Dynamo problemen?
-
- Berichten: 4559
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Dynamo problemen?
Maar dat is een meet feit welke we niet weten, we weten niet of er stroom loopt en hoeveel.
Dat het voor het gevoel warm wordt, zegt niet zo heel veel, dat kan al met 5 ampère gebeuren en das niet veel toch?
Feit is dat Aloys tot nu aan toe professionele hulp er bij heeft gehad, en die hebben pleisters geplakt.
Maar het niet opgelost.
En dat Aloys zelf met extra massa strips aan de gang is geweest, met als resultaat dat hij hier mee in staat het systeem op te kunnen starten.
Maar er zit dus een probleem in het systeem, en dat moet gevonden worden.
Ik ben het met je eens dat als je al 3 of 4 massa strips hebt, dat eentje meer of minder totaal geen invloed mag hebben.
En als dit wel zo is, dan zegt dit dat het probleem in de bestaande strips moet zitten?
Dan zou Aloys alle massa strips los moeten maken en van voren af aan opnieuw moeten beginnen.
Accu massa, HH accu, hh accu booster, zitten die goed aan massa met elkaar, dus echt met elkaar met 1 strip?
Dan verder gaan, en ook de aansluitingen van de dynamo zelf.
En zo verder gaan met uitsluiten, de dader moet zo door de mand vallen.
Theo
Dat het voor het gevoel warm wordt, zegt niet zo heel veel, dat kan al met 5 ampère gebeuren en das niet veel toch?
Feit is dat Aloys tot nu aan toe professionele hulp er bij heeft gehad, en die hebben pleisters geplakt.
Maar het niet opgelost.
En dat Aloys zelf met extra massa strips aan de gang is geweest, met als resultaat dat hij hier mee in staat het systeem op te kunnen starten.
Maar er zit dus een probleem in het systeem, en dat moet gevonden worden.
Ik ben het met je eens dat als je al 3 of 4 massa strips hebt, dat eentje meer of minder totaal geen invloed mag hebben.
En als dit wel zo is, dan zegt dit dat het probleem in de bestaande strips moet zitten?
Dan zou Aloys alle massa strips los moeten maken en van voren af aan opnieuw moeten beginnen.
Accu massa, HH accu, hh accu booster, zitten die goed aan massa met elkaar, dus echt met elkaar met 1 strip?
Dan verder gaan, en ook de aansluitingen van de dynamo zelf.
En zo verder gaan met uitsluiten, de dader moet zo door de mand vallen.
Theo
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Dynamo problemen?
we weten niet of er stroom loopt en hoeveel.
Er loopt zeker stroom, dat bewijst het warm worden van de kabelDat het voor het gevoel warm wordt, zegt niet zo heel veel, dat kan al met 5 ampère gebeuren en das niet veel toch?
Als 6 kwadraat voelbaar warm wordt dan praten we over meer dan 5 Ampère!
Hoeveel kan alleen een meting bepalen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Dynamo problemen?
Het minste werk lijkt mij om een startkabels tussen min hh-accu en min startaccu te plaatsen.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo problemen?
Maar dat doe ik niet "even", onderweg. Dat doe ik dan wel thuis, over 2 weken.
Vandaag weer een probleemloze dag gehad...
Vandaag weer een probleemloze dag gehad...
Re: Dynamo problemen?
Op het moment dat het probleem er niet is, kan je alleen maar proberen dingen te vervangen die er mee te maken zouden hebben. Maar dat kan een langdurige en kostbare operatie worden. Een paar zaken die hier genoemd worden, lijken mij niet het probleem, omdat de motor wel goed start.
Als het probleem zich weer voordoet, zou je met je goedkope multimeter direct op de startaccu kunnen meten. Dus onder de vloer bij de bestuurder. Is de spanning daar wel goed, dan verder meten richting je dc/dc. Als het op de startaccu te laag is, zal je het richting de dynamo moeten zoeken.
Ben ondertussen wel benieuwd geworden naar de echte oorzaak.
Als het probleem zich weer voordoet, zou je met je goedkope multimeter direct op de startaccu kunnen meten. Dus onder de vloer bij de bestuurder. Is de spanning daar wel goed, dan verder meten richting je dc/dc. Als het op de startaccu te laag is, zal je het richting de dynamo moeten zoeken.
Ben ondertussen wel benieuwd geworden naar de echte oorzaak.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo problemen?
De afgelopen maand, met die extra (blauwe) 12mm2-noodkabel van mij eraan, is het probleem (te lage laadspanning, wisselende laadspanning) niet meer opgetreden. Inmiddels is de auto deze week naar de garage geweest voor een grote beurt waarbij tevens de (bevestiging van de) dynamo is gecontroleerd, een en ander uitgelezen op de computer, en de 12mm2 blauwe draad is vervangen door een 16mm2 kabel met aangeperste kabelschoenen. Deze is aangebracht tussen motorblok en het officiële aardpunt voor starthulp (vlak naast de bout die ik had gebruikt).
