Dynamo problemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Bakkertjes »

Je kan met een multimeter op voltage stand je kabels controleren , bv 1 aansluiten op de bat uitgang van je dynamo en de andere kant op de plus van je accu.
Op deze manier is een weerstand probleem eenvoudig te controleren , ook aan de massa kant natuurlijk.

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dynamo problemen?



Bericht door jansloos »

Als je de aansluitpunten hebt schoongemaakt, is dat geen probleem meer.

Dat het na morrelen wel werkt, kan ook zijn dat de koolborstels voor spanningsregeling weer contact hebben kunnen maken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Peter+Annie »

Je kunt eens proberen om de blauwe kabel direct op het massa starthulpje te monteren ( met een M 8 moertje schat ik), waar hij nu op zit is de radiateur omlijsting,
Goed kans dat er tussen deze omlijsting en het chassisdeel waar hij nu op geschroefd is nog een rubber zit om trillingen tegen te gaan.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Dynamo problemen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Staat me bij dat Aloys in Noorwegen zijn dynamo had laten vervangen met geen resultaat.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Nee Theo, dat was de (eerste) aardverbinding. En de startaccu vervangen die niet stuk bleek...

En dat morrelen doe ik met de motor uit, voor vertrek.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Dynamo problemen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Aha gelukkig, want nu komt deze wel in het verdachten bankje te staan voor mij :D

Theo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6335
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dynamo problemen?



Bericht door rongreven »

Misschien de blauwe kabel verleggen naar het draadeindje in de rode ovaal?

IMG_20230320_224310.jpg
IMG_20230320_224310.jpg (118.85 KiB) 415 keer bekeken
Groet, Ron Greven
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dynamo problemen?



Bericht door jansloos »

Is de radiator niet ook niet in rubbers opgehangen?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dynamo problemen?



Bericht door kampo »

PE1OPQ Theo schreef:
ma 20 mar 2023, 21:59
Staat me bij dat Aloys in Noorwegen zijn dynamo had laten vervangen met geen resultaat.

Theo
Nee het heeft niets met de dynamo te maken.
Als de blauwe kabel heet werd dan is het een probleem van de massaverbinding.
En ja als je er slecht aankan dan is het gewoon wat moeilijker. Ervaring en tools.
Maar om de massakabel op een slechte plaats te gaan vastmaken ?
Groeten Kampo
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Dynamo problemen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Maar de blauwe draad wordt niet heet.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Nee, inderdaad.

Dan zou je denken: een goede aardverbinding en het is opgelost.
Realiteit:
- Noorse garage vervangt oude aardkabel door een stukje 25mm2 met professioneel aangeknepen ogen. Dat gaat korte tijd goed, probleem komt terug.
- Mijn garage heeft de goede ogen niet, maakt even een tijdelijke oplossing met een gebruikte en ingekorte dikke accukabel (16mm2 of meer). Dat gaat korte tijd goed, probleem komt terug.
- Mijn garage brengt als definitieve oplossing de lintkabel aan, op de foto. Dat gaat korte tijd goed, probleem komt terug wanneer ik onderweg ben naar Italië.
- Een gekregen stuk 6mm2 houd ik met blote handen op de bout bij de lintkabel én op dat massapunt in de rode cirkel (met stationair draaiende motor). Spanning op de app loopt onmiddellijk op van circa 13 naar 14,2V en ik krijg hete vingers. Ik verdenk die aansluiting van de lintkabel op de achterwand van slechte aarde.
- Ik heb geen moertje bij me voor dat officële aardpunt, maar die bout ernaast geeft hetzelfde goede effect. Ik vouw die lengte 6mm2 dubbel en verwijder voorzichtig, halverwege, circa 4cm isolatie. Die trek ik strak om de bout, voeg nog een kleine ziptie toe en een metalen plaatje/ring.

Mooi, rijden! Het/de Victron booster ziet die 14,2V aan de ingang en koppelt de accu's. Tijdens het rijden wordt er 25-30A geladen richting LFP. Onderweg even een keer stoppen, met draaiende motor, en ik controleer de blauwe draad op heet worden of smelten, geen probleem. Voelt koel aan.
Dan komt de koffie. Motor uit, half uurtje later weer starten: probleem is terug. Even met ringsleutel 10 die radiatorbout half los, de blauwe draden wat bewegen en alles is weer ok: 14,2V bij draaiende motor.

Let op: in plaats van die bout bij de radiator kan ik ook elk van de andere 5 aardpunten losdraaien en weer vast met hetzelfde effect!

@Myway: wanneer de Victron DCDC niet schakelt, is er geen enkele verbinding tussen de startaccu en de huishoudinstallatie behalve gemeenschappelijke aarding aan het chassis. De LFP-installatie werkt volledig zoals het hoort.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

Nou kan ik het mis hebben maar het probleem is dat de booster niet goed laadt en dat dat soms wel goed gaat als er aan die massa wordt gerommeld bij de motor.

Er zit geen directe massa tussen de hh-accu en de startaccu, die loopt via het chassis.
Of heb ik het nu helemaal mis?
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Arie55 »

Een ander veel urgenter probleempje kan je remvloeistof worden. Is de tekst op de foto een (oude) herinnering? Als het op de datum vervangen is, nu opnieuw doen. tonic meldt dit ook al. En de tekst weghalen. Waarom, omdat ik nog niet ben uitgebabbelt met je Aloys. Onderwerpen genoeg

Mijn oplossing zou zijn, vergeet het chassis en leg daar aan waar een min draad nodig is. Dus elk punt dat een plus heeft, ook een min draad.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8652
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dynamo problemen?



Bericht door seth_space »

Zie die Victron booster dicht bij de accu?
En zo ja zit daarvan de min aan chassis of aan de accu?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie