Dynamo problemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Ho even, :D . In eerste instantie heb ik de uiteinden van één draad van 6mm2 op de metalen delen gehouden en toen kreeg ik hete vingers. Daarna de draad gemonteerd en nu blijft hij wel koud. Geen smelt-aanwijzingen, de draad is ok.

Alles zit goed gemonteerd zou je zeggen, als ik nu start loopt de spanning op de startaccu op tot zo'n 13,2V en het DCDC-booster blijft volhouden dat er een motorstop is gedetecteerd. Ga ik even met die draden "rommelen" dan loopt de spanning op tot 14,2V, het booster schakelt in en de LFP-accu wordt geladen met 25-30A.

Soms, heel soms, komt de laadspanning uit zichzelf tóch tot 13,6/13,7 Volt. Dan schakelt het booster in maar dan zie ik in de Liontron-app dat er bij de LFP-accu bijna niets geladen wordt. Slaat de compressorkoelkast aan, dan wordt de laadstroom negatief.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

Is die dcdc een geïsoleerde of een niet geïsoleerde?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Een niet-geïsoleerde, een en ander aangeschaft en gemonteerd in overleg met DJSmiley.
myway schreef:
ma 20 mar 2023, 17:26
Zit er een massa kabel tussen hh-accu en startaccu.
Nee, beide accu's zijn verbonden met het chassis. De startaccu van fabriekswege, de LFP met een zware kabel.
Maar de LFP doet helemaal niet mee in dit verhaal, want zonder aan die blauwe draden te rommelen wordt de spanning op de startaccu hoogstens 13,2V en staat de DCDC-booster de hele dag uit.

Draai ik één van de bouten los en weer vast, dan wordt er ruim 14V geladen en werkt alles naar behoren totdat ik even de motor uitzet en een half uur later weer start...

Overigens, met een stalen schuursponsje de contactvlakken opgeschuurd en voorzien van een beetje WD40.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

Ik adviseer ook altijd om een aparte massakabel van de hh-accu naar de startaccu te maken.
Bij een geïsoleerde komt er een massakabel van zowel de start als de hh-accu.
Die extra massakabel kan bij die dcdc lader
16 mm2 zijn.
Dan ben je van dit soort onzin af.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dynamo problemen?



Bericht door seth_space »

Ik vraag me af of die vlechtkabel montage tegen het schutbord wel zo zinvol is. Is dat echt een goed doorlopende verbinding met het chassis?
Je had massa problemen en die zijn kennelijk nog steeds niet doeltreffend opgelost.

Ook je noodoplossing is slechts een klein schroefje op een geschroefd verbindingsstuk (dus veel overgangsweerstand)
Is er geen optie om de dynamo te verbinden met het chassis en zit er wel of niet een massakabel tussen startmotor en chassis?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jansloos
Berichten: 6875
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dynamo problemen?



Bericht door jansloos »

Bij onze Vito, Was er een sleepring in de dynamo zover versleten dat de koolborstel het netniet haalde.

Daardoor varieerde de spanning regelmatig. Na vervanging van de dynamo blijft de spanning strak op 14,4 Volt.


De onderste sleepring is geheel ingesleten.
.
.
Slepringen dynamo (2) (Klein).jpg
Slepringen dynamo (2) (Klein).jpg (101.47 KiB) 353 keer bekeken
De (te korte) koolborstel liep in de onderste ring.
.
.
Slepringen dynamo (1) (Klein).jpg
Slepringen dynamo (1) (Klein).jpg (37.92 KiB) 353 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jansloos op ma 20 mar 2023, 23:11, 4 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Jonesy »

Lijkt wel alsof iets de oorzaak is van vrijwel onmiddelijke oxidatie, en laat oxidatie nu net een heel goede isolatie zijn.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

Volgens mij gaat het om een slechte massa richting de hh-accu.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Maar die doet toch helemaal niet mee wanneer die door het DCDC-booster is afgekoppeld? Dan is er geen verbinding meer tussen start- en LFP-accu. En dan meet ik toch lage spanningen op de startaccu, variërend van 12,7-13,6V.

(Meting met de Victron-app aan de ingang van de booster, tevens meting via een aparte draad aan mijn NASA BM1 battery monitor, uitkomsten zijn gelijk. Die metingen zie ik onder het rijden de hele dag op mijn telefoon, voor mijn neus in een houder.)

