Rijdend viel de motor uit...
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Rijdend viel de motor uit...
Beste mensen
Accuut probleem, van alles geprobeerd maar zonder resultaat
De motor is n Ducato 230 1994-2002 2.5 TDI 85/116
Terugkomend v d apk valt de motor, rijdend!, uit en sindsdien start hij niet meer.
Dit model heeft (bij navraag) origineel geen opvoerpomje, niet in de tank en ook niet aan de brandstofpomp.
De brandstofpomp is rotatiepomp
De ontluchting aan het filterhuis geopend en gestart: geen diesel komt uitgetreden
Diesel in de tank: ja ( )
Alle slangen nagelopen.
Aanvoerslang naar de brandstofpomp aan het filterhuis ontkoppeld en in een kannetje diesel gehangen en gestart: geen werking.
Naar welke kant kan ik nog meer zoeken ? Ín de brandstofpomp ? of meer elektrisch?
Groet Chrit
Accuut probleem, van alles geprobeerd maar zonder resultaat
De motor is n Ducato 230 1994-2002 2.5 TDI 85/116
Terugkomend v d apk valt de motor, rijdend!, uit en sindsdien start hij niet meer.
Dit model heeft (bij navraag) origineel geen opvoerpomje, niet in de tank en ook niet aan de brandstofpomp.
De brandstofpomp is rotatiepomp
De ontluchting aan het filterhuis geopend en gestart: geen diesel komt uitgetreden
Diesel in de tank: ja ( )
Alle slangen nagelopen.
Aanvoerslang naar de brandstofpomp aan het filterhuis ontkoppeld en in een kannetje diesel gehangen en gestart: geen werking.
Naar welke kant kan ik nog meer zoeken ? Ín de brandstofpomp ? of meer elektrisch?
Groet Chrit
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Re: Rijdend viel de motor uit...
Goedemorgen Chris,
Als er geen aanvoerpomp op zit dan zal de verdeler pomp zelf aanzuigend moeten zijn en zal er geen brandstof uit de leidingen komen als je deze lost haalt.
Dat is pech en vervelend als je langs de weg stil komt te staan. Ik had hetzelfde met mijn camper geparkeerd op de oprit en een week later niet meer starten. Ik heb wel een andere motor maar misschien een richting om te gaan zoeken.
Op de brandstof pomp moet een stop solenoid zitten die de brandstof toevoer afsluit anders stopt een diesel motor niet. Deze moet bekrachtig worden om de motor van brandstof te voorzien.
Bij mij was het spoeltje stuk gegaan. Je moet het draadje er af halen en even meten of je ohms weerstand meet op de aansluiting van de spoel en de brandstofpomp (Massa) Zo niet is de spoel stuk. Als je het draadje los hebt meet dan ook of je spanning krijgt als je het contact aanschakelt, geen spanning dan is er een probleem met de aansturing. Meet niet met de draad op de spoel want dan meet je niet alleen door de spoel maar ook door andere circuits.
Zo ziet het er bij mij uit:
Als er geen aanvoerpomp op zit dan zal de verdeler pomp zelf aanzuigend moeten zijn en zal er geen brandstof uit de leidingen komen als je deze lost haalt.
Dat is pech en vervelend als je langs de weg stil komt te staan. Ik had hetzelfde met mijn camper geparkeerd op de oprit en een week later niet meer starten. Ik heb wel een andere motor maar misschien een richting om te gaan zoeken.
Op de brandstof pomp moet een stop solenoid zitten die de brandstof toevoer afsluit anders stopt een diesel motor niet. Deze moet bekrachtig worden om de motor van brandstof te voorzien.
Bij mij was het spoeltje stuk gegaan. Je moet het draadje er af halen en even meten of je ohms weerstand meet op de aansluiting van de spoel en de brandstofpomp (Massa) Zo niet is de spoel stuk. Als je het draadje los hebt meet dan ook of je spanning krijgt als je het contact aanschakelt, geen spanning dan is er een probleem met de aansturing. Meet niet met de draad op de spoel want dan meet je niet alleen door de spoel maar ook door andere circuits.
Zo ziet het er bij mij uit:
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Rijdend viel de motor uit...
Hoi Ahjwinth
Das n tip! Straks ff eronder!
Thanx
Meld me met bevindingen
Das n tip! Straks ff eronder!
