu 12 maanden uitstel maar volgend jaar gewoon afkeur.
Heb mijn twijfels over de omstandigheden en de deeltjes test………………
Groeten Peter
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door tonic »

Je krijgt in België dan wel weer 12 maanden uitstel en dat kennen we hier in Nederland weer niet.
Elliot 5
Berichten: 688
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door Elliot 5 »

Duitsland heeft geoogst bij de EU, dus over een paar jaar een waterstoftank onder de dieselcamper🤣👍.
(Want er kan nu weer verder in research geïnvesteerd worden)

Kom maar op met de deeltjesmeeting dan.
Al geeft dat toch ook een beetje nox geloof ik.

Net als vrougah met de LPG tank onder de benzineauto (maar dan wat gevaarlijker?)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door DiffRental »

tonic schreef:
zo 26 mar 2023, 13:12
Je krijgt in België dan wel weer 12 maanden uitstel en dat kennen we hier in Nederland weer niet.
Dat was vorig jaar vanaf Juli ook niet in België maar vanwege de vele afkeuringen en geen duidelijke mogelijkheid tot maken uiteindelijk de 12 maanden regel gekomen.

In Nederland heb je blijvende oplossingen en garagehouders die de oplossing voor je hebben.
In België enkel een minister die eigenaren van afgekeurde wagens ziet als criminelen omdat ze waarschijnlijk rommelen met hun emissie systemen. De keurmeesters in België halen de schouders op en vinden het ook vervelend.
Mijn 2 afgekeurde wagens zijn gewoon standaard diesels, niets mee gerommeld en normaal onderhouden en gebruikt.
Geen fout meldingen of ook maar iets wat er op wijst dat er iets mis zou kunnen zijn.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door gjvonk »

Elliot 5 schreef:Niet alles na 2006 geloof ik..
Mijn camper is net gekeurd.

Ducato 2.3 uit 2007.
import uit Belgie (2012).
op NL kenteken geen roetfilter (Euro 4).
Dus geen deeltjes meting gedaan bij APK.

Nu gaf de keurmeester aan dat hij die meting niet hoefde te doen vanwege de RDW kenteken gegevens.
Maar de camper heeft wel een roetfilter..

Ik lees op een belgische site dat 19% van de Euro 4 diesels (pre-2011 dus) wel een roetfilter hebben.
En dat deze indien nog goed werkend de Euro 5 norm halen..

https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... orschrijft.

Maakt het niet eenvoudiger.
Jammer ook dat milieuzone classificering alleen naar bouwjaar kijkt en niet naar daadwerkelijk geïnstalleerde techniek.
Het loont dus niet om het filter op kenteken te laten registreren. (on topic: dat zou alleen maar meer APK kosten geven)
Wij hebben ook een Ducato 2.3 uit begin 2007 gehad: dat was Euro 4 zonder roetfilter. Hij rijdt nog steeds als camper rond, dus ik kon hem even opzoeken bij de rdw. Bij af fabriek roetfilter staat expliciet Nee.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door PJD »

Ik vraag me 1 ding af over dat roetfilter, ik heb er 1 onder zitten en ben binnenkort aan de APK toe, ik kan het roetfilter administratief laten verwijderen zodat ik geen meeting moet laten doen, maar is dit verstandig om te doen??
Of eerst keuren, gaat het mis dan alsnog doen en opnieuw keuren.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door gjvonk »

Als je hem laat verwijderen, moet je de fijnstof toeslag gaan betalen voor zover ik het nog snap. Maar moet een auto zonder roetfilter ook niet aan bepaalde eisen voldoen? Wat ik wel weet is dat een verwijderd roetfilter terwijl het bij de RDW op "ja, aanwezig" staat gegarandeerd tot afkeur leidt. Je zou het gebruik van een diesel reiniger additief kunnen overwegen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Tip: roetfilter bij APK



Bericht door tonic »

PJD schreef:
vr 12 mei 2023, 21:27
Ik vraag me 1 ding af over dat roetfilter, ik heb er 1 onder zitten en ben binnenkort aan de APK toe, ik kan het roetfilter administratief laten verwijderen zodat ik geen meeting moet laten doen, maar is dit verstandig om te doen??
Of eerst keuren, gaat het mis dan alsnog doen en opnieuw keuren.
Je gaat gewoon keuren en de fijnstofmeeting uitvoeren. Als hij dan niet goed is doe je de aanvraag bij de RDW voor het verwijderen. Dat is binnen een halve dag geregeld. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... erwijderen
Plaats reactie