Bij geen van de aansluitingen is er sprake van oxidatie (behalve bij het officiële aardpunt maar dat heb ik niet gebruikt :D )
Verder heb ik de verschillende contactpunten al eens schoongemaakt.

Wat ik zo raar vind, ik doe dit nu al een dag of vijf: even aan de massadraad bewegen, bout weer goed vastzetten en alles werkt. Minimaal voor een paar uur.
Dan de motor uit, even koffie drinken, en het systeem is weer van de leg...
Ik zie ook wel eens (kortstondig) een hele lage spanning tijdens het rijden (met de DCDC-booster uit): 12,7V. Dan gebruikt de verlichting blijkbaar meer stroom dan de dynamo op dat moment levert. Aan het eind van de dag heeft de startaccu wel gewoon weer 12,8V.
Gemiddelde laadspanning startaccu = 13,1V (zonder dat ik eraan gezeten heb.)

Als ik weer thuis ben zal ik een aantal van jullie adviezen (laten) uitvoeren. Als ik er zelf onder ga liggen word ik duizelig en met mijn varifocusbril zie ik niet scherp wanneer ik er met de neus bijna tegenaan zit!
Massa verbinding aan de dynamo zelf, koolborstels checken, enz. Die gevlochten kabel van het schutbord af.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Jonesy »

Aloys schreef:
ma 20 mar 2023, 20:29
Bij geen van de aansluitingen is er sprake van oxidatie (behalve bij het officiële aardpunt maar dat heb ik niet gebruikt :D )
Verder heb ik de verschillende contactpunten al eens schoongemaakt.

Wat ik zo raar vind, ik doe dit nu al een dag of vijf: even aan de massadraad bewegen, bout weer goed vastzetten en alles werkt. Minimaal voor een paar uur.
Oxidatie is niet noodzakelijk zichtbaar en omdat je na het bewegen van de massadraad weer goed contact hebt lijkt het daar toch op.

Om maar een idee te geven: in de industrie worden alle massa's van alle DC voedingsbronnen aan de aarde gelegd mede omdat dit de meest bizarre verschijnselen teweeg kan brengen. Als er ergens ongewenste stromen gaan lopen kun je in extreme gevallen elektrolyse creëren.

Dus check toch maar de verbinding van de massa van die HH accu's.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4585
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Dynamo problemen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dan blijft over om systimaties uit te gaan sluiten van wat het niet is.
Want het probleem speelt al een tijdje, nu werkt je pleister plakken nog.

Theo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1043
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Dynamo problemen?



Bericht door amigob2 »

Start de motor altijd normaal ?
Zo ja, dan heb je geen massa probleem, een start motor vraagt 5 maal zo veel vermogen dan wat jij max met je DC2DC lader doet.
Dat betekend 5 maal zo veel spannings val, en dan start hij niet

Weet je 100% zeker dat je geen slimme dynamo hebt ? voor een 2011 camper/bus is dat niet raar.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dynamo problemen?



Bericht door metatoon »

Aloys.

Buiten het probleem om heb je er een probleem bij.
Onder het rijden zou ik proberen de aandacht op het verkeer te houden en niet op je metingen op je tel.
Niet kwaad bedoeld verder.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dynamo problemen?



Bericht door gjvonk »

amigob2 schreef:Start de motor altijd normaal ?
Zo ja, dan heb je geen massa probleem, een start motor vraagt 5 maal zo veel vermogen dan wat jij max met je DC2DC lader doet.
Dat betekend 5 maal zo veel spannings val, en dan start hij niet

Weet je 100% zeker dat je geen slimme dynamo hebt ? voor een 2011 camper/bus is dat niet raar.
Slimme dynamo's zijn bij de Ducato, Jumper en Boxer pas geïntroduceerd bij de komst van de Euro 6 versies, dus later...

Maar is zoals anderen ook al suggereren je dynamo het probleem? Of zit er ergens een draadbreuk? Onze 1e buscamper was een Ducato 2,3 multijet 118 pk, daar hield werkelijk zonder enige waarschuwing de dynamo ermee op met amper 100.000 km op de teller...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie