Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
mgeijtenbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 17:21

Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door mgeijtenbeek »

Goedenavond,

Ik ben nieuw in de camperwereld en zit me te oriënteren op het kopen van een kleine camperbus. Ik heb een Mercedes Vito uit 2002 op het oog, met de Marco Polo Westfalia inbouw. Hij ziet er prima uit, rijdt goed en ik krijg er zin in. Maar er is een probleem. We willen graag onder het hefdak slapen, maar dat bovenbed zit er niet in. Het leek ons de meest ideale combinatie: rijden als een normale auto en bijvoorbeeld makkelijk kunnen parkeren en zonder ombouwen gemakkelijk kamperen zonder veel gedoe.

Nu begreep ik dat die bovenbedden wel verkrijgbaar zijn en ze zijn ook aan de prijs. Ik kreeg de tip om zelf een plank te maken en zelf de bevestiging aan het hefdak te maken, zodat je afhankelijk van het moment op de dag het bed naar boven of beneden kan klappen. Zijn er mensen die daar in dit specifieke geval ervaring in hebben? En is het ingewikkeld? Er is wel zo'n plankje achterin de bus op de plek van het bovenbed. En op welke plekken zijn ze evt te koop?

Ik hoor het graag.
Groet,
Marco
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door rijschoollucassen »

Als de 2002 uitvoering net als de 1997-er die wij hebben gehad, is dat inderdaad niet meer dan een houten plank. Bij die van ons (ook westfalia) vonden wij de ruimte bovenin te krap. Vooral achterin was niet eens genoeg ruimte om je tenen omhoog te kunnen doen.

Misschien bij de 2002 opgelost, maar het water van het hefdak liep omlaag precies op het laatste stuk doek aan het voeteneind. Wij propten daar wel een stuk zeildoek tussen.

Voordat je geld en moeite gaat besteden aan die plank, zou ik eerst eens ergens gaan 'proefliggen'. Kun je misschien gelijk een mal aftekenen om zelf zo'n plank uit te zagen.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
mgeijtenbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 17:21

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door mgeijtenbeek »

Dankje voor je reactie!

In dit geval gaat het hele dak een stukje omhoog, dus de tenen komen niet tegen het dak aan. Goed idee van de mal.

Groet!
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door jansloos »

Dat boven slapen is wel een punt.
Wij eden dat niet, omdat het een heel geklauter is.

Je gaat vanzelf de armsteunen gebruiken waarbij als je verkeerd stapt de leuning doorslaat en niet meer werkt.

Zeker in de nacht als je moet "pipie machen"

Overigens is een plank maken niet zo ingewikkeld.
Misschien op een beurs of een Vito gebruiker kijken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door Pebblesbert »

Ehmm, ik ken het model uit 2002 niet en ik heb zelf een nieuwere Marco Polo, maar heeft de vorige eigenaar die 'plank' dan weggehaald of was dit helemaal niet aanwezig bij de eerste MB Marco Polo's?

Als het eerste het geval zou ik een Marco Polo opsnorren die zo'n bovenbed wel heeft en deze namaken. Bij mijn weten bestaat dit het bed uit een vast deel aan het voeteneind van zo'n 50 cm diepte en een scharnierend "raam"deel waarin verende matrashouders zijn bevestigd. Daarop ligt een 5-6 cm dik matras. Ligt heel comfortabel en ik lig bij voorkeur altijd boven. In en uitklimmen gaat inderdaad makkelijk via het scharnierpunt van de armleuningen (maar nooit op de uiteinden gaan staan!).
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door Pebblesbert »

Ehmm, ik ken het model uit 2002 niet en ik heb zelf een nieuwere Marco Polo, maar heeft de vorige eigenaar die 'plank' dan weggehaald of was dit helemaal niet aanwezig bij de eerste MB Marco Polo's?

Als het eerste het geval zou ik een Marco Polo opsnorren die zo'n bovenbed wel heeft en deze namaken. Bij mijn weten bestaat dit het bed uit een vast deel aan het voeteneind van zo'n 50 cm diepte en een scharnierend "raam"deel waarin verende matrashouders zijn bevestigd. Daarop ligt een 5-6 cm dik matras. Ligt heel comfortabel en ik lig bij voorkeur altijd boven. In en uitklimmen gaat inderdaad makkelijk via het scharnierpunt van de armleuningen (maar nooit op de uiteinden gaan staan!).
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Vitobus
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door Vitobus »

Wij hebben de Marcopolo 2002, inclusief plank en kussens, slapen op reis al jaren boven en de hond blijft beneden :).
Werkt uitstekend, plank lijkt mij wel zelf te maken met een mal. even opletten dat deze goed scharniert en de goede dikte matras kopen,
er is niet heel veel ruimte als het dak dicht is.

Sukses!

nb Ziet er inderdaad uit als beschreven in het vorige bericht, wij geven onszelf altijd een zetje omhoog via de rugleuning, armleuning durven we niet aan :)
Mb marcopolo westfalia2002
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door flipflip »

Ik heb een laddertje van Fiamma gekocht waarmee we (nadat mijn vrouw een keer naar beneden viel) naar boven klauterden. Verder een Froli veersysteem op de plank geschroefd. Alleen een matras vonden wij niet comfortabel.
mgeijtenbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 17:21

Re: Bovenbed maken in Mercedes Vito Marco Polo (2002)



Bericht door mgeijtenbeek »

Dank voor jullie reacties. We krijgen de bus morgen en gaan dan eens lekker meten en doen. Volgens mij moet dat goedkomen.

Groet,
Marco
Plaats reactie