Prijsstijgingen campers

Algemene campervragen en -opmerkingen.
mickey_b
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 10:13

Prijsstijgingen campers



Bericht door mickey_b »

Hoi,

Bij deze wil ik eens een onderwerpje aansnijden.

Zelf ben ik al jaren caravanbezitter en wil overstappen naar een camper.
Ik heb mogen vaststellen dat de prijzen de afgelopen jaren haast onmenselijk zijn gestegen.
Zo stel ik vast dat je vandaag voor een half-integraal algauw 90000 euro moet neerleggen, waar je voor dit zelfde model voorheen rond de 70000 betaalde. En dan heb ik het nog niet over een superdeluxe model met alle toeters en bellen.
Idem voor de buscamper. Daar gaan ze naar zelfde bedragen als een camper....

Ik lees dat veel te maken heeft met vraag en aanbod, populariteit is enorm gestegen door corona.
Ook de oorlog in Oekraïne speelt een rol, gezien een tekort aan materialen.

Wat ik mij nu afvraag: is het het waard om nu te kopen of wacht ik best nog even? Niemand heeft een glazen bol, maar gaat het ooit beteren?
Ik kan mij toch niet inbeelden dat iedere liefhebber dergelijke bedragen wil blijven geven? En ooit moet de markt toch verzadigd raken?

Ik sprak onlangs met een kennis die twee jaar terug een nieuwe camper kocht en deze nu tweedehands zelfs nog met winst zou kunnen verkopen...

Heb deze discussie ook al eens met een verkoper in een toonzaal gevoerd en deze wist me te zelf te zeggen dat de prijzen 'zot' zijn, maar dat je zou verschieten wat een mens over heeft voor de luxe van het reizen...

Anderzijds lees ik ook over leningen tot 144 maanden via verdelers... Ook hier heb ik gezien lange looptijden toch mijn bedenkingen.

Ik hoor graag eens jullie meningen hierover...
PE1OPQ Theo
Berichten: 4583
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: prijsstijgingen



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik heb een oom gehad en hij was gek op zijn Opel.
Vertelde altijd vol trots dat de dealer hem belde met de vraag of hij zijn auto wilde inruilen, want zo goed was het model.
Hij kreeg altijd meer geld aan inruil dan dat hij betaald heeft, beweerde hij.
Later bleek dat hij gewoon geld moest toeleggen op een nieuw model.
En ja hij is wel gebeld omdat de dealer auto's op kenteken had staan, die voor het eind van het jaar verkocht moesten zijn.
Moraal? Tel je knopen en ga kijken wat je kunt kopen en of je hier tevreden mee bent.

Theo
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: prijsstijgingen



Bericht door DJSmiley »

Tja, nu kopen en genieten als je het geld ervoor over hebt.
Ja, je betaald een stuk meer, maar als je daar je plezier uit haalt dan is dat gewoon een keuze.

De markt zal ongetwijfeld zakken, mensen zat die in de corona periode een camper kochten en er met een paar jaar toch anders over denken. Maar in welke mate dat zal gebeuren blijft gokken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: prijsstijgingen



Bericht door Kroppie »

en prijs verhogingen zijn vaker aan de orde dan prijs verlagingen, kan je het nu betalen?, doe het nu dan als je wilt, misschien zijn ze volgend jaar goedkoper maar heb jij dan iets waardoor het niet meer kan, ergens van genieten moet je niet uitstellen, en geld kan je op de laatste reis niet meenemen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: prijsstijgingen



Bericht door ducati 900 »

Precies Jos zo zit het.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: prijsstijgingen



Bericht door Will »

Het is vraag en aanbod en de camper is erg in trek het is veel belangrijker om je de vraag te stellen is een nieuwe dieseluitvoering verstandig. Vanmorgen weer een artikel in de krant dat dieselen steeds verder in de verkeerde hoek wordt gezet met nieuwe kosten met betrekking tot gebruik.
Ook in het buitenland voor de optimisten onder ons.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: prijsstijgingen



Bericht door isoplus »

Een caravan kost bij stilstand weinig, de kosten van een camper zijn van een geheel andere orde. De aanschaf van een camper is een ding, campers hebben de nodige kostbare onvolkomenheden, zelfs de splinternieuwe. Enfin, daar is hier leeswerk genoeg over. Die verhalen over verkopen met winst moet je met een flinke korrel zout nemen, dat geldt alleen voor zeer goed onderhouden campers waarbij de eigenaars de kosten van instandhouding bagatelliseren.
Ik had ooit een spiksplinternieuwe Hymer 2007, die vroeg in het eerste jaar al ruim 4000,00 euro aan niet vergoede herstellingen.
Dus kijk eerst eens of je echt een camper wil, aan dat vrijstaan in de natuur wordt ook aardig gewerkt om het minder mogelijk te maken.
Het is echt niet alles goud wat er blinkt en een ton investeren om jaarlijks 3 weken te camperen is wel erg duur :wink:
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: prijsstijgingen



Bericht door doov »

Van 70k naar 90k?
Tis nog gekker.
Weinsberg Pepper is van 60k naar 90k gegaan in 5 jaar tijd.

Deels in-, deels graaiflatie.

Maar die 60-plussers zij kapitaalkrachtig en malen er niet om.
Ze hebben zich ook hun hele leven uit de naad gewerkt om daar te geraken.
Dus gewoon kopen, volgend jaar zijn ze weer duurder.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: prijsstijgingen



Bericht door Kroppie »

en nogmaals je laatste jas heeft geen zakken :idea: , wil je iets en je kan het doe het.
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 22 mar 2023, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: prijsstijgingen



Bericht door Bob Diesel »

En als je wacht de huidige zakken te weinig inhoud :wink:
Prijsstijgingen
En heb je genoeg , en dat zijn er veel, kopenkopenkopen
Al weten ze niet wat ze er mee moeten :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13250
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: prijsstijgingen



Bericht door AadenAnke »

Oké maar TS heeft het altijd met een caravan gedaan en wil nu overstappen. Ik zou zeggen ga eerst een paar keer huren in het soort dat je denkt te willen kopen. Ja ze zijn achterlijk duur maar er vanaf willen maar weinig en zeker niet met veel verlies dus wees zeker wat je wilt en of het wat voor je is! Daarna pas kopen lijkt mij erg verstandig. En ja sommige modellen b.v. buscampers zijn gewoon niet te leveren binnen een redelijke termijn dus blijven ze voorlopig nog wel ff duur

Gr Aad
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: prijsstijgingen



Bericht door EasyBee »

Wat Aad al schrijft : "Ik zou zeggen ga eerst een paar keer huren in het soort dat je denkt te willen kopen."
En ga er mee op pad in de jaargetijden die van plan bent te gaan met die camper.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Laikatrin
Berichten: 3011
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)

Re: prijsstijgingen



Bericht door Laikatrin »

Ik zou ook eerst huren. Vrienden van ons hadden, na jaren met de caravan, een integraal camper gekocht.
Na 2 jaar hebben ze hem terug verkocht aan de dealer, dat was in september. Ze vonden hem te groot.
De nieuw prijs van hun camper was op exact 2 jaar tijd 20.000€ duurder! Ze kregen na 2 jaar gebruik 7.000€ meer dan ze hem betaald hadden!
Dit is niet van horen zeggen, ik zat er met mijn neus op.
Begin dit jaar hebben ze een 2de hands buscamper gekocht, 3 jaar oud.
Keep calm and let karma finish it!
AadenAnke
Berichten: 13250
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: prijsstijgingen



Bericht door AadenAnke »

Waarschijnlijk voor rond de prijs die hij toen nieuw koste :shh:

Gr Aad
Plaats reactie