Handrem Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Handrem Fiat Ducato



Bericht door Tabbert classic 570 »

Vandaag heb ik mijn camper terug van de monteur.
Hoop aan gedaan maar het euvel met de handrem is deels opgelost door de handrem en achterremmen te stellen.
Mijn probleem of eigenlijk bij de meeste ouwe campers met trommelrem ( lijkt het ) dat de camper door de handrem getrokken wordt als de wagen iets schuin staat of in sommige gevallen als de voorbanden op een keg staat. Mijn monteur heeft een soortgelijke camper en die vertelde mij dat hij ook naar een oplossing zoekt.
Deze fiat ducato`s zijn ooit gemaakt als busjes en niet geschikt voor de zware camperbussen.
Optie is om het hele achteras te vervangen en remschijven te plaatsen. Maar dat is een hele prijzige bedoening. Zijn hier handige mensen die goedkopere oplossing hebben voor dit probleem? Of heb ik gewoon pech en lekker doorcamperen met dit probleem.
Nu zet ik een keg achter mij voorband om het wegrollen te voorkomen ( voorkomen is beter dan genezen )
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: handrem fiat ducato



Bericht door DJSmiley »

Welke bus? Bij de X250 kan het geen kwaad om de handremkabel te vervangen, dat scheelt al een hoop.

Ook kun je de handrem afstellen (met een kleine schroevendraaier kun je 'm in de trommel afstellen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: handrem fiat ducato



Bericht door Tabbert classic 570 »

Handrem en achterrem zijn opnieuw gesteld. Ik heb een fiat ducato 290 1992. Maar ik hoor dat andere er ook last van hebben. Die hebben overigens een andere fiat, maar wel trommelremmen.
Het lijkt erop dat het hele systeem er niet op berekend is om zoveel gewicht te moeten remmen. Nu weet ik niet of dat met nieuwere modellen ook zo is, of dat trommelrem uberhaupt niet meer gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: handrem fiat ducato



Bericht door EasyBee »

Gezien de gebruikersnaam en het feit dat topicstarter het heeft over ouwe campers, ga ik er van uit dat het over een oude Ducato 290 gaat uit eind jaren 80 en begin jaren 90. Onze oude Hymer B695 staat op een Ducato 230 en wij hebben het geluk van 4 trommelremmen achter dus meer remkracht (als je hem goed afstelt). Maar ik zet hem ook altijd in de 1e versnelling. Nooit een keg nodig gehad.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: handrem fiat ducato



Bericht door Jonesy »

Probeer es andersom op uw blokken te gaan, handrem heeft meer remkracht naar voor dan naar achter. Zelfs in schijfremmen zijn dat kleine trommelremmetjes. Ale toch voor zover ik weet...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door Bas vd laar »

Die handrem dient gewoon goed te werken, het verhaal dat hij te zwaar is omdat het een camper is, is onzin.
Die bussen ( en jouw camper ) mogen 3100 kg wegen, daar is de handrem op berekend door de fabrikant.
Ik heb een prima handrem, net zoals de meeste 280 en 290 bezitters, hoewel ik hem zelden gebruik, hij staat altijd in zijn 1 als ik stil sta.
Als ik hem op de oprijblokken zet, dan gebruik ik de handrem wel, hij rolt dan echt niet weg.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door Japie »

Mee eens Bas, ik heb hem bijgesteld want zakte wel eens, na bijstellen nooit geen last meer gehad. Zelfs met de 3500 kilo niet.
Werkt prima.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door seth_space »

Vreemd verhaal. Een goed afgestelde trommelrem is prima in staat een Ducato te fixeren zonder speling .
Laat eventueel de trommels uitdraaien (als dat nog kan) en vervang de voeringen.
Mogelijk dat je trommel onrond is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door ducati 900 »

Heeft niet zo veel met onronde trommels te maken maar meer met verharde voeringen.
Haal de trommels er eens af en geef de boel een goede beurt en schuur de voeringen eens flink op.
En goed afstellen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door Andorus »

Bij onze Flair precies hetzelfde,ik ben al zo vaak naar de garage geweest om er naar te laten kijken en proberen te verhelpen maar als ze er iets aan gedaan hebben is het een tijdje goed en dan komt het weer,in de bergen rijd ik met blokken bij de deur voor het grijpen want je houdt je hart vast ik heb hetzelfde euvel ook van andere Flairrijders vaak gehoord,ik heb mijn camper al 17 jaar en ik vind het nog steeds een heerlijke camper maar dit is echt een probleem.
fred flair
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door ducati 900 »

Komt door het verglazen van de remvoeringen, je remt te voorzichtig waardoor ze te heet worden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door Andorus »

Ja,dat hebben ze bij de garage regelmatig opgeschuurd en dat advies van hard remmen af en toe houd ik me ook aan maar toch ik heb altijd het idee dat de camper eigenlijk te zwaar is voor de remmen die erop zitten.
fred flair
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door Tabbert classic 570 »

Lastig, de een zegt dit de ander zegt dat. Qua gewicht max 3100 uit mijn hoofd halen we waarschijnlijk nooit, al wil ik het wel eens wegen wat ik nou echt weeg. Die man waar ik gisteren ben geweest voor mijn onderhoud zei eigenlijk dat die trommelremmen te zwak zijn om het gewicht te dragen ( bij een helling ) omdat het hele gewicht op de achterremmen komt te staan. Hoe mijn vorige eigenaren geremd hebben weet ik niet maar ik rem zelf als ik bergafwaards rij flink pompend, en terug schakelen zodra het mogelijk is. Nu weet ik niet of dit de juiste manier is om te remmen. Nu is mijn handrem en achterrem weer afgesteld en merk wel het verschil, dit jaar willen we naar Frankrijk om even stoom af te blazen en dan kijk ik of de handrem beter is ten opzichte van afgelopen keer.
Eigenlijk is mijn vraag of meerdere campers er last van hebben dat de handrem bij een helling niet goed in de rem staat, ( afgelopen jaar wilde wij even in een stadje wat drinken om vervolgens door te gaan, dit stadje stond in de bergen en ik kon geen vlak stuk vinden om te parkeren, ik voelde gewoon dat de bus in de rem werd geduwd, had voor de zekerheid 2 blokken achter gezet maar dat lijkt mij niet normaal )
Ik ga bij de volgende beurt sowieso mijn remmen aanpakken, mijn eigen monteur heeft niet echt een oplossing hiervoor, omdat hij hetzelfde euvel heeft met zijn eigen camper. Dus alle tips zijn welkom als die er uberhaupt zijn.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Handrem Fiat Ducato



Bericht door Andorus »

Ik weet er alles van, heb zelfs een weddenschap met fiat monteur gedaan als hij hem goed zou krijgen , na de afstelling leek het even beter, maar na verloop van tijd komt het toch weer terug, ik heb ook al gevraagd of er geen grotere rem trommels op konden ,maar dat blijkt niet te kunnen. Ik rijd in kleine Franse dorpjes waar je vaak op een helling naar een stoplicht gaat , al langzaam , om niet sil te komen staan want dan moet je echt met veel kunst en vliegwerk weg zien te komen, ik houd er dus wel rekening mee, tot ong 4% houd hij het wel redelijk, maar voor de rest is het een heerlijke camper waar alles aan werkt, wat bij veel nieuwere campers nog wel eens te wensen overlaat. Als ik op een helling zou moeten parkeren zet ik hem in z,n achteruit met blok erbij, dat is dan weer makkelijker bij het wegrijden. Gr Fred
fred flair
Plaats reactie