Parallelschakeling zonnepanelen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
koen24
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 20:17

Parallelschakeling zonnepanelen



Bericht door koen24 »

hoi hoi
net nieuw hier op deze forum.
2 vraagjes...1 ik heb een ecoflow powerstation met deze specs 200W 10-25V DC 12A Max.
2 ook heb ik lifepo4 12v,50Ah.
ik gebruik een victron mppt laadregelaar 75/10 om de lifepo4 op te laden ( offgrid)
nu wou ik een 2de paneel in parallel aansluiten om meer watt te krijgen.
in serie kan ik niet schakelen aangezien mn powerstation niet over de 25V kan gaan.
specs over mijn paneel: Max. Vermogen (Pmax): 110W
Max. Spanning (Vmp): 19.10V
Max. Stroom (Imp): 5.76A
Nullastspanning (Voc): 23.2V
Kortsluitstroom (Isc): 6.15A
Bedrijfstemperatuur: -45 °C ~ + 85 °C.
kan ik hier parallel schakelen? hartelijk dank. :bow:
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: parallelschakeling



Bericht door myway »

Hoi Koen
Ik kan het verhaal niet helemaal volgen.
Je wil een lfp van 12 volt laden met twee zonnepanelen.

Maar wat heeft de ecoflow daar mee te maken?
De lfp kun je laden met de zonnepanelen en of die in serie of paralel staan maak niet uit.
De regelaar zorgt er voor dat de accu op de juiste manier geladen wordt.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: parallelschakeling



Bericht door myway »

Ik zie nu dat de regelaar een 75/10 is die geeft Max 145 watt door.
Dan heb je regelmatig verlies met 220 wat paneelvermogen.
Reken op 80% van die 220, dus redelijk wat meer dan die 145.
De regelaar kan er wel tegen maar dus redelijk wat verlies.
koen24
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 20:17

Re: parallelschakeling



Bericht door koen24 »

Hartelijk dank voor je reactie.
Niet bij stilgestaan dat ik zo veel verlies zou hebben ben nog maar pas een beginneling.
Ik bedoel naast de lifepo4 heb ik nog een powerstation die ik met 2 panelen van 110watt wou opladen maar aangezien ik niet over de 25V kan gaan zou ik deze in parallel moeten opladen.
Nu dat ik weet dat het geen zin heeft om een 2de paneel aan te schaffen omdat ik te veel verlies zou hebben met de victron lader...
Met 1 paneel wat ik nu heb kom ik tot nu toe op 99watt.benieuwd als ik nog iets hoger kan gaan als het weer het toelaat.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 25 mar 2023, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: parallelschakeling



Bericht door Aloys »

Een vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een bericht reageert zou je dan niet willen quoten? Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Quoten heeft alleen zin als er al een aantal berichten tussen het bericht en jouw reactie staan.
Bij rechtstreeks reageren graag de knop "Plaats Reactie" linksonder gebruiken. Bedankt!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: parallelschakeling



Bericht door myway »

Hoe het powerstation moet worden geladen weet ik niet.
Dat een 110 watt 99 watt doet is extreem goed.
Doe je het paneel op de zon richten?
Als het dan koud is zou het kunnen.
koen24
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 20:17

Re: parallelschakeling



Bericht door koen24 »

Idd ik richt het paneel naar de zon.
met een victron 75/15 krijg ik 180watt met 2 110watt panelen (12VbatterijX15).
jammer dat ik mijn 75/10 pas 2 maandjes heb.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: parallelschakeling



Bericht door GeMa »

koen24 schreef:
vr 24 mar 2023, 20:52
hoi hoi
net nieuw hier op deze forum.
2 vraagjes...1 ik heb een ecoflow powerstation met deze specs 200W 10-25V DC 12A Max.
2 ook heb ik lifepo4 12v,50Ah.
ik gebruik een victron mppt laadregelaar 75/10 om de lifepo4 op te laden ( offgrid)
nu wou ik een 2de paneel in parallel aansluiten om meer watt te krijgen.
in serie kan ik niet schakelen aangezien mn powerstation niet over de 25V kan gaan.
specs over mijn paneel: Max. Vermogen (Pmax): 110W
Max. Spanning (Vmp): 19.10V
Max. Stroom (Imp): 5.76A
Nullastspanning (Voc): 23.2V
Kortsluitstroom (Isc): 6.15A
Bedrijfstemperatuur: -45 °C ~ + 85 °C.
kan ik hier parallel schakelen? hartelijk dank. :bow:
Volgens mij sluit je de zonnepanelen altijd eerst aan op de regelaar en niet rechtstreeks op de accu of het powerstation.

De PV aansluitspanning mag dan aan de ingang kant van de MPPT regelaar hoger (in dit geval tot 75 volt), de uitgang kant levert afhankelijk van de laadstatus van de accu 13,8-14,7 volt op. Snap dus niet helemaal goed wat je probleem is, tenzij je de panelen rechtstreeks op het powerstation wilt aansluiten.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: parallelschakeling



Bericht door CaradoT135 »

Volgens mij sluit je de zonnepanelen altijd eerst aan op de regelaar en niet rechtstreeks op de accu of het powerstation.
Op de accu niet, Ecoflow heeft modellen met ingebouwde MPPT, in dat geval wel.
Dankzij de geintegreerde MPPT-converter is het mogelijk om vrijwel ieder zonnepaneel op de powerstation aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: parallelschakeling



Bericht door Kroppie »

en in geval van een regelaar tussen panelen en accu, EERST de regelaar aan de accu koppelen en dan pas de panelen aan de regelaar, bij losnemen van iets van de installatie, EERST de panelen los en dan pas de rest
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
koen24
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 20:17

Re: parallelschakeling



Bericht door koen24 »

powerstation heeft idd een ingebouwde mppt regelaar.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: parallelschakeling



Bericht door Camper-T »

De Victron 75/15 MPPT zonnelader kan maximaal 75 volt en 15 ampere aan de ingang hebben. De uitgang wordt beperkt tot 145 Watt.
Als je 145 Watt op de MPPT 12 volt uitgangsspanning deelt kom je op een theoretisch maximale laadstroom van ca. 12 ampere.

Twee 110W identieke PV panelen met 23,2V open klemspanning en 5,76A op de 75/15 aansluiten kan prima en in serie is wat praktischer.
Met de 2 110W panelen in serie heb je een hogere klemspanning waardoor de zonnelader sneller zal gaan werken bij minder zonlicht.
2 panelen a 110W piek plat op dak is max. 80% rendement dus 220Wx0,8=176W en dat /12 volt = 14,6A minus rendement = ca. 12A max.
Volgens mij kan dit dus prima met de 75/15 MPPT maar je bent vrij om eventueel een iets zwaardere MPPT lader te nemen.
Hierdoor zou je er ook voor kunnen kiezen om twee nieuwe en wat zwaardere PV panelen te monteren, van bijvoorbeeld 200W per stuk.

De uitgang van de Victron 75/15 MPPT zonnelader is vast ingesteld op 12V en zit direct op de 50Ah LFP accu aangesloten.
De Ecoflow Powerstation kan direct met zijn 10-25 volt oplaad-aansluiting op de LFP accu aangesloten, daar is het voor.

Jouw idee over de 23,2V klemspanning van de PV panelen en de max. 25V lader-ingang van de Ecoflow mist dus de invloed van de MPPT.
Op de MPPT ingang komen de PV panelen met hun klemspanning en de MPPT uitgang is 12 volt die richting de accu/powerstation gaat.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
koen24
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 mar 2023, 20:17

Re: parallelschakeling



Bericht door koen24 »

als ik nu 2 panelen van 80w ( 160W) met beide een (Imp): 4.34A ( 8.68 ) heb dan blijf ik onder de 10amp wat de victron 75/10 kan leveren,zou dit ook werken?ik heb deze mppt lader pas en zou zonde zijn als ik een zwaardere moest kopen.dan zou het natuurlijk goedkoper zijn om een 75/15 te kopen op amazon inpv 2 panelen.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: parallelschakeling



Bericht door Camper-T »

Op een Victron 75/10 MPPT kun je in totaal maximaal 75 volt en 10 ampere aansluiten aan energie uit 1 of meerdere zonnepanelen.
- Zet je zonnepanelen parallel dan tel je de opgewekte stroom van de panelen bij elkaar op en blijft de spanning het zelfde.
- Zet je de zonnepanelen in serie dan tel je de opgewekte spanning van de panelen bij elkaar op en blijft de stroom het zelfde
In beiden gevallen wordt theoretisch altijd het zelfde vermogen opgewekt want vermogen is spanning x stroom dus je verliest niks.
Wel is het zo dat panelen in serie een hogere klemspanning leveren en dat wil je met kleinere zonnepanelen op een camper liever.

Heb je dus een zonnepaneel van 110W met 23,2 volt klemspanning en maximaal 5,76 ampere aan opgewekte stroom dan kun je er makkelijk nog een tweede zelfde zonnepaneel in serie bij aansluiten. Dus de zwarte draad van paneel 1 vastmaken aan de rode draad van paneel 2 en de rode draad van paneel 1 plus de zwarte draad van paneel 2 in de ingang MPPT zonnelader vastschroeven.

Met 2 panelen in serie wordt dit 2x 23,2 volt = 46,4 volt maar blijft dit bij 5,76 ampere dus geen probleem voor de 75/10 MPPT want je blijft ruim binnen de 75 volt en 10 ampere die de 75/10 MPPT maximaal aan kan.
De MPPT zet het opgewekte netto vermogen om in een vaste 12 volt spanning en het maakt niet uit of daarbij de panelen parallel of in serie staan. Het maakt wel uit als de panelen parallel te veel stroom opwekken wat de MPPT niet aan kan dus in jouw situatie dan nog een reden om de panelen in serie te zetten. Je blijft zo nogmaals binnen de maximale aansluitwaarden van de MPPT en bij enig zonlicht zal de MPPT hierdoor al gaan werken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie