met ozon water zuiveren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
rodo
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 05 jun 2022, 17:24

met ozon water zuiveren



Bericht door rodo »

hoe met het ozon aparaat van allieexpres 1000 of 2000 mg het water inde tank van 100 liter zuiveren en waar breng je de ontluchting aan
mvg rodo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door seth_space »

Ik verwijs even naar dit oudere topic.
viewtopic.php?p=1815508&hilit=Ozon+seth_space#p1815508

In zijn algemeenheid op 100l dus max 20minuten.
Ik laat daarbij de dop van de watertank. Er is standaard een ontluchting op watertanks maar die kan de toevloed van druk in de tank niet aan. Als je niet oplet dan blaas je letterlijk je tank daarmee op.
Voordeel van dop eraf laten is ook dat overtollige ozon naar buiten ontsnapt en niet in de leefruimte komt
Zelf een extra ontluchting maken is daarmee niet nodig
Er zijn op Ali ook varianten waarop een tijdklok zit zodat je die gewoon kunt instellen.
Mijn ozon apparaat heeft het deze vakantie begeven. Nu zijn de kosten niet zo hoog naar reken dus op vervanging eens per 3 a 4 jaar
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
KrisM
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 08 mar 2023, 4:35

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door KrisM »

Ik kan niet antwoorden op je vraag maar ben zelf op onderzoek uit, ik heb echter het type Tank O3 systeem op het oog maar zou deze dan
rechtstreeks van de fabrikant kopen en niet de herstikkerde en herverpakte versie van Tank O3 en blijf op die manier dan nog ruim onder
de 300€ ipv 400€.

Ik heb al veel pro's en contra's gelezen van het luchtpompje dat ozon genereerd van Ali, ik gebruik echter al ruim 12 jaar een Ozon generator in
mijn Koivijver met zeer goed resultaat. Dit systeem werkt vergelijkbaar met het miniatuur systeem van Ali, het is een "speciale" lamp die zowel
UV en Ozon genereert en de Ozon wordt geactiveerd met een grote luchtpomp. Zet je de luchtpomp uit dan heb je enkel UV, de lamp dien je wel ieder jaar te vervangen en afhankelijk waar je ze koopt schommelt de prijs tussen de 120 en 140€. Ik moet wel zeggen dat je dit systeem geweldig ruikt, als je in de technische ruimte komt bevangt die geur je meteen.
Benimar 463 NAK - 2023 Ford Transit 170 automaat
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door Marco Polo »

Lijkt me niet gezond.
Ozon is giftig ook in lage concentraties.
En als het dan vrij in de ruimte hangt?
Overigens vervalt het naar zuurstof nadat het zijn werk gedaan heeft.
Als je het duidelijk ruikt dan is er blijkbaar wel een grote overmaat aanwezig?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door seth_space »

Terug dus naar het gebruik van ozon in de watertank
Opmerkingen hierboven wijzen tevens op het belang om restozon of overdruk in de tank naar buiten toe af te voeren .
Ozon is uitermate geschikt voor waterreiniging naar is geen onschuldig gas!
Over andere al dan niet vermeende heel positieve aspecten van ozon water ( dus verrijkt met ozon, wat verder gaat dan reinigen) is hier een aardig stuk.
https://www.healthline.com/nutrition/oz ... #downsides
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door Rob vd S »

Leuk topic. Ook die uit 2019. Ome Ali is sindsdien niet duurder geworden. Ik heb zojuist voor 14 euries incl. verzendkosten ook zo'n O3 generator besteld.
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door Jeroen1181 »

Ook wij zuiveren ons drinkwater met een ozone generator. Echter niet met een 1000 of 2000. De benodigde sterkte zal afhangen hoeveel water je wilt zuiveren. En wij zuiveren maar 45 liter per keer.
Mijn idee..
De gassen die vrijkomen van 1000/2000 zijn best sterk (of het moet om veel water gaan, maar nog zullen er gassen vrijkomen).
Niet alleen voor mens, maar ook voor omgevingsmaterialen. Ozon zorgt nl voor een versnelde oxidatie bijvoorbeeld.
Volgens mij zijn er ergens op het web lijstjes te vinden met welke materialen extra gevoelig zijn voor ozone. Een blik naar de directe omgeving waar de ozone z’n weg naar buiten vindt kan daarom een idee zijn.
Ik weet dat metaal bijvoorbeeld versneld oxideert, sommige plastics worden harder en er zijn ook plastics, als van sommige slangetjes, die na verloop van tijd eenvoudig breken. Desalniettemin.. zuiveren wij ons water met ozone 😊
Echter niet met ‘hoge’ concentraties, maar wij zuiveren geen enorm grote hoeveelheid water.
Maar ozone wordt best hier en daar ingezet.. voor nare geurtjes uit auto’s, speciale ozone ‘kanonnen’ om nare lucht uit beton te krijgen, bij planten, waterzuivering, zalf… etc.
Oja.. we hebben ook nog een Berkey.. maar dat is enkel voor het drinkwater.
Ozone houdt de tank schoon.
ger47
Berichten: 96
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door ger47 »

Al jaren gebruik ik de Tank-O3.
Wij tanken overal, ook maanden in Spanje, Italië etc.
Tank is kraakhelder.

Wel REGELMATIG even het patroon op tijd ontkalken in de azijn!!

Verder na de tank nog een UV reiniger.
https://wm-aquatec.de/camping/
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: met ozon water zuiveren



Bericht door Jeroen1181 »

Ziet eruit als een mooi systeem. Doet me denken aan de werking van een ionizer. Zou wat mij betreft een standaard mogen zijn!
We brengen zelf geozoneerd zuurstof in de tank. Maar jouw systeem lijkt me op zich nog wel prettiger.
En de UV maakt het zeker af!
Plaats reactie