Dynamo problemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Dynamo problemen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Maar dat is een meet feit welke we niet weten, we weten niet of er stroom loopt en hoeveel.
Dat het voor het gevoel warm wordt, zegt niet zo heel veel, dat kan al met 5 ampère gebeuren en das niet veel toch?
Feit is dat Aloys tot nu aan toe professionele hulp er bij heeft gehad, en die hebben pleisters geplakt.
Maar het niet opgelost.
En dat Aloys zelf met extra massa strips aan de gang is geweest, met als resultaat dat hij hier mee in staat het systeem op te kunnen starten.
Maar er zit dus een probleem in het systeem, en dat moet gevonden worden.

Ik ben het met je eens dat als je al 3 of 4 massa strips hebt, dat eentje meer of minder totaal geen invloed mag hebben.
En als dit wel zo is, dan zegt dit dat het probleem in de bestaande strips moet zitten?
Dan zou Aloys alle massa strips los moeten maken en van voren af aan opnieuw moeten beginnen.
Accu massa, HH accu, hh accu booster, zitten die goed aan massa met elkaar, dus echt met elkaar met 1 strip?
Dan verder gaan, en ook de aansluitingen van de dynamo zelf.
En zo verder gaan met uitsluiten, de dader moet zo door de mand vallen.

Theo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dynamo problemen?



Bericht door seth_space »


we weten niet of er stroom loopt en hoeveel.
Dat het voor het gevoel warm wordt, zegt niet zo heel veel, dat kan al met 5 ampère gebeuren en das niet veel toch?
Er loopt zeker stroom, dat bewijst het warm worden van de kabel
Als 6 kwadraat voelbaar warm wordt dan praten we over meer dan 5 Ampère!
Hoeveel kan alleen een meting bepalen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

Het minste werk lijkt mij om een startkabels tussen min hh-accu en min startaccu te plaatsen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Maar dat doe ik niet "even", onderweg. Dat doe ik dan wel thuis, over 2 weken.
Vandaag weer een probleemloze dag gehad...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dynamo problemen?



Bericht door jan- »

Op het moment dat het probleem er niet is, kan je alleen maar proberen dingen te vervangen die er mee te maken zouden hebben. Maar dat kan een langdurige en kostbare operatie worden. Een paar zaken die hier genoemd worden, lijken mij niet het probleem, omdat de motor wel goed start.

Als het probleem zich weer voordoet, zou je met je goedkope multimeter direct op de startaccu kunnen meten. Dus onder de vloer bij de bestuurder. Is de spanning daar wel goed, dan verder meten richting je dc/dc. Als het op de startaccu te laag is, zal je het richting de dynamo moeten zoeken.

Ben ondertussen wel benieuwd geworden naar de echte oorzaak.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

De afgelopen maand, met die extra (blauwe) 12mm2-noodkabel van mij eraan, is het probleem (te lage laadspanning, wisselende laadspanning) niet meer opgetreden. Inmiddels is de auto deze week naar de garage geweest voor een grote beurt waarbij tevens de (bevestiging van de) dynamo is gecontroleerd, een en ander uitgelezen op de computer, en de 12mm2 blauwe draad is vervangen door een 16mm2 kabel met aangeperste kabelschoenen. Deze is aangebracht tussen motorblok en het officiële aardpunt voor starthulp (vlak naast de bout die ik had gebruikt).

Mijn eigen metingen:
- mét blauwe draad stond er 25mV over die draad, tussen de uiteinden dus, dat is 0,025 volt.
- zónder die blauwe draad stond er 0,5 - 0,6 volt tussen motorblok en aardpunt, duidelijk teveel waardoor ik ook minder laadspanning heb gemeten: 13,7V in plaats van 14,2 tot 14,4 volt.
Ik zal nog eens meten of er nu nog spanning staat en hoeveel, over die nieuwe 16mm2 kabel.

Is het aan te bevelen om nieuwe massaverbindingen een likje zuurvrije vaseline te geven? Kan geen kwaad, lijkt mij.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Kroppie »

voor het monteren van electrische verbinding in een redelijk agressieve omgeving ,doe ik een likje vaseline en na montage een spuitje blanke tectyl, misschien overdreven maar baat het niet schaden doet het ook niet
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dynamo problemen?



Bericht door jansloos »

Ja hoor, ook hier vaseline.

De hele boel goed in de vaseline, goed aandraaien, en nog een "toefje" om het af te werken.
Zo het hele hoogspanningverdeelnet in het "kruithuis"in delft gedaan.

Zit er nog denk?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Dynamo problemen?



Bericht door L4H3 »

Heb exact zelfde probleem gehad. Dacht eerst dynamo kapot. Nieuwe dynamo a 600 euro erop. Helaas probleem bleef. Massa kabel van motor naar versnellingsbak er af gehaald. Bleek toch corrosie te zitten. Had nog stuk 25mm2 liggen. Hier aan de uiteinden kabelschoenen geperst. Blok en versnellingsbak goed opgeschuurd waar hij contact maakt. Nieuwe bouten erin en zuurvrije vasseline erop. Dit alles was 2 jaar geleden. Tot op de dag van vandaag nooit meer last gehad.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
camper job
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 04 jun 2018, 20:06

Re: Dynamo problemen?



Bericht door camper job »

Aloys schreef:
zo 23 apr 2023, 14:15
De afgelopen maand, met die extra (blauwe) 12mm2-noodkabel van mij eraan, is het probleem (te lage laadspanning, wisselende laadspanning) niet meer opgetreden. Inmiddels is de auto deze week naar de garage geweest voor een grote beurt waarbij tevens de (bevestiging van de) dynamo is gecontroleerd, een en ander uitgelezen op de computer, en de 12mm2 :-B blauwe draad is vervangen door een 16mm2 kabel met aangeperste kabelschoenen. Deze is aangebracht tussen motorblok en het officiële aardpunt voor starthulp (vlak naast de bout die ik had gebruikt).

Mijn eigen metingen:
- mét blauwe draad stond er 25mV over die draad, tussen de uiteinden dus, dat is 0,025 volt.
- zónder die blauwe draad stond er 0,5 - 0,6 volt tussen motorblok en aardpunt, duidelijk teveel waardoor ik ook minder laadspanning heb gemeten: 13,7V in plaats van 14,2 tot 14,4 volt.
Ik zal nog eens meten of er nu nog spanning staat en hoeveel, :-B over die nieuwe 16mm2 kabel.

Is het aan te bevelen om nieuwe massaverbindingen een likje zuurvrije vaseline te geven? Kan geen kwaad, lijkt mij.
Waar exact op het blok hebben ze de nieuwe massakabel gemonteerd? Ter inspiratie van mijn nieuwe massakabel 😀
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

Op dezelfde plek als die blauwe draad, alleen geen 2 x 6 maar één 18mm2 draad. Dus de blauwe draad is vervangen door een 18mm2.
Op het blok en aan het officiële aardpunt rechts van de radiator als je er voor staat.

Zie foto: download/file.php?id=54866
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Dynamo problemen?



Bericht door myway »

18 mm2??
Is wel een heel aparte maat kabel.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dynamo problemen?



Bericht door kampo »

Het blijft een geknoei zo een blauwe kabel op die plaats...
50mm2 en op de juiste plaats volstaan.
Groeten Kampo
Plaats reactie