Mijn eigen metingen:
- mét blauwe draad stond er 25mV over die draad, tussen de uiteinden dus, dat is 0,025 volt.
- zónder die blauwe draad stond er 0,5 - 0,6 volt tussen motorblok en aardpunt, duidelijk teveel waardoor ik ook minder laadspanning heb gemeten: 13,7V in plaats van 14,2 tot 14,4 volt.
Ik zal nog eens meten of er nu nog spanning staat en hoeveel, over die nieuwe 16mm2 kabel.
Is het aan te bevelen om nieuwe massaverbindingen een likje zuurvrije vaseline te geven? Kan geen kwaad, lijkt mij.
Mijn eigen metingen:
- mét blauwe draad stond er 25mV over die draad, tussen de uiteinden dus, dat is 0,025 volt.
- zónder die blauwe draad stond er 0,5 - 0,6 volt tussen motorblok en aardpunt, duidelijk teveel waardoor ik ook minder laadspanning heb gemeten: 13,7V in plaats van 14,2 tot 14,4 volt.
Ik zal nog eens meten of er nu nog spanning staat en hoeveel, over die nieuwe 16mm2 kabel.
Is het aan te bevelen om nieuwe massaverbindingen een likje zuurvrije vaseline te geven? Kan geen kwaad, lijkt mij.
Re: Dynamo problemen?
voor het monteren van electrische verbinding in een redelijk agressieve omgeving ,doe ik een likje vaseline en na montage een spuitje blanke tectyl, misschien overdreven maar baat het niet schaden doet het ook niet
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Dynamo problemen?
Ja hoor, ook hier vaseline.
De hele boel goed in de vaseline, goed aandraaien, en nog een "toefje" om het af te werken.
Zo het hele hoogspanningverdeelnet in het "kruithuis"in delft gedaan.
Zit er nog denk?
De hele boel goed in de vaseline, goed aandraaien, en nog een "toefje" om het af te werken.
Zo het hele hoogspanningverdeelnet in het "kruithuis"in delft gedaan.
Zit er nog denk?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Dynamo problemen?
Heb exact zelfde probleem gehad. Dacht eerst dynamo kapot. Nieuwe dynamo a 600 euro erop. Helaas probleem bleef. Massa kabel van motor naar versnellingsbak er af gehaald. Bleek toch corrosie te zitten. Had nog stuk 25mm2 liggen. Hier aan de uiteinden kabelschoenen geperst. Blok en versnellingsbak goed opgeschuurd waar hij contact maakt. Nieuwe bouten erin en zuurvrije vasseline erop. Dit alles was 2 jaar geleden. Tot op de dag van vandaag nooit meer last gehad.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma 04 jun 2018, 20:06
Re: Dynamo problemen?
Waar exact op het blok hebben ze de nieuwe massakabel gemonteerd? Ter inspiratie van mijn nieuwe massakabelAloys schreef: ↑zo 23 apr 2023, 14:15De afgelopen maand, met die extra (blauwe) 12mm2-noodkabel van mij eraan, is het probleem (te lage laadspanning, wisselende laadspanning) niet meer opgetreden. Inmiddels is de auto deze week naar de garage geweest voor een grote beurt waarbij tevens de (bevestiging van de) dynamo is gecontroleerd, een en ander uitgelezen op de computer, en de 12mm2 blauwe draad is vervangen door een 16mm2 kabel met aangeperste kabelschoenen. Deze is aangebracht tussen motorblok en het officiële aardpunt voor starthulp (vlak naast de bout die ik had gebruikt).
Mijn eigen metingen:
- mét blauwe draad stond er 25mV over die draad, tussen de uiteinden dus, dat is 0,025 volt.
- zónder die blauwe draad stond er 0,5 - 0,6 volt tussen motorblok en aardpunt, duidelijk teveel waardoor ik ook minder laadspanning heb gemeten: 13,7V in plaats van 14,2 tot 14,4 volt.
Ik zal nog eens meten of er nu nog spanning staat en hoeveel, over die nieuwe 16mm2 kabel.
Is het aan te bevelen om nieuwe massaverbindingen een likje zuurvrije vaseline te geven? Kan geen kwaad, lijkt mij.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo problemen?
Op dezelfde plek als die blauwe draad, alleen geen 2 x 6 maar één 18mm2 draad. Dus de blauwe draad is vervangen door een 18mm2.
Op het blok en aan het officiële aardpunt rechts van de radiator als je er voor staat.
Zie foto: download/file.php?id=54866
Op het blok en aan het officiële aardpunt rechts van de radiator als je er voor staat.
Zie foto: download/file.php?id=54866
Re: Dynamo problemen?
Het blijft een geknoei zo een blauwe kabel op die plaats...
50mm2 en op de juiste plaats volstaan.
50mm2 en op de juiste plaats volstaan.
Groeten Kampo