Thanx
Meld me met bevindingen
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Rijdend viel de motor uit...
Als je start lijkt het dan of de motor nog compressie heeft
Distributie versprongen
Omdat het in eens gebeurd.
Distributie versprongen
Omdat het in eens gebeurd.
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Rijdend viel de motor uit...
Heeft jouw model al een crashsensor?
Als deze crashsensor is ingeschakeld dan krijgt hij geen diesel.
Knop indrukken en weer starten.
viewtopic.php?p=2245719#p2245719
Of anders het magneetventiel ( brandstofafsluiter ) op de pomp?
Ik kan het niet zien op jouw foto, maar ik meen dat bij de 2.5 TDI er een kabeltje bovenop het geel gearceerde deel zit, die zet het magneetventiel open als je hem op contact zet.
Als deze crashsensor is ingeschakeld dan krijgt hij geen diesel.
Knop indrukken en weer starten.
viewtopic.php?p=2245719#p2245719
Of anders het magneetventiel ( brandstofafsluiter ) op de pomp?
Ik kan het niet zien op jouw foto, maar ik meen dat bij de 2.5 TDI er een kabeltje bovenop het geel gearceerde deel zit, die zet het magneetventiel open als je hem op contact zet.
- Bijlagen
-
- mv.jpeg (89.95 KiB) 935 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op vr 24 mar 2023, 9:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Rijdend viel de motor uit...
Zit je start onderbreker er nog op
Dat zwarte blok op de pomp,
Deze heeft bij veel van deze motoren voor problemen gezorgd
Geef eens een flinke tik op dat blok
Dat zwarte blok op de pomp,
Deze heeft bij veel van deze motoren voor problemen gezorgd
Geef eens een flinke tik op dat blok
Re: Rijdend viel de motor uit...
Op de terug weg van de apk dan denk ik toch het eerst aan elektra misschien een draad ergens los verbinding slecht draad afgekneld met een bandenlichter de fusee ruimte bekijken of wat dan ook
Gr Aad
Gr Aad
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Rijdend viel de motor uit...
Wat Bas ook schreef ,magneet ventiel
Zit dus weer achter die startonderbreker,
Gebruik de zoekfunctie eens
Ik heb het juiste onderdeelnr hier ooit ergens geplaatst
Zit dus weer achter die startonderbreker,
Gebruik de zoekfunctie eens
Ik heb het juiste onderdeelnr hier ooit ergens geplaatst
-
- Berichten: 18588
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Rijdend viel de motor uit...
Dat hebben wij ook een paar maal gehad.
Op aanraden van een forumlid hebben we de startaccu even helemaal losgekoppeld en na een halve minuut weer aangesloten, toen werkte de boel weer.
Het euvel zat uiteindelijk in het huis van het stuurslot.
Op aanraden van een forumlid hebben we de startaccu even helemaal losgekoppeld en na een halve minuut weer aangesloten, toen werkte de boel weer.
Het euvel zat uiteindelijk in het huis van het stuurslot.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Rijdend viel de motor uit...
Bij de apk van een dergelijk oude motor gaat men een paar keer vol gas (geen obd?)
Draai de tankdop eens los.
Controleer brandstof filter.
Draai de tankdop eens los.
Controleer brandstof filter.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Rijdend viel de motor uit...
Waarschijnlijk de startonderbreker.
Wanneer je de camper op contact zet, dan licht even een geel sleuteltje op in het display.
Deze gaat direct weer weg, indien het goed is. Blijft deze branden dan is daar iets mee mis.
De herkenningsspoel van de sleutel
zit om het contactslot. De rest met breekbouten achterop de brandstofpomp, zoals al vermeld.
Wanneer je de camper op contact zet, dan licht even een geel sleuteltje op in het display.
Deze gaat direct weer weg, indien het goed is. Blijft deze branden dan is daar iets mee mis.
De herkenningsspoel van de sleutel
zit om het contactslot. De rest met breekbouten achterop de brandstofpomp, zoals al vermeld.
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Rijdend viel de motor uit...
Morgen ff wat foto’s maken en dan koppel ik terug
de ene stortbui na de andere
de ene stortbui na de andere
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Rijdend viel de motor uit...
Een foto is meestal handig
Maar als je het niet weet,waar maak je dan een foto van
We laten ons verrassen
Maar als je het niet weet,waar maak je dan een foto van
We laten ons verrassen