Dynamo problemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Hoi,

zoals wellicht bekend hebben we veel gezeur gehad met de slechte aarding van motorblok aan het chassis. De auto is een Peugeot van 2011, dus gebouwd door Fiat in Milaan en voorzien van een Iveco 3.0 motor. Sinds kort ook een perfect functionerende LiFePO4-accu met Victron Smart randapparatuur, dus alles af te lezen op de Victron app en die van Liontron.

Maar die aardproblemen, die willen maar niet over! Vorig zomer in Noorwegen de aardkabel vervangen, rond de kerst was het probleem terug. Tijdelijke aardkabel erin, probleem kwam weer terug. De monteur heeft er nu een originele gevlochten aardkabel in gezet, dat ging een dag goed en het probleem kwam weer terug, op weg naar Italië.

We waren op een elektronicabeurs in Brescia en daar ritselde ik een stuk 6 kwadraat. Die heb ik verdubbeld tot 12 kwadraat en als extra aardkabel toegevoegd. Hij werd heet aan de vingers, dus er loopt stroom!

Onderstaand op de foto de nieuwe, gevlochten kabel van blok naar achterwand. De dubbele blauwe kabel heb ik op hetzelfde motorblok-punt aangesloten en onder een bout van de radiateur. Die zat vlak naast het starthulp-massapunt op hetzelfde metaal.

Massa.jpg
Massa.jpg (118.99 KiB) 1090 keer bekeken
Het resultaat
Na aanbrengen van de extra kabel heeft het enkele uren goed gefunctioneerd (circa 14V met werkend booster.) Totdat we een pauze inlastten: koffie! Na de pauze, wanneer ik de motor start en weer ga rijden, dan wisselt de ingangsspanning op het 30A Victron DCDC-booster tussen 12,9V en hooguit 13,5V. Nét te weinig om het booster te laten schakelen zodat de LFP-accu niet meer wordt opgeladen.

's Ochtends draai ik die voorste bout met die blauwe kabels even half los, ik rommel een beetje met de kabel en dan kunnen we vertrekken: alles functioneert perfect! Zet ik echter de motor uit, even tanken, dan is het daarna weer hommeles. Even de motorkap los, even kabeltje los- en weer vastdraaien, en dan werkt het weer! Ik besodemieter het systeem dus... :D

De oorzaak
Tja, wat is nou de oorzaak? Is er iets mis met de spanningsregelaar? Is de dynamo aan zijn eind? Ik weet het niet maar wil graag horen wat jullie er van vinden. Of iemand die dit herkent of misschien zelf heeft meegemaakt.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Atoz »

Meten is weten.
Hoeveel stroom loopt er door die blauwe draad van je?

DC ampère tang is het geschikte meetapparaat.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Wij zijn onderweg in Italië met een simpele multimeter zonder stroomtang.

Ik heb nu dus 3 aardverbindingen tussen motorblok en chassis: de originele onderin (vervangen in Noorwegen), de lintkabel bovenin, aangebracht door mijn garage in Nederland én de dubbel blauwe draad.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Dynamo problemen?



Bericht door PaulBng »

Dit zo aanhorend, met mijn nogal beperkte kennis over autotechniek, zou ik denken dat het dan niet aan de aarding (min) ligt.....
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

Zit er een massa kabel tussen hh-accu en startaccu.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door pepon »

Atoz schreef:
ma 20 mar 2023, 16:59
Meten is weten.
Hoeveel stroom loopt er door die blauwe draad van je?

DC ampère tang is het geschikte meetapparaat.
“Hij werd heet aan de vingers”

Dus te veel denk ik?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Kroppie »

dan zit er dus ergens anders een slechte massa , anders worden die blauwe draden niet heet, nu nog ontdekken waar die slechte (of geen) verbinding zit

er moet minstens een goede verbinding zitten tussen motorblok (dynamo) en chassis EN tussen accu en chassis, als die beiden in orde zijn kan die extra blauwe draad nooit een noemenswaardige stroom voeren en warm worden
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 20 mar 2023, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dynamo problemen?



Bericht door kampo »

Het lijkt er op dat geen van beide gevlochten massa verbindingen goed is.
Die bovenop, vloeit daar stroom door ?
Lijkt gewoon op een plaat met bouten vastgemaakt.
De achterwand is alvast geen goede geleider.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door henk en lila »

Al jouw massakabels zitten op het motorblok. Maar de dynamo zit daar beweegbaar aan geschroefd om de riem te kunnen spannen. Ik krijg mijn elearn nu even niet open maar zit er een eigen massakabel van de dynamo naar het motorblok? Of gaat dat via die bouten?
Het likt er namelijk op dat de massa de dynamo niet echt bereikt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dynamo problemen?



Bericht door pwhooftman »

Het officiële aardpunt is dat roestige stompje 3 cm rechtsonder waar de blauwe draad nu zit. Ik kan me niet goed voorstellen dat alle drie de aansluitingen geen goed contact maken, maar toch lijkt het daar wel op, aangezien er blijkbaar een grote laadstroom door de blauwe draad liep anders wordt hij niet heet. Ergo, probeer de blauwe draad aan het officiële punt vast te maken.

Ik verdenk nog steeds het meest de aardeverbinding: de laadspanning van mijn Ducato 2.3 uit 2008 was ook matig (13.5V), de massakabel goed schoonmaken zorgde voor 14.0 Volt maar het houdt nog steeds niet over. De dynamo zit op een onmogelijke plek achter het blok, dus die is erg lastig te controleren.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dynamo problemen?



Bericht door pwhooftman »

Aloys schreef:
ma 20 mar 2023, 17:01
Wij zijn onderweg in Italië met een simpele multimeter zonder stroomtang.
Als er echt een flinke stroom door de blauwe draad loopt zou je een aantal millivolt moeten meten tussen de beide uiteinden. Als er 20A door deze halve meter aan 12mm2 zou lopen, dan is het verlies 1%, dus zou je al gauw 140 millivolt moeten meten...., iets wat je multimeter zeker moet kunnen weergeven.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dynamo problemen?



Bericht door kampo »

Wel een beetje opletten ondertussen.
Zo een oververhitte kabel doet alles smelten en het kan nog erger...
Groeten Kampo
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Dynamo problemen?



Bericht door tonic »

En je remolie weer even verversen 🤣
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Kroppie »

en kijk uit met heet worden van die blauwe kabel, die lopen nu achter het remolie reservoir, dat er door de hete kabel geen gat in dat potje smelt.!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie